Sun oma ymmärtämättömyys tai kyky lukea tekstiä ei tarkoita sitä, että minä kiertelisin. Tää on nyt vähän tämmöstä pierunhaistelua sulta. Ja kiertelystä syyttäminen saa humoristisia piirteitä, kun sinä olet siitä puhumassa.
Prosessointihan on ruuan valmistusta, joten kyllä, valtaosa ruuista on prosessoituja.
Noin tarkalle miehelle minulla tuskin on riittävää tietoa, missä menisi tarkka raja ultraprosessoidun ja prosessoidun ruuan kanssa, mutta itse miellän asian näin: mitä pidempi säilyvyyssaika on ruoka-aineella, sitä enemmän prosessointia se vaatii. Näille ruuille tyypillisiä sisältöjä ovat esimerkiksi ylimääräiset sakeuttimet, tyydyttyneet rasvat, kermajauheet, maissisiirapit ja pitkän säilymisen takaavat kemikaalit - esimerkiksi nitriitti. Ultraprosessoitu ruoka pitää usein sisällään myös paljon rasvaa, öljyä, suolaa ja sokeria. Nyrkkisääntönä itselläni on se, että valmistan ruokani pääsääntöisesti itse, enkä kuluttajana valitse näitä valmiita vaihtoehtoja kaupasta kuin satunnaisesti.
Ja tämäkään, kuten valtaosa asioista ei ole yksiselitteinen. Hyviä, näppäriä, maistuvia ja varsin käyttökelpoisia tuotteita löytyy paljon, mutta jos perustat ruokavaliosi eineksiin, makkaroihin, pekoniin, muroihin, vegaanisiin lihan korvikkeisiin (ei kaikki), lihasäilykkeisiin ja kevytlimsaan, niin pitkässä juoksussa haittoja tulee varmasti ja onhan näiden ja esimerkiksi syöpien ja suolisto-ongelmien välillä ihan tutkittua yhteyttä.
Kokonaisuus ratkaisee.
Toivottavasti avasi ajatukseni, vaikka en tarkasti osaa kertoa eroa prosessoidun ja ultraprosessoidun ruuan välillä. Ei ole oman ammattiosaamisen piirissä.