PTVGYM Jooel Vatanen

Kysyin Poliisilta miksi hän provosoi koska huomasi hän itsekkin että hetken perässä roikkumisen jälkeen aloin kiihdyttyämään ja pujottelemaan liikenteen seassa, hän kuitenkin väitti ettei olettanut johtuvan hänen läsnäolosta jne.. Asian olisi voinut riitauttaa samaan hintaan käräjillä kun asia meni sinne käsiteltäväksi mutta koin kuitenkin ihan omaksi mogaksi joten annoin olla. Sen verran mukava kaveri oli että pyöristeltiin nopeutta vähän alaspäin, 230km/h ei riitä lähellekkään mitä sielä mentiin perä kanaa.. Kehui vielä lähtiessään että piti ajaa ihan tosissaan pysyäkseen perässä. Porvoon moottoritie on melkoinen crossirata, pitää oikeasti vetää kieli keskellä suuta.

Mutta kaiken kaikkiaan hemmetin hyvä opetus mulle. Perässä roikkujia on tänäkin kesänä ollut vaikka mulle antaa, mutta nyt hiljennän vauhdin alle nopeusrajoitusten jos joku alkaa hiillostamaan, ihan vinkkinä vaan että voi yksin kisailla jos mieli tekee. Radalle ehdottomasti tänä kesänä menossa testaamaan auton suorituskykyä ja omia taitoja. Parnussa kuulema hyvä ja turvallinen rata!

Kymiring olis aika lähellä jos tarvii päästä hurjastelee
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja lisäksi tutka ei mittaa loittonevan nopeutta, mikäli myös mittaaja liikkuu. Tässä tapauksessa mittaus pitää tehdä keskinopeus mittarilla mikä nyt vaatii tietyn ajetun matkan x siihen kuluneen ajan.

On kyllä pirun erikoinen tutka ollut käytössä Herran vuonna 2019. Huiput on saatu (ilmeisesti sitten pensaikossa toinen poliisi mitannut paikallaan), keskivauhti mitattu ("Suomen poliisin keskivauhtitutkalla" ) ja yksikään lukemista ei ole loittonevan ajoneuvon nopeus tutkaan nähden, koska tämä mahdotonta (doppler-ilmiö tuntematon käsite tutkan valmistajalle).
Vai oisko sittenkin niin, että vauhti mitatataan jatkuvasti ja siltä käyrältä on aika simppeli tulkita myös keskivauhti?
 
Jos tarkkoja ollaan niin "tutka" ja keskinopeusmittaukset on 2 eriasiaa käytännössä..

Tutka :
Tutkaa käytetään käyttötapauksessa, missä tehdään liikenteenvalvonnan alle kuuluvaa
nopeusvalvontaa joko paikallaan tai liikkeessä Doppler –ilmiötä hyväksikäyttäen. Tutkan
käyttö vaatii jatkuvaa ohjausta ja käyttökytkimien painalluksia kertyy runsaasti vuoron ai-
kana.

Keskinopeusmittaus:
Keskinopeusmittaus perustuu käyttäjän omien komentojen kautta tehtävään ajoneuvojen
keskinopeuden mittaamiseen. Mittaus käynnistetään asettamalla mitattava aika, tämän
jälkeen matka ja lopettamalla mittaus käyttäjän tekemänä saadaan mitattavalle kohteelle
keskinopeus. Tekniikkana käytössä on tällä hetkellä kolmea eri laitetta; yksi pelkästään moottoripyöriin asennettava laite, autoissa käytettävä, ajoneuvotietokoneeseen integroitu laite sekä molempiin sopiva mutta elinkaareltaan poistumassa oleva laite. Laitetta käytetään ainoastaan liikenteen-valvontatehtävissä, mutta aina liikkeellä ollessa.

Molemmista saadaan toki huiput mutta käytössä eri tilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kaiken kaikkiaan hemmetin hyvä opetus mulle. Perässä roikkujia on tänäkin kesänä ollut vaikka mulle antaa, mutta nyt hiljennän vauhdin alle nopeusrajoitusten jos joku alkaa hiillostamaan, ihan vinkkinä vaan että voi yksin kisailla jos mieli tekee. Radalle ehdottomasti tänä kesänä menossa testaamaan auton suorituskykyä ja omia taitoja. Parnussa kuulema hyvä ja turvallinen rata!

Oikeasti tosi hienoa, että otat vastuun tekemisistäsi, etkä lähtenyt ACAB-linjalle (tai Don Tamin ja Tapani Kansan). Toivottavasti tuo varoittelusi toimii himpun liikaa Fast & Furious -leffoja katselleille hepuille, joita seuraajiesi joukossa varmasti on.
 
Tuollainen provosointi eli puskurissa roikkuminen sekä kilpaa ajaminen on etenkin valtion virkamieheltä todella kusipäistä toimintaa, mutta kukapa niiden tekemisiä valvoo ja ne voi sanoa mitä huvittaa. Ulkomailla porukka käyttävää aika paljon action-kameroita autoissa juuri sen takia jos liikenteessä sattuu jotain paskaa niin voivat todistaa mitä on tapahtunut. Kaahamista en puolustele, se on tuomittavaa yleisillä teillä ja olen sortunut sellaiseen itsekin. Harrasteautolla ajellessa saan myös useasti porukkaa ihan autosta, kuljettajan sukupuolesta tai iästä riippumatta härnäämään perään kiinni. Itse en halua enää antaa sille hiillostajalle sitä iloa että painaisin tennarin lattiaan, vaan ajelen tasan rajoituksen mukaan. Jos näyttää siltä että tilanne alkaa eskaloitua niin yksinkertaisesti ajan sivuun ja pysäytän auton. Tähän asti ovat menneet menojaan (aasinhattu päässä). Vatasella hieno ja oivaltava suhtautuminen asiaan ja sanktioon.
 
Mitä vittua nyt taas? Tyyppi vetää kahta ja puolta sataa moottoritiellä ja täällä ihmiset keskittyy syyttelemään pysäyttänyttä poliisia provosoinnista?!
Taas ne "kaikki tekee virheitä" ja "pojat on poikia" autistit vauhdissa. Ihan naurettavan pieni rangaistus vielä päälle.
 
Mitä vittua nyt taas? Tyyppi vetää kahta ja puolta sataa moottoritiellä ja täällä ihmiset keskittyy syyttelemään pysäyttänyttä poliisia provosoinnista?!
Taas ne "kaikki tekee virheitä" ja "pojat on poikia" autistit vauhdissa. Ihan naurettavan pieni rangaistus vielä päälle.

Niin, poliisi ensin ärsytti tahallaan ajamaan entistä kovempaa, ajoi motarilla myös yhtä kovalla vauhdilla perässä ja paljasti olevansa siviilikyttä vasta kun vatsku poistui rampille. Miksi tällainen käytös, miksi ei vilkut päälle heti kun mentiin ylinopeuden puolelle? Itse tiedän toisenkin vastaaan tapauksen, missä ei edes ajettu noin kovia nopeuksia, niin kaveri lähti yöksi putkaan, pitkä ajokielto, käräjät ja sakot. Olisiko pitänyt vielä torilla ruoskia? Tässäkin tapauksessa siviilikyttä liimautui ajamaan puskurissa kiinni, meni kilpa-ajoksi eikä poliisi laittanut vilkkuja päälle missään vaiheessa.
 
Ite huputin jonkun aikaa sivu- ja taustapeilit aina ku lähdin autoilemaan. Oli niin kestämätön tilanne ku aina näin jonkun provosoivan mua. Hetken meni ihan ok mut sit yks meni ohi, joku vitun kyypeli pillit päällä ja taas mentiin.
 
Kysyin Poliisilta miksi hän provosoi koska huomasi hän itsekkin että hetken perässä roikkumisen jälkeen aloin kiihdyttyämään ja pujottelemaan liikenteen seassa, hän kuitenkin väitti ettei olettanut johtuvan hänen läsnäolosta jne.. Asian olisi voinut riitauttaa samaan hintaan käräjillä kun asia meni sinne käsiteltäväksi mutta koin kuitenkin ihan omaksi mogaksi joten annoin olla. Sen verran mukava kaveri oli että pyöristeltiin nopeutta vähän alaspäin, 230km/h ei riitä lähellekkään mitä sielä mentiin perä kanaa.. Kehui vielä lähtiessään että piti ajaa ihan tosissaan pysyäkseen perässä. Porvoon moottoritie on melkoinen crossirata, pitää oikeasti vetää kieli keskellä suuta.

Mutta kaiken kaikkiaan hemmetin hyvä opetus mulle. Perässä roikkujia on tänäkin kesänä ollut vaikka mulle antaa, mutta nyt hiljennän vauhdin alle nopeusrajoitusten jos joku alkaa hiillostamaan, ihan vinkkinä vaan että voi yksin kisailla jos mieli tekee. Radalle ehdottomasti tänä kesänä menossa testaamaan auton suorituskykyä ja omia taitoja. Parnussa kuulema hyvä ja turvallinen rata!
Toihan on hyvä että poliisi vähän yrittää provosoida ja saada tälläisiä kisoja aikaan, koska kaikki jotka tollaseen lähtee mukaan niin on parempi etteivät he yleisillä teillä ajelisi. Myös tämä toimii ennalta ehkäisevästi, koska et aina voi tietää onko joku joka yrittää vähän kisailla niin oikeasti siivilipoliisi.
 
Maailman on täynnä rikoksia jotka johtuu muiden provosoimisesta. Välillä lyödään nyrkillä, välillä puukolla ja välillä ajellaan formulaa moottoritiellä kun muut provosoi. Mies tekee ja mies vastaa seurauksista. Järkyttävän ylinopeuden ajaminen ei ole asteikolla törkeimmästä päästä, mutta toivoisin ettei kanssa autoilijat lyö poljinta lattiaan muun liikenteen seassa mikäli joku ajelee liian lähellä takapuskuria.

edit: Katselin vielä tuon Vatasen videonkin läpi, oman kommentoinnin jälkeen toki kuten asiaan kuuluu. Hyvät pohdinnat ja analyysi tilanteesta ja lopulta se tilanteen "roisto" taisi tulla kaikille selväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toihan on hyvä että poliisi vähän yrittää provosoida ja saada tälläisiä kisoja aikaan, koska kaikki jotka tollaseen lähtee mukaan niin on parempi etteivät he yleisillä teillä ajelisi. Myös tämä toimii ennalta ehkäisevästi, koska et aina voi tietää onko joku joka yrittää vähän kisailla niin oikeasti siivilipoliisi.
Eikö se polliisikin toimi virkavastuulla eli tässä olisi pitänyt ajella kauempana ja kattoo lähteekö toinen hurjastelemaan eikä rikkoa itse liikennesääntöjä ajamalla vaarallisen lähellä? (toki suhteellista mikä on kullekin puskurissa kiinni ajamista)
 
Niin, poliisi ensin ärsytti tahallaan ajamaan entistä kovempaa, ajoi motarilla myös yhtä kovalla vauhdilla perässä ja paljasti olevansa siviilikyttä vasta kun vatsku poistui rampille. Miksi tällainen käytös, miksi ei vilkut päälle heti kun mentiin ylinopeuden puolelle? Itse tiedän toisenkin vastaaan tapauksen, missä ei edes ajettu noin kovia nopeuksia, niin kaveri lähti yöksi putkaan, pitkä ajokielto, käräjät ja sakot. Olisiko pitänyt vielä torilla ruoskia? Tässäkin tapauksessa siviilikyttä liimautui ajamaan puskurissa kiinni, meni kilpa-ajoksi eikä poliisi laittanut vilkkuja päälle missään vaiheessa.

Eiväthän ne poliiist muissakaan rikoksissa heti epäilystä tai pienestä rikkomuksesta nappaa kiinni jos on syytä epäillä, että kaveri suunnittelee jotain isompaa ja saataisiin vähän sivusta katselemalla kiinni itse teossa ja pois rikoksista pidemmäksi aikaa.

En mä tässä Vatasenkaan touhuja ala jeesustelemaan, mutta onhan toi nyt ihan oma syy kuten herra itsekin sanoi. Väitän kuitenkin ettei valtaosaa ihmisistä saa "provosoitua" vetämään kahtasataa vain ajamalla perässä kiinni. Tavallaanhan silloin poliisi toimi aivan oikein.

EDIT: Tästä tulee vähän mieleen joidenkin julkisuudessakin pyörineiden moottoripyöräkerholaisten kommentit siitä, miten poliisi provoaa heitä ja tekee kaikenlaista pientä kiusaa vaikkeivat juuri sillon rikkoisi lakia. Molemmat kuitenkin tietävät syyn tuolle toiminnalle. Voisin siis väittää/olettaa, että henkilö joka tuossa tilanteessa provosoituu kaahaten sitä 230 on ajanut tuota vauhtia myös ennen liikenteessä eikä kyseessä ole pelkästään poliisin kiusaamisen tulos.
 
Viimeksi muokattu:
Eiväthän ne poliiist muissakaan rikoksissa heti epäilystä tai pienestä rikkomuksesta nappaa kiinni jos on syytä epäillä, että kaveri suunnittelee jotain isompaa ja saataisiin vähän sivusta katselemalla kiinni itse teossa ja pois rikoksista pidemmäksi aikaa.

En mä tässä Vatasenkaan touhuja ala jeesustelemaan, mutta onhan toi nyt ihan oma syy kuten herra itsekin sanoi. Väitän kuitenkin ettei valtaosaa ihmisistä saa "provosoitua" vetämään kahtasataa vain ajamalla perässä kiinni. Tavallaanhan silloin poliisi toimi aivan oikein.

No karrikoiden, tällä logiikalla kytät näkee kun kalle pahoipitelee villeä mutta ei mene väliin vasta kun 5 minuutin päästä, jos saisi törkeän pahoinpitelyn vähän pahemmaksi?

Onko poliisilla joku erityisoikeus ilman viranomaistunnuksia ajaa myös tarpeettomasti todella lujaa ilman pysäytys käskytystä? Onko poliisilla erityisoikeus olla piittaamatta turvavälistä? Liian pienen turvavälin pitäminen on nimittäin liikenneturvallisuuden vaarantamista ja sakotusperuste. Eikö hän osaltaan vaaranna myös muuta liikennettä tarpeettomasti? Käsittääkseni ylinopeutta oli jo kun otti lambon kiinni, joten miksi ei vilkut päälle heti silloin koska rike oli jo tapahtunut.
 
No karrikoiden, tällä logiikalla kytät näkee kun kalle pahoipitelee villeä mutta ei mene väliin vasta kun 5 minuutin päästä, jos saisi törkeän pahoinpitelyn vähän pahemmaksi?

Onko poliisilla joku erityisoikeus ilman viranomaistunnuksia ajaa myös tarpeettomasti todella lujaa ilman pysäytys käskytystä? Onko poliisilla erityisoikeus olla piittaamatta turvavälistä? Liian pienen turvavälin pitäminen on nimittäin liikenneturvallisuuden vaarantamista ja sakotusperuste. Eikö hän osaltaan vaaranna myös muuta liikennettä tarpeettomasti? Käsittääkseni ylinopeutta oli jo kun otti lambon kiinni, joten miksi ei vilkut päälle heti silloin koska rike oli jo tapahtunut.
R8 taisi olla alla kun kortin menetti. Mielestäni poliisit ei saa ajaa ylinopeutta ellei ole hälytysajossa. Tässäkin siis rikottiin lakia, mutta koska poliisi niin 🤷‍♂️
 
Onko poliisilla joku erityisoikeus ilman viranomaistunnuksia ajaa myös tarpeettomasti todella lujaa ilman pysäytys käskytystä? Onko poliisilla erityisoikeus olla piittaamatta turvavälistä? Liian pienen turvavälin pitäminen on nimittäin liikenneturvallisuuden vaarantamista ja sakotusperuste. Eikö hän osaltaan vaaranna myös muuta liikennettä tarpeettomasti? Käsittääkseni ylinopeutta oli jo kun otti lambon kiinni, joten miksi ei vilkut päälle heti silloin koska rike oli jo tapahtunut.

R8 taisi olla alla kun kortin menetti. Mielestäni poliisit ei saa ajaa ylinopeutta ellei ole hälytysajossa. Tässäkin siis rikottiin lakia, mutta koska poliisi niin 🤷‍♂️

Hienoa nähdä miten objektiivisesti kykenette käsittelemään tätä asiaa. Tuosta pienestä turvavälistäkään ole mitään todisteita kuin Vatasen sana samoin kuin se, että olisi 5km ajanut perässä, mikä noissa nopeuksissa on toki ohi silmänräpäyksessä. Jos tuo poliisi olisi tänne tai jonnekin someen kirjoittanut, että "olin tuossa siviilikamoissa passissa motarin sillalla, kun näin Audi R8 ajamassa reipasta vauhtia. Käännyin perään ja jouduin ajamaan n. 180km/h saadakseni epäillyn kiinni. Kun pääsin perään, tämä sankari löi kaasun pohjaan ja alkoi puikkelehtimaan karkuun liikenteen seassa. Nopeutta oli parhaimmillaan varmaan 250km/h. Noin minuutin kaahailun jälkeen tavoitin kuskin poistumassa moottoritieltä ja pysäytin hänet siihen rampille. Vähän selitti jotain, että olisin provosoinut ajamaan kovaa, mutta eihän näiltä selitykset lopu". Täällä olisi kaikki tykkäämässä ja kommentoimassa, että on se äijjjä otti sian kiinni rysän päältä. Kukaan ei kyselisi, missä vaiheessa laitoit vilkut päälle tai jätitkö riittävän turvavälin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom