Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko keskisyke ~155 liian kova noin puolen tunnin lenkille jos haluaa saada semmosta peruskuntoa? Tolla keskisykkeellä oon tehnyt semmosia 4-5km lenkkejä kerran pari viikkoon, käytännössä ihan nollista alotin koko juoksemisen ja tuohon neljän kilsan hölkkäämiseenkin sai jonkunaikaa harjotella ennenkuin jaksoi loppuun asti. Nyt jaksaa sen mennä jokakerta ja muutaman kerran päässyt ton viis kilsaakin, mut syke pysyy aina noissa samoissa lukemissa. Oon kerran kokeillut mennä silleen, että syke pysy kokoajan siinä max 140 mut sit rupee kyl meno muistuttaa enemmän kävelyä jo.. Aika per kilometri ollut parhaillaan 06:15 ja hitain vähän alta 07:00, keskiarvo tos 06:30-40 paikkeilla.
Kysymys siis on se, että kannattaako mun mennä hitaammin ja pitää syke alempana? Täs ennen syksyä jos jaksais 6 kilsaa mennä putkeen ni ois jo ihan jees.
Cooperin kävin kokeilee pari päivää sit kauheessa helteessä ja tulos tasan 2600m joka kyl oli pettymys ku oon joskus mennyt 2500m tyyliin pelkän salitreenin voimilla.. Cooperis keskisyke 178/max 191, kuulostaako toi normaalilta?
Minkälainen olisi hyvä juoksu/kävely ohjelma ihan rapakuntoiselle? Siis puntin nostelu on mul etusijal, etin sellast määrää lenkkiä jolla saa pikkuhiljaa rakennettua ihan menettelevän peruskunnon mahdollisimman pienellä. Tällä hetkellä teen pitkän n 50min kävelylenkin 120-140 sykealueel joka kolmas päivä ja noin kerran viikossa korvaan yhden lenkin puolen tunnin intervalli treenil.
Niin joo siis mielelläni hölkkäisin/kävelisin vaikka joka päivä, mut polvet vähä kipeytee helposti.. Se mitä oikeastaan hain ei ollut se että kuntoa mahdollisimman pienellä vaivalla/ajankäytöllä, vaan mahdollisimman pienellä kilometrimäärällä viikossa, otaksuen että se on iso tekijä polvikivuilleSe mikä tuossa kuitenkin pistää silmään on harjoittelu vain joka kolmas päivä. Jos jonkinlaisia tuloksia haluaa aerobisen kunnon osalta, niin lisää lenkkien määrää alkuun nyt vaikka joka toinen päivä tehtäviksi. 120-140 sykealueella tapahtuva liikunta ei haittaa palautumista.
Niin joo siis mielelläni hölkkäisin/kävelisin vaikka joka päivä, mut polvet vähä kipeytee helposti.. Se mitä oikeastaan hain ei ollut se että kuntoa mahdollisimman pienellä vaivalla/ajankäytöllä, vaan mahdollisimman pienellä kilometrimäärällä viikossa, otaksuen että se on iso tekijä polvikivuille
Onko polvissa todettu jotain vikaa tai onko kyseessä jokin vanha vamma? Johtuuko kipeytyminen mahdollisesti painosta tai vain tottumattomuudesta? Vammojen suhteen kannattaa kääntyä urheilulääkärin puoleen ja jos polvet kipeytyvät painon takia, kannattaa pitäytyä kävelyssä. Tottumisen suhteen annan vain neuvon, että huolehdi lihashuollosta ja lisää kuormitusta vähitellen, korkeintaan 5% viikossa.
Aerobisen kunnon kehittymisen suhteen kannattaa kuitenkin edetä siten, että ensin lisätään lenkkien määrää, sen jälkeen niiden pituutta ja vasta viimeisenä nopeutta. Oikoteitä ei ole, eli harjoituskertoja pitäisi lisätä. Polvien oikutellessa voi juoksun sijasta kuitenkin harkita pyöräilyä, hiihtoa, rullaluistelua tai vaikka salilla crosstrainerin tai soutulaitteen veivaamista. Sydän ja keuhkot eivät tiedä mistä rasitus tulee ja vaikka juoksu onkin mukava laji, ei sen takia kannata polviaan tuhota.
En oo käynyt missään näyttämässä niitä, eikä ole mitään vanhoja vammoja taustalla. Luulen että nää satunnaiset polven vihlomiset liittyy siihen että en harrastanut nuoruusikänä juuri lainkaan liikuntaa, ja on sen ansiosta virheasentoja ja liikkuvuus ongelmia. Oletan näin siis vain. En pääse millään edes kunnon syväkyykkyyn, enkä saa edes kantapäätä kiinni pakaraan etureittä venytettäessä. Painoa nyt on 81kg ja oon 187 pitkä, et ei pitäis siitäkään olla kiinni. Harvinaisem heikot voimat on myös jaloissa vaikka niitä tulee kanssa reenattua salilla. Olen tehnyt osan treenistä kyllä fillarilla/crosstrainerilla, mutta kyllä nekin tuntuvat ottavan polviin aika ajoin.