Ja täytyy muistaa että tämä taisteluhan alkoi nimenomaan EK:n puolen sopimusrikkomuksesta. Edellisellä tupokierroksella tehtiin sopimukset osa-aikatyöntekijöiden määristä. Esim. AKT-ahtaajista sovittiin että osa-aikaisia saa olla työvoimasta max 10%, mutta työnantajat pitävät sopimuksesta huolimatta 25% osa-aikaisina ja pyrkii kasvattamaan määrää sopimuksen vastaisesti. Vastaavasti sovittiin myös esim. bussikuskeista ja siitäkin rikotaan sopparia, tosin en muista lukuja. Vuosia AKT on painostanut että työnantajien pitää pysyä sovitussa, mutta työnantaja ja EK on "haistattanut pitkät".
Nyt sitten AKT ryhtyi lopulta taisteluun, niin EK uikuttaa että AKT rikkoo sopimusta. Pata kattilaa mustaksi soimaa vai mites wanha wiisaus menikään... Nyt mediassa EK yrittää saada AKT:n näyttämään mustalta lampaalta kiinnittäen tarkoitushakuisesti huomiota ainoastaan "muutamaan opiskelija-osa-aikabussikuskiin", vaikka kyse on paljon suuremmasta asiasta josta on sovittu vuosia sitten ja jossa EK on haistattanut työntekijäpuolelle pitkää jo kauan. Siksi juuri AKT:n taisteluun on niin moni liitto valmistautumassa tukilakkoilemaan, koska kyse on useaa alaa koskevasta työnantajapuolen kusetuksesta.
Työntekijöitä vaaditaan "joustavuuden" vuoksi siirtymään täysipäiväisistä suhteista pätkä-, osa-aika-, ja muihin epätavallisiin työsuhteisiin jotta päästään luistamaan irtisanomis-, -loma, ja muista TES-sopimusasioista. Itse olen kokenut samaa vartiointialalla. Isot firmat, mm. eräs jossa aiemmin olin töissä, pitävät kaikkia mahdollisia työntekijöitään osa-aikaisina. Tällä tavoin työntekijä anelee täysiä tunteja, ja monille kävi niin että kun esim. kieltäytyi ylitöistä sai heti pari listaa niin vajaita tunteja että tiukkaa tekee edes vuokraa maksaa. Itse kypsyin parin riidan jälkeen työnantajaan ja vaihdoin firmaa pienempään joka antoi sentään vakituissopimuksen, mutta tiedän monia joilta paikan vaihto ei ole onnistunut vaan edelleen pomppivat työnantajan kiristyksen mukaan. Tähän AY-liikkeet yrittävät saada muutosta, mutta EK yrittää saada asian vaikuttamaan siltä että "kyseessä on yhden firman parista prosentista työntekijöitä". Se on paskapuhetta.
Nykyään työnantajat sanelevat neuvotteluissa kaikki säännöt ja työntekijöille jää mahdollisuuksiksi vain allekirjoittaa tai lähteä "kilometritehtaalle", koska työttömyyttä on lähes kaikilla duunarialoilla niin paljon että halukkaita on tilalle tulossa bussilasteittain. Lakko on nykyään oikeastaan ainoa keino jolla työntekijäpuoli voi vastaavalla tavalla "kiristää" työnantajaa, kuin miten työnantaja kiristää työntekijäpuolta.
Jos AKT teki jotain väärin, niin sen että lakko alkoi juuri tuollaisella pikkunäpertelyllä, josta tulee helposti se käsitys että kyse on vain parista bussikuskista. Jos AKT olisi saanut värvättyä koko SAK:n vaatimaan ponnekkaasti kaikille ongelma-aloille tuota osa-aikaisuusongelman korjausta, niin homma olisi lähtenyt aivan eri raiteelle. Nyt on tupo-neuvottelutkin sopivasti, jossa olisi voinut asian ottaa pöydälle, ja vaikka sitten ensi alkuun uhkailla lakolla, mutta nyt noustiin ns. takamus edellä puuhun ja homma tuntuu menevän sitämyöten "puihin".
Ja ihan vain tiedoksi: minä en äänestä vasemmalle.