Juokseminen

Voisitko tarkentaa, että kuinka pitkiä noiden tasavauhtisten pitäisi olla? 45 min? Ikinä en ole yli 30 minuutin lenkkiä käynyt juoksemassa. Ja taas noi vauhtikestävyyslenkit, riittääkö niihin jokin kolmen kilometrin matka? Anteeksi ehkä hieman tyhmät kysymykset, mutta kun oikein tiedä mitään vielä näistä.

Kuten annat ymmärtää se oma "kunnon tarpeesi" on 90 minuutin futispeli. Kannattaisikohan siis juosta yli 30 min tasavauhtisia? ja jatko-ohjeena: säilytä progressiivisuus. Joko matkaa pidentämällä tai vauhtia koventamalla. Palauttavat lenkit sitten erikseen.

Mä läpsyttelisin aluksi 3 kertaa viikossa "tunnin turhan (45-60min)" fiiliksen mukaan ja vasta hetken päästä alkaisin perehtyä vauhtikestävyys yms. juttuihin. Et sä vauhtikestävyyttä tarvitse aluksi, tapat vain mielenkiinnon ja penikat. Sitä aletaan sitten rakentamaan kun on jonkinlainen peruskunto kasassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tavoite on tosiaan vitosessa, niin pitkien lenkkien hyöty vähenee rutkastikin kun vertaa esim. puolikkaasen ja maraan. Vitosen vauhtia nopeammat intervallit, mäkijuoksut, nopeustreenit yms. "laatutreenit" ovat varsin toimivia treenimuotoja vitoselle.

Mutta, mutta... Isommalle perustukselle saa korkeamman talon vai miten se meni. Kannattaa sitä pohjakuntoakin hieman nostaa, jos toistaiseksi vitosen läpi juokseminen millään vauhdilla tuntuu hankalalta. Rauhallisemilla lenkeillä totuttaa jalkoja rasitukseen ja niitä voi hyvin käyttää palauttavina harjotteina. Kannattaa harkita siis hieman enemmän vaihtelua reeneihin kuin pelkästään tuon vitosen hölkkä-juoksu-intervallin puskemista, mikä sekin varmasti on ihan toimiva harjoitus. Samoin tehoharjoitusten juoksu joka kerta vaatii aika kovaa palautumiskykyä, joten en senkään vuoksi suosittele heti alkuun tekemällä jokaista juoksua intervallityyppisesti varsinkin, jos on tarkoitus juosta jopa kuusi kertaa viikossa.

Tekisin itse tuossa tilanteessa varmaan n. yhden pk-lenkin viikossa.

Tavoitteena ei todellakaan ole tuo vitonen, vaan tuo peruskunnon parannus jotta voi juosta ilman että hengästyy jne.

Tähän varmaan on paras 2krt/vko 45-60min lenkki hölkkäämällä sprunteilla ja tuollainen vauhtikestävyys kerran viikkoon?

Njuu. Jos tarkotus on tosiaan vaan nostaa tota aerobista kuntoa yleisesti niin rauhalliset vähän pidemmät lenkit toimii kyllä siihen. Voihan siellä vähän spurttaillakin, mutta pitäisin lenkit silti sellasina rentoina ja suht keveinä. Sitten vk lenkillä voi vähän revitellä. Tolla pääsee ihan hyvin alkuun tolla sun ehdotuksella.

Olen kai aktiivijuoksija, vaikka viime vuonna ei tullutkaan kuin 1700 km juostua. 7x125 kiloa kyykkäsin eilen, ei ihan tiukin sarja, mutta tota luokkaa. Ykköstä en oo edes koittanu ikinä.

Itse olen kai semmonen 50/50-juoksupunttimies. Aktiivisesti kuitenkin molempia. Aika samoissa kiloissa lienee kyykky kuin comfoxilla tuossa yllä. Viimeksi eilen vika sarja oli 9x120kg (syvältä tietty!). Ykköstä olen joskus koittanut, mutta ei liene vertailukelpoinen nykykuntoon. Juoksukilsoista ei ole niin tietoa. Cooperissa meni kuitenkin viime syksynä hieman yli 3,5km ja ensi syksylle tavotteet on 3600+. Kompromissiahan tämä on kahden lajin välillä, mutta kun tykkää tehdä kaikkea eikä elantokaan ole tästä kiinni niin mikäs tässä tehdessä.

EDIT: Tuntuu tosi usein, että jos joku aktiivinen juoksija käy salilla, tehdään siellä sellasia hilavitkutusliikkeitä, mistä meikäläinen ei oo koskaan kuullutkaan. Kaiken pitää olla "lajinomaista". Ite teen lähes aina salilla jotain voimaohjelmaa mallia 5/3/1, venäläistä yms. Kehitys on kuitenkin ollut ihan hyvää molemmissa.

Pakko kysyä teiltä paino ja pituus. Leposykkeet kiinnostaa myös, jos olette mitanneet.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
183/82. Tasaista nousua ollut tässä viime vuodet. Varmaan johonkin 85 pistän sitten aikanaan stopin. Hitaasti tuo kuitenkin on noussut ja välillä putoaakin. Leposykettä en ihan muista, mutta 60 pintaan eli ei mikään maratoonarin leposyke.

EDIT: Ja tänää nousi tuo samainen paino jo yhden toiston verran enemmän. Kehitystä ei voi estää.

Itsellä on ongelma liian korkea paino optimaaliseen juoksemiseen. Olen luokkaa 178/90. Vuosi sitten paino oli jossain 80-85 tietämillä, ja silloin kyllä juoksu kulki huomattavasti sujuvammin. Kesällä/alkusyksyllä innostuin sitten taas enemmn punttien nosteluun, ja paino nousi automaattisesti takaisin 90 kg:n tietämiin.

Ehkä pitäisi taas juosta useammin +10kilometrin lenkkejä, niin putoaa painokin. Enemmän crossfit-tyyppisiä treenejä tulee myös salilla tehtyä tällä hetkellä, joten ehkä se paino niidenkin myötä hieman putoaa. Jalkoja en viitsi treenata raskaasti, koska itsellä ne vastaavat treeniin aivan liian hyvin, ja tyyliin kaksi raskasta kyykkysarjaa viikossa pitävät ne liian muhkeina juoksua ajatellen.

Juokseminen on kyllä erittäin mukavaa, kun on kovassa kunnossa. Salilla on myös mukava käydä, mutta mun mielestä on aivan turha vääntää täysillä punttia ja lenkkiä päällekkäin, koska ne sitten verottavat toisistaan liikaa resursseja ja palautumiskapasiteettia. Jos saan painon kesän mittään sinne reilun 80 kilon tietämille, kokeilen todennäköisesti juosta puolimaratonin tavoitteena kahden tunnin alitus.

Juokseminen on kyllä erittäin mukavaa, kun on kovassa kunnossa. Salilla on myös mukava käydä, mutta mun mielestä on aivan turha vääntää täysillä punttia ja lenkkiä päällekkäin, koska ne sitten verottavat toisistaan liikaa resursseja ja palautumiskapasiteettia. Jos saan painon kesän mittään sinne reilun 80 kilon tietämille, kokeilen todennäköisesti juosta puolimaratonin tavoitteena kahden tunnin alitus.

Yllättävän hyvin tuo puntin ja lenkin yhtäaikainen treenaus on ainakin itselle toiminut. Nyt vedän joka toinen päivä punttia ja joka toinen juoksua vaikkakin nyt on juoksun osalta painotus ehkä enemmän pk:n puolella, mutta viime kesän ja alkutalven vedin kyllä kovat vedotkin punttien välissä ja kun kaks jakoisella vetää tulee jaloille rasitusta käytännössä joka päivä. Esim. eilen vedettiin nopeus vetoja, tänään mavetettiin, huomenna peekoota, ylihuomenna kyykkyä jne... taisi tuonne johonkin mahtua yksi ylimääräinen kevyt lenkki kaverin kanssakin.

On mulla jonkinlainen ajatus tuon jaksottamisessakin toki. Nyt ns. "pk-kaudella" useampi juoksu on rento ja hieman pidempi ja puntilla toistomäärät sarjoissa on suurempia. Kesällä kun alkaa hapotus juoksuissa niin siirryn puntilla toistomäärissä enempi voiman puolelle.

Tällä hetkellä tulee 12 treenipäivän jälkeen 4 päivän kevennys. Maltilla kun nostelee treenimääriä niin yllättävän paljon sitä pystyy treenaamaan. Harvaa tosin taitaa tosin treenaaminen näin paljoa edes kiinnostaa. Hölmöläisen hommaa.

Tuli ostettua kevään kunniaksi Sportsdirectilta todella hyvän tuntuiset juoksukengät, olivat poistomyynnissä 130£ -> 29£.

Itsellä on ongelma liian korkea paino optimaaliseen juoksemiseen. Olen luokkaa 178/90. Vuosi sitten paino oli jossain 80-85 tietämillä, ja silloin kyllä juoksu kulki huomattavasti sujuvammin. Kesällä/alkusyksyllä innostuin sitten taas enemmn punttien nosteluun, ja paino nousi automaattisesti takaisin 90 kg:n tietämiin.

Mulla on sama homma. 170/78 ei todellakaan ole mikään optimaalinen buildi juoksuun. Rasvaprossaan en tiedä, mutta vatsat kyllä erottuvat suurinpiirtein ja esim reisissä/käsissä ei kyllä todellakaan ole mitään "nipistettävää". Ehkä jotain 12-15%? Minulle tulee todella helposti lihasta ja olenkin miettinyt, että kävisin mittaamassa sen rasvaprossan jossain ammattilaisella ja sitten sen pohjalta alkaisin hilaamaan rasvoja sinne alle 10% ja sitten paino saisi olla sen mitä on niillä rasvoilla. Luulisin sen onnistuvan vain syömällä vähän puhtaammin. Puolikas meni viime vuonna 1:45 ja kokonainen 4:04, joten selvästi hyötyisin kevyemmästä painosta ainakin maratonilla.

Vaikka juoksu kiinnostaakin, niin en viitsi laittaa kaikkea liikuntaa siihen. Pidän myös todella paljon salilla treenaamisesta ja crossfitistä, sekä aoin jossain vaiheessa aloittaa myös treenin triahloneja varten. Ehkä crossfit ja triahlon voisivat olla se kaikista paras yhdistelmä minulle. Oma ideaali kunto olisi sellainen yhdistelmä kestävyyttä ja voimaa.

Samaa "vikaa" täälläkin. 182/94kg ei tosiaan ole optimaalinen juoksemiseen. Syksy meni punttitreenien parissa, lähinnä voimaharjoittelua kylläkin. Nyt lähtenyt thriathlon treenit muuten hyvin alkuun, mut rupee penikat vittuilemaan. Tämä lause ei pakkotoistoo sovi; tekisi mieli vähentää tätä lihasmassan määrää vähäsen. Turhan jäntevässä kunnossa ollaan.

E: viime vuoden puolikas 1:37 ja maraton 4:20.

Kyllä nyt syö naista :( Molempien jalkojen ITB-jänne ihan paskana. Juoksufoorumia olen tavannut ja lääkärissäkin kävin, mutta minkäs sille mahtaa. Venyttelyä ja rullausta, särkylääkkeitä ja lyhyitä kävelylenkkejä. Eihän se mara olisi kuin parin kuukauden päästä... Huoh. Pakko vaan yrittää pysyä positiivisena ja hoitaa ja testailla jalkaa nyt välillä.

Kyllä nyt syö naista :( Molempien jalkojen ITB-jänne ihan paskana. Juoksufoorumia olen tavannut ja lääkärissäkin kävin, mutta minkäs sille mahtaa. Venyttelyä ja rullausta, särkylääkkeitä ja lyhyitä kävelylenkkejä. Eihän se mara olisi kuin parin kuukauden päästä... Huoh. Pakko vaan yrittää pysyä positiivisena ja hoitaa ja testailla jalkaa nyt välillä.

Se jänne ei veny mihinkään. Hoida pakarat ja tfl kuntoon niin helpottaa. Eli rullaa/tennispalloa ja venyttelyä näille.

Juu, pakaroita ja takareisiä on myös murjottu niin paljon kuin vain sietää. Tuota jännettä kaiketi yksistään on melko mahdotonkin yrittää venyttää, ja tutkimuksia on puolesta ja vastaan onko edes kannattavaa. Aiemmin ollut kyllä puhetta lääkärin kanssa juuri siitä, että yliliikkuvat nivelet saattaa tällaisille altistaa, kun jänteet ja muut joutuu hieman ylimääräisiin hommiin. Mutta jos se maraan asti pysyisi jonkinlaisessa kuosissa, niin sen jälkeen olen vaikka puoli kesää juoksematta.

Tuli ostettua interistä asicsin cumulukset eilen ja koelenkki osoitti ne kyllä mieluisiksi. Ei ne loppuun rokatut olleet vielä edellisetkään asicset mut noi uudet rullas mun makuun vanhoja paremmin..

Oli näköjään vauhtia tuolla perus vitosen lenkillä entistä enemmän ja muutenkin lenkki luisti. Tosin se olikin eka tälle viikkoa ja luultavasti viimenenkin. Toisinaan näköjään pieni tauko tekee tosi hyvää.

Vitonen meni siis 26:30 joka on mun lenkille hyvä.

Selän takia en ole pystynyt juoksemaan noin vuoteen kuin muutama kokeilukerta, joiden jälkeen olen joutunut toteamaan, että ei - en pysty juoksemaan. :) 2011-12 kävin useammassa kymmenessä juoksutapahtumassa/"kisassa" siis juoksukärpäsen purtua. Sitten siirtynyt taas punttipuolelle ja nyt paino 100 kg (193 cm). Tällä massalla kävin tosi pitkästä aikaa vetämässä VL-lenkin pari päivää sit, yllättävän kepeästi liikkui tämäkin massa, mutta kyllä huomasi miten paljon rasittavampaa se on paikoille nykypainolla. Ollapa siinä lukioajan 69 kg painossa, jos sitä juoksija haluaisi olla... En tosin edes halua enää.

No niin, nyt on jalat kinesioteipeissä ja vielä tukevammat tossut odottamassa viikon lenkkitauon päättymistä. Siitä sitten hiljakseen eteenpäin, hieronnan ja venyttelyn tuella. Saas nähdä kuinka mamman käy, ihan melkein meinannut itku tulla, kun mieli vetäisi niin SCM juoksemaan :D

Yhyy, metässä talven latupohjien jäljiltä vielä paikoitellen jäätä. Ihan kelvollisesti pystyi juoksemaan mutta tiheimmässä metsässä oli vielä täysi talvi. Jatketaan siis asvaltilla juoksua vielä toistaiseksi... Lumien sulettua tarkoituksena jättää puntti vähemmälle ja alkaa juoksemaan 3x viikkoon, jotta ensi kesän puolikas menisi siihen 2h tuntumaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom