PTVGYM Jooel Vatanen

Miten tämmöinen prosessoitu ruoka määritellään? Pitääkö esim. liha syödä raakana, että se olisi terveellistä?
Ja koska en periaatteesta jätä vastaamatta kysymyksiin, toisin kuin sinä, niin tarkennetaan nyt vielä että ultraprosessoitu olisi ollut tarkempi termi. Lihan kypsentäminen on jees ja menee maalaisjärjen piiriin, mikä tuntuu olevan kovin harvinaista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valmisruoat, makkarat (jauho) yms. Selventikö riittävästi?
Ihan turhaan noita valmisruokia haukutaan aina.
Tai jos haluaa paleo-ruokavaliota noudattaa, niin tottakai nuo ovat saatanasta mutta ei tossa musta mitään sen kummempaa ole kun sisällysluetteloa kattellaan?

Mutta joo. Ehkäpä Vatasenkin pitäs kehittää oma valmisruokasarja!?! Vatasen Voima! Siin ois 40 pinnaa lihaa ja pelkkää brokkooolia kyljessä maistuvalla kastikkeella!
On vaan niin perkeleen kallista toi markkinoille meno ruokasegmentissä.

Toki ikääsi en tiedä, mutta etkös sinä nimenomaan osoita esimerkilläsi sen, että ihmiset näkevät sen somen läpi, eivätkä välttämättä odota samoja tuloksia itselleen? Ja nuorta ikää epäilen sinulle myös, ihan tuosta ulosannista päätellen.

Ruokateollisuus on sinällään vastaavanlainen, tuotetta mainostetaan rasvattomana ja terveellisenä, vaikka sisältäisi kilokaupalla sokeria. Valtaosa myynnistä ja markkinoinnista on myydä mielikuvia.

Ymmärrän kyllä sinunkin pointin varsin hyvin, mutta tässä kontekstissa se on vähän lässähtänyttä.

Uskallan väittää, että Vatasen vuosien työn vaikutukset nuoriin ja vanhempiin ovat suuremmat, kuin sen tuomat negatiiviset vaikutukset.

Vähän sama kuin tämä töölön lääkäri, joka kehotti jatkamaan perusteettomia rajoituksia kelien liukkauden vuoksi.

Vastuuta yksilölle. Ja rakkautta kaikille.

Samoin voisin olettaa sinun iän olevan erittäin matala, koska panostat todella paljon ulosantiisi. "Practice what you preach", mutta ylikorostettuna se on keinotekoista. Tämä on hölmöintä keskustelua koskaan, kun sanotaan jokin aihe, ja sille etsitään vasta-argumentteja täysin alkuperäiseen aiheeseen liittymättömistä alueista. Mitä järki tässä koko keskustelussa enää on, kun ollaan jo einesruoissa ja sokerissa?
Vatasen työn motivaattori on raha. Sinä toki voit sille löytää muitakin intressejä, koska tokihan tuo kuulostaa paljon hienommalta syyltä tehdä jotakin. Teen tän nuorten ja terveyden eteen! Ok, niin varmasti teet.
Toivotat vastuuta yksilölle, ja silti olet selittelemässä asioita ympäristön vaikutuksilla (tuotteen mainostaminen väärin perustein, markkinoinnin valheelliset mielikuvat)? Et ole huomannut, että kukaan ei ole täällä yksin omassa pienessä Maapallossaan? Miten luulet olevasi niinkin erikoinen yksilö, ettei ympräistö sinuun vaikuttaisi? Me olemme kaikki tässä kontekstissa yhtä suurta massaa vaan.

Valmisruoat, makkarat (jauho) yms. Selventikö riittävästi?

Ei. En kysynyt esimerkkitapauksia ultraprosessoiduista ruuista vaan määritelmää sille, mikä on ultraprosessoitu ruoka. Millä kriteereillä jokin ruoka määritellään ultraprosessoiduksi tai ei-ultraprosessoiduksi?

Siihen nähden että tämä oli sinusta itsestäänselvyys, minun on hämmästeltävä tätä kiertelyä.

Ihan turhaan noita valmisruokia haukutaan aina.
Tai jos haluaa paleo-ruokavaliota noudattaa, niin tottakai nuo ovat saatanasta mutta ei tossa musta mitään sen kummempaa ole kun sisällysluetteloa kattellaan?

Mutta joo. Ehkäpä Vatasenkin pitäs kehittää oma valmisruokasarja!?! Vatasen Voima! Siin ois 40 pinnaa lihaa ja pelkkää brokkooolia kyljessä maistuvalla kastikkeella!
On vaan niin perkeleen kallista toi markkinoille meno ruokasegmentissä.
Onhan noita varmaan hyväkin tarjolla, mutta en jaksa uskoa että olisivat hyväksi, mikäli ruokavalionsa perustaa täysin einesten varaan. Satunnaisesti varmasti vähintäänkin näppäriä.

Ei. En kysynyt esimerkkitapauksia ultraprosessoiduista ruuista vaan määritelmää sille, mikä on ultraprosessoitu ruoka. Millä kriteereillä jokin ruoka määritellään ultraprosessoiduksi tai ei-ultraprosessoiduksi?

Siihen nähden että tämä oli sinusta itsestäänselvyys, minun on hämmästeltävä tätä kiertelyä.
Et oo tosissas. Rauhotuhan hyvä mies

Tarviiko kaikesta aina vängätä? Eiköhän sullekin ole urheilijana selvää, mikä on ultraprosessoitua ruokaa. Esimerkkien kautta asioita tuppaa olla helpompi käsitellä, joidenkin termien ja käsitteiden määritelmät eivät nimittäin ole kovin yksitoikkoisia. Tässä sulle nyt kuitenkin muutama lähde, mistä voi tarkistella prosessoimattoman, prosessoidun ja ultraprosessoidun ruoan eroja:

Jos nyt kaipaat vielä todellakin tieteellisempää määritelmää, niin tässä sitten: "Industrial formulations typically with five or more and usually many ingredients. Besides salt, sugar, oils, and fats, ingredients of ultra-processed foods include food substances not commonly used in culinary preparations, such as hydrolyzed protein, modified starches and hydrogenated or interesterified oils, and additives whose purpose is to imitate sensorial qualities of unprocessed or minimally processed foods and their culinary preparations or to disguise undesirable qualities of the final product, such as colorants, flavorings, non-sugar sweeteners, emulsifiers, humectants, sequestrants, and firming, bulking, de-foaming, anti-caking and glazing agents. Unprocessed or minimally processed foods represent a small proportion of or are even absent from the list of ingredients of ultra-processed products. Several industrial processes with no domestic equivalents are used in the manufacture of ultra-processed products, such as extrusion and moulding, and pre-processing for frying. The main purpose of industrial ultra-processing is to create products that are ready to eat, to drink or to heat, liable to replace unprocessed or minimally processed foods as well as freshly prepared dishes. Common attributes of ultra-processed products are hyper-palatability, sophisticated and attractive packaging, multi-media and other aggressive marketing to children and adolescents, health claims, high profitability, and branding and ownership by transnational corporations." (Moubarac et al. 2017)

Tässä vielä mainittu artikkeli, ja toinen vuonna 2019 julkaistu yhteenvetoartikkeli aiheesta:

Osa täällä foorumilla kaipaa vähän positiivisuutta elämäänsä. Muistakaa, että se oma onnellisuus on aika paljon itsestä kiinni, eikä sitä välttämättä löydä vänkäämällä muiden kanssa! :)

Sun oma ymmärtämättömyys tai kyky lukea tekstiä ei tarkoita sitä, että minä kiertelisin. Tää on nyt vähän tämmöstä pierunhaistelua sulta. Ja kiertelystä syyttäminen saa humoristisia piirteitä, kun sinä olet siitä puhumassa.

Prosessointihan on ruuan valmistusta, joten kyllä, valtaosa ruuista on prosessoituja.

Noin tarkalle miehelle minulla tuskin on riittävää tietoa, missä menisi tarkka raja ultraprosessoidun ja prosessoidun ruuan kanssa, mutta itse miellän asian näin: mitä pidempi säilyvyyssaika on ruoka-aineella, sitä enemmän prosessointia se vaatii. Näille ruuille tyypillisiä sisältöjä ovat esimerkiksi ylimääräiset sakeuttimet, tyydyttyneet rasvat, kermajauheet, maissisiirapit ja pitkän säilymisen takaavat kemikaalit - esimerkiksi nitriitti. Ultraprosessoitu ruoka pitää usein sisällään myös paljon rasvaa, öljyä, suolaa ja sokeria. Nyrkkisääntönä itselläni on se, että valmistan ruokani pääsääntöisesti itse, enkä kuluttajana valitse näitä valmiita vaihtoehtoja kaupasta kuin satunnaisesti.

Ja tämäkään, kuten valtaosa asioista ei ole yksiselitteinen. Hyviä, näppäriä, maistuvia ja varsin käyttökelpoisia tuotteita löytyy paljon, mutta jos perustat ruokavaliosi eineksiin, makkaroihin, pekoniin, muroihin, vegaanisiin lihan korvikkeisiin (ei kaikki), lihasäilykkeisiin ja kevytlimsaan, niin pitkässä juoksussa haittoja tulee varmasti ja onhan näiden ja esimerkiksi syöpien ja suolisto-ongelmien välillä ihan tutkittua yhteyttä.

Kokonaisuus ratkaisee.

Toivottavasti avasi ajatukseni, vaikka en tarkasti osaa kertoa eroa prosessoidun ja ultraprosessoidun ruuan välillä. Ei ole oman ammattiosaamisen piirissä.

Sun oma ymmärtämättömyys tai kyky lukea tekstiä ei tarkoita sitä, että minä kiertelisin. Tää on nyt vähän tämmöstä pierunhaistelua sulta. Ja kiertelystä syyttäminen saa humoristisia piirteitä, kun sinä olet siitä puhumassa.

Prosessointihan on ruuan valmistusta, joten kyllä, valtaosa ruuista on prosessoituja.

Noin tarkalle miehelle minulla tuskin on riittävää tietoa, missä menisi tarkka raja ultraprosessoidun ja prosessoidun ruuan kanssa, mutta itse miellän asian näin: mitä pidempi säilyvyyssaika on ruoka-aineella, sitä enemmän prosessointia se vaatii. Näille ruuille tyypillisiä sisältöjä ovat esimerkiksi ylimääräiset sakeuttimet, tyydyttyneet rasvat, kermajauheet, maissisiirapit ja pitkän säilymisen takaavat kemikaalit - esimerkiksi nitriitti. Ultraprosessoitu ruoka pitää usein sisällään myös paljon rasvaa, öljyä, suolaa ja sokeria. Nyrkkisääntönä itselläni on se, että valmistan ruokani pääsääntöisesti itse, enkä kuluttajana valitse näitä valmiita vaihtoehtoja kaupasta kuin satunnaisesti.

Ja tämäkään, kuten valtaosa asioista ei ole yksiselitteinen. Hyviä, näppäriä, maistuvia ja varsin käyttökelpoisia tuotteita löytyy paljon, mutta jos perustat ruokavaliosi eineksiin, makkaroihin, pekoniin, muroihin, vegaanisiin lihan korvikkeisiin (ei kaikki), lihasäilykkeisiin ja kevytlimsaan, niin pitkässä juoksussa haittoja tulee varmasti ja onhan näiden ja esimerkiksi syöpien ja suolisto-ongelmien välillä ihan tutkittua yhteyttä.

Kokonaisuus ratkaisee.

Toivottavasti avasi ajatukseni, vaikka en tarkasti osaa kertoa eroa prosessoidun ja ultraprosessoidun ruuan välillä. Ei ole oman ammattiosaamisen piirissä.
Eikös lisäravinteetkin mene tällä logiikalla nogo- listalle? Siis suoliston hyvinvoinnin kannalta.
Varsinkin kun on sen verta säätelemätön ala, että purkeissa voi olla mitä vaan.

Samoin voisin olettaa sinun iän olevan erittäin matala, koska panostat todella paljon ulosantiisi. "Practice what you preach", mutta ylikorostettuna se on keinotekoista. Tämä on hölmöintä keskustelua koskaan, kun sanotaan jokin aihe, ja sille etsitään vasta-argumentteja täysin alkuperäiseen aiheeseen liittymättömistä alueista. Mitä järki tässä koko keskustelussa enää on, kun ollaan jo einesruoissa ja sokerissa?
Vatasen työn motivaattori on raha. Sinä toki voit sille löytää muitakin intressejä, koska tokihan tuo kuulostaa paljon hienommalta syyltä tehdä jotakin. Teen tän nuorten ja terveyden eteen! Ok, niin varmasti teet.
Toivotat vastuuta yksilölle, ja silti olet selittelemässä asioita ympäristön vaikutuksilla (tuotteen mainostaminen väärin perustein, markkinoinnin valheelliset mielikuvat)? Et ole huomannut, että kukaan ei ole täällä yksin omassa pienessä Maapallossaan? Miten luulet olevasi niinkin erikoinen yksilö, ettei ympräistö sinuun vaikuttaisi? Me olemme kaikki tässä kontekstissa yhtä suurta massaa vaan.
Barry White on kyllä kova.

Jos käyt töissä, niin mikä sinua motivoi tekemään töitä?

Totta kai olen altis mainostukselle ja tiedostan, että en ole yksin maailmassa. Kuitenkin pystyn yksilönä tekemään ratkaisuni pohjautuen siihen, minkä koen olevan itselleni hyödyksi tai siihen mikä minua kiinnostaa.

Sinä ja @AndyS voisitte olla oivia keskustelukumppaneita, molempien intresseissä asian vierestä puhuminen, väärinymmärtäminen ja vänkääminen.

Eikös lisäravinteetkin mene tällä logiikalla nogo- listalle? Siis suoliston hyvinvoinnin kannalta.
Varsinkin kun on sen verta säätelemätön ala, että purkeissa voi olla mitä vaan.
Itse miellän näin. Olenkin testinä jättänyt kaikki muut lisäravinteet pois paitsi kreatiinin, niin ainakin omalla kohdalla tämä on tuonut positiivisia vaikutuksia juurikin suoliston toimintaan. Kolmisen vuotta menty näin ja päivittäiseen protskujauheen yms. käyttämiseen tuskin on paluuta.

Itse miellän näin. Olenkin testinä jättänyt kaikki muut lisäravinteet pois paitsi kreatiinin, niin ainakin omalla kohdalla tämä on tuonut positiivisia vaikutuksia juurikin suoliston toimintaan. Kolmisen vuotta menty näin ja päivittäiseen protskujauheen yms. käyttämiseen tuskin on paluuta.
Ootko ihan hullu eihän siten voi kehittyä

Miten se ruoan ultraprosessoinnin status voi olla itsestäänselvä, jos et osaa itsekään sitä määritellä?
Muille näytti olevan aika selvää ja mielestäni ihan kattavasti perustelin ajatukseni - muutkin yrittivät auttaa sinua ymmärtämään. Sulle tarvitsisi ratakiskoa näköjään selittämään tämän yksinkertaisen ajatuksen. Et vain suostu ottamaan päätä pois omasta perseestäsi.

Olet näköjään loukkaantunut minulle, koska et kyennyt itse perustelemaan omaa ajatustasi kannattamastasi rokotepakosta, jonka johdosta nyt penäät vastausta minulta tähän.

On älyllisesti epärehellistä jättää vastaamatta kysymykseen omasta kannasta ja sitten tällä kiimalla vaatia tarkkaa vastausta sellaiseen asiaan, jonka pointin tajusit jo ensimmäisestä viestistäni.

Tätä kutsutaan tyhjänpäiväiseksi mussuttamiseksi.

Mistä hemmetin rokotepakosta sekoilet ja miten se liittyy ruuan prosessointiin?
Savomaken ketjussa esitin sinulle kysymyksen kun kerroit kannattavasi rokotepakkoa, mutta jätit kaksi kertaa vastaamatta minulle. Tämänkin tiesit.

Mutta hyvää iltaa sinulle, toivottavasti löydät rauhan tämän ruuan prosessoinnin kanssa.

Minä lähden nyt rakastelemaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom