Judo vai Ju-Jutsu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Primitive82

Banned
Kumpikohan noista olis parempi itsepuolustuslajiks?
Ainaki oon kuullu ja lukenu täältäki kai että judoo on kehuttu ja judokat pärjää siellä vapaaottelussakin...

Lähinnä nyt noi kaks lajia kiinnostas...Mielipiteitä tietysti löytyy niin paljon ku on porukkaaki, mutta kysyn nyt kuitenki. :nolo:
Eli kumpaa te suosittelette?

Jujutsu.Piste. Judo on urheilulaji.

Jos haluat myös sporttisen kropan ja kivannäköiset korvat, niin silloin judo on valintasi. :piis:
Ei noita lajeja voi kyllä suoraan verrata että mikä on parempi itsepuolustuksen kannalta. Loppujen lopuksi on melkein ihan sama mitä lajia on harrastanut jos treenivuosia on vain muutama vuosi. Alottelijoiden itsepuolustustaidot ovat enemmänkin kiinni henkilökohtaisista ominaisuuksista kuin harrastetusta lajista.
Esim. joku oranssin vyön jiu-jitsuka ei todellakaan edusta vielä omaa lajiaan joutuessaan hyökkäyksen kohteeksi.

Jos itsepuolustusta haluat, niin jujutsu. Kuten sanottu, judo on enemmän urheilulaji. Lähes samat heitot ja lukot ja kuristukset molemmista löytyy, jujutsu taitaa kuitenkin olla monipuolisempi (potkut ja lyönnit mukana).

imo jujutsu

Judo.

Sitä kun jaksat nyhjätä aikas niin varmasti pärjäät suurimmaksi osaksi itsepuolustustilanteissa. Heitot, sidonnat, lukotukset ja kuristukset passaa muutenkin paremmin jos joskus joudut itsepuolustustilanteeseen ja oikeusjuttuhan siitä monesti heilahtaa.

Se, että judo on urheilulaji tekee siitä vaan IMO paremman itsepuolustuslajin. Jos osaat kyykyttää judokaa kilpailuissa niin osaat kyykyttää teppo tallaajaa itsepuolustustilanteessa. Toisin kuin että jonkun itsepuolustuslajin turvin vain luulet pystyväsi siihen.

-Ronin- sanoi:
Judo.

Sitä kun jaksat nyhjätä aikas niin varmasti pärjäät suurimmaksi osaksi itsepuolustustilanteissa. Heitot, sidonnat, lukotukset ja kuristukset passaa muutenkin paremmin jos joskus joudut itsepuolustustilanteeseen ja oikeusjuttuhan siitä monesti heilahtaa.

Se, että judo on urheilulaji tekee siitä vaan IMO paremman itsepuolustuslajin. Jos osaat kyykyttää judokaa kilpailuissa niin osaat kyykyttää teppo tallaajaa itsepuolustustilanteessa. Toisin kuin että jonkun itsepuolustuslajin turvin vain luulet pystyväsi siihen.

Luuleekos miekkonen että vain kamppailu-urheilulajeissa sparrataan? Judon toimivuudesta olen kyllä suunnilleen samaa mieltä, eli sitten ei pitäisi olla ongelmia kun pääsee kiinnitarttumisvaiheeseen (clinch?).. Mutta sitä ennen lyönnit voivat olla kyllä ihan varteenotettava ongelma.

Judossa on myös se huono puoli ettei pääse opettelemaan kuristuksia ja käsilukkoja ennen oranssia vyötä ja silloinkin saa käyttää vain kyynärniveleen kohdistuvia lukkoja ja kuristuksissakin taisi olla jotain rajoituksia, olikos se niin että kyynärvarrella takaa (rear naked choke) ei saanut kuristaa tjsp.. Ja se kilpikonnapuolustus.. :curs:

flamm sanoi:
Luuleekos miekkonen että vain kamppailu-urheilulajeissa sparrataan? Judon toimivuudesta olen kyllä suunnilleen samaa mieltä, eli sitten ei pitäisi olla ongelmia kun pääsee kiinnitarttumisvaiheeseen (clinch?).. Mutta sitä ennen lyönnit voivat olla kyllä ihan varteenotettava ongelma.

Judossa on myös se huono puoli ettei pääse opettelemaan kuristuksia ja käsilukkoja ennen oranssia vyötä ja silloinkin saa käyttää vain kyynärniveleen kohdistuvia lukkoja ja kuristuksissakin taisi olla jotain rajoituksia, olikos se niin että kyynärvarrella takaa (rear naked choke) ei saanut kuristaa tjsp.. Ja se kilpikonnapuolustus.. :curs:

On se hyvä, että jollain on tietoo. :jahas:

teri sanoi:
On se hyvä, että jollain on tietoo. :jahas:

Olen ite treenannut judoa (vajaan vuoden), tuosta kuristusjutusta en tosin ole ihan varma, toiselta foorumilta siitä luin. Kilpikonnapuolustavien kääntely tuntui vaan jotenkin turhauttavalta..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
flamm sanoi:

En luule, mutta kamppailu-urheilussa siihen panostetaan eniten. Lyönnit on tottakai ongelma mutta jos tajuaa olevasa hyvä siinä clinchissä niin siihen on myös aika hyvät todennäkösyydet päästäkin. Aika hankala se on toista lyönnillä pysäyttää jos osaa clinchiin tulla ees joten kuten.

Judossa on kyllä rasittavia sääntöjä mitkä tekee siitä vähän huonon ip:tä ajatellen, mutta mielestäni kamppailu-urheilun yks parhaita puolia on se että luonne kehittyy, erityisesti kilpaillessa. Pääsee koko ajan ottaa ns. miehestä mittaa.

Jokasessa lajissahan on ne heikkoudet. Jos haluaa että laji käsittää kaiken niin voihan sitä tietenkin valita lajin jossa on kaikki ympätty yhtee, pysty- ja mattosparri, itsepuolustus, kepit & vehkeet & vekottimet ja lähtä han moo doon. Siinä voikin sitten olla onnistuneesti huono joka osa-alueella.

flamm sanoi:

Kyllähän tuota sparria väännetään kaiken maailman hinku-intia lajeissa ja täytyy sanoa että oon monta kertaa nähny toinen toistaan oudompaa "sparria" ja suoraan kun sanotaan nii joskus on realismi ihan hukassa kun hiihdetään jossakin ihme ideologia usvassa. Mun mielestä laji on sitten realistinen ja toimiva jos siinä tapahtuva sparri on reipasta mies-miestä vastaan ja homma viedään perille (on ne sitten heittoja, lyöntejä tai kuristuksia). Eli Judo ja Jujutsu on molemmat helkutin hyviä lajeja. Vanhana judokana kuitenkin nostan judon hitusen korkeammalle arvoasteikossani. Perinteiset paini ja nyrkkeily on kans täyttä tavaraa. Höp-göp-zöp ukkelit, ei saa hermostua :)

veijo esso sanoi:
Kyllähän tuota sparria väännetään kaiken maailman hinku-intia lajeissa ja täytyy sanoa että oon monta kertaa nähny toinen toistaan oudompaa "sparria" ja suoraan kun sanotaan nii joskus on realismi ihan hukassa kun hiihdetään jossakin ihme ideologia usvassa. Mun mielestä laji on sitten realistinen ja toimiva jos siinä tapahtuva sparri on reipasta mies-miestä vastaan ja homma viedään perille (on ne sitten heittoja, lyöntejä tai kuristuksia). Eli Judo ja Jujutsu on molemmat helkutin hyviä lajeja. Vanhana judokana kuitenkin nostan judon hitusen korkeammalle arvoasteikossani. Perinteiset paini ja nyrkkeily on kans täyttä tavaraa. Höp-göp-zöp ukkelit, ei saa hermostua :)

Mä olen aika pitkälle samaa mieltä. Jos ruvetaan hakemaan realistista itsepuolustuslajia, niin mielestäni kaikenmaailman kikkailut voi unohtaa. Elokuvat ovat luoneet illuusion siitä, että ne olisivat toimivia.

Judo ja Ju-jutsu on molemmat ihan hyviä lajeja. Jos mahdollista niin käy vaikka molemmista suorittamassa peruskurssi ja tee sitten päätös. Paljon on kiinni myös siitä, että kuka lajia vetää ja minkälaista porukkaa siellä käy.

ip

Eiköhän joka jamppa tälläkin foorumilla yhdy mielipiteeseen siintä, että ip-tilanteessa ei todellakaan lähdetä maahan pyörimään ja lukottamaan vastustajaa?
Perustelut tälle?
Mitä jos sillä toisella tyypillä on kaveri? Joka monottaa sua päähän heti kun menet maahan pyörimään...

ip-tilanteessa olisi kuitenkin parasta pysyä pystyssä, pysäyttää/tiputtaa/estää vastustajaa etenemästä ja sitten ottaa esille tämä kaikkeista vanhin ja varmin itsepuollustusmuoto...Karata!

Henkilökohtaisesti en ikinä lähtisi viemään vastustajaa maihin, ainakaan niin että menen itse perässä...PAITSI jos olisin 100% varma siintä että ollaan täysin kahdestaan ja kukaan muu ei tule asiaan puuttumaan.

Taustalajeina itsellä: Krav Maga + kreik.room. / "vapaa paini"

mutta jokainen tekee itse päätöksensä...
noista kahdesta lajista : ju-jutsu...

Pumba sanoi:
Eiköhän joka jamppa tälläkin foorumilla yhdy mielipiteeseen siintä, että ip-tilanteessa ei todellakaan lähdetä maahan pyörimään ja lukottamaan vastustajaa?
Perustelut tälle?
Mitä jos sillä toisella tyypillä on kaveri? Joka monottaa sua päähän heti kun menet maahan pyörimään...

ip-tilanteessa olisi kuitenkin parasta pysyä pystyssä, pysäyttää/tiputtaa/estää vastustajaa etenemästä ja sitten ottaa esille tämä kaikkeista vanhin ja varmin itsepuollustusmuoto...Karata!

Näinhän se on. Jos hyvää ip-taitoa halajaa niin lyöminen olisi syytä hallita. Pari napakkaa iskua vastustajan leukaperiin hidastaa vauhtia kummasti. Maahan ei tosiaan kannata mennä, jos on porukkaa ympärillä. Judosta on kuitenkin hyötyä siinä, että pärjää pystyväännössä, eikä itse kupsahda asfalttiin. Vastustajan maahanvienti on katutilanteessa aika vaarallista. Helposti siinä kumahtaa kallo katuun ja silloin tulee pahaa jälkeä. Kännissä sitä kuitenkin rähinöidään ja kokematon sälli ei osaa pitää päätä ylhäällä alas mentäessä.

Paini/nyrkkeily kombinaatio on kaikessa yksinkertaisuudessaan ehkä se paras yhdistelmä.

Pumba sanoi:
Perustelut tälle?

Henkilökohtaisesti en ikinä lähtisi viemään vastustajaa maihin, ainakaan niin että menen itse perässä...PAITSI jos olisin 100% varma siintä että ollaan täysin kahdestaan ja kukaan muu ei tule asiaan puuttumaan.

Taustalajeina itsellä: Krav Maga + kreik.room. / "vapaa paini"

mutta jokainen tekee itse päätöksensä...
noista kahdesta lajista : ju-jutsu...

Joo, onhan se näinkin, mutta joskus voit joutua "mattoon" halusit sitä tai et. Ja silloin ei oo yhtään huono homma jos osaa kuristaa tai muuten toimia matossa. Mutta jos heitot on hanskassa niin no worries´. Judokan heikkous on tietenkin lyöntien/torjuntojen/potkujen puute, mutta jos niitä vaivautuu treenaan jossain muussa lajissa niin yhdistelmä on hyvä.

Pumba sanoi:
Perustelut tälle?

Eihän sinne mattoon tietenkään kannata mennä, vaatteethan siinä likaantuu ja repee. Tottakai se pitää ottaa huomioon että siellä saattaa olla se kaveri. Miten sitten lähet hoitamaan tilannetta? Aina lyöt heti kaverin kumoon, one shot one kill? Kui moni sitä onkaan niin hyvä ja tarkka lyöjä et pudottaa tyyppejä tyyliin laakista vainaa. Kyllä mun mielestä tyypin kaataminen vääntämällä on helpompaa ku tyrmääminen. Ja luulisin ainakin jos jostain lonkkaheitosta mätkähtää betoniin niin saattaa jo jonkun verran rauhottaa. Lyömistä katotaan oikeudessakin kuitenkin pahemmin ku heittoja yms. judotemppuja.

Jos se tilanne tulee päälle niin siinä kerkee mitään kavereita ajatteleen. Kuitenkin jos on useampi vastassa niin todennäkösyydet voittaa laskee ku lehmän häntä. Siinä pitäs sitten osata lyyä ihan erillälailla ku mitä ju-jutsu opeilla oppii lyömään. IP on yksinkertanen asia, turha siitä on tehdä liian monimutkasta, sehän on pelkkää tappelua joka on suht primitiivinen perintö. Judo o "yksinkertasta" ja tehokasta. Ju-jutsu (paitsi bjj) eivät ole minua vakuuttaneet.

Judo+nyrkkeily niin ainakin luulis pärjäävän. Mut uskon et pelkällä judolla pärjää hyvin.

Harjoittelemalla oppii sitä mitä harjoittelee.

Jû-jutsussa on selvästi tavoitteena harjoitella itsepuolustustilanteita varten, jotakuinkin koulukunnasta riippumatta. Tosin esimerkiksi Gracie-tyyppinen JJ on varsin profiloitunut 1 vs. 1 tyylisiin kamppailullisiin tilanteisiin, muttei pelkästään niihin, paitsi jos sitä harjoittelee MMA/Ultimate fighting -tyylisessä urheiluseurassa.

Jûdôssa tavoitteena on yleensä kilpailuissa toimivan tekniikan hiominen, joskus vaihtoehtoisesti kuntoilu. Näillä oppii joko kilpaurheilutekniikkaa tai kuntourheilutekniikkaa, mutta ei siis suoranaisesti itsepuolustusta.

Kyllä, mitä tahansa voi käyttää itsepuolustukseen, ja mistä tahansa voi olla hyötyä. Varmasti jûdôsta on hyötyä jopa enemän kuin kiekonheitosta, jos joku kimppuun käy. Mutta niistä lajeista, joissa painotus ja tavoite ovat itsepuolustusasioissa, lienee kuitenkin väistämättä suorempaa hyötyä ja paljon enemmän.

IP-harjoittelun kuuluu ottaa huomioon useamman vastustajan tilanteet, erilaiset hyökkäykset ja hyökkäyssuunnat, erilaiset aseet joita hyökkääjällä voi olla, erilaiset alustat ja olosuhteet, tavanomainen vaatetus, juridiset hätävarjeluseikat jne. Kamppailu-urheilussa (kuten jûdôssa) näillä asioilla ei ole mitään merkitystä, vaan siellä huomioon pitää ottaa kilpailusäännöt, voitton tarvittava pisteytys, erityisesti kilpailuja varten hankitun asun toimivuus jne.

Tätä EI SAA KÄÄNTÄÄ mihinkään "kumpi laji on parempi"-tyyliseen jankkaamiseen. Jokainen laji ei sovellu jokaiseen käyttötarkoitukseen. Se on niin yksinkertaista. Jûdô ei ole yhtään sen huonompi laji, vaikka se ei olekaan itsepuolustuslaji vaan kamppailu-urheilua. Jû-jutsu ei myöskään ole yhtään sen huonompi laji, vaikka sen harrastajat eivät olekaan yhtä hyviä jûdô-kilpailutyylisessä pysty- ja mattopainissa kuin jûdô-harrastajat. Ne vain ovat yksinkertaisesti erilaisia, ja niillä on eri lähtökohdat, eri alkuperä, eri käyttötarkoitus. Ja sama koskee yhtä lailla myös sekä jüdôn että jû-jutsun eri koulukuntia, tyylejä yms sekä niiden keskinäisiä eroja.

Marcules sanoi:
Näinhän se on. Jos hyvää ip-taitoa halajaa niin lyöminen olisi syytä hallita. Pari napakkaa iskua vastustajan leukaperiin hidastaa vauhtia kummasti.

Paini/nyrkkeily kombinaatio on kaikessa yksinkertaisuudessaan ehkä se paras yhdistelmä.
Tarviiko näitä aina verrata katutappeluun? Harjoitteletteko kamppailulajeja katutilannetta varten? Myönnän siitä on hyötyä jos haluaa olla ottamatta turpaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom