Julkinen forum, muistaako sitä aina?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä pikkasen joutuu miettimään. Tyyliin voiko Muhamed kohukuvat postata "repesin, eli hauskoja kuvia threadiin" tai voiko esim. jostakin urheilijasta postata sellaisen viestin, että epäilee hänen käyttäneen dopingia.
Päteekö keskustelupalstoille samat säännöt kuin printtimediaan?

Njäh, ei pidä ottaa niin vakavasti. Ei oo mun asia, jos joku ottaa.

Pidempään kirjotelleethan ovat muodostaneet jo jonkinlaisen pakkisen sisäpiirin. Onko tuonut velvotteita tai tuntemuksia pitää tietynlaista nettipersoonaa tai kirjoitustyyliä yllä?

Mä kyllä kärjistelen ja v*ttuilen, mutta yleensä aiheesta ja aina niin, että voisin huudella päin naamaakin niitä asioita, riippuen toki vastapelurista, IRL sosiaaliset tilanteet on kuitenkin ihan eri asia.

Jotain jää joskus postaamatta, kun on IRL ihmisiä ketkä tietää nickin, mutta pääasiassa postailen ihan mitä huvittaa vaikka sen lukisi miljoona ihmistä. Oon joskus täälläkin sanonu, että mielipiteellä jota ei uskalla sanoa ääneen ja sen takana seisoa, ei oo v*tunkaan väliä.

:piis:

Otin searchin kauniiseen käteen ja rupesin urkkimaan yhden palstalaisen viestejä suurennuslasilla. Ainoa motiivi selvittää, voisiko palstalta löytyviä tietoja käyttää hyväkseen. Lopputuloksena mainittakoon, että yksityistietoa löytyi paljon, jota voisi käyttää hyväkseen tietyissä tapauksissa, mutta mitään sellaista ei löytynyt, jonka käyttö esimerkiksi rikkoisi henkilösuojalakia. Enkä tätä uskaltaisi julkaistakaan, jos edes kuvittelisin että voisi saada lainopillista satikutia.

Tässä olennainen kysymys ei ole se, että miksi mixu kaiveli tietoja, vaan se, että jos minä löysin näin paljon juttuja, niin sitten se sun häiriintynyt exä voi kanssa löytää samat tiedot. Ja olla sun kotiovella ens viikolla.

Motiivina ei ollut hyödyn tavoittelu, peloittelu tai provokaatio, ainoastaan osoitus siitä että julkinen palsta on avoin tietopankki. Tämmöinen ei ole laitonta, mutta kylläkin eettisesti kyseenalaista, joten tämä jää ainutkertaiseksi tutkimukseksi.

- Hänellä on pikkusisko
- Isoäiti asuu Itä-Suomessa
- Nuorena kilpaili SM-tasolla
- Elää avoliitossa
- yms. yms. yms. yms.

Jos asianomainen tunnistaa itsensä, niin voi kysellä hakuni tuloksia osoitteesta pakkisnuuskis@hotmail.com. Annan tiedot siis vain tälle yhdelle ja ainoalle ihmiselle, jos hän pyytää niitä ym. osoitteesta 3 päivän kuluessa. Säilytän tietoja tasan 3 päivää ja sitten tuhoan ne.

Kyllä mulla joskus on tullut mietittyä, että kuinkahan moni täällä mahtaa seurata munkin elämää viestien perusteella. Naama on näkyvillä, henkilöllisyys on enemmän kuin helppoa kaivaa esiin. Suomessa en kuitenkaan koe noiden asioiden tekevän mun oloa mitenkään turvattomasti - aika sekopää saisi olla jos vaikka Pakkotoiston kautta joku friikki päättäisi mua alkaa seuraamaan tai vaikka vahingoittaa jotenkin (Jenkeissä ei ehkä olisi niin outoa). Jossain määrin viestit valottaa aika paljon mun yksityiselämääkin, mutta toisaalta se ei mua haittaa koska kaikki asiat joita kirjoitan, on sellaisia joiden antaisin muutenkin näkyä ulospäin (vaikka sitten kysyttäessä). Kirjoitan aina omana itsenäni enkä yritä edes muuta. Ei ole tarvetta ylläpitää mitään netti-imagoa... joten kai teksteistä paistaa läpi sitten ilot, surut ja omat luonteenpiirteet. Olisi muuten joskus hauska kuulla, millaisen kuvan ihmiset saa omien tekstieni perusteella. Väkisinkin varmaan moni muodostaa jonkinlaisen kuvan nimimerkkien takana kirjoittelevista henkilöistä, varsinkin niistä jotka postaavat aktiivisesti.

Kyllähän se aina silloin tällöin tulee mieleen ennen kuin painaa tuota post nappia. mutta (onneksi) pakkista lukevia henkilöitä on IRL elämässä alle 10 jotka tuntevat minut :). aika vapaastihan täällä kirjotellaan ja se on vaan hyvä!

Faidra sanoi:
Kyllä mulla joskus on tullut mietittyä, että kuinkahan moni täällä mahtaa seurata munkin elämää viestien perusteella. Naama on näkyvillä, henkilöllisyys on enemmän kuin helppoa kaivaa esiin. Suomessa en kuitenkaan koe noiden asioiden tekevän mun oloa mitenkään turvattomasti - aika sekopää saisi olla jos vaikka Pakkotoiston kautta joku friikki päättäisi mua alkaa seuraamaan tai vaikka vahingoittaa jotenkin (Jenkeissä ei ehkä olisi niin outoa). Jossain määrin viestit valottaa aika paljon mun yksityiselämääkin, mutta toisaalta se ei mua haittaa koska kaikki asiat joita kirjoitan, on sellaisia joiden antaisin muutenkin näkyä ulospäin (vaikka sitten kysyttäessä). Kirjoitan aina omana itsenäni enkä yritä edes muuta. Ei ole tarvetta ylläpitää mitään netti-imagoa... joten kai teksteistä paistaa läpi sitten ilot, surut ja omat luonteenpiirteet. Olisi muuten joskus hauska kuulla, millaisen kuvan ihmiset saa omien tekstieni perusteella. Väkisinkin varmaan moni muodostaa jonkinlaisen kuvan nimimerkkien takana kirjoittelevista henkilöistä, varsinkin niistä jotka postaavat aktiivisesti.

Muistaakseni tehtiin aikoinaan pieni tutkimus ihmisten selän takana puhumisesta. Siinä selvisi:
1. Monet olivat huolissaan siitä, mitä itsestä selän takana puhuttiin.
2. Heistä kuitenkin puhuttiin todella vähän, aniharvoin.
3. Itse asiassa he loukkaantuivat enemmän siitä, kuinka vähän heistä puhuttiin kuin siitä, mitä heistä puhuttiin. (Pahoittelen mahdollisia pilkkuvirheitä)

Väitän, että sama pätee tähänkin. Toisin sanoen ihmiset lukevat tekstisi, hymähtävät, virnistävät, ehkä naurahtavat mutta siihen se sitten jääkin.
Sinäkin kaikkina positiivisina postauksinasi olet vain sinä.

- As long as the Matrix exists, the human race will never be free-

Aivan, kyllähän täälläkin pyörii paljon tuttuja nimimerkkejä mutta mun on pakko myöntää etten mä muista teistä yhtään mitään. :D Se on jäänyt mieleen osittain että kellä tulee hyvää läppää tai asiallista tekstiä mutta siihen se sitten jääkin. Veikkaan että suurinta osaa ei oikeesti kiinnosta se mitä muut täällä kirjoittelee tai millainen pärstä jossain saattaa näkyä.

Faidra sanoi:
Olisi muuten joskus hauska kuulla, millaisen kuvan ihmiset saa omien tekstieni perusteella. Väkisinkin varmaan moni muodostaa jonkinlaisen kuvan nimimerkkien takana kirjoittelevista henkilöistä, varsinkin niistä jotka postaavat aktiivisesti.
Perusta threadi omia ja muiden kyselyitä varten. Threadin säännöt; ei saa kertoa kenestäkään joka ei siinä threadissä ite ole kysyny mielipidettä itsestään. Toi olis melko mielenkiintonen aihe.

Ite en kyllä halua tietää, minkälaisen kuvan musta saa, joten siksi en ite perusta. :D :eek:

Eipä paljoa haittaa vaikka moni näkee viestini. Mielestäni käyttäydyn sopivasti. En kirjoita foorumeille mitään mitä muut eivät saisi tietää, jos on jokin henkilökohtainen asia toisille, sen voi sanoa mesessä, ircissä tai kasvotusten.

En tarkoittanut tuolla postauksellani, että olettaisin olevani jotakin ihmeellistä mitä suunnattoman suuret yleisöt tai suoranainen fanikerho jostain syystä olisi/vat kiinnostuneet seuraamaan. :jahas: Nyt kun luin viestini uusiksi, niin hoksasin että siitä ehkä jäi hiukan sellainen kuva. Tarkoitin ennemmin tätä: mulla ainakin on tapana seurata joidenkin nimimerkkien kirjoittelua aktiivisesti, koska mielestäni he ovat mielenkiintoisia henkilöitä. Jos joku jostain syystä tekisi samoin mun kohdallani, niin varmaan helposti pystyisi seuraamaan mitä mulle milloinkin kuuluu. Siis ilman että itse tarkoituksella postaisin jotain elämäni päiväkirjaa palstalle.

Vai olenkohan muuten ainoa "stalker" joka seuraa joidenkin tiettyjen nimimerkkien kirjoittelua palstalle? Aika karmivaa, jos paljastuukin että minä olen ainoa tuota harrastava näistä monista tuhansista jotka tätäkin palstaa lukevat. :lol2:

edit: Hehe, ettei kuulosta liian omituiselta: en tee tuota säännöllisesti (ts. "pakko tarkistaa kaksi kertaa päivässä mitä XXX on postannut"). Ehkä tuo "mielenkiintoisia henkilöitä" oli väärin sanottu - ennemminkin pitäisi sanoa että heillä on paljon tietoa ja heidän ulosantinsa on mielenkiintoinen. Moni kirjoittaa tosi informatiivisia posteja esim. treeni- ja ravinto-osioille ja sen vuoksi minusta niitä on kiva seurata.

edit2: Ja siis mikä se mun huoli oikein oli? Lähinnä tää kirjoittelu on tämmöistä retorista pohdintaa, en mä odottanut vastauksia sen kummemmin mihinkään kysymyksiin (tämä vastaus myös B.O.S.S:ille...).

No taidat olla, sen verran omituiselta kuulosti.

Tarkoitin vain sanoa, että huolesi oli turha.

Kyl mua varmaan jotkut viestit vähän harmittaa, mut ei mua kauheesti haittaa jos joku tunnistaa mut tai tietää jotain must.

Pakkis ircissä tulee taas kerrottua vaiks mitä. Jos jotain kiinnostais mun jutut siellä ( :D ), niin ne tietäis enempi musta melkeen ku mun kaverit.

No enpä ole mitään sellaista kirjottanut mitä pitäisi katua. Saishan joku halutessan varmaan tietää mun elämästä enemmän mitä minä itse tiedän. Mutta enpä jaksa uskoa että tässä mitään negatiivista julkisuutta on tullut hankittua. Jos joku juttu tulee paskana niskaan, niin mietitään sitä sitten. Asiallisesti yritän olla kuitenkin aina.

Eikö Mikeä itteä puistata koskaan, suhun täällä tuhansien ja tuhansien ihmisten valokeilat eniten osoittaa? Aika vitun moni tietää missä sä käyt töissä ( kaupassa:D ), missä salilla, mistä oot kotoisin, puhelinnumeron....

Sen verran mietin, että koska on häviävän pieni mahdollisuus että joku ns. omasta piiristä tunnistaa, en kirjoittele semmoisia asioita joita en halua tutuillekaan kertoa. Ja jotkut jutut jätän juuri siksi kertomatta, että niistä voi hyvin tunnistaa.

Muuten tulee välillä päästeltyä ihan mitä sattuu, vaikka toisaalta mietin just että mulla on tänne tiukempi seula kuin mitä on naamatusten juurikin sen takia että ei tekstissä saa äänensävyä jne näkyviin, plus että mikäli kyseessä ei ole mikään ihan kamala sammakko, se on ja pysyy täällä. Joku sanottu hölmöys vaan menee. Toisaalta tämä ei koske forumin julkisuutta vaan ylipäänsä sitä etten viitsi turhaan ruveta aukomaan jollekin tuntemattomalle tyypille, jos jonkun jutut joskus saattaakin ärsyttää ihan helvetisti.

putka sanoi:
Eikö Mikeä itteä puistata koskaan, suhun täällä tuhansien ja tuhansien ihmisten valokeilat eniten osoittaa? Aika vitun moni tietää missä sä käyt töissä ( kaupassa:D ), missä salilla, mistä oot kotoisin, puhelinnumeron....
Ei mua haittaa yhtään. Tredin idea oli vain aiheuttaa keskustelua. Monasti tuntuu että kirjoittelee about tuttujen kanssa vaikka tätä todellisuudessa lukee saatanasti ihmisiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom