CBB Juho Murtonen

Mahtavaa keskustelua!

Hyviä pointteja kummastakin leiristä, mutta suurin osa täälläkin ajattelee kaiken niin mustavalkoisesti. Jos kannatat itse lähestymistapaa A, olet silloin B:n vastustaja. Jos jos treenaat tavalla C, niin et todellakaan voi silloin ymmärtää A:n hyötyjä.

Ei näin pojat, ei näin.

Mä en omissa treeneissäni kopioi ketään. Mä oon poiminut osan jutuista henkilöltä A, osan B:ltä ja vähän C:ltä. Osa on tieteellisesti todistettua, osa bro sciencea, jota sitäkään ei pidä väheksyä. Kaiken tämän olen kokeillut itse ja karsinut juttuja pois, jotka olen huomannut itselleni epäsopiviksi. Treenaan kovaa ja syön fiksusti. Välillä hifistelen, mutten ota koko touhua liian vakavasti. Olen kehittynyt viimeisen vuodenkin aikana koko ajan nousujohteisesti.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

os kannatat itse lähestymistapaa A, olet silloin B:n vastustaja. Jos jos treenaat tavalla C, niin et todellakaan voi silloin ymmärtää A:n hyötyjä.

Ei näin pojat, ei näin.

Tämä. Oishan se helppoa kun joku vaan kertois ja kaikki muut toteuttais. Meilläkin olis äkkiä aika kovatasoisia kehonrakentajia kun kaikki tänkin ketjun lukijat pääsis kansainväliseen lavakuntoon.

Failure on lihaskasvun edellytys sekin, ja pakkotoistoille on paikkansa, mutta suorat sarjat eivät automaattisesti tarkoita voimailua. Lyhyillekin suorille sarjoille on paikkansa ja perustelunsa, vaikka niiden hypertrofinen vaikutus ei olekaan niin suuri kuin vaikka toistoalueella 6-12. J&J ovat tämän asian videoillaan perustelleet, jotka toivottavasti oot katsonutkin (vaikka tuo viesti kieliikin toista)

Joo olen tutustunut poikien vdeoihin ja taulukoihin ja siihen mitä haittaa failure aiheuttaa treenaamiseen. Oma mielipiteeni näistä tiedoista huolimatta on se että suoriasarjoja kannattaa tehdä ennemmin supersarjoina, eli yhdistää kaksi "pääliikettä" superjarjaksi jossa paukuttaa sen 10+10. Jälleen kerran tämä on oma mielipiteeni ja miten olen itse kokenut omassa treenissä toimivaksi. Se oli kyllä tosiaan mielenkiintoinen taulukko(mikäli muistan oikein) jolla J&J näytti että suoratsarjat progressiivisesti kehittävät lihasmassaa, vaikka se taulukko taisi nimenomaan kuvastaa sarjapainojen kehittymistä, mitä en edelleenkään miellä suoraksi singaaliksi lihasmassan kasvusta.

Joo olen tutustunut poikien vdeoihin ja taulukoihin ja siihen mitä haittaa failure aiheuttaa treenaamiseen. Oma mielipiteeni näistä tiedoista huolimatta on se että suoriasarjoja kannattaa tehdä ennemmin supersarjoina, eli yhdistää kaksi "pääliikettä" superjarjaksi jossa paukuttaa sen 10+10. Jälleen kerran tämä on oma mielipiteeni ja miten olen itse kokenut omassa treenissä toimivaksi. Se oli kyllä tosiaan mielenkiintoinen taulukko(mikäli muistan oikein) jolla J&J näytti että suoratsarjat progressiivisesti kehittävät lihasmassaa, vaikka se taulukko taisi nimenomaan kuvastaa sarjapainojen kehittymistä, mitä en edelleenkään miellä suoraksi singaaliksi lihasmassan kasvusta.

Kaikilla on tottakai oikeus mielipiteeseensä. Ja jos oma kokemus osoittaa että tietyllä tavalla (sun tapauksessa parissa viestissä mainitut metodit) kehittyy parhaiten, ni sehän toimii sulle. Mutta todella moni pitkälle edistynyt natikka on ne lihansa rakentanut käyttäen näitä metodeja joita sinä kritisoit..vääriksi.

Kysympä: jos nyt jätetään visuaalinen tarkastelu pois (se kun on mahdollista treenimetodista riippumatta), niin miten mittaat kehitystä?

J&J:n kuvastamalla tavalla päästään ajan saatossa kasvattamaan säntillisellä progressiolla isoissa liikkeissä rautaa kriittisellä toistoalueella, sanotaan vaikka 6-10. Ja näissähän on pointtina että se tekniikka pysyis mahdollisimman samana. Jos tekniikan pysyessä samana saat esim. etukyykkyyn 30-40 kiloa lisää rautaa jo valmiiksi 'hyviin' lähtölukemiin, kohtuu suurella todennäköisyydellä ne etureidetkin ovat samalla ottaneet kokoa.

Eli tässä tapauksessa seurataan sitä progressiota tuolla toistoalueella. Miten sun tapauksessa? Enkä provoa, nämä ovat hauskimpia keskusteluita jotka vielä pysyvät aiheessa :)

Miten bodaamisesta voi jättää visuaalisen tarkastelun pois kun se on se ainut kriteeri ainakin lavalla? Ja kun kisat on taputeltu niin yleensä katsomossa ollaan kuitenkin sitä mieltä, että tuomaristo jakoi sijoitukset väärin =) Lajina siis vähän kun jäätanssi, ei sitä pysty absoluuttisesti mittaamaan miten niiden tuomareiden mielipiteet muodostuu.

Yksi merkittävä tekijä on plasebo. Jos Gufo uskoo, että se hänen treenityylinsä toimii, niin hänen motivaationsa treenata paranee vs. joku tieteellisesti marginaalisesti parempi tapa treenata johon Gufo ei usko. Miten henkisen vaikutuksen pystyisi tarkastelussa poistamaan treenistä?

Pointti oli jättää visuaalinen arviointi metodien vertailussa, kun se oli ns. yhteinen muuttuja tässä vertailussa. Eihän sitä kokonaisuudessa toki jätetä. Visuaalinen arviointi on arvokasta, mutta sekin menee hankalaksi siinä vaiheessa perus-natikka punttipate on turvottanut itseään 20-25 kiloa yli ns. henkilökohtaisen kisakuntonsa, nesteen ja läskin muodossa (luullen toki samalla sen kisakunnon olevan vain 10 kilon päässä). Arvioippa siinä visuaalisesti kuinka paljon se tissilihas on viimeisen 3 kk aikana kasvanut..:D

Pointti oli sen treenillisen kehityksen seuraaminen, mikä Gufon mielestä oli J&J:n tapauksessa voimailua kun toistoja jätettiin varastoon. Mutta myöskin hänen treenimetodissaan on jollain tavalla mentävä eteenpäin (eli progressio). Joko laadullisesti, ajallisesti tai kilomäärällisesti, jos kehittyä haluaa. Kahta ensimmäistä ei voi ihan loputtomiin parantaa, mutta rautaa saa kyllä aina lisää tankoon..

Summa summarum, ihmettelin että mikä on vialla metodissa "progressiota jättämällä toistoja varastoon" versus "sarjoja pakkotoistoilla toistoalueella 8-10". Jos Gufon tavoite on tuossa jälkimmäisessä metodissa myöskin edetä kilomäärällisesti, niin miksi se olisi sen parempi kuin tuon ensinmainittukaan? Itse saan paremmin progressiota juuri tämäntyyppisellä treenillä mitä J&J harrastavat.

Rajansa siinä sarjapainoprogressiossakin tulee toki vastaan, mutta sanoisin että vähintään 95% (ja tämä on varmasti alakanttiin) treenaajista saa parhaiten kehitystä aikaan sillä että lisäävät hyvällä tekniikalla pikkuhiljaa rautaa lisää.

^suuri osa salilla kävijöistä omaakin aika heikot tulokset perusliikkeissä (penkki, kyykky, leuat yms.). Aika turhaa olisi väittää, että suurimmalle osalle ei toimisi perus suorat sarjat sarjapaino/volyymiprogressiolla. Usein näkeekin tehtävän pakotoistoja ja pudotuksia vaikka kyseisen liikkeen sarjapainot, olkoot vaikka hack-kyykky, ovat luokkaa 100 kiloa 10 toiston sarjoissa. Onhan se varmasti mielekkäämpää joillekin tehdä "kevyitä" sarjoja pienellä mekaanisella kuormalla ja sanoa, että se oli kova sarja sillä siinä tehtiin jokin erikoistekniikka.

Ei siis liity mitenkään aiempiin vastaajiin vaan omiin havaintoihin keskiverto salilla kävijästä, ainakin niillä joissa itse käyn tai olen käynyt.

^suuri osa salilla kävijöistä omaakin aika heikot tulokset perusliikkeissä (penkki, kyykky, leuat yms.). Aika turhaa olisi väittää, että suurimmalle osalle ei toimisi perus suorat sarjat sarjapaino/volyymiprogressiolla.

Taas tullut todettua omalla kohadalla, että edelleen voimien kasvattelussa parhaiten toimii hyvin lineaarinen progressio. Vaikka kyykky ja veto lähenee sitä kolmea sataa. Samalla kasvanu lihasta enemnän kuin vuosien failureen hakkaamisella. Just my two cents...

Alan Aragon oli postannu tälläsen http://www.mdpi.com/2075-4663/5/2/36 "The findings of this study suggest that the acute ingestion of a AAE beverage does not alter acute muscle thickness, performance, perceived soreness and weakness, or markers of muscle damage." AAE = Amino Acid-electrolyte.

En siis ole lukenut koko tutkimuksesta, kuin abstractin enkä ole asiasta mitään mieltä nyt enkä jatkossa enkä vastaan pahast tai hyvästä mielestä. Linkkasin vaan tämän, kun tuli mieleen se aminokeskustelu. Piis!! :)

Alan Aragon oli postannu tälläsen http://www.mdpi.com/2075-4663/5/2/36 "The findings of this study suggest that the acute ingestion of a AAE beverage does not alter acute muscle thickness, performance, perceived soreness and weakness, or markers of muscle damage." AAE = Amino Acid-electrolyte.

En siis ole lukenut koko tutkimuksesta, kuin abstractin enkä ole asiasta mitään mieltä nyt enkä jatkossa enkä vastaan pahast tai hyvästä mielestä. Linkkasin vaan tämän, kun tuli mieleen se aminokeskustelu. Piis!! :)

Tämä oli ilmeisesti 6kk pituinen tutkimus. Näytti siltä että noissa käyrissä oli ainakin kaikissa aminoita käyttävä ryhmä edellä, eli lihaspoikkipinta-ala suurempi ja domssit pienempiä. Jos 6kk aikana on jo lihaskasvussa eroa, niin en oikein ymmärrä miksi tutkimusryhmä kuitenkin toteaa että ei hyötyä? Paljonko sitä lihaskasvua pitäisi olla että voidaan sanoa olevan hyötyä? En perehtynyt kylläkään tarkemmin tuohon, mutta käyristä näytti tuolta...

Edit. Se olikin juuri päinvastoin! Lukuvirhe! Eli aminoryhmä oli kaikissa heikompi. Eli kuten todettu, tulevaisuudessa saadaan luultavasti tutkimusdataa siitä, että jatkuva aminohappojen lipitys on huonompi vaihtoehto, kuin säännölliset leusiini piikkaukset..

Eli kuten todettu, tulevaisuudessa saadaan luultavasti tutkimusdataa siitä, että jatkuva aminohappojen lipitys on huonompi vaihtoehto, kuin säännölliset leusiini piikkaukset..
Saadaan juuri niitä tuloksia kun asiasta kertova haluaa kaivaa. Ettekö te ihmiset vieläkään ymmärrä tätä maailman yksinkertaisinta asiaa. KAIKESTA löytyy aina tutkimus puoleen ja vastaan, vitun kaikesta. Se tekee teoriatasolla bodaamisesta typerää itsensä kiusaamista, joka vain nostaa kortisolitasoja ja saavutettu hyöty meni jo siinä. Mä en ymmärrä miten ihmiset ovat niin tolkuttoman sokeita, että uskovat yhteen tutkimukseen ja ignooraavat kaikki muut, tai vastavuoroisesti hyväksytään validiksi vain omaa agendaa tukevat tutkimukset. Ja kokoajan, siis vitun kokoajan ohitetaan käytäntö todella lahjakkaasti.

Mä annan teille teoriaa niin saatanasti rakastaville nyt tehtävän, etsikää kaikki tutkimukset, jotka väittävät proteiinin olevan tarpeetonta kehonrakennuksessa, löytyy ihan varmaan. Se, että sitten uskoo sitä, pitää olla kyllä jo vähän tyhmä.

Teoriaan tukeutuvat ovat vähän kuin vegaanit, ja mehän tiedetään miten sekaisin ne ovat.

Saadaan juuri niitä tuloksia kun asiasta kertova haluaa kaivaa. Ettekö te ihmiset vieläkään ymmärrä tätä maailman yksinkertaisinta asiaa. KAIKESTA löytyy aina tutkimus puoleen ja vastaan, vitun kaikesta. Se tekee teoriatasolla bodaamisesta typerää itsensä kiusaamista, joka vain nostaa kortisolitasoja ja saavutettu hyöty meni jo siinä. Mä en ymmärrä miten ihmiset ovat niin tolkuttoman sokeita, että uskovat yhteen tutkimukseen ja ignooraavat kaikki muut, tai vastavuoroisesti hyväksytään validiksi vain omaa agendaa tukevat tutkimukset. Ja kokoajan, siis vitun kokoajan ohitetaan käytäntö todella lahjakkaasti.

Mä annan teille teoriaa niin saatanasti rakastaville nyt tehtävän, etsikää kaikki tutkimukset, jotka väittävät proteiinin olevan tarpeetonta kehonrakennuksessa, löytyy ihan varmaan. Se, että sitten uskoo sitä, pitää olla kyllä jo vähän tyhmä.

Teoriaan tukeutuvat ovat vähän kuin vegaanit, ja mehän tiedetään miten sekaisin ne ovat.

Ootko itse saanut siis selkeää hyötyä aminojen käytöstä? Vai onko hyödyt intrahiilarista? Miten erottelet kummasta hyöty tulee? Ite on tullut aminoja vedeltyä nyt semmosen 8 vuotta proden lisäksi en sitten tiedä mikä osa gainsseista on niistä ja mikä muusta. Mutta koitan varmaan jatkossa ottaa pelkkää intrahiilaria ja pelkän heran palkkariksi. Eli pyrkiä siihen isoimpien yksittäisten annosten suuntaan... Intrahiilari on mulle aminoihin nähden uus juttu ja se tuntuu potkivan kaikinpuolin paremmin ja hyödyt on konkreettisempia.

Jos sitä makua haluaa juomaan ni miks ei laita vaan mehukattia ja intrahiilaria?

Ootko itse saanut siis selkeää hyötyä aminojen käytöstä? Vai onko hyödyt intrahiilarista? Miten erottelet kummasta hyöty tulee? Ite on tullut aminoja vedeltyä nyt semmosen 8 vuotta proden lisäksi en sitten tiedä mikä osa gainsseista on niistä ja mikä muusta. Mutta koitan varmaan jatkossa ottaa pelkkää intrahiilaria ja pelkän heran palkkariksi. Eli pyrkiä siihen isoimpien yksittäisten annosten suuntaan... Intrahiilari on mulle aminoihin nähden uus juttu ja se tuntuu potkivan kaikinpuolin paremmin ja hyödyt on konkreettisempia.

Jos sitä makua haluaa juomaan ni miks ei laita vaan mehukattia ja intrahiilaria?
Mä ajattelen treenaamista hyvin pitkälti terveellä järjellä. En etsi itselleni helpottavia tutkimuksia, koska en usko, että helppoa hikoilematonta tietä tässä edes on. Se mistä hyöty sitten loppupeleissä tulee, on treeni ja siinäkin teoreetikot koittaa etsiä kevyempää tietä. Mä taas uskon, että aiheutetaan se trauma sinne tavalla tai toisella, tapoja on monia ja sitten sitä palautumista ja lihaksen purun ehkäisemistä tuetaan ravinnolla.

Kun mä menen paastolla ekaan treeniin, niin mulle terve järki sanoo, että mä en ainakaan haittaa saa ottamalla siinä pastotreenissä pilkottuja aminohappoja, jotka ovat nopeasti käytettävissä. Ajattelenkin terveellä järjellä myös sitä, että kun ihminen on alunperin lihansyöjä, niin meille ei proteiinista ole haittaa, enkä myöskään ajattele aminohappoja kuin pilkottuna proteiinina.

Proteiinituotteita on monenlaisia ja niiden täsmäkäyttö on järkevää. Yötä vasten hitaampaa proteiinia, treenin ympärillä nopeampaa, treenin aikana nopeinta mahdollista.

Ja kysymys "ootko saanut hyötyä aminohapoista", on yhtä hölmö kuin "ootko saanut hyötyä vitamiineista".

Ja jos Juhot olisivat halunneet puolustaa aminohappoja, olisivat he näyttäneet ne tutkimukset, jotka ignoorasivat, eli puoltavat. Koittakaa ihmiset ymmärrää, kaikesta on tutkimukset puoleen ja vastaan, aina.

Mielestäni keskiverto punttitreenailija voi toteuttaa punttitreenin ympärillä tarvittavan syömisen seuraavasti (ei perustu mihinkään tutkimustuloksiin).

Plussakalorit, treenit illalla:
-Ateria noin 2 tuntia ennen treeniä
-noin 30min ennen treeniä voi ottaa PWO:n, mutta ei ole välttämätön
-Treenin aikana 10-15g BCAA/EAA ja lisäksi maltoa/vitargoa, jos kokee sitä hyötyvänsä
-Treenin jälkeen ateria tunnin sisällä. Jos menee pidemmälle, niin palkkariksi heraa ja myös maltoa/vitargoa, jos sitä ei ollut intrassa

Miinuskalorit, treenit illalla:
-Treenin aikana 10-15g BCAA/EAA ja lisäksi maltoa/vitargoa 30-60g/treenitunti antamaan energiaa treeniin
-Treenin jälkeen ateria tunnin sisällä. Jos menee pidemmälle, niin heraa palkkariksi (intrassa oli hiilaria)

Ei ihminen alun perin mikään lihansyöjä ole ollut vaan aina sekasyöjä. Lihan (ja kalan) lisäksi käytettiin kasvikunnan tuotteita, hedelmiä, juureksia, pähkinöitä yms (vrt keräilytalous). Myöhemmin tuli sitten kuvioon mukaan vilja ja maitotaloustuotteet. Tässä lienee syy ihmislajin menestykseen, melkein kaikki käy vaikka kaikki ei käy kaikille.

Tutkimuksia on todellakin puolesta ja vastaan, aiheesta riippumatta. Tieteessä nojataankin meta-analyyseihin. Pointtina on saada aikaan yhteenveto (tutkimusmassasta), joka antaa tutkittavasta kysymyksestä vahvempaa näyttöä kuin yksittäiset tutkimukset. Tällä siis blokataan pois keskenään täysin ristiriitaiset tulokset ja saadaan näkyviin se, mihin tutkimukset pääsääntöisesti viittaavat.
Näistä meta-analyyseista Juhotkin ovat puhuneet ja silloin ollaan jo suht vahvalla pohjalla. Ja aina pidetään mielessä se, että ihmiset ovat yksilöitä ja keskiarvoihmistä ei ole olemassakaan.

Ei ihminen alun perin mikään lihansyöjä ole ollut vaan aina sekasyöjä. Lihan (ja kalan) lisäksi käytettiin kasvikunnan tuotteita, hedelmiä, juureksia, pähkinöitä yms (vrt keräilytalous). Myöhemmin tuli sitten kuvioon mukaan vilja ja maitotaloustuotteet. Tässä lienee syy ihmislajin menestykseen, melkein kaikki käy vaikka kaikki ei käy kaikille.

Tutkimuksia on todellakin puolesta ja vastaan, aiheesta riippumatta. Tieteessä nojataankin meta-analyyseihin. Pointtina on saada aikaan yhteenveto (tutkimusmassasta), joka antaa tutkittavasta kysymyksestä vahvempaa näyttöä kuin yksittäiset tutkimukset. Tällä siis blokataan pois keskenään täysin ristiriitaiset tulokset ja saadaan näkyviin se, mihin tutkimukset pääsääntöisesti viittaavat.
Näistä meta-analyyseista Juhotkin ovat puhuneet ja silloin ollaan jo suht vahvalla pohjalla. Ja aina pidetään mielessä se, että ihmiset ovat yksilöitä ja keskiarvoihmistä ei ole olemassakaan.

Tämäpä juuri. Tieteen kritisoiminen on aika typerää jos ei tän verran ymmärrä sen perusteista.

Jollain videolla teit @Juhovich jonkinlaista liikkuvuusharjoitetta treenin alkuun. Tuleeko tätä harrastettua enemmänkin? Jos on joku hyvä rutiini niin sen voisi vaikka videoida ja selittää tarkemmin :)

Mikä taika tuolla tunti treenin jälkeen syömisellä on?
Kuinka nopeasti ne syödyt aminot yms. on lihasten käytössä?
Luulisi että ennen syödyillä aterioilla on isompi merkitys kun ravintoaineet on imeytyneet ja juurikin ne pilkotut aminot sekä maltot/vitargot jotka imeytyy oikeasti nopeasti?
e: toki siis myöhemmin lihakset tarvitsee ravinteita mutta mistä tämä tunnin tai kahden sisään tulee?

Jollain videolla teit @Juhovich jonkinlaista liikkuvuusharjoitetta treenin alkuun. Tuleeko tätä harrastettua enemmänkin? Jos on joku hyvä rutiini niin sen voisi vaikka videoida ja selittää tarkemmin :)

Joo tästä olisi ihan hyvä tehdä video, ihan lämmittely rutiini on siis kyseessä, joka tapahtuu kyseisen päivän tarpeiden mukaan!

Teen jokaisen treenin alussa 10-20min :)

Jos mietitään netto proteiinisynteesiä, niin eikös tässä tule nyt ristiriita, että ensi pyritään tuhoamaan lihas ja samaan
aikaan pyritään estämään sitä tuhoa aminoilla :D (kunhan mietin, terveellä järjellä?)

Mielestäni keskiverto punttitreenailija voi toteuttaa punttitreenin ympärillä tarvittavan syömisen seuraavasti (ei perustu mihinkään tutkimustuloksiin).

Plussakalorit, treenit illalla:
-Treenin aikana 10-15g BCAA/EAA ja lisäksi maltoa/vitargoa, jos kokee sitä hyötyvänsä
-Treenin jälkeen ateria tunnin sisällä. Jos menee pidemmälle, niin palkkariksi heraa ja myös maltoa/vitargoa, jos sitä ei ollut intrassa

Jos juot intraa treenissä, niin treenin jälkeisellä aterialla ei ole mitään hätää eikä pidä olla kiskomassa heraa. Myytti siitä, että lihakset lähtevät käveleen, jos et saa tunnissa ruokaa on aikalailla kumottu. John Meadows esimerkiksi sanoo, että voi syyä ruuan treenin jälkeen sillon, kuin itseään huvittaa, mikäli treenin aikana on käytetty intraa. Voin puhua paskaakin, mutta muistaakseni Scott Stevenson kirjoitti jossain artikkelissaan, että intra sinänsä hoitaa palkkarin tehtävää myös.

E: https://www.elitefts.com/education/...peri-workout-recovery-supplementation-part-1/ Tässä artikkeli. Kohdasta ''Intra-workout IS post-workout''

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom