Juokseminen

Mä sanoisin että tuo vauhti on aika pitkälle ylpeydennielemiskysymys. Pitää vain päästä siihen mielentilaan, että vaikka pystyisi juoksemaan sen vitosen alle 6 min kilsavauhdilla niin se ei tarkoita, että se olisi kunnon kasvamisen ja pitkällä tähtäimellä keskivauhdin nostamisen kannalta paras vaihtoehto. Sekin että mikä tuntuu itsestä kevyeltä ei välttämättä ole tarpeeksi hidas, ts. hidas ja matalasykkeinen ei välttämättä ole sama asia kuin helppo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yliptkät lenkit tai liian kova vauhti on mihin lenkkeily-yritelmät ovat omalla kohdallani päättyneet. Lopulta otin sellaisen tyylin, että lähden pikkuisen hölkkäilemään. Tätä taphtui alkuvaiheessa pari kolme kertaa viikossa eli silloin kun jalat olivat palautuneen tuntuiset. Viikkokilsat alussa noin 10 paikkeilla. Nyt jaksaa jo hölkätä suht reippaasti hengästymättä. Talvisaikaan juoksentelut pääsääntöisesti matolla. Vauhdit pyörii 8...24 km/h välillä eli vauhdista, jossa kävely olisi jo hölkkää raskaampaa, maton maksiminopeuteen. Sykkeet kevyessä hölkässä 120 paikkeilla. Alussa tuli otettua väliin pieniä kävelypätkiä, mutta viime ajat olen vetojenkin jälkeen hölkäten tai juosten palautellut. 30...40 km viikossa tuntuu olevan omalla mukavuusalueella. Vajaa 20 vuotta meni, ettei juuri juoksuaskelia tullut. Eka yritys oli jotain 1 km hölkkä, syke tapissa ja hengästyminen rajua, pohkeet myös aivan hapoilla. Tuo oli jossain määrin pysäyttävä kokemus.

Juoksu on ihan paras laji koska siina kehittyy niin nopeasti. Olen juossut on-off useita vuosia mutta aloitin taas uudelleen pitkahkon tauon jalkeen noin kuukausi sitten. Ensimmaisella kerralla 5km tuotti tuskaa, en muista sainko edes juostua koko matkaa. Aika taisi olla n. 35min. Nyt kuukautta myohemmin juoksen viikoittain 10-15km lenkkeja ilman etta hirveasti edes hengastyttaa. Kilometrivauhti luokkaa 6-6.20min.

Onko yksi pitka lenkki viikossa tarpeeksi kasvattamaan kestavyytta? Enta miten paljon matkaa kannattaa viikko/kuukausitasolla kasvattaa? En tahtaa varsinaisesti mihinkaan maratoniin tai vastaavaan, haluaisin vain pystya juoksemaan pidemmalle ja kauemmin. Pitkan lenkin lisaksi juoksen 1-3 x 5-7km (vahintaan yksi lenkki niin etta pyrin juoksemaan kovempaa kuin aiemmin) plus 3-4 kertaa viikossa salilla alkulammittelyt 15-30min juoksumatolla.

Onko yksi pitka lenkki viikossa tarpeeksi kasvattamaan kestavyytta? Enta miten paljon matkaa kannattaa viikko/kuukausitasolla kasvattaa? En tahtaa varsinaisesti mihinkaan maratoniin tai vastaavaan, haluaisin vain pystya juoksemaan pidemmalle ja kauemmin. Pitkan lenkin lisaksi juoksen 1-3 x 5-7km (vahintaan yksi lenkki niin etta pyrin juoksemaan kovempaa kuin aiemmin) plus 3-4 kertaa viikossa salilla alkulammittelyt 15-30min juoksumatolla.

Yksi pitkä lenkki viikossa on varmasti tarpeeksi sinulle. Yksi pitkä lenkki kahteen viikkoonkin voi olla tarpeeksi. Kestävyysjuoksusta puhuttaessa pitkien lenkkien osuus voi vaihdella juoksijasta ja tavoitteista riippuen siten, että pitkien lenkkien osuus kokonaisharjoittelusta on viidesosasta aina kolmasosaan saakka. Jos sen kummempia tavoitteita ei ole, voit mitoittaa esimerkiksi neljäsosan juoksukilometreistäsi pitkään lenkkiin.
Yksittäisellä viikolla juoksumäärä saisi kasvaa enintään 10% viikossa, jotta jalkojen rasitusvammoilta vältytään. Pitkällä aikavälillä jopa 5% viikottainen lisäys on kuitenkin liikaa, sillä jos tuohon pystyisi joka viikko, pitenisi kilometrimäärä 12-kertaiseksi vuoden kuluessa. Voit ottaa tavoitteeksi vaikkapa juoksukilometrien tuplaamisen nykyisestä seuraavan vuoden kuluessa. Alle kilometrin lisäys viikossa riittäisi tuohon.

Millasilla tossuilla te juoksette talvella? Ainakin itellä täällä pk-seudulla on vieläkin kesäsin käyttämäni juoksureitti pirun liukas, pitäskö hommata jotkut semmoset kiinnitettävät nastat kenkiin? Vai ootteko hommannu ihan talvijuoksukengät?

Millasilla tossuilla te juoksette talvella? Ainakin itellä täällä pk-seudulla on vieläkin kesäsin käyttämäni juoksureitti pirun liukas, pitäskö hommata jotkut semmoset kiinnitettävät nastat kenkiin? Vai ootteko hommannu ihan talvijuoksukengät?

Itsellä on ainakin paikallisesta urheiluliikkeestä ostetut lenkkarit, oli kuulemma kesällä joku testivoittaja tai jotain. Hyvin on pelannut, ja itsellä ei ole kyllä tuon liukkauden kanssa ongelmaa. En oikeastaan edes huomaa sitä liukkautta juostessa, kävellessä sen kyllä huomaa, mutta kun on vauhtia niin ei häiritse itseäni.

En lähtisi noilla ruuveilla pelaamaan kun oikeita nastojakin saa. Tänään just laitoin Bestgrip -merkkiset nastat juoksulenkkareihin ja kävin 12km testilenkillä. Toimi hyvin ja ei tullut sukkiin reikiä.

Tämä talvi on kyllä ollut ihan perseestä juoksun kanssa ainakin täällä Helsingissä. Sataa hitosti lunta, on pakkasta ehkä pari päivää ja sitten menee plussalle ja joka paikassa on niin perhanaan liukasta! Ja sama kaava toistuu kerta toisensa jälkeen... Kun on käynyt juoksemassa tunnin ja kiroillut koko matkan liukkautta tai palannut häntä koipien välissä takaisin, olen päättänyt, että pitää ottaa vähän iisimmin ja juosta oikeasti vain silloin kun säät sen sallivat.

Ne nastalliset kengät olisivat varmaan tosi jees, mutta en vaan ole selvinnyt niitä ostamaan. Jotenkin pelkään, että ne on sitten kuivalla kelillä surkeat juosta, ehkä täysin perusteitta?

Millainen teillä on ollut juoksuvauhti? Itse kun olen tässä nyt 2,5 vuotta juoksua harratanut niin nuo normaalit 11km lenkit menee tuntiin, eli n. 11km/h tai vaihtoehtoisesti ilmaistuna 5.20 - 5:40min/km vauhtia. Toki aina vähän olosuhteet vaikuttaa nopeuteenkin, mutta kovin tasaisesti on tuota vauhtia tuntunut olevan kaikki viime lenkit.

Mä sain joku vuosi sitten liukkailla juostessa lipaistua revähdyksen tms. jalkapöytään ja sehän siitä sitten ärtyi ja jänne tulehtui. En suostu tuon kokemuksen jälkeen juoksemaan talvella ilman lisäpitoa. Koska lenkkareiden ostossa on aika monilla vaikeuksia ja vain tietyillä tavoin tuetut lenkkarit kelpaavat syystä tai toisesta, niin Yaktrax Pro on hyvä hankinta. Olen noita käyttäen juossut nyt pari talvea, joten kestävät myös käyttöä ja käyvät kaikkiin lenkkareihin. Hyvä tuntuma juostessa alustaan ja ei juuri muuta lenkkarin tuntumaa jalkaan. Muistaakseni postikuluineen nettikaupasta luokkaa kolmekymppiä hinnaltaan.

Kiitos vinkistä. Kävin kuteinkin lauantaina ostamassa Intersportista Icebug Pytho 2 nastakengät kun kuulin töissä erään veljen joka harrastaa ultajuoksua suosittelevan näitä. Maksoivat hurjat 160€ tarjouksessa, mutta Intersportin verkkokaupassa näitä saa 130€ hinnalla (harmi, etten itse huomannut).

Mutta onpahan hurja pito kengissä! Ei meinannut millään uskoa miten helppoa näillä juokseminen on. Jopa jäistä ylämäkeä mentiin ylös ilman mitään pidon menettämistä. Oli aivan käsittämättömän hyvä lenkki eilen kun juoksin tällä matkalla näköjään kaikkien aikojen 3. nopeimman ajan. Melko hyvin, ottaen huomioon, että kuitenkin on talvi! Rakkulat nämä uudet kengät jalkoihin tekivät, mutta eiköhän se siitä pidemmällä käytöllä jalkaan muovaudu...

Kiitos vinkistä. Kävin kuteinkin lauantaina ostamassa Intersportista Icebug Pytho 2 nastakengät kun kuulin töissä erään veljen joka harrastaa ultajuoksua suosittelevan näitä. Maksoivat hurjat 160€ tarjouksessa, mutta Intersportin verkkokaupassa näitä saa 130€ hinnalla (harmi, etten itse huomannut).

Mutta onpahan hurja pito kengissä! Ei meinannut millään uskoa miten helppoa näillä juokseminen on. Jopa jäistä ylämäkeä mentiin ylös ilman mitään pidon menettämistä. Oli aivan käsittämättömän hyvä lenkki eilen kun juoksin tällä matkalla näköjään kaikkien aikojen 3. nopeimman ajan. Melko hyvin, ottaen huomioon, että kuitenkin on talvi! Rakkulat nämä uudet kengät jalkoihin tekivät, mutta eiköhän se siitä pidemmällä käytöllä jalkaan muovaudu...

Pakko hehkuttaa vielä lisää nimittäin täältäkin löytyy Icebug:in kengät, mallia en nyt muista, mutta nastoitetut talvikengät. Pito on kävellessä ja juostessa aivan mahtava, jalka ei lipsu ollenkaan märällä jäälläkään, eikä edes urissa.
Tuntuu kuin sulalla tiellä juoksisi kun ei tarvitse ollenkaan varoa/ pelätä kaatuvansa. Suosittelen, vaihka jotain 150e taisivatkin maksaa.

Icebugit on tosiaan olleet aivan ehdottomat tänä talvena, kun pääkallokelit vaan toistuu ja jatkuu. Ovat jo kenkinä hyvät, kevyet ja sopivan jämäkät, vaikka mulla on vähän haastava jalka ja askellus. Nappaavat luotettavasti kiinni pahimpaankin vesi-jää-pintaan. Kyllä niillä sulallakin asfaltilla juoksee ihan normaalisti, mutta yritän säästää nastoja ja käyttää Icebugeja vain lumella ja jäällä.
Liukkaahkot ne ovat vain kaupan kovalla lattialla, ja parketilla ei tietenkään kannata kävellä.

salomon spikecross on myös hyvä juoksukenkä talvella. Intersportista ostin ja puntaroin ice bugin ja salomonin välillä, lopulta voiton vei salomonin pikanauhat jotka nekin on toimineet tosi hyvin ei ole kertaakaan löystynyt juoksulenkin aikana.

Osaisiko joku neuvoa mikä juoksuohjelma olisi hyvä, kun tavoitteena on juosta tänä vuonna puolikas? Lähtötaso juoksun suhteen on lähes nolla (4km on testimielessä tullut hölkkäilytyä matolla) ja elopainoa yli 90kg. Tarkoituksena pudotella paino sinne kahdeksalla alkavalle kymmenluvulle. :) Tuntuu, että voisi yrittää tuota aerobista puolta parannella ja se varmasti onnistuu parhaiten asettamalla itselleen jonkun tällaisen tavoitteen. Lisäksi ohjelmassa on salitreeniä, mutta se tuskin kovasti haittaa juoksemista?

Mä oon juossut noiden juoksufoorumin ohjelmien mukaan ja sinne kyllä saa soviteltua hyvin salitreenit, kun vähän sumplii sopivasti muutoksia. Sopivasti eritasoisia ohjelmia siellä on tarjolla ja tyypillinen kesto 12 viikkoa sekä tietty sit sen foorumin puolikkaan ketjuista löytää lisää vinkkiä. Samanlaisella elopainolla sitä tuli ekalle puolikkaalle treenailtua ja lähtotaso oli luokkaa 10km meni testijuoksuna reiluun tuntiin.

Noista nastalenkkareista sen verran, että ostin itselleni joululahjaksi Spikecrossit, ja onhan ne helvetin hyvät talvella. Askel on vakaa ja varmasti pitää jäälläkin. Ainoa miinus noissa on hieman huono vaimennus kantapäälle. Nyt olen vetässyt pari lenkkiä vanhoilla DS trainereilla ja kyllä ne on kuin tatamilla juoksisi. Tosin painoakin on yli 90 kg ja maastona pääosin asvaltti.

En ole himojuoksija, mutta yhden puolikaan olen vetässyt ja sen alle kahteen tuntiin, joten alitin oman tavoiteaikani. Tuolloin kun harjoittelin puolikkaalle, en tehnyt mitään ohjelmaa vaan juoksin noin 300 km noin neljän kuukauden aikana. Nyt itselläkin HCR toukokuussa ja ajattelin lisätä intervalliharjoituksen viikkoon/kahteen viikkoon. Lenkkeily on mielestäni erittäin hyvää aerobista liikuntaa ja kannattaa pitää saliliikunnan mukana. Itse käyn 3 kertaa viikkoon salilla ja lenkillä 2-3 kertaa.

Tsemppiä sinne ensimmäiselle puolikkaalle, hyvin se menee!

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom