Juokseminen

Lueskelin tota viestiä, notta nyt olis sulle sopiva kirja, mutta viimeinen sana pilasi kaiken. Toivottavasti löytyy ilman meikäläisenkin apuja!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lore of Running (Tim Noakes). Yli 900-sivuinen tieteellinen eepos kestävyysharjoittelusta, eritoten juoksusta. Ihmisen fysiologian perusteiden osaaminen on ihan suotavaa (ei suinkaan tarvitse lääketieteen tohtori olla), ja sanasto tosiaan on paikoin tieteellistä, joten vaatii heikomalla kielitaidolla kyllä kärsivällisyyttä ja vaivannäköä.

Oma kirjani on tilattu Amazonista. En tiedä onko kivijalassa jossain.

Illalla 6 aikaan kevyt hölkkä pitää sykettä siellä 135-155 tuntumassa, kun taas aamulla syke ei laske millään alle 150. .. Onko muilla tämmöisiä fiiliksiä että illalla tehty reeni on huomattavasti aamutreeniä energisempi?

Jos ymmärsin oikein niin sulla on aamuisin sykkeet tapissa... Mulla taas toisin päin, aamulla reippaallakin lenkillä keskisyke jää matalammaksi kuin iltapäivällä / illalla. Tehoissa tai jaksamisessa en ole huomannut eroa vuorokauden ajasta riippuen, vaan ainoastaan hiilaritankkauksesta ja yleisestä väsymys- ja rasitustilasta riippuen.

Juu siis ei sykkeet ole "tapissa" mutta n.10-15 lyöntiä on enemmän keskisykettä kuin illemmalla tehdyt suoritukset. No se on hyvä että voit juosta täysillä aamulla tai illalla. Varmaan tottumuskysymys niin kuin joku tuossa mainitsikin.

Tuli luettua kokonaan aihe läpi. Ei mennyt hukkaan sekään työaika. Tulinkin apteekin kautta kotia ja ostin buranaa. Nappasin kolme ja läksin luistelemaan kesälenkkareillani pihalle. Alkaa olla omat penikat juostut jos nuo tulehduslääkkeet ei vie kipuja pois. Viimeisestä lenkistä, ennen viime maanantaita viikko sitten on kuitenkin kuukausia. Silti maanantaista lähtien jalat on olleet kuin lasi/puu pökkelöt. Oon suihkinu magnesiumia penikoille ja jaloille, ilmeisesti tästä on ollut apua kun viime viikollakin juoksin (hölkkäsin) neljä reissua. Omaan suorituskykyyn on onneksi olemassa suoranainen syykin, sekä tuohon penikoiden palautumiseen. Että ollaan siis jo hyvin lähellä parempaa huomista. Ei tarvitse enään kuin lopettaa viikonloppuryyppäily. Sitä aina viikonlopun päätteeksi huomaa että torstai on hyvä juoksupäivä. Kunnes taas perjantai koittaa ja pilaa seuraavan viikon juoksentelut :D

Tuli luettua kokonaan aihe läpi. Ei mennyt hukkaan sekään työaika. Tulinkin apteekin kautta kotia ja ostin buranaa. Nappasin kolme ja läksin luistelemaan kesälenkkareillani pihalle. Alkaa olla omat penikat juostut jos nuo tulehduslääkkeet ei vie kipuja pois. Viimeisestä lenkistä, ennen viime maanantaita viikko sitten on kuitenkin kuukausia. Silti maanantaista lähtien jalat on olleet kuin lasi/puu pökkelöt. Oon suihkinu magnesiumia penikoille ja jaloille, ilmeisesti tästä on ollut apua kun viime viikollakin juoksin (hölkkäsin) neljä reissua. Omaan suorituskykyyn on onneksi olemassa suoranainen syykin, sekä tuohon penikoiden palautumiseen. Että ollaan siis jo hyvin lähellä parempaa huomista. Ei tarvitse enään kuin lopettaa viikonloppuryyppäily. Sitä aina viikonlopun päätteeksi huomaa että torstai on hyvä juoksupäivä. Kunnes taas perjantai koittaa ja pilaa seuraavan viikon juoksentelut :D

Noille pohkeille ja penikoille on minulle auttanut Felden-geeli ja heti lenkin jälkeen suihkussa kylmällä vedellä suihkuttelu. Jos sinulla on sopivan syvä sanko tms niin sinne lunta ja vettä ja muutaman minuutin seisoskelu.

En ota kantaa siihen kannattaako juosta kipulääkkeiden avulla jos sattuu, sillä senhän nyt tajuaa varmasti jokainen.

Täytyy varmaan käydä sellaista hakemassa. Kylmävesi suihkutteluita oon tenyt nykyisin päivittäin. Kokeiltu myös merisuolaa keitellä veteen ja laittaa pyyhkeitä jaloille vajaaksi tunniksi. Noiden operaatioiden jälkeen jalat on aina hyvät, kunnes seuraava aamu koittaa. Täytyykin kokeilla tuota lunta vielä tuohon kylmähoitoon. Oon nyt vaan ajatellu että tuo burana veis pois tulehduksen, jos siellä nyt sellaista edes on..

Onkos täällä porukalla kuinka kokemuksia tommosista kevyemmintä ja nuukemmin vaimennetuista juoksukengistä, esimerkiksi Niken Free 5.0? Tuntuu olevan muotia nykyään noi kevyet ja nuukasti vaimennetut kengät ja hieman houkuttelis itekin semmoset hommata, kun alkaa olemaan uusien kenkien osto edessä.

Tommosilla on varmasti hyvä juosta ainakin lyhyempiä lenkkejä, mutta kuinka hyvin sopii pidemmille lenkeille? Treenatessa kyllä aika harvoin tulee yli tunnin juoksulenkkejä, mutta ens kesänä pitäs ainakin yks puolimaratonkin juosta, joten hieman arveluttaa, että kestääkö jalat tommosilla kengillä.

Nike Free 5.0:sta ei ole kokemusta, mutta paljasjalkajuoksua ole muutaman kerran testaillut Vibrameilla. Pohkeet ottavat ihan eri tavalla osumaa ja jalkapohjassa kuntuu tien epätasaudet. Lyhyet lenkit ovat ok, mutta mistään tunnin lenkeistä en haaveilisi pitkään aikaan. Jos puolimaraton on tavoitteena, niin ensisijaisiksi juoksukengiksi en ainakaan ostaisi.

Jos kisakenkää etsit, jolla on mukava juosta niin lyhyitä kuin pidempiäkin lenkkejä, suosittelen harkitsemaan Adidaksen Adios Boostia. Myös Adios 2 ja Mana 7 ovat hyviä vaihtoehtoja, jos yli tunnin lenkkejä ei juurikaan tule.

Ite oon tässä viime vuosina suosinu enempi ja enempi kevyempää kenkää. Viimeksi ostin adidaksen hagio 2:set ja Sauconyn pidemmän matkan piikkarit vetoreeneihin. Askellusta olen myös vienyt parin vuoden aikana pois kantapääaskelluksesta myös hitaammilla vauhdeilla ja nykyjään olenkin keski/päkiäastuja ihan ajattelematta. En tiedä, mitä jalat tykkäisi jos menisin samalla kantapääaskeleella kuin aikanaan, mutta ongelmia ei ole kyllä tullut ja vauhti sen kuin kasvaa! Vähän pohkeita hapotti ekat piikkarikokeilut, mutta niihinkin saa kestävyyttä nopeasti (kokoa ei ilmeisesti koskaan).

Painoa on semmoset 82 kiloa, eli "juoksijaksi" aika paljon, mutta hyvin on pärjännyt kevyelläkin kengällä. Vaikka itse keskityn enempi lyhyempiin matkoihin niin kyllä noilla hagioilla semmosen tunnin lenkin heittää ihan hyvin ja uskaltaisin puolikastakin lähteä vetämään, jos tarve olisi. Vaikket heti lähtisi pitkiksiä kevyillä kengillä vetelemään niin suosittelen silti sellaisten hankkimista vaikka lyhyille koville lenkeille ja vetoihin. Tutkimusten mukaan niillä, ketkä käyttävät useampia erilaisia kengiä juoksuharjoittelussa ilmenee vähemmän rasitusvammoja.

PS: Jokainen 100g kenkäparissa nostaa hapenkulutusta noin 1%.

Edit: Yllämainitusta adios boostista olen myös kuullut paljon hyvää, mutta omia kokemuksia ei ole. Tuo mainitsemani Hagio on astetta kevyempi "racing flat" kengä, jossa kantapään ja päkiän välinen korkeusero eli droppi on muistaakseni vain 3mm. Sopii siis hyvin päkiä/keskiaskellukseen. Tuo adios voisi olla erinomainen kenkä ensimmäiseksi kevyemmäksi, jos aiemmat ovar olleet luokkaa raskaampaa tekoa ja askellus sattuu jonnin verran kantapäälle.

Tuommoiset Vivobarefoot-kengät kyllä hommasin tuossa alkutalvesta, mutta en niillä oo pahemmin päässy juoksemaan, kun ei tuolla loskassa viiti pohjattomilla kengillä mennä. Tosin noi nyt on varmasti vielä melko paljon karummat kengät juosta (3mm pohja) kuin esim tuo Nike, joten ei ehkä ihan voi verrata. Oon tässä kyllä sillon tällöin kokeillu lenkeillä semmosta päkiä/keskiaskellusta, mutta etenkin hitaammassa vauhdissa vähän hankalaa noiden tavallisten lenkkareiden kanssa.

Painoa mullakin on se about 80kg (ja pituutta vaan 177), joten en ihan sovi perusmaratoonarin mittoihin ja siksi hieman mietityttää se jalkojen kestäminen. Yleensä juoksulenkit mulla kyllä menee sinne 1/2 - 1 tunnin välille (en juoksua niin intohimoisesti harrastakaan), joten noilla lenkeillä kyllä varmasti pärjäis pienemmälläkin vaimennuksella, mutta ens kesänä on edessä Joroisilla triathlonin puolimatka, eli pidempääkin lenkkiä on tiedossa. Ja kaksia kenkiä ei raaskis ostaa :D (tosin saattaahan noi vanhatkin sinne kestää, alkaa vaan menemään päälliset puhki).

Yks kaveri on kyllä jollain tommosilla kevyillä kengillä hoitanu triathlonin täysmatkan ja maratonin ja kehu, ettei mitään ongelmia, vaikka ei sekään ihan kevyt ole. Se tosin on hieman omaa luokkaansa, joten ei ihan suoraan uskalla ainoastaan sen kokemuksiin luottaa :D

Noissa Manoissa on esimerkiksi droppia vain 6mm, joten niillä varmasti luonnistuu päkiäaskelluskin luontevasti. Itse joskus muinoin vaihdoin kanta-askelluksesta päkiäaskellukseen ja olihan se sellainen puolen vuoden prosessi, jotta juokseminen alkoi taas tuntumaan luontevalta. Kannatti kuitenkin, sillä penikkavaivat hävisivät muutoksen mukana.

Barefoot-kengät ovat varmasti hieman karummat vielä mitä nuo Niket, mutta ei noissa Niken kengissäkään mitään vaimennuksia ole ja erittäin pehmeä pohja. Lenkin aikana voi tuntua ihan hyvältä, mutta varmasti pohkeet huutavat hoosiannaa lenkin jälkeen. Itsellä on painoa myös noin 80kg ja vaikka suosinkin melko kevyitä vähän vaimennettuja kenkiä, niin en kuitenkaan ihan Freen tapaisella kengällä lähtisi näin kahden vuoden juoksuharrastuksen jälkeenkään puolimaratonia juoksemaan.

Oma valintasi toki, mutta mikäli vain Addun kengät sopivat jalkaan, niin suosittelen varauksetta Adios Boostia ja Adios 2:sta.

Okei, kiitoksia vastauksista. Pitää käydä jostain kaupasta ettimässä noita Adidaksia ja sovitella, että miltä ne tuntuu. Vanhat kengät tosiaan ollu Niken ja sillä sitä on tullu saman merkin kenkiä kateltua nytkin, mutta ei tässä niin vahvaa merkkiuskollisuutta ole etteikö merkkiä vois vaihtaa :D

Tästä innostuneena kaivoin itsekin eilen vanhat Adiokset esiin ja kävin vähän hölkällä. Otin emännän sykemittarinkin mukaan, kun normaalisti olen niin laiska sellaista käyttämään. Alle 5 kertaa varmaan olen "juoksu-urani" aikana mittarin kanssa vetänyt, niin ajattelin katsoa miten hyvin olen tuon fiilispohjalta juoksun hoitanut. Otin sellaisen kevyen pk-vauhdin katsomatta heti sykkeita ja vauhtia kellosta niin yllättävän hyvin kyllä osui. Keskisyke oli 134 5:45/km vauhdilla (n. 10,4km/h). Enpä ole niin pitkää lenkkiäkään vähään aikaan vetänyt (11,5km) kuin eilen, kun on tullut vedettyä enempi vauhtilenkkejä ja intervalleja. Jos nyt kesän alkuun vetäisi taas vähän peekoota ja syksyä kohti haettaisiin taas se kovin kunto.

Oli kyllä hauska seurailla touosta kellosta lenkin etenemistä. Ehkä tulee otettua useamminkin mukaan.

Oli kyllä hauska seurailla touosta kellosta lenkin etenemistä. Ehkä tulee otettua useamminkin mukaan.

Gepsi on kyllä ihan ehdoton. Itse en käytä sykemittaria, mutta lenkin etenemistä ja vauhtia on kiva seurata reaaliajassa. Ja kun kellon saa vielä iskettyä kiinni tietokoneeseen ja ladattua tiedot harjoituspäiväkirjaksi, niin jepsistä. Olen aina ollut jotenkin tosi laiska kirjaamaan ylös treenejäni, mutta Garminin avulla sekin tulee lähes itsestään hoidettua.

Onko kellään kokemusta varvassukista juoksussa ?
Nyt viime puolentoista kuukauden ajan oon huomannut, että juoksun jälkeen tulee vesikelloja. Vesikelloja tulee eteenkin isovarpaasta seuraavaan varpaaseen. Talkkia tai vaseliinia en käytä, eihän mun lenkit oo kuin 9-10km pituisia. Joskus oon teipannut kyseisen varpaan, mutta eipä sekään tunnu auttavan. Joko teippi on liian löysä, että varvas pääsee hankaa toista tai sit liian kiree ettei varvas liiku enää...
Siispä, löytyykö kokemuksia varvassukista ?

Nyt olisi taas aerobisen alottelun aika, ja ongelmana ovat tällä kertaa kengät. Vanhat paskat lenkkarit joutavat roskiin ja käyn ostamassa uudet! Stadiumissa oli 120e lenkkareita n. 40-50e hinnoilla, jotka näyttivät tosi hyviltä, mutta aloin pohtimaan kun itseltä puuttuu jaloista tuo holvikaari kokonaan (eli ns. lättäjalat) niin millainen kenkä pitäisi ostaa? Kun tuolla oli kaikenlaisia prokrostari xxxx kenkiä jotka taittavat jalkaa erilailla yms. niin mistäs sitä tietää mikä tällaiselle lättäjalalle sopii?

Pronaation on normaalia, ylipronaatio saattaa ehkä olla haitallista. Oletan, että tämä pronaatio/ylipronaatio oli tuon lättäjalkakommentin takana. Lättäjalkaisenkin askellus saattaa olla neutraali tai jopa supinoiva. Tiedätkö millainen askelluksesi on? Kengän valintaan vaikuttaa pronaation lisäksi se, oletko kanta vai keski-/päkiäastuja. Lättäjalkaisuus itsessään on mielestäni toissijaista.

Askellusta on myös mahdollista opetella kantapäältä päkiälle tai keskijalalle, mikä omalta osaltaan saattaa olla hyödyllistä. Kengät tulevat halvemmaksi (200€ ilmatyynyalus kayanot? Huhhuh.), kun jalan oma iskunvaimennus paranee. Mitä keveämpi kengä, sitä halvempi se tuppaa olemaan. Askeltiheys muuttuu myös todennäköisesti taloudellisemmaksi, kuten askellus yleensäkin.

Jos juoksun "uudelleen opettelu" kiinnostaa niin siirtyminen kannattaa tehdä rauhassa, eli ei suoraan kisakenkiin. Jos edellä oleva ei innosta niin sitten vaan joku pronaatiokenkä hyllystä ja hölköttelemään. Tärkeintä on kuitenkin, miltä se kenkä tuntuu juuri sinusta. Sitä ei kukaan Stadiumin myyjistä voi sinulle kertoa.

Suomen kivijalkakaupat on kyllä yleensä erittäin hyvin yläkanttiin hinnoiteltu. Suosittelen katselemaan vaihtoehtoja myös netistä. Esim sportsshoes.com on kattava saitti. (huom. kaksi S-kirjainta keskellä)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom