Lue tarkasti. Katsoja ei maksa senttiäkään videon katsomisesta. Minä en maksa tv:tä katsoessa, en maksa youtubea katsoessa ja en myöskään valita sanallakaan mainoksista koska ei minulla ole oikeutta siihen.Mun korvaan särähtää aina hieman tää kun toitotetaan että ”te saatte ilmaista viihdesisältöä” yms. Se on hieman kornia. Koska se saa lukijan ymmärtämään että näiden tekijät ovat hyväntekijöitä. Ja tekevät näitä oikeasti ilmaiseksi.
Vaikka tosiasiassa tietystä prosentista katsojamassasta muodostuu videon tuottajan asiakkaita. Toiset ostaa vaatteita, toiset salikortteja yms. Ilman videoita asiakasvirta olisi moninverroin kuivempaa.
Vaikka sisällöntuottaminen someen ei konkretisoidukkaan heti pankkisiirtona tilille, se tuottaa valtavasti kassavirtaa aikojen kuluessa. Siis jos homman osaa niinkuin vaikka Vatanen ja Matias. Tää on keino luoda iso brändi sellaisella voimalla johon ei lehti-, ym. mainoksilla päästä.
Eli yleisellä tasolla kaikki huippuhyvät sisällöntuottajat saavat palkkansa näistä kyllä. Ja se palkka on mittaamattoman arvokas myös Vatasen tapauksessa.
Mutta se siitä, tämmöistä tuumailua vain.
En valita vaikka tietäisin että lempi tubettajalla olisi 3 ferraria kartanon pihassa, videot täynnä tuotesijoittelua ja välissä kolmannen osapuolen videoita koska edelleen minä en maksa senttiäkään hänen tuottamastaan sisällöstö.
Ei ole väliä hyötyykö videon tuottaja tuotesijoittelulla, mainoksilla tai pullojen keräämisellä. Ihan kun sillä olisi mitään merkitystä mistä tulot tulee. Tuotettu materiaali on silti katsojalle täysin ilmaista.
Mä en ole väittänyt että hyvää hyvyyttäni mitään tekisin, mun pointti on aina ollut että se katsoja kuka ei maksa mitään videosta niin sillä ei ole mitään sananvaltaa jos videolla mainostetaan.
Minun mielestäni päivittäin katsomani 30-60min youtubea on kohtuullista korvata vaikka 1min mainoksia katsomalla. Sen verran talous kestää, ei mene päivä edes pilalle.