Äh, se juntta nyt oli tuollainen lohkaisun yritys. Painijoiden kuristelu kun on vähän kuin sarvikuonojen metsästys kiväärillä. Molemmat otukset ovat vaarallisia villieläimiä ja tajuavat niitä vastaan käytetystä aseesta yhtä paljon. Painijan(ruikulankin) junttaaminenhan taas on amatöörille mahdottoman vaikeaa. Joten yleisenä urheilusuorituksena tuollainen nosto olisi mahtava.
Mitä tulee bjj kavereihin, niin eiköhän näitä veijareita ole kuitenkin maailmassa enemmän(100 000 ehkä?) kuin Suomessa judokoita(10 000). Jos miehet ovat keskittyneet erityisesti mattopainiin ja treenaavat määrässä ja laadussa samaan malliin kuin Suomalaiset huiput(Peltola), niin voisi odottaa, että kenelläkään ei pyyhittäisi lattiaa.
Mitä taputteluun tulee, niin minä olen ainakin valmis treeneissä taputtelemaan esimerkiksi nuuskapurkin tai oluen eteen ihan niin paljon kuin halutaan(tervetuloa Turkkuuseen).
Joillekin judokoille uskoisin lukkopainin tai bjj:n soveltuvan erinomaisesti toisille taas lajit eivät sovellu ollenkaan. Kuitenkin maailman judotaso(>8 milj harrastajaa) mahdollistanee maailman tasollakin judokoiden menestymisen em. lajeissa. Ja tämä ei johdu siitä, että judo on lajina jotenkin erityisen loistava, vaan että se on ehkäpä riittävän lähellä kyseisiä lajeja, jotta valtavasta geenipoolista ja resursseista on hyötyä. Kun lukkopaini ja bjj kasvavat (toivottavasti) lähelle samoja mittoja, niin varmasti puuhat ovat puhtaasti spesialistien hallussa. Jos puhutaan nyt esimerkiksi Suomesta, jossa porukkaa treenaa varsin vähän ja aivan hirveitä lahjakkuuksia ei juuri ole(in Gauss we trust), niin liian hyvä mattotaituruus voi judokalla kieliä siitä, että on treenattu judon kannalta vääriä asioita. Samoin jos bjj-kaverin pystyottelu on viimeisen päälle viilattua, niin onkohan siitä ollut juurikaan hyötyä.
Nyt kun täällä tuntuu olevan tietäjiä, niin onkos noissa ADCC-kisoissa kisailijoiden joukossa judon nimimiehiä. Itse en ainakaan tunnistanut. BJJ:stä kai kisoissa on kilpailemassa ihan parhaimistoakin.