Juokseminen

Onko täällä muita "painavia" tyyppejä jotkaa juoksee puntin ohella?Mulla on painoa 104 177cm.Juoksen treeneissä cooperin 2500.En ole nyt koittanut enkkaa,varmaan 2600menis.Tänään juoksin ulkona noin 10km 57min16sek.
Pari vuotta sitten 92kg painolla meni 3000 coopperissa juosumatolla.Sen jälkeen levähti kilpirauhanen ja paino on ny sitkeesti 104 kg ja juoksu sen mukaista.Sain kevyempänä helpommin tehtyä wim hof harjotuksen joka tuntu helpottavan ton 3000 ylitystä.
Pitkäänhän tuo meni ennen ku löyty kohtalontovereita :D aattelin jo et eikö pakkiksella kukaan lue juoksu treadii. Ite oon n. 90 / 170.Kesällä vähä yrittäny ottaa ton juoksun tilalle rullaluisteluu mut sen kanssa selkäongelma vielä pahempi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko täällä muita "painavia" tyyppejä jotkaa juoksee puntin ohella?Mulla on painoa 104 177cm.Juoksen treeneissä cooperin 2500.En ole nyt koittanut enkkaa,varmaan 2600menis.Tänään juoksin ulkona noin 10km 57min16sek.
Pari vuotta sitten 92kg painolla meni 3000 coopperissa juosumatolla.Sen jälkeen levähti kilpirauhanen ja paino on ny sitkeesti 104 kg ja juoksu sen mukaista.Sain kevyempänä helpommin tehtyä wim hof harjotuksen joka tuntu helpottavan ton 3000 ylitystä.
Pituus 194cm. Painoa vaihdellen 100kg-120kg. 100kg painossa 10km enkka just alle 50min. 110kg painossa se mennyt juuri tuntiin.

En ole varma puhutaanko samasta asiasta, mutta kyllä kunnon selkätreenin jälkeen on juoksukin tuskaista. Ei happi kulje samalla tavalla. Toki siellä keuhkojen ympärillä on paljon lihaksia ja varmasti on vaikutusta mikäli hengitystä säätelevät lihakset tai lihakset niiden ympäriltä on jumissa.

Meni tuo sama matka 57:52 eli vähän huonommin.Miten te teette ne syömiset ja juomiset tollaselle vähän pidemmälle matkalle?Mulla tuntu että kannoin mahassa liikaa nestettä.Miten te tankkaatte hiilareita vai tankkaatteko ollenkaan?Entä juominen?

Meni tuo sama matka 57:52 eli vähän huonommin.Miten te teette ne syömiset ja juomiset tollaselle vähän pidemmälle matkalle?Mulla tuntu että kannoin mahassa liikaa nestettä.Miten te tankkaatte hiilareita vai tankkaatteko ollenkaan?Entä juominen?
Tarkoitatko puolikkaalle tai maratonille tankkaamista??

Itse en ole varsinaisesti 10k kisaa juossut. Harjoittelun ohessa tullut ko matka intervalli vetäisyssä mentyä 57:51, kun trainingpeaksista katselin huippuja. 107/180 painolla suunnilleen.

Noihin harjoituksiin sitten tankannu silleen, että ollu se pari ruokaa alla ja viimeisestä kohtuu reilusti aikaa, ettei jää painamaan ja ennen lenkille lähtöä joku banaani ja menoksi. Juostessa mulla ei tuolle matkalle ole mukana edes vettä.

Puolikkaalle sitten tankkaillut siten, että jos la on juoksu niin ti ja ke hiilaria 7-10g/kg to ja pe normi ruuat jotta saa vatsan ja suolen toimimaan. Itse juoksussa sitten pari.geeliä per tunti ja juomia sen mukaan mitä ollut tarjolla juomapisteissä.

Tarkoitatko puolikkaalle tai maratonille tankkaamista??

Itse en ole varsinaisesti 10k kisaa juossut. Harjoittelun ohessa tullut ko matka intervalli vetäisyssä mentyä 57:51, kun trainingpeaksista katselin huippuja. 107/180 painolla suunnilleen.

Noihin harjoituksiin sitten tankannu silleen, että ollu se pari ruokaa alla ja viimeisestä kohtuu reilusti, ettei jää painamaan ja ennen lenkille lähtöä joku banaani ja menoksi. Juostessa mulla ei tuolle matkalle ole mukana edes vettä.

Puolikkaalle sitten tankkaillut siten, että jos la on juoksu niin ti ja ke hiilaria 7-10g/kg to ja pe normi ruuat jotta saa vatsan ja suolen toimimaan. Itse juoksussa sitten pari.geeliä per tunti ja juomia sen mukaan mitä ollut tarjolla juomapisteissä.
Pää asiassa mä nostan rautaa.Mullakin 104/177.
Oon nyt kokeilu mielessä koitellut noita pidempiä matkoja välillä.Eli periaatteessa kannattaa lähteä aika tyhjällä vatsalla liikkeelle?
Noin mä muistelen että nyrkkeilyssä tein.

Pää asiassa mä nostan rautaa.Mullakin 104/177.
Oon nyt kokeilu mielessä koitellut noita pidempiä matkoja välillä.Eli periaatteessa kannattaa lähteä aika tyhjällä vatsalla liikkeelle?
Noin mä muistelen että nyrkkeilyssä tein.
Kyllä ainaki ite lähden aika tyhjällä. Etenkin kun mennään vauhtikestävyys alueella. Menee muuten kohtuu helposti siihen, että saa juosta puskan kautta.

Tossa mietin et jos tankkaisin 10k kisaan niin varmaan aika samalla taktiikalla sen tekisin, mutta ehkä pitäisin sen ti ja ke 7g/kg "vaan" olettaen, että la on juoksu.

Kyllä ainaki ite lähden aika tyhjällä. Etenkin kun mennään vauhtikestävyys alueella. Menee muuten kohtuu helposti siihen, että saa juosta puskan kautta.

Tossa mietin et jos tankkaisin 10k kisaan niin varmaan aika samalla taktiikalla sen tekisin, mutta ehkä pitäisin sen ti ja ke 7g/kg "vaan" olettaen, että la on juoksu.
Eli 700g hiilareita!?

Eli 700g hiilareita!?
Suunnilleen juu ti ja ke. To ja pe normi ruokailut ja antaa ylimääräisen poistua. To ja pe menee muutenkin vaan hyvin kevyillä herättely lenkeillä niin se hh varasto on kuitenki tarpeeksi täynnä.
Se millä ton määrän hh ottaa ei ole oikeen väliä. Riisisä on enempi kuitua ku jäätelössä et varmaan ehkä kannattaa katsoa kuinka paljon sitä kuitua tulee ettei vedä kroppaa jumiin.

Suunnilleen juu ti ja ke. To ja pe normi ruokailut ja antaa ylimääräisen poistua. To ja pe menee muutenkin vaan hyvin kevyillä herättely lenkeillä niin se hh varasto on kuitenki tarpeeksi täynnä.
Se millä ton määrän hh ottaa ei ole oikeen väliä. Riisisä on enempi kuitua ku jäätelössä et varmaan ehkä kannattaa katsoa kuinka paljon sitä kuitua tulee ettei vedä kroppaa jumiin.
Ok.Kyllä mä noissa n.10km juoksuissa poltan ennemmin rasvaa vaikka vauhti vähän kärsis.

Ok.Kyllä mä noissa n.10km juoksuissa poltan ennemmin rasvaa vaikka vauhti vähän kärsis.
Rasvan ja hiilarin suhde polttoaineena riippuu vauhdista ja yksilöllisestä kunnosta missä olet ja miten hyvin se rasva aineenvaihdunta toimii.
Jos juokset sen kympin mahdollisimman lujaa niin varmasti olet hiilareilla liikenteessä. Jos juokset pk-vauhdilla niin varmastikkin paljon vähempi.

Käsitin, että olet kisaa juoksemassa tuossa eli mahd kovaa.

Eikai tunnin juoksuun kenenkään erityisesti treenien suhteen tarvitse tankkailla. Ainakin tuo 700g kuulostaa hurjalta. Kai tuolla määrällä vaan niiden päivien osalta vaan varmistaa että ruuan rasvat jää sinne varastoon.

Itse 3h juoksuja varten tankkailen parina päivänä ehkä puolet tuosta hh määrästä per päivä. Ja kevennän vaan treenejä reilusti.

Eikai tunnin juoksuun kenenkään erityisesti treenien suhteen tarvitse tankkailla. Ainakin tuo 700g kuulostaa hurjalta. Kai tuolla määrällä vaan niiden päivien osalta vaan varmistaa että ruuan rasvat jää sinne varastoon.

Itse 3h juoksuja varten tankkailen parina päivänä ehkä puolet tuosta hh määrästä per päivä. Ja kevennän vaan treenejä reilusti.
Kyllä sitä kisaan aikalailla ihmiset tankkailee.
Jos kyse ois esim 10k lenkistä tai ees jostain perus 15-20k pitkiksestö sunnuntaina niin en todellakaan tankkaile mitään sen kummoisemmin.

Pitää erottaa nuo kaksi asiaa. Ja kyllä tuo ohje 7-10g/kg hh on aika perusohje ja tuo minkä annoin aika perus kaava sille tankkaukselle.

Kyllä se low carb väkikin tankkailee kisaan. Ei tosin ihan noilla määrillä.

Tossa nyt pitää erottaa se, että juostaanko kisaa vai peruskestävyys lenkki.

Jos on tarkoitus juosta 10 kisa niin eikai siihenkään tarvitse erikseen tankkailla. Eikö riitä että sillä viikolla ei juuri enää treenata? Kyllä ne lihakset sen kautta on kisassa täynnä. Tai ei se suorituskyky jää siitä enää kiinni.

Jos on tarkoitus juosta 10 kisa niin eikai siihenkään tarvitse erikseen tankkailla. Eikö riitä että sillä viikolla ei juuri enää treenata? Kyllä ne lihakset sen kautta on kisassa täynnä. Tai ei se suorituskyky jää siitä enää kiinni.
Varmaan kokeilemalla selviää mikä itselle on paras tapa hoitaa se. Se miten paljon ja millä tankkaa on hyvin yksilöllinen juttu. Ihan yhtälailla kun se juoksun/ suorituksen aikainen ravinto.

Juurikaan enää treenata on myös hieman yksilöllinen. Kuka miten keventelee. Itselläni on sellasia n.25min pituisia shakeoutteja siinä ennen juoksua.
Jollain toisella voi olla enempikin. Varmaan riippuu siitä mistä volyymista taper lähtee ja pitääkö yleisohjeen mukaan intensiteetin siellä ja tiputtaa vaan volyymin.
Yksilöllisiä juttuja.

Mutta jos nyt tankkaus ohjetta joku kysyy niin ton yleisen mallin mä sinne ohjeeksi antaisin ja varmaan vinkiksi, että säätää noita kaikkia sitten yksilölliseksi jatkossa.

Mulla on vieläkin selkä kipee tosta juoksusta,pitää varmaan käydä hierojalla.
Se että on nälkä ja heikottaa sen takia täytyy välttää mutta toisaalta siellä mahassa ei sais kantaa mitään ylimäärästäkään.Voisko olla niin että edeltävä ateria olis vähän enemmän hiilari painotteinen ettei tulis turhaa painoa matkalle?

Mulla on vieläkin selkä kipee tosta juoksusta,pitää varmaan käydä hierojalla.
Se että on nälkä ja heikottaa sen takia täytyy välttää mutta toisaalta siellä mahassa ei sais kantaa mitään ylimäärästäkään.Voisko olla niin että edeltävä ateria olis vähän enemmän hiilari painotteinen ettei tulis turhaa painoa matkalle?
Riippuu aikalailla tahdista ja mitä olet ennen lenkkiö tehnyt, mutta suurimmalla osalla varmaankin juuri niin, että hiilaria, proteiinia ja rasvaa.

Joku vetää ton paastolla, toinen haluaa kehittää rasva aineenvaihduntaa ja syö proteiinia ja rasvaa. Kolmas tapaus sitten hiilaria.
Oli se mikä vaan niin kivempi se on jolkottaa ilman, että vatsassa painaa.
Joku banaani, maapähkinävoi ja urheilujuoma kombo ei varmaan älyttömästi paina. Murot saattaisi olla myös nopeasti läpi kulkeva optio.

Enimmäkseen toi on kyse edelleenkin siitä että millä sykkeellä ja millaisen juoksun haluat mennä. Jos ei hiilaria ole koneessa niin ei kannata pakottaa sitä toimimaan glykolyyttisellä anaerobisella alueella vaan pysyä pk-vauhdissa.

Tankkauksella pyritään saamaan energiaa varastoon lihaksiin, ns. ylikompensaatio. Ihan eri asia kuin syödä kulutuksen mukaan jolloin kroppa ei ole ”tyhjä”.

Se tarvitseeko kympin kisaan tankata riippuu aika paljon juoksijasta. Minä painan 110kg ja päälajina on voimailu. Tankkaisin varmasti koska muuten tuntuisi että reisistä loppuu veto kesken.

Tuo yllämainittu 7g/eKg on ihan hyvä perusohje millä menisin. Viisi päivää ennen kisaa päivät 1-3 tuolla ja päivät 4-5 normaalia ruokaa jotta vatsa tasaantuu.

Itse tosin joudun hiilaria ottamaan kaikissa yli tunnin aerobisissa suorituksissa. Kyllä ne pk-lenkin tehotkin putoaa jos ei pieniä määriä hiilaria ota alusta asti. Energiataloudellisuus ei omalla kohdalla ole kuvaava termi.

Mutta niin tai näin, kisat ei yleensä ole se misdä kokeillaan uusia juttuja. Ne pitäisi testailla harjoittelun aikana. Oli kyse sitten suoritusta edeltävästä tai sen aikaisesta tankkaamisesta.

Tankkauksella pyritään saamaan energiaa varastoon lihaksiin, ns. ylikompensaatio. Ihan eri asia kuin syödä kulutuksen mukaan jolloin kroppa ei ole ”tyhjä”.

Se tarvitseeko kympin kisaan tankata riippuu aika paljon juoksijasta. Minä painan 110kg ja päälajina on voimailu. Tankkaisin varmasti koska muuten tuntuisi että reisistä loppuu veto kesken.

Tuo yllämainittu 7g/eKg on ihan hyvä perusohje millä menisin. Viisi päivää ennen kisaa päivät 1-3 tuolla ja päivät 4-5 normaalia ruokaa jotta vatsa tasaantuu.

Itse tosin joudun hiilaria ottamaan kaikissa yli tunnin aerobisissa suorituksissa. Kyllä ne pk-lenkin tehotkin putoaa jos ei pieniä määriä hiilaria ota alusta asti. Energiataloudellisuus ei omalla kohdalla ole kuvaava termi.

Mutta niin tai näin, kisat ei yleensä ole se misdä kokeillaan uusia juttuja. Ne pitäisi testailla harjoittelun aikana. Oli kyse sitten suoritusta edeltävästä tai sen aikaisesta tankkaamisesta.
Toki tankkailla voi miten haluaa.

Esimerkkinä tein itse eilen kovan 10km lenkin illalla kuuden jälkeen. Lounas oli ainut ruoka ennen lenkkiä klo 10 aikaan ja siinä hh n 30g. Edellis iltana söin illalla pikkasen enemmän hh kuin jos olis salitreeni ollut tiedossa. Lenkin sykkeet oli 172/188. Raskas maasto ja kesän kovin veto. Oma BMI on 26 ja vähän alle 5min km vauhtia tällä kondiksella pääsen menemään. Puolen vuoden ajalle on n 3.5h juoksua per kuukausi tullut aika tasaiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom