Juokseminen

Hei viisaammat kertokaas alottelijalle että millä tavalla sitä kuntoo pystyy parhaiten parantamaan? Nytten oon käynyt juoksemassa 2 kertaa viikossa noin 5-6km lenkkejä. Tommosen 5 kilsan lenkki on kestänyt noin 30min, ja aika hiljasella vauhilla oon juoksenu.

Mutta kysymys kuuluu että paraneeko kunto tuollaisella lenkillä, jos vetäsee sen pari kertaa viikkoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei viisaammat kertokaas alottelijalle että millä tavalla sitä kuntoo pystyy parhaiten parantamaan? Nytten oon käynyt juoksemassa 2 kertaa viikossa noin 5-6km lenkkejä. Tommosen 5 kilsan lenkki on kestänyt noin 30min, ja aika hiljasella vauhilla oon juoksenu.

Mutta kysymys kuuluu että paraneeko kunto tuollaisella lenkillä, jos vetäsee sen pari kertaa viikkoon?

Olisi ihme jos EI paranis. Jos nollatasolta lähdet (sen käsityksen sain) niin jo yksikin lenkki nostaa kuntoasi.

Kyllähän tuolla alkuun pääsee. Tavoitteista tietty paljon riippuu miten kannattaa toimia. Ehkä pikkuhiljaa sitten lisäät treeniä. Ensin vaikka kolmas lenkki viikkoon. Sitten vaikka kerran kuussa pidennät lenkkejä 10 minuutilla. Sykemittari kannattaa hommata jos yhtään enempi aoit juoksua ohjelmassa pitää. Muutaman kuukauden kun noita lenkkejä saat alle niin voisit sitten koostaa viikon lenkit eri sykealueilla tehdyiksi.

Mulla esiintyy hölkätessä semmosta ongelmaa, että meinaa rupee laatta lentää ku on jonkun 15minsaa mennyt, rupee vähän niinku närästämään mut menee kyl yleensä ohi tyyliin viidessä minuutissa. En usko et vauhti on liian luja ku jaksan kuitenkin ton jälkeen mennä vielä toiset 15-20 minuuttia. Viime kerralla oli ruokailusta pari tuntia väliä ja kahvista kolme, mut silti kävi kurkunpäässä oksennus hetken. Onko muil kokemusta tälläsestä, onko vain harjoittelun puutetta? On ihan uus harrastus mulle tää "juoksu"

Juoksemisen aloitettua alkaa kovasti kipeytyä alasäären/ nilkan yläpuolella olevat molemmat sivut jaloista, mitkä lie kalvot. Mistä tälläinen johtuu, koska välillä juoksemisesta tulee todella kivuliasta, kun tuntuu, että koko alue turpoaa?

Sama mulla tauon jälkeen. Säären etuosan jalkaterää nostavat lihakset käsittääkseni siinä menevät jumiin. Mielestäni korostuu meillä painavammilla "juoksijoilla" tai hölkkäilijöillä.

Tässä alkaa pikkuhiljaa olemaan vanhat lenkkarit sen verran romuna, että olen harkinnut uusien ostamista. Vanhat lenkkarit ovat selvemmin kuluneet ulkoreunoilta. Pystyykö tästä päättelemään millaiset lenkkarit sopisi minulle ja osattaisko täällä suositella mitään hyviä kenkiä tällaiselle "askeltajalle"? Lenkit menee suurimmaksi osaksi asvaltilla.

Tässä alkaa pikkuhiljaa olemaan vanhat lenkkarit sen verran romuna, että olen harkinnut uusien ostamista. Vanhat lenkkarit ovat selvemmin kuluneet ulkoreunoilta. Pystyykö tästä päättelemään millaiset lenkkarit sopisi minulle ja osattaisko täällä suositella mitään hyviä kenkiä tällaiselle "askeltajalle"? Lenkit menee suurimmaksi osaksi asvaltilla.

Ainakin suurimmassa osassa Intersporteja taitaa olla mahdollisuus ilmaiseen jalka-analyysiin, joten tätä ensimmäisenä suosittelen, jos ei ole aivan varma, mikä askellus on. Ylipäätään neuvottelu asiantuntevan tossumyyjän kanssa paikallaan, itse käyn tämän joka kerta uusia tossuja hankkiessani, vaikka tiedänkin, että tarvii olla kunnon pronaatiotuet jne.

Jaa sieltähän se tuomio sitten tuli... Otan seuraavan kerran juoksuaskeleita pari viikkoa ennen maratonia. Harjoittelu pissii nyt siis pahasti, kävelemällä yritän sentään totuttaa jalkoja kovalle alustalle sen verran, kuin mahdollista. Jos jalat kestää 5, maks 10 lenkit, laitetaan jalkoihin taas teipit ja rauhakseen odotetaan maraa. Joko kestää, eli vaivasta suurin piirtein on päästy, tai sitten ei. Kunnosta ei onneksi ole kiinni, käytiin tästä pitkä keskustelu viikonloppuna "valmentajan" kanssa, mutta ellei polvea saa kivuttomaan kuntoon ennen sitä, on kielletty edes yrittämästä. (mikä nyt on vain ja ainostaa järkevää, pitääkin aina olla niin hölömö, ettei jaksaisi muka parannella vaivoja kunnolla!!)

Sama mulla tauon jälkeen. Säären etuosan jalkaterää nostavat lihakset käsittääkseni siinä menevät jumiin. Mielestäni korostuu meillä painavammilla "juoksijoilla" tai hölkkäilijöillä.

Kiitoksia tästä tiedosta. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä omallekohdallenikin.
Tähän ei varmaan auta muu, kuin totutella näihin lenkkeihin ja sitäkautta nämäkin lihakset vahvistuu/ turtuu rasitukselle?

Itellä kanssa välillä menee jumiin nuo säären sivuosat, viimeksi tänään, vaikken olekaan isokokoinen juoksija (paino n. 63kg). Olen huomannut, että jos on vetänyt jalkatreenit aiemmin, ja jalat ovat valmiiksi hieman väsyneet niin menee helpommin jumiin. Toki myös pidemmän tauon jälkeen.
Kannattaa kokeilla kengännauhojen löystyttämistä, saattaa helpottaa. Tuo kipu menee myös välillä ohi kun vaan jatkaa juoksua, itsellä oli tänään ensimmäiset 45min oikea jalka aivan jumissa, tuntui kuin puujalalla oisi juossut. Sitten yhtäkkiä meni ohi ja loppu lenkki tultiin kuin lentämällä.

Oon huomannut että jos treenaa pohkeita niin pelkkä kävely riittää pumpittamaan noi. Joten en treenaa pohkeita.

Kiitoksia tästä tiedosta. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä omallekohdallenikin.
Tähän ei varmaan auta muu, kuin totutella näihin lenkkeihin ja sitäkautta nämäkin lihakset vahvistuu/ turtuu rasitukselle?

Käytännössä mikään muu kuin totuttelu ei auta, joten juoksukilometrien määrää pitää nostaa vähitellen ylös. Määriä ei kannata kasvattaa nopeasti, sillä aerobinen kunto paranee huomattavasti nopeammin kuin jalkojen rasituskestävyys. Viikottainen lisäys saisi olla enintään 10% yksittäisellä viikolla ja pidemällä tarkasteluvälillä en nostaisi juoksumäärää 5% enempää viikkoa kohden. Liian nopealla lenkkien pidentämisellä voi saada aikaan pitkäkestoisia rasitusvammoja, joista eroon pääseminen voi viedä vuosiakin.
80% harjoittelusta pitäisi kuitenkin olla peruskuntoharjoittelua. Noille sykkeille kuntoliikkuja (jolla aerobinen kynnys on n.70% maksimisykkeestä, tarkka arvo selviää vain testeillä) pääsee useimiten jo sauvakävelemällä, eikä jaloille tuleva kuormitus ole läheskään yhtä suurta. Jos jalat tuntuvat temppuilevan, niin korvaa peruskuntoharjoituksia aluksi sauvakävelyllä, pyöräilyllä, hiihdolla, rullaluistelulla tai millä tahansa. Sitä mukaa kun jalat tottuvat, siirry takaisin juoksuun pidentäen viikottaista kilometrimäärää.

Kysytääs täällä, jos joku osais jeesata. Eli tuli ostettua uudet juoksukengät (New Balance 590), jotka otin sitten puoli numeroa isommat kuin normaalisti. Jalassa tuntuu erittäin hyvältä, mutta jos lähtee pidemmälle lenkille niin alkaa ikävästi hiertämään jossain vaiheessa kantapään/akillesjänteen kohdalta. Palautusoikeus mennyt jo umpeen kengissä. Compeedin rakkolaastareita käyttänyt nyt jonkun verran, mutta tuppaa olemaan suht kalliita.

Eli löytyykö jotain muuta keinoa, joilla estää hiertymät? Urheilu/kinesioteippi? Normaalit laastarit?

Mulla joskus tossuissa hiersi jalkapohjaan rakon pidemällä matkalla, laitoin vaan urheiluteippua kierroksen jalan ympäri niin homma bueno.

Kysytääs täällä, jos joku osais jeesata. Eli tuli ostettua uudet juoksukengät (New Balance 590), jotka otin sitten puoli numeroa isommat kuin normaalisti. Jalassa tuntuu erittäin hyvältä, mutta jos lähtee pidemmälle lenkille niin alkaa ikävästi hiertämään jossain vaiheessa kantapään/akillesjänteen kohdalta. Palautusoikeus mennyt jo umpeen kengissä. Compeedin rakkolaastareita käyttänyt nyt jonkun verran, mutta tuppaa olemaan suht kalliita.

Eli löytyykö jotain muuta keinoa, joilla estää hiertymät? Urheilu/kinesioteippi? Normaalit laastarit?

Tottumiskysymys. Erityisesti suunnistuskenkien kanssa jokavuotinen ongelma kauden alussa, mutta muutaman treenin jälkeen on kriittiset paikat jo kovettuneet sen verran että loppukesä menee ilman rakkoja. Eli teippi suojaksi ja kun hiertymä paranee niin teippi pois.

Kengän nauhoitus | Patrol tuolta voi myös kokeilla kantapään paremmin paikalla pitävää nauhoitusta.

Kiitokset vastauksista. Urheiluteippiä tosiaan kävin pari rullaa ostamassa ja hiertymät ei enää vaivaa ollenkaan. Ei muuta kuin kilometrejä alle. :)

Minä olen käyttänyt joskus valkovaseliinia suojaamaan hiertyviä kohtia jalassa. Maralle vedän yleensä varmuudeksi koko jalkaterän vaseliinilla ympäriinsä. Ei tule rakkoja tai hiertymiä.

Joku vanha juoksijatekijä vois heittää pienimuotoisen vinkin seuraavanlaiseen tilanteeseen.

En ole harrastanut hirveästi urheilua koskaan. Junnuna kamppailulajeja viitisen vuotta, nyt ikää jo 32. Viimeksi käynyt satunnaisesti lenkeillä muutaman kuukauden vuonna 2010. Välillä käyn salilla kavereiden kanssa. Ehkä 20 krt vuodessa. Teen raskasta duunia 12h viikossa. Siis sellaista duunia missä tulee hiki ja nostellaan painavia asioita käsin. Nyt päätin viime keskiviikkona tempasta lenkin kun aattelin ryhtyä vähän kehopainoreenejä tekemään. Juoksin 5 kilsaa ja sitten tuli stoppi. Huono olo tuli kotona. Koska olen jäärä niin menin juoksemaan seuraavana päivänä saman vaikka kaikki lihakset oli jaloista kipeät. Meni vähän paremmin. Ei tullut huono olo. Tänään nykäsin saman lenkin. Nyt juoksin 5 kilsaa 26 minuutissa. Venyttelin lenkin jälkeen ja nyt on hjyvä fiilis jaloissa. Ei mitään ikävää fiilistä.

Koska nyt tuntuu että olen teräsmies ja juoksin tuon viimesen lenkin ensimmäisellä 12 minuutilla 2700m niin voinko vaan ryhtyä johonkin törkeisiin intervallikidutuksiin ihan suoraan vai kannattaako ottaa rauhallisesti vielä etten telo itteeni alkuinnostuksessa. En polta tupakkaa. En ryyppää ku muutaman kerran vuodessa. Syön mitä huvittaa. Pituus 189 paino 80.

Jos pää kestää niin minkälaiset intervallihässäkät juoksussa tai muuten vaan kasvattaa pakaroita eniten? Koska tartten vähän pakaralihaksia lisää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom