Juokseminen

Joku vanha juoksijatekijä vois heittää pienimuotoisen vinkin seuraavanlaiseen tilanteeseen.

En ole harrastanut hirveästi urheilua koskaan. Junnuna kamppailulajeja viitisen vuotta, nyt ikää jo 32. Viimeksi käynyt satunnaisesti lenkeillä muutaman kuukauden vuonna 2010. Välillä käyn salilla kavereiden kanssa. Ehkä 20 krt vuodessa. Teen raskasta duunia 12h viikossa. Siis sellaista duunia missä tulee hiki ja nostellaan painavia asioita käsin. Nyt päätin viime keskiviikkona tempasta lenkin kun aattelin ryhtyä vähän kehopainoreenejä tekemään. Juoksin 5 kilsaa ja sitten tuli stoppi. Huono olo tuli kotona. Koska olen jäärä niin menin juoksemaan seuraavana päivänä saman vaikka kaikki lihakset oli jaloista kipeät. Meni vähän paremmin. Ei tullut huono olo. Tänään nykäsin saman lenkin. Nyt juoksin 5 kilsaa 26 minuutissa. Venyttelin lenkin jälkeen ja nyt on hjyvä fiilis jaloissa. Ei mitään ikävää fiilistä.

Koska nyt tuntuu että olen teräsmies ja juoksin tuon viimesen lenkin ensimmäisellä 12 minuutilla 2700m niin voinko vaan ryhtyä johonkin törkeisiin intervallikidutuksiin ihan suoraan vai kannattaako ottaa rauhallisesti vielä etten telo itteeni alkuinnostuksessa. En polta tupakkaa. En ryyppää ku muutaman kerran vuodessa. Syön mitä huvittaa. Pituus 189 paino 80.

Jos pää kestää niin minkälaiset intervallihässäkät juoksussa tai muuten vaan kasvattaa pakaroita eniten? Koska tartten vähän pakaralihaksia lisää.

Unohda ne intervallit. Juokset rauhallisella tahdilla 45min-1h lenkkejä. Vauhdin tulisi olla sellaista, että pystyt puhumaan puuskuttamatta. KAIKKI huippujuoksijat treenaavat niin että 80% treeneistä on suhteellisen kevyttä juoksua ja vain 20% on vetoja, intervalleja tms. Tähän malliin on päädytty yrityksen ja erehdyksen kautta.

Voit toki kokeilla vetää pelkkiä intervalleja ja päätyä sitten samaan johtopäätökseen kuin kaikki muutkin, jos koet sen tien tarpeelliseksi. Voin kyllä kertoa, että miten siinä tulee käymään. Ensiksi tuntuu hyvälle ja tulokset parantuvat. Sitten tuletkin kipeäksi ja menetät kiinnostuksesi koko hommaan.

Jos duunisisi on tuollaista fyysistä nostelua, niin lenkkeily rauhallisesti tekee siihen todella hyvän lisän ja väittäisin että ne tukevat toinen toisiaan. Luepa tämän linkin takaa lisää.
Definitive Guide: The Primal Blueprint | Mark's Daily Apple

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites porukat aloittavat mäkijuoksun näin kesäisin?
Itse kävin vähän totuttelemassa kevyellä lenkillä muutamalla mäkivedolla höystettynä.
Nyt on ainakin jonkinnäköistä pohjaa verrattuna viime vuoteen, peruskunto oli erittäin alhainen 5 kilsan juoksu oli silloin rankkaa ja aloitin silti juoksemaan mäkiä tuloksena oli se, että hapenottokyky parani ja nopeus kasvoi kestävyys ei niinkään.
Tänä vuonna 6km lenkit menevät pk vauhtia ihan helposti. Saa nähä paljon mäkijuoksu parantaa kuntoa tänävuonna : )

Unohda ne intervallit. Juokset rauhallisella tahdilla 45min-1h lenkkejä. Vauhdin tulisi olla sellaista, että pystyt puhumaan puuskuttamatta. KAIKKI huippujuoksijat treenaavat niin että 80% treeneistä on suhteellisen kevyttä juoksua ja vain 20% on vetoja, intervalleja tms. Tähän malliin on päädytty yrityksen ja erehdyksen kautta.

Voit toki kokeilla vetää pelkkiä intervalleja ja päätyä sitten samaan johtopäätökseen kuin kaikki muutkin, jos koet sen tien tarpeelliseksi. Voin kyllä kertoa, että miten siinä tulee käymään. Ensiksi tuntuu hyvälle ja tulokset parantuvat. Sitten tuletkin kipeäksi ja menetät kiinnostuksesi koko hommaan.

Jos duunisisi on tuollaista fyysistä nostelua, niin lenkkeily rauhallisesti tekee siihen todella hyvän lisän ja väittäisin että ne tukevat toinen toisiaan. Luepa tämän linkin takaa lisää.
Definitive Guide: The Primal Blueprint | Mark's Daily Apple

Semisti kärjistetty pointti, että KAIKKI juoksijat vetävät tossa suhteessa. Juoksijoita ne pikamatkojenkin juoksija ovat ja jos jalkoihin lihaa tahtoo juoksemalla kannattaisi katsetta siirtää pikamatkoihin treeninkin puolesta. Tosin itse suosittelisin punttia lihan takomiseen ja juoksua sitten keuhkojen ja verenkierron kuritukseen. Itellä on kovavauhtiset ja vedot on selkeä enemmistö kesäisin. Varmaan joku 70%. Ei toi hölkkäily oikein maistu, mutta sitäkin tulee pakon sanelemana tehtyä sitten talvisin enempi, kun ei joka kerta viitsi halliin mennä. Voi toki olla, että jossain vaiheessa minäkin tässä huomaan erheeni ja alan kilometrejä keräileväksi nylkyksi, mutta epäilen vahvasti.

En toki tarkoita, että tuo PPPP:n painotus olisi mitenkään huono juttu. Varmasti terveyden kannalta yksi parhaista, mutta lihaksiin sen vaikutus on lähinnä kadottava ja joillekin saattaa se olla muutenkin aika ahdistava ajatus. Minusta tuntuu, että juoksun ollessa kyseessä on aina ilmassa sellaista pitkien matkojen ihannointia ja jalustalle nostoa. Maratooni on kuningasmatka eikä ketään kiinnosta vitosen aikasi saati sitten ennätyksesi ratakierroksella. Cooper on ehkä tähän ainut poikkeus, koska sen lähes kaikki (ainakin miehistä) juoksevat jossain vaiheessa.

Mun mielestä tommonen 2700 cooper kunto on ihan riittävä siihen, että kovempiakin lenkkejä saa vedellä vähän mielen mukaan. Toki, kun kunto on hankittu ehkäpä töissä eikä juoksulla niin kannattaa niitä jalkoja vähän totutella aluksi rasitukseen. Minun mielipiteeni on, että voisit vetää noin 50-50 suhteella. Eli en minäkään pelkkää vetoa suosittele, mutta pitää tehdä sitä mistä tykkää.

Semisti kärjistetty pointti, että KAIKKI juoksijat vetävät tossa suhteessa. Juoksijoita ne pikamatkojenkin juoksija ovat ja jos jalkoihin lihaa tahtoo juoksemalla kannattaisi katsetta siirtää pikamatkoihin treeninkin puolesta. Tosin itse suosittelisin punttia lihan takomiseen ja juoksua sitten keuhkojen ja verenkierron kuritukseen. Itellä on kovavauhtiset ja vedot on selkeä enemmistö kesäisin. Varmaan joku 70%. Ei toi hölkkäily oikein maistu, mutta sitäkin tulee pakon sanelemana tehtyä sitten talvisin enempi, kun ei joka kerta viitsi halliin mennä. Voi toki olla, että jossain vaiheessa minäkin tässä huomaan erheeni ja alan kilometrejä keräileväksi nylkyksi, mutta epäilen vahvasti.

En toki tarkoita, että tuo PPPP:n painotus olisi mitenkään huono juttu. Varmasti terveyden kannalta yksi parhaista, mutta lihaksiin sen vaikutus on lähinnä kadottava ja joillekin saattaa se olla muutenkin aika ahdistava ajatus. Minusta tuntuu, että juoksun ollessa kyseessä on aina ilmassa sellaista pitkien matkojen ihannointia ja jalustalle nostoa. Maratooni on kuningasmatka eikä ketään kiinnosta vitosen aikasi saati sitten ennätyksesi ratakierroksella. Cooper on ehkä tähän ainut poikkeus, koska sen lähes kaikki (ainakin miehistä) juoksevat jossain vaiheessa.

Mun mielestä tommonen 2700 cooper kunto on ihan riittävä siihen, että kovempiakin lenkkejä saa vedellä vähän mielen mukaan. Toki, kun kunto on hankittu ehkäpä töissä eikä juoksulla niin kannattaa niitä jalkoja vähän totutella aluksi rasitukseen. Minun mielipiteeni on, että voisit vetää noin 50-50 suhteella. Eli en minäkään pelkkää vetoa suosittele, mutta pitää tehdä sitä mistä tykkää.

Ihan tarkoituksella kärjistin. Tottakai saa tehdä mitä tykkää. Voisitko kertoa vähän määriä mitä juokset kesällä kun vedät 70% kovatehoista juoksua?

Jos saa reenata niin, ettei muu elämä häiritse niin silloin se ois joka toinen viikko 3 ja joka toinen viikko 4 juoksutreeniä. Yleensä tasavauhtinen kova vitonen, 1000 vetoja, 1, 2, 3, 4, 4, 3, 2, 1 min vauhtileikittely tai nopeustreeni 60-100m vetoja. Kevyitä rauhallisia lenkkejä tulee ihan viiliksen mukaan, mutta mutuna heitän, että joka 4 juoksureeni rauhallisemmin. Tähän kaikkeen tulee kylläkin lisäksi 0-3 rauhallista lenkkiä viikkoon kavereiden ja emännän kanssa, mutta niissä on tarkotus olla lähinnä seurana. Ne mukaan lukien tuo rauhallisten lenkkien suhteellinen osuus kyllä kasvaa hieman eli oisko sellanen 50/50 lähempänä totuutta mullakin. Ei noita tuu aina ajateltuna reeneinä niin hämää itseäänkin vähän.

Viikko kilometrithän näin pysyy suht maltillisena reilussa 20 kilossa max 30. Kevennyksiä on säännöllisesti ja talvisin tosiaan tulee tahkottua enempi hidasta lenkkiä, ettei keuhkot räjähdä pakkasesta.

Niin ja Holttisellekin muistutuksena, että alku ja loppuverkka kovien reenien yhteydessä normaalisesti.

Tjajajajaa, 7 km lenkki juostu täysin ilman minkäänlaista kipua polvessa :D Olisin voinut itkeä onnesta kun lenkin loppupuolella tajusin, että ei satu, ei edes kiristä, olo on hyvä ja jaksanutkin olisi vielä vaikka ja kuinka. Sunnuntaina kokeillaan sitten 10km, ja siitä taas katsellaan rauhassa eteenpäin mitä polvi sanoo. Kuulostaahan se hurjalta lähteä maralle muutaman 10km kieppeissä pyörineen lenkin jälkeen, mutta parempaan ei nyt tänä keväänä pystytty. Ja sekin, että SCM:lle osallistuminen vaikuttaa jo todennäköiseltä, on enemmän, kuin mitä muutama viikko sitten olisin edes uskaltanut ajatella.
Jalkaa on hierottu, teipattu paikalleen, venytelty, kylmähoidettu ja sen lisäksi olen tunnollisesti napsinut kalaöljyä, msm-jauhetta, magnesiumlisää sekä glukosamiinia. En tiedä mikä nyt sitten loppujen lopuksi on auttanut, mutta ennen maraa en lopeta yhtäkään näistä.

Sitten ihan yleisestä mielenkiinnosta olisin kysellyt, että minkälaista energiatankkausta täällä harrastaa pitkien matkojen juoksijat? Itse kun olen juonut lähinnä valmiita hiilarilitkuja. Toimii hyvin minulle, mutta onko jollain hyviä kokemuksia vaikka geeleistä tai glukoositableteista?

Lore of Running (Tim Noakes). Yli 900-sivuinen tieteellinen eepos kestävyysharjoittelusta, eritoten juoksusta. Ihmisen fysiologian perusteiden osaaminen on ihan suotavaa (ei suinkaan tarvitse lääketieteen tohtori olla), ja sanasto tosiaan on paikoin tieteellistä, joten vaatii heikomalla kielitaidolla kyllä kärsivällisyyttä ja vaivannäköä.

Oma kirjani on tilattu Amazonista. En tiedä onko kivijalassa jossain.

Suosittelen kanssa Lore of Running, muutenkin tulee kerralla tilattua Amazonista kirjoja kun on niin naurettavan halpoja vs. Suomen hinnat.

Sitten ihan yleisestä mielenkiinnosta olisin kysellyt, että minkälaista energiatankkausta täällä harrastaa pitkien matkojen juoksijat? Itse kun olen juonut lähinnä valmiita hiilarilitkuja. Toimii hyvin minulle, mutta onko jollain hyviä kokemuksia vaikka geeleistä tai glukoositableteista?

Kaikkia noita on tullut kokeiltua. Itse suosin litkuja, kun niistä ei tule roskaa lenkin aikana. Imeytyykin varmaan parhaiten. Tosin juostessahan en kanna mitään mukana, mutta pyöräillessä toi juomapullo kulkee kätevästi messissä. Jos omistaa juomavyön niin varmaan kulkee hyvin juostessakin.

Tulipahan eilen käytyä kellottamassa tonni aikaan 2:55. Tavote oli alle 3:00, joten hyvinhän se meni. Vähän joutui pujottelemaan, kun oli populaa niin pirusti. (Mikä potuttaa radalla käynnissä eniten? Sisärataa lämmittelyksi hölköttelevät junnujalkapalloilijaryhmät.) Syksyllä 2:50 pitäis olla paperia. Alimatkoilla tulee ehkä hieman parempia tuloksia ku tuossa vitosella, mihin tässä vähän kieliposkella reenataan.

Missä ihmiset tapaavat pitää puhelinta näin kesäaikaan juostessa? Shortsien taskuun vai joku käsivarsisysteemi? Entä onko nappeja jotka pysyisivät paikallaan juostessakin?

Sellanen vyöhässäkkä missä luurin mentävä tasku vetskarilla. Jostain intersportista ostin. Parempi kuin noi käsivarsisysteemit mun mielestä jos haluaa jotain sillä luurilla kesken lenkin tehdä.

Sellanen vyöhässäkkä missä luurin mentävä tasku vetskarilla. Jostain intersportista ostin. Parempi kuin noi käsivarsisysteemit mun mielestä jos haluaa jotain sillä luurilla kesken lenkin tehdä.

SPIbelt - Small Personal Item Belt joku tämmönen tai vastaava kait sulla? Itse en puhelinta lyhyillä lenkeillä edes mukana kanna, pitemmillä sitten mukana juomavyölaukku, johon myös puhelimen saa hyvin mukaan.

SpiBelt on varsin loistava IMO. Löytyy myös vedenpitävää mallia. Itsellä "normimalli" ja jos sadetta näköpiirissä, niin iLuuri AquaPakiin. Hätätilanteessa minigrip-pussikin käy. SpiBeltiin mahtuu kännyn lisäksi avaimetkin näppärästi. Taivalta tehdessä ei hölsky eikä muutenkaan haittaa saatika huomaa, että vyö on mukana.

Tämmöstä kysysin. Aloitteleva juoksija olen. Aloittelin varovasti huhtikuussa. ulkona 5km lenkin kävin kopasee hissukseen hölkkää 2 päivää sitten. Aikaisemmin olen juossut 2-3 kertaa lukuunottamatta vain juoksumatolla. Siellä olen pystynyt tekemään 10km lenkkeihin. Cooperkin meni jossain vaiheessa 2400m. Mutta nyt meni ulkojuoksussa molemmista jaloista ulkosyrjä kipeeksi. Jopa niin kipeeksi että nyt kävellessä sattuu. Kengät on salomonin semmoset punamustat tosi kevyet jotka ostin tänä keväänä. Olisiko olleet noin 60-70.- hintaiset. Mistä tämä kipeys johtuu? Kipu tuli vasta lenkin jälkeen. Lenkki tuntui sinänsä hyvältä eikä mihinkään kolottanut.

Tämmöstä kysysin. Aloitteleva juoksija olen. Aloittelin varovasti huhtikuussa. ulkona 5km lenkin kävin kopasee hissukseen hölkkää 2 päivää sitten. Aikaisemmin olen juossut 2-3 kertaa lukuunottamatta vain juoksumatolla. Siellä olen pystynyt tekemään 10km lenkkeihin. Cooperkin meni jossain vaiheessa 2400m. Mutta nyt meni ulkojuoksussa molemmista jaloista ulkosyrjä kipeeksi. Jopa niin kipeeksi että nyt kävellessä sattuu. Kengät on salomonin semmoset punamustat tosi kevyet jotka ostin tänä keväänä. Olisiko olleet noin 60-70.- hintaiset. Mistä tämä kipeys johtuu? Kipu tuli vasta lenkin jälkeen. Lenkki tuntui sinänsä hyvältä eikä mihinkään kolottanut.
Mulla tulis mieleen uusi ja samalla epätasainen alusta kun kerta olet aikaisemmin juossut pääosin juoksumatolla. Toki askelluksessakin voi olla vikaa. Kuinka paljon oot noita kenkiä käyttänyt? Uudet kengäthän vaatii aina sisäänajon ennenkuin sopivat jalkaan (eivätkä aina sovi silloinkaan).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom