Sen verran haluaisin minäkin kommentoida keittiöpsykologiallani tätä keskustelua, että vastaus kysymykseen MIKSI on mielestäni aika helppo.
Ensinnäkin kyseessä oli psyykkisestä tasapainottomuudesta kärsivä nuori mies, joka sanoi kehittäneensä kaikki ajatuksensa itse ja kielsi ottaneensa vaikutteita mistään. Tämä ei tietenkään ole totta, kaikki ottavat vaikutteita. Vaikutteiden ja esikuvien kieltäminen johtuikin ampujan lapsellisesta halusta olla kaikien muiden yläpuolella, ts. narsistisesta hybriksestä. Nuori mieli, nuoren ihmisen lapsellinen itsekeskeisyys, kehittymättömät empatiantaidot, eristäytyneisyys ja sisäänpäinkääntynyt ajattelu olivat siis kaiken perustana.
Lisätään sitten tähän yhtälöön tasapainottomasti valikoituneet mielenkiinnon kohteet ja erittäin suppea tieteellinen ja filosofinen sivistys yhdistettynä ehdottomaan luonteeseen. Ajatusmaailmansa ampuja määritteli parhaiten negaatioilla, tyyliin "vihaan kaikkea", "maailma on paska". Hänellä ei ollut mitään oikeita älyllisiä, toimivia ja pragmaattisia korjausehdotuksia, joten hänellä ei itse asiassa ollut mitään kunnollista älyllistä ideologiaakaan mitä kukaan voisi arvioida. Eikö kenestäkään muusta ole selvää kuka tällaisen ajattelun edelläkävijä sitten tässä tapauksessa on? -Tietenkin PENTTI LINKOLA, mies joka ei sitoudu mihinkään "ismiin", ei edes ns. "Linkolalaisuuteen". Mies, joka on natseja ihaileva viherhippi!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola .Perhetaustojen myötä on aivan selvää että Linkolan ajatukset ovat olleet voimakkaasti vaikuttamassa Tuusulan ampujan kehitykseen. Pekka-Eric Auvinen meni siis sekaisin em. tekijöiden yhteisvaikutuksesta.
Huomioitavaa on että Linkolakaan ei osaa ajatella kunnolla asioita loppuun, omaa epäinhimillisen arvomaailman ja on ylimielinen ja typerä ja jättänyt koulunsa kesken 1. vuoden jälkeen. Tämän vuoksi Linkola ei ymmärrä kunnolla edes biologian lainalaisuuksia, joilla ideologiaansa perustelee, samoin kuin Tuusulan ampuja perusteli toimiaan "evoluutiolla". Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö kummallakin voisi olla siellä täällä sinänsä järkevän kuuloisia yksittäisiä ajatuksia, mm. se että ihminen tuhoaa maailmaa ja että jotain voitaisiin tehdä toisin. Mutta tämä ei ole mitään käänteentekevää, eikä vaadi huippuälyä.