Judo itsepuolustuslaji vai kilpaurheilulaji/kuntolaji??????

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kopteri
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo, kyllä mä ton diskaussäännön ymmärrän uchi-mataan, mutta en harai goshiin? Mielestäni harai-goshissa on enemmän kiertoa kun uchi-matassa, ja siten en voi ymmärtää, kuinka siinä voi sukeltaa? Eihän mulla tosin paljo kokemusta ole, mutta kuitenkin. Kommentoikaa.

ps. olen minäkin samurai-cupissa otellu 80-luvun lopussa.

raka sanoi:
Joo, kyllä mä ton diskaussäännön ymmärrän uchi-mataan, mutta en harai goshiin? Mielestäni harai-goshissa on enemmän kiertoa kun uchi-matassa, ja siten en voi ymmärtää, kuinka siinä voi sukeltaa?

Yleensä tota sukeltamista kai näki uchimatan yhteydessä, mutta visioi vaikkapa jonkunlainen huonosti tehty harai-makikomi ja siihen sukellus.

Itse asiassa musta tuntuu, että toi sukeltamissääntö ei niinkään ota kantaa siihen, mitä heittoa käytetään, vaan siihen, ettei heittäjän ole syytä yrittää katkoa omia niskojaan, oli tekniikka mikä vaan.

reino sanoi:
Yleensä tota sukeltamista kai näki uchimatan yhteydessä, mutta visioi vaikkapa jonkunlainen huonosti tehty harai-makikomi ja siihen sukellus.

Itse asiassa musta tuntuu, että toi sukeltamissääntö ei niinkään ota kantaa siihen, mitä heittoa käytetään, vaan siihen, ettei heittäjän ole syytä yrittää katkoa omia niskojaan, oli tekniikka mikä vaan.

En pysty sitä visioimaan, makikomi tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". En ymmärrä, mutta olen vaan aloittelija.

raka sanoi:
En pysty sitä visioimaan, makikomi tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". En ymmärrä, mutta olen vaan aloittelija.

Mä olen kans niin aloittelija, että uchimata tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". :D Sukeltamiseen ei vanha taivu.

Mutta nuoriso pystyy uskomattomiin suorituksiin heitossa kuin heitossa, hetkeäkään epäröimättä omat niskansa kahdella kierteellä taittaen. Varsinkin jos on riittävän kannustava valmentaja.

reino sanoi:
Mä olen kans niin aloittelija, että uchimata tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". :D Sukeltamiseen ei vanha taivu.

Mutta nuoriso pystyy uskomattomiin suorituksiin heitossa kuin heitossa, hetkeäkään epäröimättä omat niskansa kahdella kierteellä taittaen. Varsinkin jos on riittävän kannustava valmentaja.

No onko sinulla tietoa, että harai-goshia tehdessä on Torin niskaan vammoja tullu? Minä olen vaan kuullu noista uchi-mata sukelluksista. Harai-goshi on mielestäni niin erilainen heitto, että siinä ei tollasta Torin niskaan kohdistuvaa vauriota pääse syntymään.

Kyllähän haraigoshinkin saa tehtyä sukeltamalla. Kyseisessä tavassa onkin sellainen pointti, että tehdään se heitto tavallaan kuperkeikkana loppuosaltaan. Ja silloinhan ei voi heittää vastaheitolla. Ongelma tulee siinä, jos kontakti ei ole hyvä (yleistä) ja kaveri blokkaa lonkalla, niin mennään niskoilleen.. Kun tuota mietit niin ihan samalla tavalla se haraigoshikin voidaan tehdä, vaikka se kauluskäsi vääntyykin omtuisesti. Se vaan tehdään hieman sivuittain (osotogarin suuntaan..).

Zimpanssi sanoi:
Kyllähän haraigoshinkin saa tehtyä sukeltamalla. Kyseisessä tavassa onkin sellainen pointti, että tehdään se heitto tavallaan kuperkeikkana loppuosaltaan. Ja silloinhan ei voi heittää vastaheitolla. Ongelma tulee siinä, jos kontakti ei ole hyvä (yleistä) ja kaveri blokkaa lonkalla, niin mennään niskoilleen.. Kun tuota mietit niin ihan samalla tavalla se haraigoshikin voidaan tehdä, vaikka se kauluskäsi vääntyykin omtuisesti. Se vaan tehdään hieman sivuittain (osotogarin suuntaan..).

Joo Zimpanssi, kun tunnut tietävän noin hyvin näistä asioista nii tuli vaa mieleen että kauan oot harrastellu? (Ei ole vittuilua).

raka sanoi:
Joo Zimpanssi, kun tunnut tietävän noin hyvin näistä asioista nii tuli vaa mieleen että kauan oot harrastellu? (Ei ole vittuilua).

Aloitin joskus ihan tenavana vuonna -86. Eli jotain 19 vuotta? Hiljaisemmin nykyään. Nuorena totisemmin.

raka sanoi:
Ei kantsi alkaa Zimpulle. Zimpulla on mm junnujen sm-kultaa plakkarissa.

Älkää nyt ihmeessä sekoittako makikomia ja tuota kiellettyä tekniikkaa! Kyse on kuten Zimpanssi tuossa totesi, useimmiten huonosta otteesta tai huonosta kontaktista. Ukemin heittäminen makikomi-tekniikassa voimakkaasti kiertäen on aivan eri asia kuin hypätä pää edellä tatamiin suoraan eteenpäin kädet takana ja painopiste edessä.

Blokkaustilanteessa uke laskeutuu alaspäin jolloin painopiste siirtyy niin alas ettei torin heitto enään onnistu, varsinkaan kontaktin ollessa huono. Tällöin helposti torin heikko ote pääsee irti ja ilmassa ollaan, menossa kohti mattoa pää edellä vailla tukipistettä.

Vastaava tapahtuu myös uken reväistessä molemmat kätensä vapaaksi ja irroittaessa torin otteen.

Ja totta, sääntö on tosiaan ollut voimassa jo 90-luvulla. Siihen ei vain puututtu aina eikä kaikilla alueilla (itä). Itse en tuolloin muista yhtään tapausta kilpailuista joissa kävin - ehkä tekniikkaa ei sitten niissä edes yritetty (epätodennäköistä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
raka sanoi:
Mitä luulette ropotti ja zimppu, ollaanko koskaan kohdattu tatamilla? Mä luulen et jommankumman oon.

Oot varmaan ottanu jossain aika pienessä sarjassa, joten varmaan on mahdollista.

Kaveri on treenannu judoo joku 8-15v ja kyl se osaa vääntääki. Tosin otti painia harrastanutta 20kg kevyempää jätkää vastaan niin oli aika tiukkaa. Mut meiät "tavikset" se kyl viskelee siin alta minuutin nurmeen.

Kaveri on treenannu judoo joku 8-15v ja kyl se osaa vääntääki. Tosin otti painia harrastanutta 20kg kevyempää jätkää vastaan niin oli aika tiukkaa. Mut meiät "tavikset" se kyl viskelee siin alta minuutin nurmeen.

Hah aika harvinaisen huono judoka kuitenkin noin pitkällä taustalla jos ei pärjää 20kg kevyemmälle. Tosin ethän mainitse tässä mitään painijan kokemuksesta. Ja oliko judoka 120kg ja treenailee kerran viikossa sekä painija 100kg joka on ehkä menestynytkin. Sekä millä säännöille he "kokeilivat" jne jne.. Mutta ainakin omasta kokemuksesta reilu 10 vuotta judoa harrastanut kaveri joka on vielä treenaillu kilpailu mielessä niin kyyti on ollu harvinaisen kylmää.

Jos joku on kiinnostunut aiheesta, kyseessä on siis useimmiten uchi-mata tai harai-goshi. Heittäjä ei jää tuossa kielletyssä versiossa kumartuneeseen asentoon, vaan heittää kuperkeikan eteenpäin (toivoen vetävänsä kaadettavan mukaan).

Vaarallisen liikkeestä tekee kaadettavan reaktio. Kaadettava nopealla liikkeellä vetäisee oikean kätensä heittäjän kainalosta (jossa se on kiinni, ja jonka takia kaadettava tulee mukaan). Tällöin heittäjä menettää tasapainonsa ja tuuskahtaa eteenpäin matolle jalkojen ollessa liian takana tasapainon palauttamiseen. Em. halvaus sattuu siten, ettei heittäjä ehtinyt painaa leukaa rintalastaan ja tehdä ukemia, vaan päälaki osui mattoon murtaen niskan. Myös useita selkärangan murtumistapauksia on sattunut.

Kuperkeikkaheitosta rangaistaan kilpailuissa rankimmalla tavalla; tuomari keskeyttää ottelun ja julistaa heittäjän hävinneeksi (Hansoku-make:lla).

Alkuperäiseen otsikkoon: judo sopii hyvin kuntourheiluksi, mutta kilpailut ja erityisesti kilpailuista saatavat pisteet näyttelevät ratkaisevaa osaa esimerkiksi vyökoevaatimuksissa. Vihreä vyö vaatii kilpailukokemusta, sininen otteluvoittoja. Siitä ylöspäin pisteitä vaaditaan enenevässä määrin. Puuttuvia ottelusuorituksia/-pisteitä voidaan hyvittää pidemmällä suoritusajalla ja aktiivisella toiminnalla judotapahtumissa (osallistuminen leireille, kilpailujen toimitsija, yms) vain pidemmällä suoritusajalla hyvitettäessä kyse on usein vuosista, jos treenejä ei viikossa ole paljoa (vain 2-3).

Kuntopohjalla harjoittelevalla se vyön väri ei kuitenkaan saisi olla tärkein päämäärä, ei tietenkään kilpailijallekaan, joten tervetuloa lajin pariin kaikki kiinnostuneet!

Korjataanpa hieman: Vihreä vyö ei vaadi kilpailukokemusta eikä sininen otteluvoittoja. Kaikkien vyöarvojen välissä on tietty aika jonka jälkeen saa yrittää läpäistä seuraavaa vyökoetta. Kilpailupisteillä tuo kyseinen aika voi ehkä hieman lyhetä mutta useimmiten kilpailupisteistä on kuitenki hyötyä vyökokeessa, jota ei välttämättä kilpailupisteiden ansiosta arvostella yhtä rankasti kuin henkilöillä joilla pisteitä ei ole.

En vittuile :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom