PTVGYM Jooel Vatanen

Jaa, mä maksoin tästä asunnosta 2005 168 tuhatta euroa ja yläkerran samankokoinen myytiin vuos takaperin 285. Tää on maksettu vajaan 6 vuoden päästä. Kovin on ruusuinen kuva sijoittamisesta ja asunnoista kovin negatiivinen kuva. Ja kun sulla vähän hukassa toi on, niin tiedätkö mitä taloyhtiöt tekee? Ne voi myydä liikehuoneistoja ja rahoittaa sillä isompia remppoja. Mulle koitui putkirempasta tästä syystä vajaan 100 euron lisäkorotus vastikkeeseen.

Ei mulla ole asunnoista negatiivinen kuva, ei mulla niitä muuten olisi osana salkkua. Jos olisit laittanut saman summan vuonna 2005 osakemarkkinoille, niin voisit ostaa sen yläkerran kämpän ja RS3:n velatta ja jäisi vielä ulkomaan matkaan. :rock: Tuosta ajasta maailman indeksi on tuplaantunut arvoltaan. Asunnoissa sijoitushan perustuu velkavipuun, että saat lainarahaa vastaan tuottoa koko pääomalle, josta siis suurimman osan kuitenkin omistaa pankki. Hyvä on kuitenkin omistaa helposti rahaksi vaihdettava ja arvoaan nostava asunto hyvältä alueelta! Sen lisäksi ei olisi ollenkaan huono sijoittaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mulla ole asunnoista negatiivinen kuva, ei mulla niitä muuten olisi osana salkkua. Jos olisit laittanut saman summan vuonna 2005 osakemarkkinoille, niin voisit ostaa sen yläkerran kämpän ja RS3:n velatta ja jäisi vielä ulkomaan matkaan. :rock: Tuosta ajasta maailman indeksi on tuplaantunut arvoltaan. Asunnoissa sijoitushan perustuu velkavipuun, että saat lainarahaa vastaan tuottoa koko pääomalle, josta siis suurimman osan kuitenkin omistaa pankki. Hyvä on kuitenkin omistaa helposti rahaksi vaihdettava ja arvoaan nostava asunto hyvältä alueelta! Sen lisäksi ei olisi ollenkaan huono sijoittaa...
Jos ja jos. Jos olis ostanut Applen osakkeita ennen iPhonea, niin. Blaa blaa. Tona aikana olis mennyt vuokriin jo yli 180 tonnia. Hyvät neuvot sulla. Äsken täällä nostettiin 10 tonnin sjoituksella 50 vuoden päästä 300k. Nyt täällä tehdään jo voittoa tonni kuukaudessa sijoittamalla. Ymmärrätkö sä, että normalilla janarilla ei ole koskaan laittaa mitään vajaata 200 tonnia sijoituksiin ja odotella 20 vuotta? Et varmaan, koska teoria, eikä käytäntöä mietitä ollenkaan. Sä kuolet perseraukisena isolla osakesalkulla, onnea elämään. Osa nauttii tästä ajasta täällä.

Viimeksi muokattu:
Jos ja jos. Jos olis ostanut Applen osakkeita ennen iPhonea, niin. Blaa blaa. Tona aikana olis mennyt vuokriin jo yli 35 tonnia.

No se voi olla JOS ja JOS, jos ostaa yhtä firmaa... Maailman indeksi kuvaa koko maailman osakemarkkinan kehitystä ja niin kauan kuin ko. mittari on ollut, niin suunta on ollut ylöspäin. Tätä indeksiä voi myös ostaa. Tämä perustuu siihen, että koko ajan syntyy enemmän ihmisiä ja kulutus kasvaa -> yritykset vaurastuvat. Ei tässä nyt mistään lotosta puhuta vaan tämä on ihan puhdasta taloustiedettä. Itsekään en korvaani aiemmin lotkauttanut sijoituksiin, koska en ollut perehtynyt asioihin. Osakkeiden arvot seilaavat ylös-alas lyhyellä aikavälillä, mutta pitkässä juoksussa suunta on koko ajan ylös. Ja sijoittamisen pitäisi olla juurikin pitkäjänteistä.

Hyvältä paikalta Mike ostanut asunnon ja tuokin fiksua. Muuttotappio paikoissa tuon hinnan voi kääntää toisin päin. Mutta keskitytään Vataseen eikä sijoittamiseen tässä ketjussa.

Hyvältä paikalta Mike ostanut asunnon ja tuokin fiksua. Muuttotappio paikoissa tuon hinnan voi kääntää toisin päin. Mutta keskitytään Vataseen eikä sijoittamiseen tässä ketjussa.

Sen verran asiaa pitää sivuta, että Vatasen tapauksessa on hänen kannattavinta sijoittaa rahansa omaan yritystoimintaansa, koska ainakin tilinpäätöstietojen perusteella ollut todella kannattavaa toimintaa ja iso hatun nosto siitä herralle! Toivottavasti saaga jatkuu ja Suomi saa uuden iloisen miljonäärin verotettavaksi. :oujee:

Joo omaa asuntoa jossa asutaan ei sijoituspiireissä kutsuta sijoittamiseksi. Asunnot jotka vuokrataan, tai flipataan on sitten sitä. Ei siinä omakotitalossa asun itsekin, mutta myös muita lajeja harrastan. Osakeindeksit on varmin tie (IMO) perus palkansaajalle vaurastumiseen pitkässä juoksussa (huom. vaurastumiseen). Sitten jos haluaa rikastua vaatii se jo ihan erilaista taitoa ja himpun sitä tuuriakin. Luonnollisesti myös riskit eri luokkaa. Yrittäminen on yksi niistä rikastumisen mahdollisista poluista.

Mitä tulee Vataseen niin hattu päästä rohkealle nuorelle miehelle. Mies on hyvä esimerkki siitä ettei bodarin tarvitse olla tyhmä. Yksi mikä tuntuu yhdistävän menestyneitä ihmisiä on 1. korkea työmoraali. 2. rohkeus tehdä. 3. perus talouden ymmärrys (ei meinaa etteikö voisi lelujakin olla). Vatasella(kin) tuntuu olevan nuo kaikki näin foorumin välityksellä. Tai ei tunnu, vaan on. Voisin lyödä tästä keski-ikäisen vasemman kivekseni pantiksi.

Mikellä myös hyvä pointti siinä et jos hautoo kaikkia hillojaan koko elämänsä, niin onhan sellainen ihminen omalla tavallaan aika dorka. Tosin tämäkin vain minun näkemys. Jos se jollekin tuo täyttymyksen, niin mikäs minä olen siihen sanomaan. Kukin tyylillään.

Jos rahaa ei sijoita, turha sitä niin hirveesti on pitää ainakaan tilillä. Jännä homma että tosi harva vieläkin puhuu sijoittamisesta. Itse yli 10 vuotta harrastanut sijoittamista. Yksi parhaista asioista elämässä, että tuon korkoa korolle ilmiön näkee nyt oikeasti. Suosittelen kaikkia sijoittamaan edes pikkusummalla jos ei muuta. Aika tekee sinulle rahaa, kun vaan malttaa odottaa. Tietysti ottaa asioista hieman selvää, ettei ihan sokkona rahaa johonkin tunge.
Aamen.

Mikellä myös hyvä pointti siinä et jos hautoo kaikkia hillojaan koko elämänsä, niin onhan sellainen ihminen omalla tavallaan aika dorka. Tosin tämäkin vain minun näkemys. Jos se jollekin tuo täyttymyksen, niin mikäs minä olen siihen sanomaan. Kukin tyylillään.

Eipä sitä kuitenkaan kannattaa ajatella, että jos sijoittaa turvatakseen eläkeikää että olisi turhaa koska voi jäädä auton alle ennen eläkeikää. Samalla periaatteella, ei mikään muukaan kannatta. Ostetulla autolla voi joutua kolariin, eikä sekään haudassa maatessa lämmitä.

Sijoittaminen on ihan sama missä rahan haaskaus, onko sillä väliä miten rahaa käyttää jos se on mieluisa asia itselleen, niin mitä väliä? Sitäpaitsi kyllähän sijoittaminen tukee yrityksiä jotka sitten valmistavat niitä tuotteita/palveluita joita kulutetaan.

Jos ja jos. Jos olis ostanut Applen osakkeita ennen iPhonea, niin. Blaa blaa. Tona aikana olis mennyt vuokriin jo yli 180 tonnia. Hyvät neuvot sulla. Äsken täällä nostettiin 10 tonnin sjoituksella 50 vuoden päästä 300k. Nyt täällä tehdään jo voittoa tonni kuukaudessa sijoittamalla. Ymmärrätkö sä, että normalilla janarilla ei ole koskaan laittaa mitään vajaata 200 tonnia sijoituksiin ja odotella 20 vuotta? Et varmaan, koska teoria, eikä käytäntöä mietitä ollenkaan. Sä kuolet perseraukisena isolla osakesalkulla, onnea elämään. Osa nauttii tästä ajasta täällä.

Näköjään olit muokannut vastaustasi, joten vastaan tähän uudelleen. Pidit omaa asuntoasi hyvänä sijoituksena, kun vuonna 2005 180k€ on tänä päivänä 280k€. Tähän kommentoin sen maailmaindeksin vertauksen, että samalla summalla sulla olisi nyt melkein 100k enemmän fyrkkaa. Ei tarvi suuttua. Maltillisella 5%:n vuotuisella tuotto-odotuksella sijoitettu pääoma tuplaantuu 14 vuoden aikana. En koe olevani persaukinen, mutta jonain päivänä me kaikki herätään viimeistä kertaa ja mitään ei saa mukaansa.

Näköjään olit muokannut vastaustasi, joten vastaan tähän uudelleen. Pidit omaa asuntoasi hyvänä sijoituksena, kun vuonna 2005 180k€ on tänä päivänä 280k€. Tähän kommentoin sen maailmaindeksin vertauksen, että samalla summalla sulla olisi nyt melkein 100k enemmän fyrkkaa. Ei tarvi suuttua. Maltillisella 5%:n vuotuisella tuotto-odotuksella sijoitettu pääoma tuplaantuu 14 vuoden aikana. En koe olevani persaukinen, mutta jonain päivänä me kaikki herätään viimeistä kertaa ja mitään ei saa mukaansa.
Unohdat kokoajan, että missä olisin asunut ton aikaa? Vuokriin olisi mennyt ainakin 12 tuhatta euroa vuodessa. Se siitä sitten.

Ja kyllähän se vain karu totuus on, että suomalaisten ymmärrys sijoittamista kohtaan on järkyttävän huonolla pohjalla. Tuossa ylempänä onkin jo tullut erittäin hyviä pointteja siitä, mitä sijoittaminen parhaimmillaan on.
Ei sijoittaminen todellakaan poissulje muuta elämään ja nautintoja, kuten täällä moni asian näkee. Omakohtaiset esimerkit ovat aina sieltä huonoimmasta päästä, mutta itse olen myös sijoittanut jo pitkään ja silti
omistan kaiken mitä tarvitsen, käyn 2-3 x vuodessa ulkomailla ja harrastan juuri niitä lajeja mitä haluan, niin paljon kuin haluan. Ja ei, en ole syntynyt mikään jalometallilusikka suussa, vaan ansiotulot ovat aavistuksen
suomalaisten vuositulojen keskiarvon yläpuolella.

Tähän on yhtenä syynä pohjoismainen ideologia kaikkea menestystä kohtaan, ns. Janten laki. Googlatkaa ja lukaiskaa, jos ei heti sano mitään.

IMO sijoittaminen harrastuksena tukee pitkällä tähtäimellä sekä yksilön että kansanterveyttä. TERVE suhtautuminen rahaan ja rahankäyttöön on kaiken A ja O.

Jos ei sijoita niin kannattaa edes säästötilille laittaa rahaa. Useimmilla on oma talous ihan päin helvettiä. Fakta on kuitenkin se että eläminen on kallista eikä duunaripalkalla pitkälle pääse. Kaikki eivät usko mutta ei välttämättä jää montaa senttiä taskuun sen jälkeen kun vuokrat/lainat + kaikki muut kiinteät menot ovat maksettu.

Mä sijoitan sen takia että voin 45vuotiaana jäädä halutessani pois työelämästä elämään osingoilla ja vuokratuloilla. 500e kuussa indeksirahastoon riittää jos ei enempää ole pistää. Kunhan aloittaa riittävän aikaisin.

Sä voit olla sijoittamalla ihan samanlainen perseaukinen, suurimman osan elämästä ja sitten ihmettelet vanhana pappana, että mitäs tekis rahoilla. Miten se eroaa siitä, joka on perseaukinen koko elämänsä?

Sulla on vähän turhan kielteinen kuva vanhenemista valtaosa eläkkeelle pääsevistä on täysin terveitä ja kykyneviä matkustelemaan,treenaileen ja nauttimaan elämästä myös seksistäJos on töitä tehdessä vähäkään ennakoinu tulevia ni siihen on myös varaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom