PTVGYM Jooel Vatanen

Tiedän tämän olevan väärä ajattelutapa mutta tieto siitä että vaikka kaikki suomalaiset pyyhittäisiin maailman kartalta pois, se ei vaikuttaisi YHTÄÄN MILLÄÄN TAPAA YHTÄÄN MIHINKÄÄN. Joten koenko huonoa omatuntoa ajellessani 5.2L V10 autolla niin vastaus on ei, sama vastaus myös matkusteluun tai vaikka holtittomaan kenkien osteluun.

Suomalaisten osuus päästöissä taisi olla 0,14%. Jos me tsempattaisiin AIVAN HULLUNA ja saataisiin 20% parannus Suomen kokonais päästöihin niin mikä vaikutus sillä olisi ilmaston lämenemiseen? EI YHTÄÄN MIKÄÄN..

Elän vain kerran täällä ja en ala omaa elämänlaatua alentamaan asian takia johon oma vaikutus tai vaikka koko Suomen vaikutus on täysin mitätön.

Päästöt johtuu ihmisten ahneudesta, ahneus ei tule koskaan loppumaan vaikka miten haluttaisiin ajatella.

Olen ahne, sitten vaan internet kivet lentämään kaikki puhtoiset planeetan pelastajat.
Ei tässä kukaan tainnut siihen sun kuminpolttoon sinänsä tarttua, vaan tuohon Miken kommentointiin. Totuushan on että jos jokainen ajattelisi, että mitä väliä mitä minä teen ja eikun roskat lähimetsään roskiksen sijasta, niin kyllä se vain Suomessakin näkyisi.

Mua vituttaa joka kerta kun pääset korven keskelle kalalle ja eikös sinne joku vatipää ole jättänyt roskansa. Se ei mua kiinnosta, jos joku ajaa vaikka hummerilla. Sitä on sen verran raskaasti verotettu monestakin eri suunnasta, että mitään merkittävää vaikutusta päästöihin tuolla ei kokonaisuudessaan saada Suomessa aikaan. Vielä naurettavampaa on tämä sähköauto/hybridihypetys. Eikö se vanha romu kannattaisi ennemmin ajaa loppuun ja sitten vaihtaa, jos sitä kokonaisuudessaan vähiten luontoa vahingoittavaa ratkaisua haettaisiin? Vihreillä ei taida myös olla hajuakaan, että mistä se materiaali sinne akkuihin tulee 🙄
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vietnamissa ei ole jätehuoltoa ollenkaan, siellä oli viidakossakin roskapusseja pitkin poikin ja se niiden "hieno" kalastajasatama on järkyttävä kaatopaikka. Kaikki ottaa toki kuvia vain sinne merelle päin eikä kuvaa sitä rantaa.

Screenshot 2020-11-15 at 17.25.56.png
 
Ei tässä kukaan tainnut siihen sun kuminpolttoon sinänsä tarttua, vaan tuohon Miken kommentointiin. Totuushan on että jos jokainen ajattelisi, että mitä väliä mitä minä teen ja eikun roskat lähimetsään roskiksen sijasta, niin kyllä se vain Suomessakin näkyisi.

Mua vituttaa joka kerta kun pääset korven keskelle kalalle ja eikös sinne joku vatipää ole jättänyt roskansa. Se ei mua kiinnosta, jos joku ajaa vaikka hummerilla. Sitä on sen verran raskaasti verotettu monestakin eri suunnasta, että mitään merkittävää vaikutusta päästöihin tuolla ei kokonaisuudessaan saada Suomessa aikaan. Vielä naurettavampaa on tämä sähköauto/hybridihypetys. Eikö se vanha romu kannattaisi ennemmin ajaa loppuun ja sitten vaihtaa, jos sitä kokonaisuudessaan vähiten luontoa vahingoittavaa ratkaisua haettaisiin? Vihreillä ei taida myös olla hajuakaan, että mistä se materiaali sinne akkuihin tulee 🙄
Roskaajat on samaa yhteiskunnan pohjasakkaa jotka jättää ostoskärryjä parkkipaikalle ja salilla painot minne sattuu. Ei vihreitäkään ilmasto oikeasti kiinnosta. Jos autoverosta luovuttaisiin niin siinä olisi helppo vastaus autokannan uudistamiseen mutta kun kaikki kehitysavut ja muut eu:n perseennuolennat pitää jollain maksaa.

Onhan se niin että elämä on liian lyhyt ajaa tylsillä autoilla.
 
Suomalaisten osuus päästöissä taisi olla 0,14%. Jos me tsempattaisiin AIVAN HULLUNA ja saataisiin 20% parannus Suomen kokonais päästöihin niin mikä vaikutus sillä olisi ilmaston lämenemiseen? EI YHTÄÄN MIKÄÄN..
Näissä ilmastoasioissahan jokainen edustaa itseään, koska muiden valintoihin ei voi juurikaan vaikuttaa. Siksi en ymmärrä, että miksi tätä ainaista ”Suomen päästöt x % kokonaisuudesta, joten millään ei ole väliä” -korttia ladotaan pöytään. Tätä asiaa tarkastellassa on irrelevanttia, oletko suomalainen, eurooppalainen, pallivahalainen vai tippurikatu 2C:n alakerran kolmannen huoneen toinen asukas.

Propsit kuitenkin asiallisesta vastauksesta vaikkei se meikäläisen mielipiteisiin istukkaan.
 
Näissä ilmastoasioissahan jokainen edustaa itseään, koska muiden valintoihin ei voi juurikaan vaikuttaa. Siksi en ymmärrä, että miksi tätä ainaista ”Suomen päästöt x % kokonaisuudesta, joten millään ei ole väliä” -korttia ladotaan pöytään. Tätä asiaa tarkastellassa on irrelevanttia, oletko suomalainen, eurooppalainen, pallivahalainen vai tippurikatu 2C:n alakerran kolmannen huoneen toinen asukas.

Propsit kuitenkin asiallisesta vastauksesta vaikkei se meikäläisen mielipiteisiin istukkaan.
Ladotaan siksi koska Suomen järjettömällä ilmastopsykoosilla ammutaan vaan omaan jalkaan, loputon verojen nosto ei ole mikään ratkaisu. Kaunis ajatus olla esimerkkinä muille, mutta ei mm. Kiinaa kiinnosta että mitä täällä metsäkaistaleella tehdään. Yksilötasolla on typerää ajatella että roskaan ja tuhlaan koska muutkin, mutta toivottavasti kukaan ei oikeasti ahdistu siitä että autoharrastajat muutaman kuukauden vuodesta satunnaisesti rälläilee.
 
Näissä ilmastoasioissahan jokainen edustaa itseään, koska muiden valintoihin ei voi juurikaan vaikuttaa. Siksi en ymmärrä, että miksi tätä ainaista ”Suomen päästöt x % kokonaisuudesta, joten millään ei ole väliä” -korttia ladotaan pöytään. Tätä asiaa tarkastellassa on irrelevanttia, oletko suomalainen, eurooppalainen, pallivahalainen vai tippurikatu 2C:n alakerran kolmannen huoneen toinen asukas.

Propsit kuitenkin asiallisesta vastauksesta vaikkei se meikäläisen mielipiteisiin istukkaan.
Lukemilla on helppo antaa suuntaa ja käsitystä että minkälaisesta vaikutuksesta puhutaan vaikka saisimme kaikki 5,5miljoonaa suomalaista ihmistä ajattelemaan ”vihreästi”. Niinkuin ensimmäisessä kommentissa kirjoitin että tiedostan ajattelumallini olevan väärä, mutta olen sujut asian kanssa. Meistä kukaan ei voi asialle mitään. Maailma mennä porskuttaa eteenpäin, teollisuus lisääntyy ja raha määrää. Tulkaa kertomaan mulle sitten kun maailman isoimmat saastuttajat sulkee tehtaat ja lopettaa rahan tekemisen. En tästä sen enempää omalta osalta jaksa puhua koska ei ole itselle se sydämmen asia.

Lambon vein talviteloille eilen, nyt en ajele sillä puoleen vuoteen. Porvoon ilmanlaatu paranee vähän.
 
Suomalaisten osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on tosiaan noin 0,14%. Samaan aikaan Suomen osuus maailman väestöstä on 0,07%, eli henkeä kohden päästöt on noin tuplat verrattuna maailman keskiarvoon. Kylmän ilmanalan teollisuusmaalta tämä ei tietenkään ole suuri ihme.

Tuo Suomen pienuus on joka tapauksessa vähän huono argumentti siksi, että voidaanhan koko maailma jakaa 5 miljoonan ihmisen blokkeihin ja todeta, että juuri näiden 5 miljoonan tekemisillä ei ole mitään väliä, joten kenenkään ei kannata tehdä mitään.

Mitäpä väliä on vaikka Michiganin, Berliinin, Tanskan, Soulin, Armenian, Koben, Liettuan, Hongkongin, Pietarin, Irlannin, Chicagon, Johannesburgin, Delhin, Sydneyn, Ottawan, Botswanan tai Norjan päästöillä? Nekin ovat kaikki yksittäin laskettuna aivan murto-osa maailman koko päästöistä, joten turha niillekään on tehdä mitään. Eihän se homma näin toimi.
 
liikakansoitus on juurisyy ja tabu,johon ei uskalleta julkilausumin puuttua koska muistetaan kiinan lapsipolitiikan seuraukset. jos meitä olisi edelleen vain 6mrd niin koko ilmastonmuutos olisi peruttu. on tämä kyllä melekosta,vatasen hyväntekeväisyys oli perseestä ja nyt pieni driftaus itsekästä ilmastonmuutoksen kiihdyttämistä.
 
Suomalaisten osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on tosiaan noin 0,14%. Samaan aikaan Suomen osuus maailman väestöstä on 0,07%, eli henkeä kohden päästöt on noin tuplat verrattuna maailman keskiarvoon. Kylmän ilmanalan teollisuusmaalta tämä ei tietenkään ole suuri ihme.

Tuo Suomen pienuus on joka tapauksessa vähän huono argumentti siksi, että voidaanhan koko maailma jakaa 5 miljoonan ihmisen blokkeihin ja todeta, että juuri näiden 5 miljoonan tekemisillä ei ole mitään väliä, joten kenenkään ei kannata tehdä mitään.

Mitäpä väliä on vaikka Michiganin, Berliinin, Tanskan, Soulin, Armenian, Koben, Liettuan, Hongkongin, Pietarin, Irlannin, Chicagon, Johannesburgin, Delhin, Sydneyn, Ottawan, Botswanan tai Norjan päästöillä? Nekin ovat kaikki yksittäin laskettuna aivan murto-osa maailman koko päästöistä, joten turha niillekään on tehdä mitään. Eihän se homma näin toimi.
Ensinnäkin hiilidioksidi on niin maan perusteellisen ylimainostettu pahe. Ja jos suomessa on todellakin enempi kulutusta kun maihin missä voi periaatteessa telttailla niin ihme. Bkt suhteutettuna päästöihin niin kyllä puhutaan aika äärimmäisen niukoista päästöistä, pohjoiskorealle kyllä häviämme joten parannettavaa riittää
 
Edelleenkin olisi mukava kuulla näiltä vouhottajilta että mitä ne omat konkreettiset teot on tän maailman "pelastamiseksi"?

Ja kuinka suuri ekoteko on ajella vuorokaudessa vaikka nyt sitten sähköautolla 100km työajoa (mutta matkustaa vaikka nyt sitten 3x vuodessa lentokoneella). Versus henkilö joka ajaa -00 vuoden bensa koneisella Nissanilla 40km työajoa ja lämmittää taloa 2x viikkoon puulla?
Sen tarkemmin luettelematta muita ostoja mutta jokainen tietää mitähän kaikkea sähköautolla ajeleva maailmanpelastaja ostelee jos tulot sattuu vaikka yli mediaanin olevan.

Toisin kuin taas 1600e netolla menevä nissan kuski joka mm. ostaa uusia vaatteita kerran vuoteen. Mutta koska ajaa bensa-autolla sekä lämmittää taloa puulla niin on yleisen syljennän kohteena ilmaston ystävien mielestä
 
Nä ilmastokysymyset on kyllä hankalia.Tä vitun hiilikaivos on ollu tulessa vuodesta 1962 ja tuhonnu koko helvetin kaupungin,eikä sitä nähtävästi pystytä sammuttamaan.






Ohan se ihan selvä että omat tekemiset tuntuu ihan samantekeviltä ku kattelee maailmanmenoa mutta jostainhan se olis fiksua aloitta.Ainoa mihin voi vuorenvarmasti vaikuttaa on oma käytös.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs jos se Nissan kuski ajaakin 100km ja sähköauto 20km ja Nissan kuski käy 5 kertaa ulkomailla
Entäpä jos onkin bmw kuski joka ajaa 325km päivässä ja reissaa ulkomailla joka kuukausi?

Jos et ymmärrä pointtia niin miks pitää.. ei vittu mitä jos vaan modet siivois vittuun nää kommentit kun ei tuu mitään 😅
 
Edelleenkin olisi mukava kuulla näiltä vouhottajilta että mitä ne omat konkreettiset teot on tän maailman "pelastamiseksi"?
Sinähän se täällä parin muun samaa mielipidettä edustavan kanssa ”vouhotat”. Aika maltillisen asiallisesti täällä muut ovat asiaan suhtautuneet.

Mutta siis omalla kohdallani esimerkiksi kasvispainotteinen ruokavalio, kierrätys, yksityisautoilun jättäminen minimiin ja lentomatkailun välttäminen. Usein kyse ei ole edes konkreettisista teoista vaan ennemminkin tekemättä jättämisistä.

Nuo sun ”tekopyhyysskenaariot” ovat aivan järjettömiä. Onhan se nyt parempi ajaa sähköllä 30 000km ja olla kymmenellä lennolla vuodessa kuin ajaa jollain mustaa savua puskevalla jenkkiautolla 30 000km ja olla kymmenellä lennolla vuodessa. Toki ihan totta, että ilmastoasioihin liittyy paljon tekopyhyyttä ja sellaista oman julkisuuskuvan kiillittamista, mutta se ei onneksi vie tehoa niiltä (vähiltä) teoilta tai tekemättä jättämisiltä.
 
Sinähän se täällä parin muun samaa mielipidettä edustavan kanssa ”vouhotat”. Aika maltillisen asiallisesti täällä muut ovat asiaan suhtautuneet.

Mutta siis omalla kohdallani esimerkiksi kasvispainotteinen ruokavalio, kierrätys, yksityisautoilun jättäminen minimiin ja lentomatkailun välttäminen. Usein kyse ei ole edes konkreettisista teoista vaan ennemminkin tekemättä jättämisistä.

Nuo sun ”tekopyhyysskenaariot” ovat aivan järjettömiä. Onhan se nyt parempi ajaa sähköllä 30 000km ja olla kymmenellä lennolla vuodessa kuin ajaa jollain mustaa savua puskevalla jenkkiautolla 30 000km ja olla kymmenellä lennolla vuodessa. Toki ihan totta, että ilmastoasioihin liittyy paljon tekopyhyyttä ja sellaista oman julkisuuskuvan kiillittamista, mutta se ei onneksi vie tehoa niiltä (vähiltä) teoilta tai tekemättä jättämisiltä.
En oo perehtynyt aiheeseen ja siksi kysynkin mutta minkälainen prosessi on sähköauton valmistaminen?
Tuleeko enemmän päästöjä vai saman verran kuin bensa/diesel auton valmistamisessa? Entäpä kolaritilanteessa jos auto on tulessa niin miten ne akut käyttäytyy?
Sekin että jos nyt joka ikinen polttomoottoriauto korvataan sähköautolla niin kuinka paljon ne päästöt todellisuudessa tippuu kun ei se sähkökään täysin ilman päästöjä synny?

Nämä ei siis mitään provoa vaan kysymyksiä joihin en ole perehtynyt
 
Tuossa on yksi laskuri siitä, että paljonko lentäminen saastuttaa:
Yksi reissu jenkkeihin ja uudella autolla saisi ajella yli 9000km. En tiedä miten vanhalla autolla, kun se uusi ilmeisesti vain tipahtaa taikaseinästä luontoa saastuttamatta.

Otetaan kuvitteellinen vertailu. Köyhä duunari joka kulkee töissä Enosta Joensuuhun tuskin hirveästi lentelee, mutta se auto on elintärkeä että töihin pääsee. Perunat tulee omasta maasta, kalat järvestä, riista, marjat ja sienet metsästä. Samaan aikaan hipsteri ajelee jopollaan pitkin Kalliota maailmaa pelastaen, mitä nyt ulkomaille on päästävä useamman kerran vuodessa. Lisäksi ruokalautaselta on löydyttävä mitä eksoottisimpia hedelmiä ja marjoja, omena, lakka ja mustikka kun kuulostaa niin vanhanaikaiselta. Lisäksi päivät pitää pyöriä trendikahviloissa ja viikonloput baareissa, siinä missä Karjalan mies kiskoo silloin tällöin naapurin Jorman kanssa kaljaa auringon nousuun ja käy viikolla mummon luona kahvilla. Olisiko mielenkiintoista tietää, että onko tämä hipsteri todella vähemmän maapalloa saastuttava vai onko kyse pelkästä kuplassa elämisestä?

Sitten tuohon kiinakorttiin, yksi syy sille saasteelle köyhissä maissa ovat juurikin länsimaat. Se ettei sitä tehdä täällä, ei ole mitenkään pienempi paha että tällainen teollisuus ulkoistetaan köyhiin maihin.

Sitten mennään sille mun mielestä järjettömälle puolelle, kun esimerkiksi takan lämmittäminen on iso paha. Toinen iso paha on lehmän paska. Kuitenkin sitä samaa lehmän paskaa käytetään lannoitteena viljelyssä, joka jostain kumman syystä jää aina mainitsematta. Kolmas on puiden hakkaaminen. Metsäteollisuus kertoo että koko ajan metsää kasvaa enemmän kuin hakataan ja määriä olisi vara lisätäkin. Samaan aikaan vihreät alan asiantuntijana kertoo, että puut loppuu.
 
Tuossa on yksi laskuri siitä, että paljonko lentäminen saastuttaa:
Yksi reissu jenkkeihin ja uudella autolla saisi ajella yli 9000km. En tiedä miten vanhalla autolla, kun se uusi ilmeisesti vain tipahtaa taikaseinästä luontoa saastuttamatta.

Otetaan kuvitteellinen vertailu. Köyhä duunari joka kulkee töissä Enosta Joensuuhun tuskin hirveästi lentelee, mutta se auto on elintärkeä että töihin pääsee. Perunat tulee omasta maasta, kalat järvestä, riista, marjat ja sienet metsästä. Samaan aikaan hipsteri ajelee jopollaan pitkin Kalliota maailmaa pelastaen, mitä nyt ulkomaille on päästävä useamman kerran vuodessa. Lisäksi ruokalautaselta on löydyttävä mitä eksoottisimpia hedelmiä ja marjoja, omena, lakka ja mustikka kun kuulostaa niin vanhanaikaiselta. Lisäksi päivät pitää pyöriä trendikahviloissa ja viikonloput baareissa, siinä missä Karjalan mies kiskoo silloin tällöin naapurin Jorman kanssa kaljaa auringon nousuun ja käy viikolla mummon luona kahvilla. Olisiko mielenkiintoista tietää, että onko tämä hipsteri todella vähemmän maapalloa saastuttava vai onko kyse pelkästä kuplassa elämisestä?

Sitten tuohon kiinakorttiin, yksi syy sille saasteelle köyhissä maissa ovat juurikin länsimaat. Se ettei sitä tehdä täällä, ei ole mitenkään pienempi paha että tällainen teollisuus ulkoistetaan köyhiin maihin.

Sitten mennään sille mun mielestä järjettömälle puolelle, kun esimerkiksi takan lämmittäminen on iso paha. Toinen iso paha on lehmän paska. Kuitenkin sitä samaa lehmän paskaa käytetään lannoitteena viljelyssä, joka jostain kumman syystä jää aina mainitsematta. Kolmas on puiden hakkaaminen. Metsäteollisuus kertoo että koko ajan metsää kasvaa enemmän kuin hakataan ja määriä olisi vara lisätäkin. Samaan aikaan vihreät alan asiantuntijana kertoo, että puut loppuu.
Turhaan näistä puhuu kun ne menee kuuroille korville.
Kato kun kasvisruoka ja autoilun vähentäminen Suomessa pelastaa maapallon
 
Turhaan näistä puhuu kun ne menee kuuroille korville.
Kato kun kasvisruoka ja autoilun vähentäminen Suomessa pelastaa maapallon
Kun näihin saisi jonkun terveellä järjellä muodostetun keskitien. Musta on ihan jees, että tänä päivänä 200hp autonkin keskikulutus voi pyöriä siinä 7-8 välillä.

Armeijassakin on pyörinyt hernekeitto olemattomalla lihamäärällä torstaisin ainakin 50 vuotta. Samoin aamulla saa kaurapuuroa leireilläkin. Kuitenkin armeijan pitäisi valmistaa sodan ajan oloihin, niin kuvitteleeko joku, että siellä on sitten erikseen kasvisruokapäivät mukana vai onko se sitä, mitä sattuu saatavilla olemaan?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom