Jos on mahaa, niin pitääkö se saada pois ennen lihasmassaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 18 vuotias ylipainoinen nuori. Kuukausi sitten tein päätöksen elämänmuutoksesta ja olen siitä lähtien pudottanut painoa säännöllisesti.
Lähdin alusta alkaen radikaalisti liikkeelle, sillä asenteella ettei laihduttaminen ole helppoa. Syön vähemmän kuin monet oppaat oikeaoppisesta
syömisestä kehottavat mutta pidän painonpudotuksen suositusten mukaisena eli 1kg/viikko. Tällä hetkellä painan 106kg ja olen 186cm pitkä.

Haluan saavuttaa unelmieni vartalon tulevaisuudessa. Kannattaako minun jatkaa kovaa laihduttamista siihen asti, että olen normaalipainoinen
ja aloittaa vasta sitten salilla käynti vai onko hyödyllisempää ottaa saliharjoittelu osaksi painonpudotusta jos haluan vaihtaa läskit lihaksiksi?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kiitos nopeasta vastauksesta. Näin olen itsekin järkeillyt ja vaikka käytinkin aloitusviestissäni sanaa "painonpudotus" niin tosiasiassa painolla ei ole niinkään väliä. Tärkeämpää olisi saada kroppa kuntoon.

Ehdottomasti samaan aikaan salille rajoittaen silti edelleen kaloreita. Alussa saat jopa miinuskaloreilla kehitystä lihasmassan osalta. Mutta älä sitten odota välttämättä selkeää painonlaskua, koska lihaskin painaa ja alussa sitä tulee nopeaan.
Juuri näin. Tsemppiä ketjun aloittajan projektille, saman läpikäyneenä tiedän mitä se pahimmillaan on, kun tuntuu ettei rasva pala eikä dieetti lopu koskaan, mutta kyllä se siitä kun uskoo itseensä ja omaan tekemiseensä :) Lopussa sitten kova työ palkitaan.

Ennenkuin aloitin tämän viestiketjun, niin olin jo varustautunut siihen jos porukka on sitä mieltä että minun tulisi alkaa käymään salilla. Olen käynyt läpi kaikenmaailman treeniohjelmia ja lukenut lisäravinteista.
Minun tapauksessani varmaankin normaali tai normaalia vähempi syöminen riittää vastapainoksi saliharjoittelulle. Saliohjelmana Golden Six mutta siinä on pari kohtaa joista en ole niin varma että soveltuvatko minulle ihan tuollaisenaan.

3. Leuanveto leveällä otteella

Luulen ettei mene yhtäkään leukaa. :face: Miten voin korvata alussa?

6. Istumaannousu

Parikin oli kommentoinut että nykyään on niin paljon erilaisia vatsan alueelle keskittyviä harjoituksia, että onko kannattavaa tehdä vain tuota yhtä?

Samanlainen projekti käynnissä ja haluan toivottaa tsemppiä kertomalla että on mahtava fiilis kun alussa tuloksia tulee vauhdilla! Itsellä takana kaksi kuukautta ja painoa lähtenyt 6 kiloa. Nyt alkaa tahti jo hidastua mutta uskon ensi kesänä kehtaavani olla rannalla ilman paitaa ja se mielikuva antaa kyllä motivaatiota ja intoa!

^^ Jos ei yhtäkään leukaa vielä mene, niin tee hitaita negatiivisia toistoja. Eli hyppäät itsesi yläasentoon, ja lasket todella hitaasti alas. Voit myöskin korvata tuon leuanvedon vaikkapa ylätaljalla leveällä otteella. Toki se ei ole yhtä hyvä liike kuin leuat, mutta sillä pääsee hyvin alkuun.

Vatsoja voit vaihtaa vaikka joka treeneissä. Vuorottelet vaikka istumaannousuja, jalannostoja ja voimapyörää (jos tekniikka on hallussa). Lisäksi kannattaa tehdä staattisia pitoja, esim hooveria.

Ja onnea laihdutusprojektille täältäkin päin!

Zone-sarja -42%
Vatsoja voi treenata vaikka pari kertaa viikkoon, toinen kerta raskailla lisäpainoilla ja toisella kerralla oman kehon painolla, syviä unohtamatta. Gooseriverilta tulikin jo hyviä ohjeita leuanvetoon.

On tuosta salista vielä sellainen hyöty, että vaikka olisitkin miinuskaloreilla, niin aloittelijalle tarttuu lihasta ja voimaa aika nopeasti. Helpompi sitten kun olet saavuttanut tavoitepainosi alkaa keräämään lihasta kun pystyy käyttämään isompia painoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ei yhtäkään leukaa vielä mene, niin tee hitaita negatiivisia toistoja. Eli hyppäät itsesi yläasentoon, ja lasket todella hitaasti alas. Voit myöskin korvata tuon leuanvedon vaikkapa ylätaljalla leveällä otteella. Toki se ei ole yhtä hyvä liike kuin leuat, mutta sillä pääsee hyvin alkuun.

En kyllä suosittelisi pelkkiä negatiivisia leukoja ainoaksi selkätreeniksi edes siinä tapauksessa, että liika elopaino estää tavallisen leuanvedon. Yleensä normaalipainoisenkin aloittelijan leuat ovat teknisesti sellaista rimpuilua, että niillä ei paljon selkälihaksia aktivoida. Ota vaan kulmasoutu ensimmäisiksi kuukausiksi leuanvedon tilalle, niin tulee paljon varmemmin tehtyä liike oikeilla lihaksilla (tekniikka toki oltava kunnossa tässäkin.. rinta ulos ja liikettä lapoihin jne). Nuo negatiiviset leuat ja leuanvedon harjoittelun voit ottaa mukaan sitten kun on vähän tullut voimaa selkään ja käsiin ja kehon paino on laskenut jonkin verran. Myöskään ylätalja ei missään nimessä riitä ainoaksi selkäliikkeeksi.

Ota muuten ehdottomasti ennen ja jälkeen kuvat. Itseäni harmittaa suunnattomasti kun en hoksannut napata kuvaa ilman paitaa 117 kg painolla ~1,5v sitten. Olis voinut nyt vertailla kehitystä muutoinkin kuin mittanauhan avulla. Onneks sentään mittasin kaikkien paikkojen ympärykset ennen laihdutus/saliprojektin aloitusta.

Kohtuu kova tavoite tuo 1kg / viikko. Varo ettet pety. Mulla kesti 1,5v pudottaa 20kg painoa. Toki oon 2x vanhempi ja aineenvaihdunta hidastunut ja testot alentunut jne.

Toinen asia mikä luultavasti ? kannattaa on kehonkoostumusmittaus heti alkuun, tiedät siitä missä rasvaa on ja kuinka paljon %. Ei maksane kuin ~20e. Ja ton avulla näkee onko läski muuttunut lihakseksi jos paino ei laske. Tuo harmittaa myös suunnatomasti kun en tajunnut käydä tekemässä, tietäis paljonko lihasmassa on lisääntynyt.

En tiedä johtuuko "persu" geeneistä, mutta vaikka painoa pudotin niin muualta sitä tuntui lähtevän mutta mahaa jäi vieläkin. Noh ei se menoa haittaa, muuten kyllä itse kun aloitin saleilun vuoden vaihteessa, otin ensiksi muutaman "bulkki kilon" ja sitten aloitin 5kk dietin kokoajan treenaten, sain 10kg pois ja nyt on ollut aivan jumalaista treenata kunnon ravinnoilla kun tuli pohjatyötä tehtyä koko dietin ajan.

Tsemppiä!

Tällä viikolla en ole vielä voinut aloittaa Golden Six:iä, koska ei ole rahaa. Koululla on mahdollisuus käydä ilmaiseksi mutta turhan rajoitetusti minun makuuni. Maanantaiksi tulee rahaa tilille, niin silloin käyn ostamassa kuukausikortin paikalliselle salille.

Ota muuten ehdottomasti ennen ja jälkeen kuvat.

Tottakai otan!

Kohtuu kova tavoite tuo 1kg / viikko. Varo ettet pety.

10 kiloa lähtöpainosta tippunut, enkä usko siihen että se mikä on otettu nopeasti tulee takaisin. Ellei sitten ala syömään niinkuin ennen tai tule ns. ahmimiskohtauksia, mutta minun mielestä se on kestävyyskysymys.

Kiitos kaikille vastaamalla tätä viestiketjua elossa pitäneille. Vaikka niin en suunnitellutkaan, niin todennäköisesti ilmoittelen täällä projektini etenemisestä säännöllisin väliajoin.

Olen noin 30 vuotias jantteri, joka ei juurikaan aiempaa liikuntaa ole harrastanut, vuonna 2011 keväällä heräsin todellisuuteen, ettei edes xxl t-paita enään mahtunut päälleni ja tähän mennessä
kiloja oli kertynyt 124kg ja pituutta 187cm. Edessäni oli siis siirtyminen joko isompaan paita kokoon tai sitten painonhallinnan opettelu. Valitsin jälkimmäisen ja hyvin nopeasti internettiä selatessani
löysin yksinkertaisen kaavan painonpudotukseen -> syö vähemmän kuin kulutat ja laihdut. Aloitin laskemaan kaloreitani ja paino putosi kohtuu nopeasti noin 10kg, jonka jälkeen myös liikunta alkoi maistua. Liikunnan aloitin juoksemalla, koska ylipainostani huolimatta kävely, edes pitemmät matkat eivät koskaan olleet ongelma. Juoksin vuoden 2011 kesäkuusta vuoden 2012 toukokuuhun ja loppu vaiheessa aloitin myös interval harjoittelut, koska yli tunnin lenkit alkoivat kyllästyttämään ja hyvin nopeasti aloin huomaanmaan tuloksia myös interval harjoittelusta, näitä kuitenkin jaksoin vain hetken, koska vuoden 2012 kesäkuun alkuun mennessä olin pudottanut painoa 30+kg (tällä hetkellä 91kg/187cm) ja vuoden 2012 alussa olin löytänyt rinnalle myös toisen, lihaskuntoa tukevan harjoittelun nimeltään kahvakuula. Kesän 2012 alussa tuntui että nyt täytyy saada lihaa menetetyn läskin tilalle ja kahvakuula harjoittelu tuntui mielekkäältä. Lisäksi tämä sopii myös omaan elämäntilanteeseen, koska pienten lasten vuoksi ei ole mahdollista lähteä salille lihaskuntoa nostamaan. Tällä hetkellä treenaan neljä kertaa viikossa kahvakuulilla, 12kg:n kuulalla hoidan alkulämmittelyt, jonka jälkeen jatkan 16kg:n kuulalla 10 kertaa molemmilla käsillä rinnalle veto ja työnto sekä kymmenen kertaa 16kg:n kuulalla molemmilla käsillä tempaus. Näiden jälkeen jatkan 24 kg:n kuulalla molemmilla käsillä 5 kertaa 6 kerran sarjan " one arm row" nimisen liikkeen ja näiden jälkeen teen 24kg:n kuulalla yhteensä 70 kertaa etuheilaituksen. Kaikein tämän teen siis neljä kertaa viikossa yleensä treeni päivät ovat ma,ti ja to,pe. Näiden lisäksi kiinnitän huomiota ravintoon, jonka pyrin pitämään proteiini painotteisena ja kalorit maksimissaan 1800/vrk. Lisäravinteina nautin tällähetkellä proteiinia jauheena 2-3 kertaa/vrk, D-Vitamiinia 2000UI, kalanmaksaöljyä 10ml, sinkkiä 22mg sekä berex tabletteja. Tavoitteena on ensikesänä 10 kg vähemmän painoa ja paljon enemmän lihaksia. Kertokaa omia ajatuksianne mitä kannattaisi muuttaa niin treenin kuin ravitsemuksen suhteen jotta tavoite toteutuu?

Ensinnäkin onnittelut elämäntapamuutoksesta! Ruokavaliosta sen verran, että kaloreita sun kokoselle vois tulla kyllä vähän enemmänkin. Mut jos tuo toimii niin anna mennä. Jauheproteiinit kannattais myös korvata ennemmin oikeella ruoalla, koska ne on kuitenkin vaan lisäravinteita eikä ne sisällä välttämättä kauheesti mitään vitamiineja tai hivenaineita.

Treenata ei kannata kahtena peräkkäisenä päivänä, kuten nyt olet tehnyt. Kannattaa antaa ainakin yksi päivä keholle aikaa palautua treenistä. Kahvakuula ei välttämättä ole paras tapa kasvattaa lihasmassaa, mutta rasvanpoltossa se on hauska apuväline. Joku ihan perus kuntosaliohjelma on lihasten kasvatukseen parempi. Esimerkiksi Kultainen kuusikko tai Starting strength.

Ensinnäkin onnittelut elämäntapamuutoksesta! Ruokavaliosta sen verran, että kaloreita sun kokoselle vois tulla kyllä vähän enemmänkin. Mut jos tuo toimii niin anna mennä. Jauheproteiinit kannattais myös korvata ennemmin oikeella ruoalla, koska ne on kuitenkin vaan lisäravinteita eikä ne sisällä välttämättä kauheesti mitään vitamiineja tai hivenaineita.

Treenata ei kannata kahtena peräkkäisenä päivänä, kuten nyt olet tehnyt. Kannattaa antaa ainakin yksi päivä keholle aikaa palautua treenistä. Kahvakuula ei välttämättä ole paras tapa kasvattaa lihasmassaa, mutta rasvanpoltossa se on hauska apuväline. Joku ihan perus kuntosaliohjelma on lihasten kasvatukseen parempi. Esimerkiksi Kultainen kuusikko tai Starting strength.

Moi, Kiitos palautteestasi! Myös itse olen arvellut omien kalorien riittävyyttä "tällä keholla" :) mutta tällä hetkellä paino pysyy vakiona ja toki viikonloppuisin tulee rötväiltyä lasten kanssa jätskillä ja sipsillä ja usein nämä jää myös kalorilaskujen ulkopuolelle. Uskoisin, että vielä näille kiloille myös kaivataan rasvanpolttoa ja jos mahdollista niin teidän neuvoilla voidaan myös mahdollistaa samaan aikaan se lihaskasvu? :puntti: Kuten jo aiemmin mainitsin niin välttämättä eristävä kuntosaliharjoittelu ei omalle kohdalle ole se välttämättämin vaan uskoisin, että neuvojen avulla pääsen alkuun myös kahvakuula/kotiharjoittelun avulla. Sovitaanko, että sitten kun mulla alkaa noi perus heilautukset sujumaan 32 kg:n kuulalla hakeuden salille ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom