Juokseminen

Mitenhän noihin mattoaikoihin tulisi suhtautua? Jotenkin tuntuu, että vähän parempiin aikoihin pääsee siinä. Kai se ilmanvastuksen puuttuminen sen tekee. Onkohan missään laskettu mitään suhdelukua, millä voisi laskea, minkälainen aika ulkona syntyisi vastaavalla suorituksella. Vai onko se ilmanvastus niin pieni, ettei sillä käytännön merkitystä ole

Kyllä sillä ilmanvastuksella merkitystä on, mutta eniten vaikuttaa korkeuserot. Kotipuolessa ainakin löytyy jopa kymmenien metrien eroja, jotka hapottaa välillä.
Matolla pystyy myös helpommin pitämään saman tasaisen tahdin, luultavasti sekin vaikuttaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko porukalla suunnitelmissa juosta noita extreme-runeja?
Itse juoksin viime keväänä Nürburgringillä Fisherman's Strongman runin ja tälle vuodelle suunnitelmissa Tough Mudder, kunhan vain tulis Baijeriin. Pari julkaistua paikkaa ovat Itä- ja Pohjois-Saksassa jonne on vähän liian pitkä matka (5h paluumatka Fishermanin jälkeen oli aika tuskaa..). Tuonne on tullut jo esi-ilmottauduttua ja niiden perusteella järjestäjät ilmeisesti sitten päättävät missä ja koska juostaan. Uskon vahvasti että Münchenissä/välittömässä läheisyydessä.

Tough Mudder - Probably the Toughest Event on the Planet

Onko jotain hyväksi havaittuja maskeja talvella juoksemiseen? Muuten on kamat ihan kunnossa mutta kunnon pipo ja joku maski puuttuu. Naama jäätyy näillä keleillä.
UA ColdGear® Hood | 1223223 | Under Armour US
Tuollaista tai vastaavaa mietin, laatumerkkiin varmaan voi luottaa mutta jos jollain on joku kolme kertaa halvempi hyväksi havaittu ratkaisu mitä sais suomesta niin kelpaa varmaan sekin.

Mistäs löytyis halvalla tukevia ja suhteellisen tilavia reppuja jotka ei juostessa hölskyis selässä. Joka päivä tulee töihin juostua ja tavaroita ei oikein saa pietettyä mukana joten tämmöinen olis tarpeen.

Mitenhän noihin mattoaikoihin tulisi suhtautua? Jotenkin tuntuu, että vähän parempiin aikoihin pääsee siinä. Kai se ilmanvastuksen puuttuminen sen tekee. Onkohan missään laskettu mitään suhdelukua, millä voisi laskea, minkälainen aika ulkona syntyisi vastaavalla suorituksella. Vai onko se ilmanvastus niin pieni, ettei sillä käytännön merkitystä ole

Juoksufoorumeilla sanotaan, että juoksumatolla pitäisi laittaa 1%? nousukulma kompensoimaan puuttuvaa ilmanvastusta.

Matolla tylsyysfaktori moninkertaistaa juostun matkan henkisesti ;)
Mutta fyysisesti se on tietysti kevyempää, kun ei ole ilmanvastusta, tuulenpuuskia, jyrkkiä ylämäkiä (ainakaan itselläni alamäet eivät kompensoi) jne.

Olettekos mihinkään juoksutapahtumaan ilmoittautuneet keväälle / kesälle / syksylle?
Olisi mukava saada uusia ideoita :) Ohjelmassa tällä hetkellä SCM toukokuussa sekä Vaarojen mara syksyllä. Jotain puolikkaita tai kymppejä voisi olla hauska lähteä vielä juoksemaan.

merinovillainen kommando/aluspipo, jonka päälle vielä toinen pipo. Lisäksi villainen kauluri, joka yltää ~suun korkeudelle. -20 C tuulisellakin kelillä pärjää hyvin tuolla systeemillä kasvojen osalta. Sormet tahtoo jäätyä, mutta kunnon paksuilla rukkasilla pärjää. Kenkäpuolella ei tarvitse kuin villasukka+kevyt lenkkari, josta tuulee läpi. Jalat pysyy silti parhaiten lämpöisenä hölkätessä. tuolla -20 c kelillä yli tunnin lenkillä joudun pukemaan kolme vaatekertaa sekä ylä, -että alakroppaan, alimpana merinovillaa. Jos olis parempi kunto, pärjäis varmaan hieman vähemmillä vaatteilla. aika tylyä hölkätä, kun lenkkipaino varusteineen on 10 kg suurempi kuin viime kesänä.

Tullut koko elämän ajan enemmän ja vähemmän juostua muun urheilun ohella. Olen huomannut että pelkän aamupalan voimalla tehdyt juoksut , hiihdot, salitreenit yms. ovat jonkin verran raskaamman tuntuiset kuin illalla n. 2-4 aterian jälkeen. Myös sykkeissä on eroja. Illalla 6 aikaan kevyt hölkkä pitää sykettä siellä 135-155 tuntumassa, kun taas aamulla syke ei laske millään alle 150. Talvisin näinä pimeinä aikoina yritän viikonloppuisin treenata aina aamulla mutta kun tuntuu että ei saa millään aamulla irti samanlaista suoritusta kun iltahämärissä. Aamupalaksi syön aina puuroa, heradrinkin ja kupin kahvia. Tämän jälkeen odotan 1,5-2,5h ennen lenkkiä. Onko muilla tämmöisiä fiiliksiä että illalla tehty reeni on huomattavasti aamutreeniä energisempi?

Tobbm, samoja tuntemuksia. Lienee myös kiinni tottumuksista ja henkilökohtaisista vireystasoista. Itse jätän suosiolla muut kuin PK-harjoitukset iltapäivälle/illalle.

merinovillainen kommando/aluspipo, jonka päälle vielä toinen pipo. Lisäksi villainen kauluri, joka yltää ~suun korkeudelle. -20 C tuulisellakin kelillä pärjää hyvin tuolla systeemillä kasvojen osalta. Sormet tahtoo jäätyä, mutta kunnon paksuilla rukkasilla pärjää. Kenkäpuolella ei tarvitse kuin villasukka+kevyt lenkkari, josta tuulee läpi. Jalat pysyy silti parhaiten lämpöisenä hölkätessä. tuolla -20 c kelillä yli tunnin lenkillä joudun pukemaan kolme vaatekertaa sekä ylä, -että alakroppaan, alimpana merinovillaa. Jos olis parempi kunto, pärjäis varmaan hieman vähemmillä vaatteilla. aika tylyä hölkätä, kun lenkkipaino varusteineen on 10 kg suurempi kuin viime kesänä.
Kovat on varusteet.

Itellä lenkkareissa juoksusukat, jalassa juoksutrikoot, yläkropassa pitkähihanen tekninen, huppari, juoksutakki, ohut puffi, pipo ja paksut lasketteluhanskat. Alussa voi olla viileä, mutta kyllä tolla setillä parikin tuntia juoksee -20 asteessa. Juoma-/geelivyö hupparin alle, niin ei pääse jäätymään.

Minulla on -15:ssa ja kovemmilla pakkasilla neljä täyspitkää kerrosta ala- ja yläkropassa :) On lämpökerrastoa, villahousua, fleeceä, on kahdet sukat, pipo+alushuppu... Erityisesti takapuoli ja reidet jäätyy, mutta se taitaa olla enemmän meidän naisten ongelma.

Mulla on kovemmilla pakkasilla tekninen kerrasto, villakerrasto, jos on oikein kylmä, niin fleecetakki ja sitten tuulipuku :) Jalkaan en ole koskaan kaivannut mitään juoksusukkaa lämpimämpää. Mutta kädet! Yleensä mulla on ohuet juoksuhanskat ja rukkaset siinä päällä, mutta silti meinaa tulla kylmä. Mikä on tämän talven uusi juttu jostain syystä, viime talvena joutui ottamaan hanskat pois kun kädet niin hikoili :D
Nyt tulikin viikon juoksutaukoa, kun sain sitten eilen liukasteltua oikean polven nivelsiteet siihen kuntoon.. Onneksi kuitenkin vain tuosta oli kyse, olin jo ihan varma, että juoksijan polvi iski ja nyt ollaan telakalla puoli kevättä..

Mulla on -10 keleillä yleensä ohut tekninen aluskerrasto, hieman paksumpi tekninen välikerrasto, collegehousut ja collegehuppari. Juoksusukat, kesälenkkarit. Tavalliset lapaset. Kaulassa ohut puffi, päässä ohuehko pipo. Jos viima käy inhottavasti, niin puffia voi vetää naaman eteen ja takaa pipon päälle. Hupparin hupulla voi vähän säädellä lämpöä; jos palelee, huppu päähän. Kun tulee hiki, niin huppu pois päästä.
-15 --20 on sitten yleensä collegepuvun päällä tuulipuku.
Perse, reidet ja polvet mullakin jäätyy, muuten ei ole mitään hätää. Polviin olen meinannut kokeilla jotain lämppäreitä. Mikä lie reisiin auttaisi. Saati motivaatio-ongelmiin. :D

Viimeksi kun oli -11 juostessa, menin tekninen aluskerrasto + hiihtoasu -yhdistelmällä. Päässä keskilämmin keinokuitupipo ja sormissa ohuehkot, mutta vähän tuulta pitävät juoksusormikkaat. Hyvin toimi, 10 minuutin kohdalla sormia vielä vähän paleli mutta puolen tunnin jälkeen alkoi tehdä jo mieli irrotella sormikkaita.

Tobbm: se on kai jossain tutkittukin juttu, että aamusykkeet ovat yleensä vähän korkeammat ja ihmisen suorituskyky muutenkin keskimäärin vähän alhaisempi, ellei ole erikoistunut nimenomaan aamutreeniin. Itse tykkään eniten päivällä (juuri ennen pääruokaa) tai alkuillasta juoksentelusta suorituskyvyn suhteen, kovin myöhään illalla tuntuu veto sitten taas hiipuvan.

Minkä tyyppinen kirja hakusessa? Opas, tieteellinen tutkimus-hässäkkä vai jotain muuta? Ilmeisesti juoksuun painottuva kuitenkin?

Juoksuun tai pyöräilyyn. Tieteellinen mielellään, mut se ei oo välttämätön. Suomeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom