PTVGYM Jooel Vatanen

Heipä hei. Itse olen toisinaan käynyt ns leipäjonossa. Sekalainen porukka siellä on: osa selkeästi päihdeongelmaisia, sitten on rollaattorimummoja, nuorisoa, opiskelijoita, äitejä pienten lasten kanssa, vähän nuhjuisia keski-ikäisiä miehiä, ihan tavallisen oloisia ihmisiä. Ulkonäöstä ei voi kenenkään varallisuutta varmasti päätellä. Samalla rahamäärällä toinen on haiseva hampuusi ja toinen siisti ja tyylikäs. Ruokajako on arkisin puolilta päivin, joten päivätyöntekijät eivät tuonne pääse. Varmasti siellä on heitä, joiden oma raha menee viinaan ja tupakkaan ja joilla on tilillä enemmän kuin 10€ jonottamishetkellä. Itselleni ruokakassin saaminen on ollut helpottavaa ja ilahduttavaa hetkellä, jolloin rahat on kertakaikkiaan loppuneet. En jaksa olla kateellinen, jos joku siellä nyt jonottaa kurjallakin säällä pari tuntia ilman todellista tarvetta - ainahan maksuttomalle sapuskalle ottajaa löytyy. Ei ruokajono ole ratkaisu sosiaalisiin ongelmiin, eikä siitä millään saa tasapuolista, mutta jollekin sillä voi olla todella iso merkitys kurjassa tilanteessa.
Miksi?
Miten ne rahat pääsee ajoittain loppumaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nämä hoidetaan - tai ainakin pitäisi hoitaa - verorahoilla. Materiaalitasolla (ja lastenosastojen leluvarastoilla) mitattuna suomalaiset sairaalat ovat huippuja. Se on riittävä henkilöstö, mikä terveydenhuollolta puuttuu.
Verorahoilla pitäisi myös hoitaa köyhien ruokinta...
 
- ainahan maksuttomalle sapuskalle ottajaa löytyy. Ei ruokajono ole ratkaisu sosiaalisiin ongelmiin, eikä siitä millään saa tasapuolista, mutta jollekin sillä voi olla todella iso merkitys kurjassa tilanteessa.
Juu, ja ilmaisille ämpäreille. Mitä lie hyväksikäyttäjiä.

Mitä vielä tulee leipäjonohin, niin en tiedä tunnenko ketään siellä ollutta. On ainakin jättänyt kertomatta. Siksi on vaikea sanoa heistä mitään. Vahvimmat mielipiteet ovat, tässäkin tapauksessa, niillä jotka eivät tunne näistä jonottajista ketään ja heidän elämäntarinastaan yhtään mitään tai sitten yhden kummin kaiman kaverin. Vanha intiaanien viisaus - älä tuomitse ketään ennen kuin olet kulkenut kuukauden hänen mokkasiineissaan. Helppo kuitenkin uskoa Sylveröä, että monenlaista porukkaa, erilaisilla taustoilla, löytyy.
 
Miksi?
Miten ne rahat pääsee ajoittain loppumaan?

Verorahoilla pitäisi myös hoitaa köyhien ruokinta...
Kun menot on tuloja suuremmat 😊 Tapahtuu, jos tulee yllättäen menoja ja ns puskurirahastoa ei enää ole. Pitkäaikainen taloudellisessa niukkuudessa eläminen vie säästöt ja säästäminen uudestaan on hyvin hidasta, kun ylimääräistä ei juuri ole ja kulutus on jo karsittu minimiin.

Tosin minäkin tuhlaan tarpeettoman eli kuntosalin kuukausimaksuun. Yritän olla edes himpun verran vähemmän lihava ja huonokuntoinen köyhä ja treeni hoitaa samalla mielenterveyttäni 😊

Suomalaisen sosiaaliturvan minimitoimeentulo on riittämätön, kun kyseessä ei ole lyhytaikainen poikkeustila vaan pitkäaikainen, vuosikausia kestävä tilanne. Tästä Suomi on saanut ihan huomautuksen. En jaksa etsiä lähdettä, mutta Googlella löytyy faktaa.
 
Juu, ja ilmaisille ämpäreille. Mitä lie hyväksikäyttäjiä.

Mitä vielä tulee leipäjonohin, niin en tiedä tunnenko ketään siellä ollutta. On ainakin jättänyt kertomatta. Siksi on vaikea sanoa heistä mitään. Vahvimmat mielipiteet ovat, tässäkin tapauksessa, niillä jotka eivät tunne näistä jonottajista ketään ja heidän elämäntarinastaan yhtään mitään tai sitten yhden kummin kaiman kaverin. Vanha intiaanien viisaus - älä tuomitse ketään ennen kuin olet kulkenut kuukauden hänen mokkasiineissaan. Helppo kuitenkin uskoa Sylveröä, että monenlaista porukkaa, erilaisilla taustoilla, löytyy.
Ainakin 1 edellinen työkaveri jolla velaton asunto ja rahaakin hyvin oli oikein ylpeä kuinka säästää kun välillä käy ruokajonossa hakemassa eväät
 
Leipäjonot eivät ole minun alaani, mutta noita podcastissa mainittuja sylivälejä olen mittaillut kamppailu-urheilijoilta.

Vatasen +10 cm syliväli verrattuna pituuteen on suuri, mutta ei mikään maatamullistava. Normaalimitta on suunnilleen oma pituus tai tyyliin pari senttiä yli. Suurin mittaamani on muistaakseni +16 cm, eikä niitä mitattuja henkilöitä nyt mitään valtavaa määrää ole vaan olen selvittänyt asiaa lähinnä kilpaurheilijoilta.

Tässä pitää kuitenkin huomioida se, että syliväli koostuu sekä käsien pituudesta että hartioiden leveydestä. Tämä vaikuttanee ainakin maastavetoon siten että samalla sylivälillä olevalla pitkäkätisellä ja kapeaharteisella on etu. Penkistä en osaa itse sanoa, mutta varmaan joku täällä tietää paremmin.
 
Leipäjonot eivät ole minun alaani, mutta noita podcastissa mainittuja sylivälejä olen mittaillut kamppailu-urheilijoilta.

Vatasen +10 cm syliväli verrattuna pituuteen on suuri, mutta ei mikään maatamullistava. Normaalimitta on suunnilleen oma pituus tai tyyliin pari senttiä yli. Suurin mittaamani on muistaakseni +16 cm, eikä niitä mitattuja henkilöitä nyt mitään valtavaa määrää ole vaan olen selvittänyt asiaa lähinnä kilpaurheilijoilta.

Tässä pitää kuitenkin huomioida se, että syliväli koostuu sekä käsien pituudesta että hartioiden leveydestä. Tämä vaikuttanee ainakin maastavetoon siten että samalla sylivälillä olevalla pitkäkätisellä ja kapeaharteisella on etu. Penkistä en osaa itse sanoa, mutta varmaan joku täällä tietää paremmin.
Oletko mitannut kamppailijoilta myös jalkoja, eli pyöräilijöiden paremmin tuntemaa ns. jalan sisämittaa, verrattuna kehon pituuteen?
 
Kamppailulajeissa jalan pituus eli ns. leg reach mitataan normaalisti lonkkaluun kärjestä kantapäähän. En kuitenkaan ole itse kokenut asiaa niin tärkeäksi, että olisin mittaillut niitä.

Tuon sylivälin mittaamisen funktiokin on lähinnä osoittaa ottelijalle itselleen, että hän on pitkä- tai lyhytraajainen ja hänen pitää sovittaa tekemisensä siihen. Merkittävät poikkeamat kumpaankin suuntaan havaitsee kyllä yleensä ilman mittaustakin.
 
Kamppailulajeissa jalan pituus eli ns. leg reach mitataan normaalisti lonkkaluun kärjestä kantapäähän. En kuitenkaan ole itse kokenut asiaa niin tärkeäksi, että olisin mittaillut niitä.

Tuon sylivälin mittaamisen funktiokin on lähinnä osoittaa ottelijalle itselleen, että hän on pitkä- tai lyhytraajainen ja hänen pitää sovittaa tekemisensä siihen. Merkittävät poikkeamat kumpaankin suuntaan havaitsee kyllä yleensä ilman mittaustakin.
Persjalkaisuuteni vuoksi kysyin, mutta senkin havaitsee ilman mittaamista 😅
 
Vanha intiaanien viisaus - älä tuomitse ketään ennen kuin olet kulkenut kuukauden hänen mokkasiineissaan.
Mä oon ollu nuoresta asti niin näppärä jätkä, että mä oon pystyny näkemään mimmosilla mokkasiineilla kukin dallaa. Sitten olen ovelasti ohjannut omilla valinnoilla ja teoilla elämääni siihen suuntaan että saan jalkaani semmoiset mokkasiinit jotka haluan.

Kun menot on tuloja suuremmat 😊 Tapahtuu, jos tulee yllättäen menoja ja ns puskurirahastoa ei enää ole. Pitkäaikainen taloudellisessa niukkuudessa eläminen vie säästöt ja säästäminen uudestaan on hyvin hidasta, kun ylimääräistä ei juuri ole ja kulutus on jo karsittu minimiin.

Tosin minäkin tuhlaan tarpeettoman eli kuntosalin kuukausimaksuun. Yritän olla edes himpun verran vähemmän lihava ja huonokuntoinen köyhä ja treeni hoitaa samalla mielenterveyttäni 😊

Suomalaisen sosiaaliturvan minimitoimeentulo on riittämätön, kun kyseessä ei ole lyhytaikainen poikkeustila vaan pitkäaikainen, vuosikausia kestävä tilanne. Tästä Suomi on saanut ihan huomautuksen. En jaksa etsiä lähdettä, mutta Googlella löytyy faktaa.
Kun avaat asiaa, niin avaapa sitten ihan käytännön esimerkein miten ne menot yht´ äkkiä ylittää tulot?
Turha varmaan suositella, kun et jaksa mutta suosittelen silti tutustumaan Uuden Seelannin historiaan ja siihen miten pääsivät kurimuksesta kohti valoisampaa Uutta Seelantia.
 
Mä oon ollu nuoresta asti niin näppärä jätkä, että mä oon pystyny näkemään mimmosilla mokkasiineilla kukin dallaa. Sitten olen ovelasti ohjannut omilla valinnoilla ja teoilla elämääni siihen suuntaan että saan jalkaani semmoiset mokkasiinit jotka haluan.
Ansaitsisit jonkin diplomin, kun olet niin näppärä ja ovela. Tosin tuskin ymmärsit toisten kengissä kävelyn vertauskuvallista puolta.
 
Ansaitsisit jonkin diplomin, kun olet niin näppärä ja ovela. Tosin tuskin ymmärsit toisten kengissä kävelyn vertauskuvallista puolta.
Joku osaa vittuilla takasin. 🥰 Itepähän alotin. 😁
Elämässä voi myös ottaa oppia muiden tekemisistä ja joko välttää taikka pyrkiä, riippuen mokkasiineista, samanlaiseen lopputulemaan.
Ei aina tartte ite tippua kalliolta menemällä reunalle, vaan voi katsella maisemia turvavälin päästä - vanha mappanalainen sananlasku.
 
Miksi?
Miten ne rahat pääsee ajoittain loppumaan?

Onpa yksi elämästä vieraantuneimpia kommentteja vähään aikaan, jopa pakkiksen mittapuulla suorastaan hämmästyttävää.

Tsekkaa nyt aikasi kuluksi vaikka työttömän tai matalapalkka-alalla työskentelevän nettotulotaso, pistä siihen pahimmillaan lapsi huollettavaksi, tai edes lemmikkieläin, ja laske Excelissä kuukausittaiset menot jotenkin ihmisarvoiseen ja normaaliin elämiseen, niin ei siinä paljoa tarvitse ihmetellä miten rahat pääsevät ajoittain loppumaan. Ja juu, voihan sitä aina tehdä tarkoitushakuisen laskelman että asuu ilmaiseksi teltassa metsässä ja syö pelkkää makaronia, ranskanleipää ja metsän antimia eikä tarvitse ikinä uusia vaatteita, lääkäriä tai kodintarvikkeita, harrastuksista puhumattakaan, niin saahan sinne loppuriville vaikka mitä. Mutta jos laskee sen mukaan, millainen jotenkin säädyllinen minimielintaso länsimaisessa sivistys- ja hyvinvointivaltiossa pitäisi voida tarjota niillekin, joille elämässä on jaettu paskemmat kortit, niin kyllä se aikamoista elämäntaiteilua on.

Itselläni ei ole rahat lopussa, en käy leipäjonossa enkä nosta mitään tukia että sinänsä ei ole omaa lehmää ojassa. Kertaakaan en ole vielä vasemmistopuolueita äänestänyt ja oma verotustaso vituttaa kovasti, mutta siitä huolimatta olen huomannut, että pakkiksen politiikkakeskustelujen lukeminen suorastaan kylmää selkäydintä nykyään, on minunkin mittapuullani niin tylyä menoa. Vitustakos sen tietää, mitä takaiskuja elämä voi itsellekin tuoda tullessaan ja toivon, että siinä vaiheessa on edelleen edes se leipäjono apuna niiden metsän marjojen ohella.
 
Surullista kun hyväntekeväisyys tempaus aiheuttaa negatiivis sävytteistä keskustelua sivutolkulla. Jos olisi mahdollista Kona niin ei jaeta enää tähän liittyviä postauksia tänne. Seuraavat kohteet voi kaikki tulla katsomaan instasta tai facesta, sielä jostain ihmeen kummasta meno pysyy asiallisena kun joutuu sen oman naamansa näyttämään.
 
Surullista kun hyväntekeväisyys tempaus aiheuttaa negatiivis sävytteistä keskustelua sivutolkulla. Jos olisi mahdollista Kona niin ei jaeta enää tähän liittyviä postauksia tänne. Seuraavat kohteet voi kaikki tulla katsomaan instasta tai facesta, sielä jostain ihmeen kummasta meno pysyy asiallisena kun joutuu sen oman naamansa näyttämään.
Aihe ei tosiaankaan kuulu nyt sinun tekemisiin enää millään muotoa.

tää on viimeinen multa, sitten vaihdan kasettia.

@no-body Itse olen ollut työntekijänä sinkkuna pks seudulla asuva, sittemmin työllistäjä matalapalkka-alalla (kauppa). Tiedän hyvin mihin rahat mitenkin ja millä elämäntavoilla riittää.
edit. käytin exceliä aikoinaan, kun sille oli tarve.
 
Miksi?
Miten ne rahat pääsee ajoittain loppumaan?
Väliinputoajia löytyy tästä yhteiskunnasta paljon. Otetaan nyt yhtenä esimerkkinä vaikka ne, jotka hakevat työkyvyttömyyseläkettä. Taistelu vakuutuslääkäreiden kanssa voi olla kovaa, vaikka sulla olis minkälaisia lääkärinlausuntoja takanas. Taistelu byrokratian kanssa on uuvuttavaa, et kuulu oikein mihinkään kategoriaan. Rahaa et saa mistään tai ainakin tulee kuukausien tauko. Näistä on ollut juttua vaikka kuinka paljon. Entä sitten pienyrittäjä, joka on sitkeästi vienyt tappiollista toimintaansa eteen päin, parempaan huomiseen uskoen. Kun yrittäjä sitten lopettaa toimintansa voi mennä pitkäkin aika, ennen kuin viranomaiset uskoo ettei sulla ole enää tuloja (saadaksesi tukia). Tää koronakin on voinut laittaa jotkut ihan hemmetinmoisen kuseen. Suurin syy talouden heikentymiseen lienee juurikin nuo yllättävät sairastumiset ja loukkaantumiset. Ääritapauksessa ei tarvitse kuin liukastua talvella niin, että takareisi repeää todella pahasti. Samalla lyöt pääsi niin, että saat jonkinasteisen aivovamman. Siinä meneekin sitten elämä ihan sekaisin. Eilen olit vielä kunnossa, hyvä veronmaksaja ja sitten vuoden toipilaana, kykenemättömänä palaamaan entiseen elämään. Ääritapaus, mutta näitäkin oikeasti on.

Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, ettei kannata tuomita jos ei oikeasti ole niitä perusteita. Se ei poista sitä, että moni on pilannut elämänsä ihan omaa tyhmyyttään. Tämä tästä aiheesta.
 
Toisaalta ihan hyvää keskustelua, koska tuo esille ihmisten erilaisia suhtautumisia aiheeseen. Mun mielestä Vatasen hyväntekeväisyyskohde on hyvä ja tärkeä, ja muutenkin loistava ajatus toi striimilahjotusten kohdentaminen!

Joillakin on tämmöstä kovaa suhtautumista köyhyyteen, koska heillä todennäköisesti ei ole omaa kokemusta/ymmärrystä siitä, ainakaan riittävällä tasolla. Mitä tulee sitten auttamisen hyväksikäyttämiseen, niin sama mahdollisuushan on kaikessa, aina löytyy väärinkäyttäjiä asiassa kuin asiassa. Lähtökohtaisesti on mun mielestä hyvä ajatella, että jos on valmis menemään jonottamaan leipää taikka mahdollisesti muutakin ruokaa, ja laittamaan siihen niinkin paljon aikaa ja vaivaa, ja tekemään sen julkisesti, on oletettavasti sen tarpeessa. Ja ylipäänsä hyvin vaikea arvioida toisen avun tarvetta, kuka kokee sen mitenkin. On myös hyvä muistaa, että ruoka ei ole ainut asia mitä ihminen tarvitsee, vaan on paljon muitakin välttämättömiä menoja. Erilaiset elämän tragediat tuo niitä vielä lisää, ja joskus täysin kohtuuttomasti, johon sosiaaliturvakaan ei pysty riittävästi vastaamaan. Ja näin se vain valitettavasti on. Mitä tulee tuohon lihavuuteen, niin valitettavasti sekin kulkee joskus köyhyyden kanssa käsikädessä. Huono ruoka ravitsee huonosti. Puhutaanhan myös länsimaalaisten ongelmana laadullisesta nälästä, mikä on siis aliravitsemuksesta johtuvaa lihavuutta.

Mun mielestä on ollut mukavaa kun Vatasen toimintaa on julkastu täällä ja näkee samasta foorumista vähän kaikkea mediaa, mutta ymmärrän paremmin kun hyvin Vatasen näkökulman. Pitää priorisoida mihin energiansa laittaa 😊
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom