BB Johannes Loima

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snake
  • Aloitettu Aloitettu
Karusti sanottuna tämä traaginen tapahtuma ei saisi mennä hukkaan, tämän pitäisi herättää että kaikilla ei mene hyvin vaikka siltä voisi ulos näyttää.
Pitäisi olla "kysy kaverilta miltä sinusta tuntuu oikeasti tänään" päivä vaikka joka sunnuntai, ehkä joku avautuisi ja joku tälläinen jäisi tekemättä.
Nykymaailmassa ei vain oikein taida olla sitä sunnuntaita. Maailma pyörii 24/7 kiihtyvällä tahdilla. Silloin, kun pitäisi olla rauhoittumassa ja soittaa sille kaverille, niin tilataan netistä vaatteita tai ollaan valitsemassa rahkaa lähimarketista. Sitten kun olis aika soittaa, niin ottaa erän classofclaania.
Itse pohdin vain sitä, onko siis syynä masennusten yms. tautien aiheutumiseen (ainakin osittain) maailman meno itsessään. Uutisissa 80% on negatiivissävytteistä taikka reunaesimerkkejä aiheista, jotka ärsyttävät ja mietityttävät jne.
Olen itse kuullut miten hoetaan sitä, kun on niin kiire niin kiire. Vaikka mikään muu ei ole muuttunut (puhutaan työympäristöstä) kuin se, että on itselle itse keksitty some yms. tekemistä jotka ainoastaan saavat sen kiireen tunnun.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todella vaikea aihe ja surullinen kohtalo, voimia omaisille ja syvät osanottoni.

Mielenterveysongelmat koskettavat varmasti montaa meistä tavalla tai toisella kenellä lähipiirissä ja kenellä itsellään, ongelmat ovat yksilöllisiä kuten ihmisetkin ja monen kohdalla apu ei ole saatavilla riittävän ajoissa.

Armeijassa ollessani ikäväkseni jouduin kuulemaan kahdesta elämän päätymisestä, joita en kyllä avaa enempää. Toisen tunsin hieman paremmin ja kaveri oli humoristinen ja lähes aina hyvällä tuulella ulkoapäin katsottuna.

Tuttuni on pitkän aikaa sairastanut masennusta, olen vuodesta toiseen seissyt rinnalla ja käynyt hänen kanssaan terapiassa on ollut myös hetkiä jolloin terapiat eivät ole toteutuneet, vuosien jälkeen tilanne on mennyt parempaan suuntaan vaikka toisinaan tulee takapakkia. Tässä tilanteessa myös uniapnean riski on mahdollinen jota seuraavaksi selvittämässä.

Päihderiippuvaisen läheisenä elämä ollut myös melko vuoristorataa, ajottain hyvässä ja ajoittain huonossa valossa. Olen monesti halunnut puhua ulkopuolisille, mutta en ole pystynyt. Monesti tilanteissa jossa päihderiippuvuus tulee esille, alkaa hikoiluttaa ja sydän lyömään tiheämpään. Enkä oikeastaan aina tiedä mitä haluan sanoa, mutta toisinaan vain tulee tarve avautua.


Haluaisin joskus syventää osaamistani painottuen mielenterveys ja päihdetyöhön, henkilökohtaisesti todella tärkeä asia. Seiskää läheistenne rinnalla.
 
Mutta juurikin tämä, että jos takki on henkisesti täysin tyhjä, niin mistä on löytynyt voimavaroja harjoittaa vaikkapa sitten kehonrakennusta intohimolla. Vaatii varmaan aika paljon ja on raskasta pitää tuollaista "kulissia" yllä kun oikeasti on aivan loppu.

Joskus juuri se, että on jokin homma mihin keskittyä jatkuvasti aivan täysillä, voi toimia elämää koossa pitävänä voimavarana, joka pitää ihmisen käynnissä päivästä toiseen ja auttaa työntämään muut asiat taustalle. Tämä on myös omiaan hämäämään muita ihmisiä, että kuinka johonkin asiaan niin voimalla panostavalla ihmisellä voisi mennä huonosti tai tämä voisi olla uupunut. Sitten vain kun jostain syystä pakka hajoaa, niin se lopullinen romahdus voi olla todella raju.
 
Nykymaailmassa ei vain oikein taida olla sitä sunnuntaita. Maailma pyörii 24/7 kiihtyvällä tahdilla. Silloin, kun pitäisi olla rauhoittumassa ja soittaa sille kaverille, niin tilataan netistä vaatteita tai ollaan valitsemassa rahkaa lähimarketista. Sitten kun olis aika soittaa, niin ottaa erän classofclaania.
Itse pohdin vain sitä, onko siis syynä masennusten yms. tautien aiheutumiseen (ainakin osittain) maailman meno itsessään. Uutisissa 80% on negatiivissävytteistä taikka reunaesimerkkejä aiheista, jotka ärsyttävät ja mietityttävät jne.
Olen itse kuullut miten hoetaan sitä, kun on niin kiire niin kiire. Vaikka mikään muu ei ole muuttunut (puhutaan työympäristöstä) kuin se, että on itselle itse keksitty some yms. tekemistä jotka ainoastaan saavat sen kiireen tunnun.
Aamen. Kun muistelee niin kyllähän sitä vitutti rankastikin aikoinaan 90 ja 2000 luvuilla. Siihen auttoi kun tapasi kavereita ja nauroi vedet silmissä. Myös viikonloppujen dokaamiset oli henkireikä (NUOREMPANA, ei enää kun jälkiolot ovat mitä ovat).
Jos ihmiset käyttäisivät edes puolet ajastaan johonki muuhun kuin somen selaamiseen olisi maailma vitusti parempi paikka. Kukaan ei osaa olla enää tekemättä mitään. Ei ihme että aivot käyvät ylikieroksilla.
Esimerkki:
Lähdetään vähän mökille rauhoittuun, luonnollisesti tämä on kerrottava someen. Sitten kuvataan kuinka pakataan kamat ja matkalla tehdään vähä q&a:ta. Perillä kuvataan saapuminen ja esitellään kallis vuokrahuvila. Koko viikonloppu tuutataan kuvia ja videoita kuinka ihanaa on rentoutua ja heittää aivot narikkaan eikä ymmärretä ettei ne aivojen kierrokset laske missään vaiheessa koska koko elämä pyörii sen 8x15cm kokoisen muovisen esineen ympärillä.
 
Mielenterveysongelmat toki sucks, mut harvempi on vielä havainnut paljonko roolia myös koronalla, lieveilmiöineen. Siis aivan varmasti pokeja lomauteltu, vähempi hommia, saleja kiinni ja paljo muutakin. Mutta myös ihmisten näkemisistä missä vaan on tehty haastavampaa ja tottakai kokoontumiset kiellettyä. Moni on alkanut oireilemaan vaikkei edes historiassa ole todettu masennuksia tms
 
Aamen. Kun muistelee niin kyllähän sitä vitutti rankastikin aikoinaan 90 ja 2000 luvuilla. Siihen auttoi kun tapasi kavereita ja nauroi vedet silmissä. Myös viikonloppujen dokaamiset oli henkireikä (NUOREMPANA, ei enää kun jälkiolot ovat mitä ovat).
Jos ihmiset käyttäisivät edes puolet ajastaan johonki muuhun kuin somen selaamiseen olisi maailma vitusti parempi paikka. Kukaan ei osaa olla enää tekemättä mitään. Ei ihme että aivot käyvät ylikieroksilla.
Esimerkki:
Lähdetään vähän mökille rauhoittuun, luonnollisesti tämä on kerrottava someen. Sitten kuvataan kuinka pakataan kamat ja matkalla tehdään vähä q&a:ta. Perillä kuvataan saapuminen ja esitellään kallis vuokrahuvila. Koko viikonloppu tuutataan kuvia ja videoita kuinka ihanaa on rentoutua ja heittää aivot narikkaan eikä ymmärretä ettei ne aivojen kierrokset laske missään vaiheessa koska koko elämä pyörii sen 8x15cm kokoisen muovisen esineen ympärillä.
Minulla ei ole älykännykkää eikä facobookkia ihan vanhan jäärän periaatteen vuoksi. Olen katsellut esim. Syömässä käydessäni vaimon kanssa, kuinka pariskunnat pöydän molemmin puolin tuijottavat kännyköitään ja minusta se on sairasta.
 
Somella on varmasti negatiiviset vaikutuksensa, mutta yhtä varmasti netin ja sosiaalisen median myötä moni on löytänyt ystäviä, verkostoja (esim Pakkis), vertaistukea ja moni on löytänyt kanavan tulla ensimmäistä kertaa nähdyksi/kuulluksi. Itsemurhien määrä on myös vähentynyt vuoden 1990 jälkeen tasaisesti ja lähes puolittunut 2020 mennessä.

Ennen apua on saanut vielä huonommin, vielä vähemmän on osattu/uskallettu pyytää apua ja tietoa mielenterveyshäiriöistä on nykyään todella hyvin saatavilla, ja häiriöistä tiedetään ylipäätään paljon enemmän.

Siltikin, tietysti, tällaiset uutiset pysäyttää ja koskettaa ja toivottavasti apua saisi edelleen tulevaisuudessa entistä helpommin.
 
Minulla ei ole älykännykkää eikä facobookkia ihan vanhan jäärän periaatteen vuoksi. Olen katsellut esim. Syömässä käydessäni vaimon kanssa, kuinka pariskunnat pöydän molemmin puolin tuijottavat kännyköitään ja minusta se on sairasta.

Somella on varmasti negatiiviset vaikutuksensa, mutta yhtä varmasti netin ja sosiaalisen median myötä moni on löytänyt ystäviä, verkostoja (esim Pakkis), vertaistukea ja moni on löytänyt kanavan tulla ensimmäistä kertaa nähdyksi/kuulluksi. Itsemurhien määrä on myös vähentynyt vuoden 1990 jälkeen tasaisesti ja lähes puolittunut 2020 mennessä.

Ennen apua on saanut vielä huonommin, vielä vähemmän on osattu/uskallettu pyytää apua ja tietoa mielenterveyshäiriöistä on nykyään todella hyvin saatavilla, ja häiriöistä tiedetään ylipäätään paljon enemmän.

Siltikin, tietysti, tällaiset uutiset pysäyttää ja koskettaa ja toivottavasti apua saisi edelleen tulevaisuudessa entistä helpommin.
"Älykännykkä" ja some ovat hyviä renkejä mutta huonoja isäntiä. Ja ne kun rakennetaan/ohjelmoidaan tarkoituksella niin, että rengistä tulee liiankin usein se isäntä.
 
En tiedä mikä tässä tilanteessa ajoi nuoren miehen peruuttamattomaan ratkaisuun, mutta moni suomalaisista on ylivelkaantunut, perintätoimistot ja vouti hengittää väsymättä niskaan ja taloudellinen tilanne on mielessä 24/7/365 ajatukset eivät irtoa ahdistavasta tilanteesta sekunniksikaan. Taloudellinen ahdinko voi olla pahempi kuin elinkautinen vankeus , se ei lopu tietyissä tilanteissa koskaan, ei koskaan.. Töissä pitäisi käydä mutta takaraivossa jäytää totuus että seuraavanakin palkkapäivänä ja 50, 100, 150:nä palkkapäivänä sama laulu jatkuu. Olet perheellinen töissäkäyvä ja yrität pärjätä samanlaisella toimeentulolla kuin työttömyyskorvausta nostava omasta tahdostaan työtön oleva yksineläjä, jolle vielä Kela hyvässä lykyssä kustantaa asumisen ja olemalla tietoinen siitä että ikinä et pääse perheesi kanssa lomamatkoille, lasten harrastuksista mahdollisia on vain ne ilmaiset, pesukoneen tms. rikkoontuessa ei ole mahdollista hankkia osamaksulla Gigantista uutta koska ei ole luottotietoja, eikä niitä 10-20v ole takaisin tulossakaan. Tämän infernaalisen paineentunteen kanssa yrität käydä töissä, hoitaa jokapäiväisiä asioita, tiedät että kukaan ei voi oikeasti auttaa niin että oikeasti helpottaisi pitempään kuin muutaman päivän tai viikon. Ehkä joku maksaa puolestasi laskun tai kaksi, kunnes taas seuraavat erääntyvät. Ulosotossa mahdollisesti sellainen summa ettei sen pääoma vähene vaikka kuinka käyt töissä ja nettopalkastasi pidätetään se 1/3, päinvastoin, korot vain kasvattavat pottia entisestään. Ulosotto ei myönnä sinulle vapaakuukausia koska et ole tulorajaulosmittauksen piirissä.

Ylläolevaa et välttämättä ole itse aiheuttanut, mutta sillä ei ole merkitystä, tai jos olet niin viimeinenkin oljenkorsi, mahdollisuus velkajärjestelyyn viedään.

Ei siis aina peruuttamattomaan ratkaisuun päätyvä ihminen ole mielenterveyspotilas vaan taustalla voi olla yllämainitun kaltainen, sellainen pimeä tunneli jonka päässä ei löydy valoa. Ei auta lääkärin kanssa keskustelu eikä SSRI:t.

Jaksettava vain on koska on se perhekin, vaimo, lapset...

Tähän vielä päälle muut maalliset murheet, niin... En äkkiseltään voi kuvitella pahempaa maanpäällistä helvettiä. Toiset jaksavat olla tällaisessa löysässä hirressä kauemmin kuin toiset, mutta kuinka raadolliselta sitten kuulostaakin niin itsensä hävittäminen voikin alkaa kuulostaa parhaalta ratkaisulta. 😥
 
Erittäin hyvin siedetyistä ja erityyppisiin masennuslääkkeisiin täysin eri vasteen tarjoavat sähkö- ja ketamiinihoidot. Mekanismi ja toimivuus, haittavaikutuksista puhumattakaan eri luokkaa. Itse pitkään psyk.puolella muistaakseni eräs oli, jolle ei tehonnut, mutta olikin psykopatian piirteet vahvana. Useammin jouduttiin tinkimään suunnitellusta 10 hoitokerrasta maanisuuden tai vähintään hypomaanisuuden vuoksi. Yleensä toki käytetään vain vakaviin masennustiloihin, mutta masennushan luokitellaan psykoottistasoiseksi, jos ihminen on niin näköalaton, että itsensä tappaminen on ainoa vaihtoehto. "Hauskasti" loistava Yksi lensi yli käenpesän romahdutti sähköhoidon suosion ja käytön masennuksen hoidossa. Onneksi trendi on muuttumassa tuon lääkekuonan takia. Ja itsellä ei omaa lehmää ojassa, sitalopraamista selkeä hyöty. Todellisuudessa ehkä joku jalkaterä nykyään vähän nytkähtää.

Mutta tämäkin vain hoidollinen puoli, ennaltaehkäisy liian laaja kysymys...

Kevyt mullat Loimalle. Ei ole koskaan urhelijan poismeno näin koskettanut...
 
Erittäin hyvin siedetyistä ja erityyppisiin masennuslääkkeisiin täysin eri vasteen tarjoavat sähkö- ja ketamiinihoidot. Mekanismi ja toimivuus, haittavaikutuksista puhumattakaan eri luokkaa. Itse pitkään psyk.puolella muistaakseni eräs oli, jolle ei tehonnut, mutta olikin psykopatian piirteet vahvana. Useammin jouduttiin tinkimään suunnitellusta 10 hoitokerrasta maanisuuden tai vähintään hypomaanisuuden vuoksi. Yleensä toki käytetään vain vakaviin masennustiloihin, mutta masennushan luokitellaan psykoottistasoiseksi, jos ihminen on niin näköalaton, että itsensä tappaminen on ainoa vaihtoehto. "Hauskasti" loistava Yksi lensi yli käenpesän romahdutti sähköhoidon suosion ja käytön masennuksen hoidossa. Onneksi trendi on muuttumassa tuon lääkekuonan takia. Ja itsellä ei omaa lehmää ojassa, sitalopraamista selkeä hyöty. Todellisuudessa ehkä joku jalkaterä nykyään vähän nytkähtää.

Mutta tämäkin vain hoidollinen puoli, ennaltaehkäisy liian laaja kysymys...

Kevyt mullat Loimalle. Ei ole koskaan urhelijan poismeno näin koskettanut...
Se vaan taitaa nuo ketamiinihoidot suomessa olla aika kiven alla, lupaavia tutkimustuloksia toki.
 
Meillä kertoi työkaveri vuosia sitten kuinka hänen poikansa päätyi viemään oman henkensä ja oli kirjoittanut viestiin ennen tekoa, että tietää kyllä mistä ja miten apua olisi saatavilla muttei enää kiinnostanut eikä jaksanut sitä hakea. Näihin on todella hankala edes yrittää samaistua kun itse elänyt pumpulissa eikä ole mitään perusvitutuksia suurempia ongelmia ollut.

Ei niihin pystykkään samaistumaan. Ite olin 32v asti huoleton eikä mikään painanut mieltä pahemmin ikinä. Sitten koin pääongelmat itse. Väitän että sitä ennen en oikeasti ymmärtänyt mitä pääongelmat on kun pahinkaan vitutus ei kauaa kestänyt eikä kiusannut ajatuksissa niin ettei saa nukuttuakaan. Ei pystynyt samaistumaan eikä ymmärtänyt ja luuli about että ajatuksia voi hallita täysin. Sitten kun ite koki nuppiongelmat niin rupesi vasta oikeasti ymmärtämään edes vähän millaista voi olla kun pää vittuilee. Ja luuli että pääongelmat liittyy aina jotenkin siihen että elämä on oikeasti perseellään. Ei vaadi mitään oikeita ongelmia. Mieli voi tehdä olosta kärsimystä vaikka asiat olis oikeasti kunnossa.
 
Mutta juurikin tämä, että jos takki on henkisesti täysin tyhjä, niin mistä on löytynyt voimavaroja harjoittaa vaikkapa sitten kehonrakennusta intohimolla. Vaatii varmaan aika paljon ja on raskasta pitää tuollaista "kulissia" yllä kun oikeasti on aivan loppu.

Itelläkin kokemus sellaisesta masennuksesta että sosiaaliset kontaktit vähenee, treenit ja urheilu loppuu, ruokavalio on sellainen että pysyy jotenkin elossa. Käy töissä mutta muuten ei jaksa mitään. Itseään ruokkiva negatiivinen kierre. Vastaavasti sieltä nousuun on liittynyt liikunnan aloittaminen ja aktiivisuuden lisääntyminen.

Mutta onhan niitä edellä kuvatusta "perinteisestä" masennuksesta hyvin erilaisia pääongelmia paljon paljon erilaisia. Vaikkaa jaksaa viettää aktiivista elämää niin voi olla pään sisällä kärsimystä. Se hämää kyllä että miten voi olla kun jaksaa kuitenkin olla aktiivinen.

Todella surullinen juttu tämä Johanneksen pois meno. 😞
 
Lähdetään vähän mökille rauhoittuun, luonnollisesti tämä on kerrottava someen. Sitten kuvataan kuinka pakataan kamat ja matkalla tehdään vähä q&a:ta. Perillä kuvataan saapuminen ja esitellään kallis vuokrahuvila. Koko viikonloppu tuutataan kuvia ja videoita kuinka ihanaa on rentoutua ja heittää aivot narikkaan eikä ymmärretä ettei ne aivojen kierrokset laske missään vaiheessa koska koko elämä pyörii sen 8x15cm kokoisen muovisen esineen ympärillä.

Eipäs nyt lähdetä somea syyllistämään. Vanhoilla jyyrillä ei tunnu ikinä mennä tajuntaan, että sosiaalinen media on tuonut todella paljon hyvääkin ja ainakin itse väitän, että haitalliset lieveilmiöt ovat huomattavasti pienemmässä roolissa.
 
Eipäs nyt lähdetä somea syyllistämään. Vanhoilla jyyrillä ei tunnu ikinä mennä tajuntaan, että sosiaalinen media on tuonut todella paljon hyvääkin ja ainakin itse väitän, että haitalliset lieveilmiöt ovat huomattavasti pienemmässä roolissa.
Kirjoitinkin aiemmin että puhelin ja some ovat hyviä renkejä mutta huonoja isäntiä. Itsekin hyödynnän somea firmani mainontaan. En nyt hirveän vanha jäärä ole ja olen itsekin kokenut jonkin asteisen someriippuvuuden kunnes pikkuhiljaa sovellus kerrallaan lopetin. Nykyään someksi kelpaa tämä palsta ja youtube videot harvoilta ja valituilta.

Ps. Kysyppä keltä tahansa opettajalta kuinka lasten käytös ja keskittymiskyky on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja onko se hyvä suuntaus.
 
Eipäs nyt lähdetä somea syyllistämään. Vanhoilla jyyrillä ei tunnu ikinä mennä tajuntaan, että sosiaalinen media on tuonut todella paljon hyvääkin ja ainakin itse väitän, että haitalliset lieveilmiöt ovat huomattavasti pienemmässä roolissa.
Ilman somen tuomia ihan oikeita livekontakteja olisin varmaan itse ollut ja olisin syvissä vesissä, en oikein tapaa missään ihmisiä siinä mielessä että tutustuisi mutta tosiaan sen kautta on tullut paljon ihmisiä oikeaan elämään.
Toisaalta kun monen urheilijankin pitää koittaa pysyä pinnalla siellä niin aiheuttaa eri lailla paineita.
 
Eipäs nyt lähdetä somea syyllistämään. Vanhoilla jyyrillä ei tunnu ikinä mennä tajuntaan, että sosiaalinen media on tuonut todella paljon hyvääkin ja ainakin itse väitän, että haitalliset lieveilmiöt ovat huomattavasti pienemmässä roolissa.
Somea tuskin pelkästään kannattaa syytellä.
Mutta itsemurhiin liittyen pitää ottaa myös huomioon ikä ja sukupuoli.
Nopeella kuukletuksella löyty ainakin tieto, että nuorten naisten itsemurhat ovat jopa lisääntyneet viimeisen 10 vuoden aikana, vaikka kokonaisuudessa itsemurhat ovat laskeneet.
lähde: https://findikaattori.fi/fi/10

Tää on vähän paska aihe, kun tässä ainoastaan aika ja tulevaisuus näyttää miten homma etenee. :cry:
 
Ps. Kysyppä keltä tahansa opettajalta kuinka lasten käytös ja keskittymiskyky on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja onko se hyvä suuntaus.
Kenenkään mielipide nyt ei kerro mitään mistään. Eiköhän uusi sukupolvi ole vain adaptoitunut nykypäivän maailmaan.

Ps. tää nykyinen sukupolvi on huonompi kuin minun sukupolvi -ajattelutapa on toinen mitä vanhemmilta jyyriltä kuulee jatkuvasti. Se on elänyt varmasti läpi historian ja aina on hyvin pärjätty.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom