PTVGYM Jooel Vatanen

Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että jos joku on saanut enemmän kuin muut niin alkaa supina selän takana. Olipa se sitten kehitystä salilla tai vaikka varallisuutta työelämässä.

Jos on tehnyt päätöksen pysyä naturaalina niin se valtavan hieno asia ja siihen itse kaikkia kannustan jos minulta tullaan ohjeita kysymään, mutta sitten vaan pitäisi ymmärtää että huutelu toiselle puolelle on täysin turhaa. "Helppoahan se on jne..". Jos se olisi niin vaivatonta ja helppoa niin miksi kukaan ikinä pysyisi naturaalina?? Toiselle puolelle siirtyessä otetaan hyvinkin vakavat riskit ja sillä pahimmassa tapauksessa voidaan aiheuttaa itselleen pahoja terveydellisiä ongelmia tai ennenaikaisen kuoleman. Ei se ole helppo päätös kenellekkään, mutta sen päätöksen tehtyä sulla on mahdollisuus kehittyä nopeammin.

Täysin eri asia on sitten asiasta valehteleminen tai esim kilpaileminen testatussa sarjassa kuurit päällä.

Itse en ole koskaan väittänyt olevani naturaalia enkä ole koskaan myös väittänyt mitään käyttäväni. Se on mun mielestä hyvin henkilökohtainen asia josta voi olla puhumatta, en ole kenellekkään siitä tilivelvollinen. Asian muuttaisi täysin jos kilpailisin esim cbb.

Eiköhän kaikki vaan kokeilla se oma maksimi suoritus kapasiteetti ja painetaan sillä eteenpäin ja samalla toki pyritään kasvattamaan sitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen useamman kerran vetänyt tälläisiä "hc diettejä" sekä natuna että ei niin natuna, Ei Vatasen myymiä mutta perus idealtaan hyvin samanlaisia, kesto 2-4 viikkoa kalorit TODELLA alas ja työ määrä ylös.
Ja ainakin minulla toiminut todella hyvin, oli mukana lääkkeitä tai ei.

Utti jo aikoinaan puhunut näistä lyhyistä kiristely, insuliini herkkyyden nosto jaksoista. Että Jos kesto on lyhyt maks 3-4viikkoa voi kalorit olla todella rankasti miinuksella eikä se vielä kerkeä aiheuttaa mitään damagea.

Siis näissä lajeissa harjoitellaan pääsääntöisesti HIIT tyylillä vetäen suoritus äärirajoille 30-60 sekunnin aikana tunnin ajan ja tämä toistetaan jopa 5 kertaa viikossa?

Nyt otan kantaa vain omaan lajiini, mutta judossa treenit ovat pahimmillaan juuri tuollaista rääkkiä. En ole millään punttitreenillä saanut itsestäni ihan samalla tavalla mehuja pois, ja vaikken bodari tai crossfittaaja olekaan, olen ajoittain vetänyt puntillakin suht kovia rääkkejä.

Maksimi treenimäärä on ihan yhtä yksilöllinen asia kuin kengän koko, kaikilla se on omanlainen mutta poikkeuksena kuitenkin että treenimäärän sietoa ja siitä palautumista voi muuttaa pitkällä aikajänteellä.

Mä en tee mitään fyysistä työtä, pelkkää istumista toimistopyödä ääressä, siihen yhdistettynä 13vuoden säntillinen kehonrakennus lifestyle, olisi heikko suoritus jos en kykenisi treenaamaan 5-6krt täysiä per viikko ja siihen päälle cardiot. Välissä toki otetaan kevennys jaksoja.

Ja arvelen, että teet aerobiset aika matalalla sykkeellä. Älä käsitä väärin, ei ole tarkoitus vähätellä treenimääriäsi, mutta siinä on hyvin paljon eroa, miten nuo aerobiset hoitaa. Joillekin puolen tunnin aamukävely on aerobinen harjoitus, toinen taas vetäisee viikkoon viisi juoksulenkkiä kovalla temmolla, pyöräilee pitkiä matkoja tai ui. On aika ilmiselvää, että jälkimmäiset vaikuttavat rajummin palautumiseen.

Ja arvelen, että teet aerobiset aika matalalla sykkeellä. Älä käsitä väärin, ei ole tarkoitus vähätellä treenimääriäsi, mutta siinä on hyvin paljon eroa, miten nuo aerobiset hoitaa. Joillekin puolen tunnin aamukävely on aerobinen harjoitus, toinen taas vetäisee viikkoon viisi juoksulenkkiä kovalla temmolla, pyöräilee pitkiä matkoja tai ui. On aika ilmiselvää, että jälkimmäiset vaikuttavat rajummin palautumiseen.
PK sykkeillä teen ja se riittää mulle. Isompiin sykemääriin ei ole mitään tarvetta eikä omalla kohdalla motivaatiotakaan. Punttitreeneissä otetaan kuitenkin lähes ihan maksimi sykkeitä välillä joten kyllä pumppu saa vaihtelevaa treeniä.

Kyllä se korvien väli on tärkein tekijä. Harvalla sattuu kaikki ominaisuudet kohdilleen, mutta jos pää kestää rääkkiä ja pitkäjänteisyyttä löytyy niin lajillakaan ei ole aina niin väliä. Monesti nähnyt huonokuntoisia kavereita, jotka vaan menee ihme psykoosiin kun aletaan kisaamaan ja siten saavat itsestään aivan älyttömiä irti.

Kamppailu-urheilussa on ennen kisoja suhteellisen tavallista, että treenataan muutama viikko todella kovaa isoilla kalorivajeilla. Jollain neljän viikon setillä on hyvin vaikea saada mitään pitkäaikaista vahinkoa, akuutit loukkaantumiset poislukien. Mutta jos sellaista jatkaa kuukausitolkulla yhteen menoon, niin aivan varmasti tulee pahoja ongelmia.

Kyllä tässä on itekin tähänastisen pienen ikäni aikana kaikenlaista lajia tullut koitettua korkeushypystä nyrkkeilyyn ja vaikka nykyisellään 5x kovaa punttia +2-3 aerobista miinuskaloreilla (ja kyllä käytän kiellettyjä aineita) niin ei tää kyllä todellakaan raskainta ole. Toki eka vasta-argumentti on löysät treenit sekä hormonit mutta en edes viitsi..

Kaikenlaiseen se kroppa vaan tottuu

Joo se on kuulkaa just niin, että lääkkeillä ei ole mitään merkitystä lihasmassan säilymiseen miinuskaloreilla. 👍
Väittikö joku jossain kohti et lääkkeillä ei olisi vaikutusta lihasmassan säilymiseen? Itse en sellaista huomannu. Voitko näyttää missä kohti sellaista väitettiin?

Ompas saatu taas vänkäykset pystyyn..
Mun mielestä joeeli on kertonut homman nimen niin selkeesti kun sen voi kertoa (enkä seuraa kun youtube videoita tämän palstan lisäksi). Kyseessä nyt kumminkin on AINOASTAAN 4 viikon setti. Ei sitä tietysti kuka tahansa paskakasa voi alkaa suorittamaan suoraa sohvan pohjalta mutta useimmille salilla kävijöille tuskin tuottaa ongelmaa ja taatusti tulee tulosta (kunhan pääkoppa kestää).
Ja mikä tärkeintä sitä dieettiä ei tule jatkaa tuon setin jälkeen, koska jos tuosta viä napsii kaloreita pois aineenvaihdunnan hidastuessa tulee taatusti sitä pahaa jälkeä mitä täälläkin pelätään ja kauhistellaan. Mutta neljän viikon aikana ei tule.

Missään ei sanota, että vartalosi näyttää kreikkalaiselta veistokselta tämän jakson jälkeen, mutta sellanen mielikuva näistä tulee ja mielikuvillahan asioita ylipäätään myydään. Kuluttajalla on vastuu tietenkin blokata paskapuheet, muttei se poista myyjän moraalia. Siks täällä nyt joku kyseenalaistaa, et onks tällasessa mitään järkeä, ellei käytä lääkkeitä. Hyviä keskusteluja nää on ja ihan varmasti joku poimii käyttökelpoisia ajatuksia, kun kirjoittajien joukossa on mm. kokenut valmentaja ja kilpatason urheilija.

Tottakai mielikuvilla myydään mutta jos ne mielikuvat perustuu täysin realistisiin asioihin niin en ymmärrä miksi omatuntoa tulisi kolkuttaa. Alkutilanne lihaksikas mies ja lopputulos sama mies mutta viisi prosenttia alhaisemmalla rasvaprosentilla.

Kyllä varmaan jokainen ymmärtää ettei lihasmassa kasva 20kg dietin aikana. Jos ei ymmärrä niin se ei ole enää myyjän vastuulla.

Niin, onhan natujakin jotka kehittyy ja pysyy kunnossa ja sitten on niitä, jotka vuodesta toiseen eivät saa paljoakaan aikaiseksi, vaan selittelevät ja heiluttavat roinakorttia.
Tämä menee täysin ohi vatasesta, mutta menköön.
No moniko natu pystyy ottamaan välissä parikymmentä kiloa läskiä ja siitä sitten hups tiputellaan läskit parissa kuussa pois ja silti ollaan kondiksesssa ilman mitään ongelmia? Näitä oli varsinkin ennen bodyskene täynnä. Ei muuta kuin 1-3 x päivässä aerobista ja päälle punttia 1-2xuseimpina viikonpäivänä. Niitä natuja jolla kroppa mitään tuon tyylistä edes kestää, on tainnut tällä palstalla olla yksi. Olmala. Samaan aikaan siihen cbb Utti dieettaa vajaan vuoden alle 2000kcal kaloreilla, vaikka on ilmeisen lahjakas pysymään siistissä kunnossa, tiettyyn pisteeseen asti.

Eikä nyt sekoita tätä siihen, kun aloitetaan 30% rasvoista ja lopetellaan ennen 15%. Kyllä mä sen ostan, ettei siinä vielä lihat välttämättä pala, jos kroppa vaan muuten kestää.

Tottakai mielikuvilla myydään mutta jos ne mielikuvat perustuu täysin realistisiin asioihin niin en ymmärrä miksi omatuntoa tulisi kolkuttaa. Alkutilanne lihaksikas mies ja lopputulos sama mies mutta viisi prosenttia alhaisemmalla rasvaprosentilla.

Kyllä varmaan jokainen ymmärtää ettei lihasmassa kasva 20kg dietin aikana. Jos ei ymmärrä niin se ei ole enää myyjän vastuulla.

Joo, puhuin enemmän yleisellä tasolla. Sä perustelit mielestäni hyvin ton aikaisemmin, ettei sun oma esimerkki ole painonpudotuksen osalta mitenkään jäätävä.

Missään ei sanota, että vartalosi näyttää kreikkalaiselta veistokselta tämän jakson jälkeen, mutta sellanen mielikuva näistä tulee ja mielikuvillahan asioita ylipäätään myydään. Kuluttajalla on vastuu tietenkin blokata paskapuheet, muttei se poista myyjän moraalia. Siks täällä nyt joku kyseenalaistaa, et onks tällasessa mitään järkeä, ellei käytä lääkkeitä. Hyviä keskusteluja nää on ja ihan varmasti joku poimii käyttökelpoisia ajatuksia, kun kirjoittajien joukossa on mm. kokenut valmentaja ja kilpatason urheilija.

Jos käyttää kaiken ajan tohon, että onko tässä mitään järkeä sen ja sen tekosyyn takia, niin mitään ei tule koskaan saamaan aikaiseksi.

''Ei mun ole järkee treenata kovaa ja syödä hyvin, kun en käytä lääkkeitä''
''Ei mun ole järkee yrittää tehdä tästä ideasta bisnestä, kun ei tää kuitenkaan ketään kiinnosta''

Jos jotain haluaa saada aikaiseksi, niin pitää visioida se päämäärä isosti. Bisnesmaailmassa iso osa sitä ajattelua on kuitenkin oltava riskin hallinta, mutta pointti on sama.

Ja mikäli jonkun toisen tarjoama palvelu entisestään saa sitä uskoa itseensä ajattelemaan isosti, niin silloin se vahvistaa sitä omaa tekemistä ja asiat tullaan tekemään isommin. Saa sitä bensaa suuria määriä siitäkin, että muut väittää ettet varmasti tule onnistumaan, mutta sitä tukee hyvin se tausta-apu jolla on se sama visio, että kyllä onnistuu.

Viimeksi muokattu:
Jos käyttää kaiken ajan tohon, että onko tässä mitään järkeä sen ja sen tekosyyn takia, niin mitään ei tule koskaan saamaan aikaiseksi.

''Ei mun on järkee treenata kovaa ja syödä hyvin, kun en käytä lääkkeitä''
''Ei mun on järkee yrittää tehdä tästä ideasta bisnestä, kun ei tää kuitenkaan ketään kiinnosta''

Jos jotain haluaa saada aikaiseksi, niin pitää visioida se päämäärä isosti. Bisnesmaailmassa iso osa sitä ajattelua on kuitenkin oltava riskin hallinta, mutta pointti on sama.

Sul on nyt mun mielestä aika virheellinen jako tossa, mut ymmärrän ajatukses. Ikään ku suunnitelmallisuus sulkis tekemisen pois. Nimenomaan sillon mennään metsään treenaamisessa, jos mennään vaan tekemään ilman realistista käsitystä mahdollisuuksista. Toi sun viestis on periaatteessa sama ku se ennen paljon yleisempi hokema "menkää salille saatana ja lopettakaa toi vänkääminen."

Bisneksestä en sano mitään. Vähän kornilta kyl kuulostat. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom