Jokerit-HIFK -nyrkkitappelu poliisitutkintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja loops
  • Aloitettu Aloitettu
veijo esso sanoi:
en tosin ole käynyt lätkämatseissa.
Kyllä se on semmoista lastentarha hommaa.. se kaukalossa tappelu. Psykologisesti tulkiten tappelut johtuvat tutti-iän traumoista. Eräs kuuluisa psykologi tutki kaukalon tappelijoita ja hän esitti teorian, jonka mukaan tappelijat eivät olleet saaneet tarpeeksi "mammaa" kun olivat vaippaiässä. Tästä johtuva aggressio on purettava luistimet jalassa. Ehkä ratkaisuna olisi "mamma-pullot" jäähyaitiossa, jolloin lapsuudessa menetetty mamma-pullo tulisi sitten jäähyllä.

Ihmettelen, että miksi tälläisiä ihmisiä kiinnostaa nyt yhtäkkiä "kaukaloväkivalta" kun ette edes seuraa jääkiekkoa. Tarkoitan siis kaltaisiasi ihmisiä mukaan luettuna kylttyyriministeri, irjatuloset ja suvilindenit. Eihän tämän nyt luulisi teitä haittaavan, jos ette edes käy hallilla ja MM-kisoissa harvemmin tapellaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerros mulle miksi tappelut kuuluu lätkään?
Tappelut on osa peliä, niinkuin roina osa kehoilua. Miksi yllättäen tappelut ei enää olisikaan osa peliä kun ovat olleet sitä vuosikymmeniä? Siksi kun karpelat ja heinäluomat vaalien lähestyessä hakee irtoääniä mitä ihmeellisimmistä asioista? Tätäkään ketjua ei olisi olemassa jos mylly olisi käyty vaikka Kalpa-Jyp matsissa..

Ihmettelen, että miksi tälläisiä ihmisiä kiinnostaa nyt yhtäkkiä "kaukaloväkivalta" kun ette edes seuraa jääkiekkoa.QUOTE]

Voihan sitä olla kiinnostunut erilaisista asioista. Tässä asiassa on esimerkiksi kiinnostavaa se, että jääkiekkokaukalossa on saanut syyllistyä pahoinpitelyyn ilman, että sillä olisi oikeudellisia seuraamuksia. Asiaa on puolusteltu mm. sillä, että väkivalta ja tappelut jollain tavalla kuuluvat juuri jääkiekon luonteeseen. Mielestäni tämä on hyvin kiinnostavaa.

Joku oikeusoppinut voisi valaista.

Nyt jos poliisilta tulee syyttämättäjättämispäätös, niin tuleeko jääkiekkotappelut ns. "laillisiksi", koska ennakkopäätös on tämänlainen?

Jos kumpikaan ei saa syytettä, niin tappeluhan on sillon sallittu?

Tappelut on osa peliä, niinkuin roina osa kehoilua. Miksi yllättäen tappelut ei enää olisikaan osa peliä kun ovat olleet sitä vuosikymmeniä? Siksi kun karpelat ja heinäluomat vaalien lähestyessä hakee irtoääniä mitä ihmeellisimmistä asioista? Tätäkään ketjua ei olisi olemassa jos mylly olisi käyty vaikka Kalpa-Jyp matsissa..

Eli sun mielestä lätkä ei oo lätkää jos siinä ei tapella?

Futiksessakin on varmasti potkittu vastustajia nilkoille yms. sääntöjen rikkomista tapahtunut jo vuosikymmenien ajan, mutta ei ne siltikään kuulu futikseen. Mikä siinä jäällä tappelemisessa on niin hienoa että sitä oikein pitää siellä harrastaa?

Eli sun mielestä lätkä ei oo lätkää jos siinä ei tapella?
On, mutta kunnon myllyt piristää peliä kivasti. Mä tykkään..

Futiksessakin on varmasti potkittu vastustajia nilkoille yms. sääntöjen rikkomista tapahtunut jo vuosikymmenien ajan, mutta ei ne siltikään kuulu futikseen.
Tämähän on eri asia. Samanlaista munatonta toimintaa kuin selkään tai polviin taklaaminen lätkässä. Nämä ei munkaan mielestä kuulu peliin.

Mikä siinä jäällä tappelemisessa on niin hienoa että sitä oikein pitää siellä harrastaa?
Yleisö innostuu, peli muuttuu kiihkeämmäksi, taklaukset siistimpiä ja taitopelaajat saavat pelata omaa peliä jne..

Edit: Olisiko poliisi ja karpelat toimineet yhtä tarmokkaasti jos Vande olisi polvitaklannut vaikka Kimmo Kuhdan kauden pakettiin? Kaukaloväkivaltaa sekin..

Ei nämä nielikäiset , heleniukset ja muut kaukalossa matsaavat urpot herätä ainakaan minussa kunnioitusta, päinvastoin lähinnä herää sääli ja myötähäpeä muuta joukkuetta kohtaan. Jos liigakiekkoilu menee Suomessa tuohon nyrkkien heilutteluun minä ainakin äänestän jaloillani enkä maksa enää ainoatakaan pääsylippua sm-liigan peleihin.

Tässä asiassa on esimerkiksi kiinnostavaa se, että jääkiekkokaukalossa on saanut syyllistyä pahoinpitelyyn ilman, että sillä olisi oikeudellisia seuraamuksia. Asiaa on puolusteltu mm. sillä, että väkivalta ja tappelut jollain tavalla kuuluvat juuri jääkiekon luonteeseen. Mielestäni tämä on hyvin kiinnostavaa.

Ei siellä kaukalossa voi ketään pahoinpidellä vasten tahtoa. Tappelusta voi aina luistella pois.

Pahimmillaan tappelemattomuus aiheuttaa sen että, kauden alussa taklataan parhaat pelaajat loppukaudeksi sivuun, kun ei tarvi enää pelätä että joutuu loppukauden väistelemään toisen jengin poliiseja. Luonne lajista muuttuu ainakin heti.
Mun mielestä lätkään kuuluu suoraviivaisuus ja tietty machoilu, hoidetaan hommat saman tien eikä viedä niitä välienselvittelyjä mihinkään piilosikailuun kuten jalkapallossa ja lähes kaikissa muissa lajeissa, se vaan ei kuulu lätkän luonteeseen. Tappelut turvaa myöskin sen että taitopelajat saavat pelata rauhassa taitokiekkoa, rupee niilta pienemmiltä vilkkailta luistelijoilta äkkiä polvikierukat katoamaan ja tappelijat kentältä poistuu.

Toisaalta olen ehkä vaan vanhanaikainen ja mun mielestä tappelut vaan kuuluu lätkään, muuten se on kaukalopalloa kiekolla pelattuna. Katsojamäärät varmaan tykkäisi tästä uudistuksesta, katsoohan kaukistakin monta sataa ihmistä vuodessa.

Edit: En myöskään usko että kenellekkään lätkän pelaajalla on tullut yllätyksenä että lätkäss ä voi tulla tappelu joskus...

Mitenhän punttipenat suhtautuisi jos valtiovarainministeri alkaisi yllätteäen paheksua vetoremmejä ja penkkipaitaa?

Edit: Olisiko poliisi ja karpelat toimineet yhtä tarmokkaasti jos Vande olisi polvitaklannut vaikka Kimmo Kuhdan kauden pakettiin? Kaukaloväkivaltaa sekin..

jep.missä olivat muutama vuosi sitten kun t.sihvosen polvitaklaus päätti Tuomo Ruudun (pitäskö se muuten kirjottaa Ruudun,vai Ruutun?) kauden..
tuossa kuitenkaan käyny kummallekkaan muuta kuin vähän saatto aamulla olla silmänympärys eri värinen.turhaa vouhotusta.

Mulle ihan sama, vaikka ne vetäis toisiansa suklikseen, mutta toi lakipuoli kiinnostaa enemmän. Saas nähdä tuleeko ennakkotapaus?!
Samalla syyllähän voidaan sitten kieltää Suomessa kaikki tappelulajit ja varsinkin MMA-kisat ;-)) *provo* Siellähän lyödään, potkitaan ja hapetetaan oikein urakalla.

Avautuminen:
Vittu että vituttaa kun lajia tuntemattomat paskanaamat tulee puuttumaan asioihin, kyllä lajipäälliköt sun muut jääkiekkopäättäjät osais hoitaa tän asian.:curs:

On, mutta kunnon myllyt piristää peliä kivasti. Mä tykkään..

Tämähän on eri asia. Samanlaista munatonta toimintaa kuin selkään tai polviin taklaaminen lätkässä. Nämä ei munkaan mielestä kuulu peliin.

Yleisö innostuu, peli muuttuu kiihkeämmäksi, taklaukset siistimpiä ja taitopelaajat saavat pelata omaa peliä jne..

Kiitos kun vaivauduit selittämään pointtisi, ilman mitään vittuilua mun jääkiekkotuntemuksesta :piis: , ymmärrän kantasi, en vain ole samaa mieltä kaikista asioista, mulle ne tappelut on enemmänkin ns. välttämätön paha kuin osa lätkää.

Tykkään katsoa reilua fyysistä lätkää, ja jos jätkillä keittää joskus yli niin on toki parempi että hanskataan vähän kuin että sikailtaisiin paljon(ei se tappeleminenkaan sikailua poista, valitettavasti). En taas tiedä kuuluuko osa gooneista taitotasoltaan samaan sarjaan muiden kanssa, onneksi nykytrendi on menossa siihen suuntaan että goonienkin täytyy osata pelata(näin ainakin NHL:ssä), SM-liigaa ei oo rehellisesti sanottuna tullut seurattua ihan vähään aikaan.

Wintikka sanoi:
Mulle ihan sama, vaikka ne vetäis toisiansa suklikseen..
hm, toihan voiskin olla pahempi pelote kuin tappeleminen. kontaktilaji -termi sais ainakin ihan uuden ulottuvuuden. :D

Voisiko joku toinenkin taho vaikuttaa asiaan? Mieti oikein tarkkaan!

Toki itse jääkiekkoväki ja pelaajat, jos kokisivat sen yhtä tärkeäksi ja ajankohtaiseksi kuin lajin "ulkopuolella" olevat vaikuttajat. Itse jääkiekkoväki on tyytyväinen liigan tämän hetkiseen tilaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom