Mä olen funtsinut asiaa koripallon pelaajien ja futareiden aspektista. Näillä tuppaa useasti olemaan kehittyneet pohkeet. Jos miettii, että hyppäämällä ylöspäin pohje ainoastaan tekee lattian tasolta työtä jalkaterän ollessa tasaisena lattiassa kiinni. Siihen voimakas ja terävä supistus ja tämä jo riittää kasvattamaan pohjetta ilmeisen tehokkaasti näillä ihmisillä. Sovelsin tätä ajatusmallia niin, että jätin venytyksen kokonaan pois ja liikuin vain tasa-asennosta äärisupistukseen. Tämä myös mahdollistaa isommat painot ja suuremmat toistomäärät.
Et siis vie jalkaterää alemmas venytykseen vaan pidät vedon koko ajan pohkeella ja haet supistusta isoilla painoilla sekä pitkillä sarjoilla.
Venytän pohjetta sarjojen välissä hyvin voimakkaasti käyttäen lantiota. Työnnän siis lantiota eteenpäin kun jalkaterä on esim seinää vasten ylhäällä. 15-20 sekuntia per pohje.
Tämän jälkeen takaisin laitteeseen ja 30-50 toistoa vaihtaen jalkaterän asentoa joka sarjassa: jalkaterät yhdessä, jalkaterät ulospäin ja jalkaterät sisäänpäin.
Sarjoja 3-5 toistot 30-50 ja liikkeitä 1-3. Itselläni pohkeet kasvoi hyvin ja joka kerta kun tämän tavan treenata pohkeita esitän ihmisille salilla, jotka ihmettelevät tapaani, hämmästyvät nämä tekniikan tehokkuutta.
Itse en usko siihen, että hidas ja eksentrinen tapa treenata pohkeita ole se tehokkain. Vaan raju, pumppaava, räjähtävä, brutaali, isoilla painoilla tehdyt pitkät sarjat pakottavat pohkeet kasvuun. Pohje on lihas joka nimenomaan on jatkuvasti eksentrisessä vedossa kun seisot ja kävelet. Lihas on siis ajautunut kestämään tällaista rasitusta.