Jim-tv Poliisit 26.1. alkaen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli taas väijyttyä tää sarja ja tuli mieleen että tarvitaanko 4kpl LP:n poliiseja yhden mopopojan sakottamiseen? Tuskin.

LP:n partiot tekevät käsitykseni mukaan aika paljon töitä ryhmänä. Ja kuten ohjelmastakin oli havaittavissa, mukana taisi olla yksi maija ja kaksi moottoripyörää. Ja siinä taidettiin sanoa, että mp-poliisin on hankalaa alkaa kirjoittamaan sakkoa pyörän päältä käsin, joten maijan kanssa kulkevat hoitavat sen puolen. Lisäksi mp-poliiseilla on taas enemmän kokemusta kaksipyöräisistä, joten miksipä he eivät voisi olla mukana tsekkaamassa sitä mopoa, jättää sooloilut pois ja odottaa kunnes koko ryhmä on taas kasassa seuraavaa tehtävää varten?

Liikenteenvalvontaa voi tietysti tehdä yhden partionkin voimin muun toiminnan ohessa, mutta usein esim. puhallus- ja muissa ratsioissa käytetään JP:n puolellakin usempia partioita.

Kuinka mautonta on ensin kirjottaa 500e sakko ja toivottaa sitten "Hyvää päivän" jatkoa.

Tämä naispoliisihan taisi sanoa, että hyvää päivänjatkoa tästä sakosta huolimatta. Ja yrittihän hän kertoa, että sakon voi maksaa muutamassa erässä. Mä en oikein tiedä mitä siinä olisi pitä nyt sanoa? Musta toi oli ihan kohteliasta. Ja sitä saa mitä tilaa.

Aivan saatanallinen inhoreaktio tosta vitun liikkuvasta poliisista. :curs:

Tätä mä olen aina miettinyt, että kuinka nimenomaan liikkuvaa poliisia tai liikennettä muuten valvovaa inhotaan niin syvästi? Ilmeisesti siksi, että he eivät ole jahtaamassa riskaajia ja murhamiehiä, vaan "kyttäävät" tavallisia kansalaisia. Ehkä liikennettä ei pitäisi valvoa lainkaan tai sitten se kannattaisi tehdä valikoiden... Pitäisi varmaan vaan ottaa rattikset haaviin, mutta päästää ylinopeutta ajavat jatkamaan matkaa.

Sitten nostetaan hirveä älämölöö, jos koku hurjastelija ja punaisia päin ajava ajaa kahden pikkulapsen päälle Huopalahdentiellä Helsingissä ja ollaan kokoamassa erilaisia kansanliikkeitä. Tai jos rattijuoppo ajaa äidin ja pikkulapsen päälle. Mutta annas olla, jos joudut itse ylinopeutta ajavana poliisin haaviin, niin se se vasta on paskamaista "kyttien" taholta, koska enhän minä mikään rikollinen ole. Siitäkin huolimatta, että saatat olla itse se, joka ajaa vahingossa hengiltä jonkun.

Joiltain osin ihan hyvä sarja, mutta toiminnan puute pitkästyttää jenkkisarjoihin tottunutta katsojaa. Siellä sentään pelti vääntyy, luodit sinkoilevat ja ukkoa lyödään rautoihin niin että heikompia hirvittää.

Minun mielestäni myös nuo kyttäruudun poliisin matkassa pätkät ovat olleet vauhdikkaampaa katsottavaa.. Sinänsä outoa kun on sama tekijäkin ymmärtääkseni kyseessä..?

Hyvä tuo sarja on siitä, että se kertoo tavallisen poliisin tavanomaisista työtehtävistä. Se on sitten eri asia kuka jaksaa pidemmän päälle seurata sarjaa, jossa toinen poliisi tykkää heseruoasta ja toinen mäkin safkoista, yhden herkku on maksalaatikko ja toinen kaveri ei halua vaihtaa eväitään päikseen.

Niin, kyllä tuo TV:ssä näytetty on sitä suomalaisen poliisin arkea. Ei se siitä muuksi kauheasti muutu. Aika harvoin ajetaan pillikeikkaa.

Tätä mä olen aina miettinyt, että kuinka nimenomaan liikkuvaa poliisia tai liikennettä muuten valvovaa inhotaan niin syvästi? Ilmeisesti siksi, että he eivät ole jahtaamassa riskaajia ja murhamiehiä, vaan "kyttäävät" tavallisia kansalaisia. Ehkä liikennettä ei pitäisi valvoa lainkaan tai sitten se kannattaisi tehdä valikoiden... Pitäisi varmaan vaan ottaa rattikset haaviin, mutta päästää ylinopeutta ajavat jatkamaan matkaa.

Itse mietin ihan samaa. Jos lakeja noudattaa, ei pitäisi olla mitään valittamista, ja jos päättää olla noudattamatta, on poliisin tehtävä ottaa kiinni ja antaa siitä sanktiota. Jos siitä saa jonkin inhoreaktion, taitaa syy löytyä peilistä eikä poliisista.

Olisin odottanut vähän kovempaa sanktiointia perseellään olevan moottoripyörän suhteen. Rekkari osoittaa kohti taivasta ja moni muukin asia vialla, ja aikaisemmistakin korjauskehotuksista huolimatta ajo sai jatkua.

No tähän on helppo vastaus. Asia on aika pitkälle noin niin kuin sanoit. Kyllähän se vituttaa, kun ajat pientä ylinopeutta ja kytät sattuu kohalle. Siinä sitä sitten taas istutaan maijan takana ja ootellaan että minkälaista voittoa ne kirjottaa. Ei tämmöset tilanteet mitään positiivistä kuvaa "liikkuvaa pollaria" kohtaan ainakaan lisää, vaikka vika onkin itessä.

Anonymity sanoi:
Tämä naispoliisihan taisi sanoa, että hyvää päivänjatkoa tästä sakosta huolimatta. Ja yrittihän hän kertoa, että sakon voi maksaa muutamassa erässä. Mä en oikein tiedä mitä siinä olisi pitä nyt sanoa? Musta toi oli ihan kohteliasta. Ja sitä saa mitä tilaa.

Kyttiä on tosiaan kahdenlaisia: on niitä mukavia(yleensä vähän vanhemmat henkilöt), jotka hoitaa hommat asiallisesti, jättää turhan vittuilun pois ja joskus pistää vähän huumoriakin mukaan. Sitten on myös täysiä kusipäitä(yleensä nuoremmat), jotka on olevinaan niin poliisia niin poliisia, mukatärkeitä piilovittuilijoita.

Vaikka "asiakas" ei aina itekkään suhtaudu skoudeja kohtaan kovin asiallisesti, niin eron huomaa siinäkin, että joku vanhempi, asiallinen pollari antaa jonkun känniläisen "haista vittu" huudon mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koska tää pollari tietää että känniläisiltä tommoset heitot on normaalia, eikä ota siitä itteensä. Joku kusipäisempi pollari ottaa tommosesta tilanteesta välittömästi itteensä ja korottaa ääntään ja taas ollaan niin tärkeetä.

Sitten nostetaan hirveä älämölöö, jos koku hurjastelija ja punaisia päin ajava ajaa kahden pikkulapsen päälle Huopalahdentiellä Helsingissä ja ollaan kokoamassa erilaisia kansanliikkeitä. Tai jos rattijuoppo ajaa äidin ja pikkulapsen päälle. Mutta annas olla, jos joudut itse ylinopeutta ajavana poliisin haaviin, niin se se vasta on paskamaista "kyttien" taholta, koska enhän minä mikään rikollinen ole. Siitäkin huolimatta, että saatat olla itse se, joka ajaa vahingossa hengiltä jonkun.
Se inho tulee itselläni siitä tavasta, millä tota hommaa tehdään. Harvoin siinä ollaan ihan enkelin asialla, ennemmin katsotaan ne mehukkaimmat paikat narauttaa ja sitten maiskutellaan tyytyväisenä. Jos ei vuoron loppuun mennessä ole saatu kunnon saalista, niin sitten keksitään jotain (*omakohtainen kokemukseni alempana). Olen ihan henkilökohtaisesti todistanut, kun poliisi on sanonut mulle, että häntä tyydytti kirjoittaa sakko. Olen myös kokenut suoraa vittuilua ja asiatonta käytöstä poliisilta (kiroilua, päällepuhumista ja putkalla uhkailua ellen lopettaisi argumenttini lausumista).

*Tälläkin hetkellä odottelen oikeudenkäyntiä rangaistusvaatimuksesta, jonka mukaan etuvetoisen autoni perä lähti irti alle 20 km/h vauhdissa kesäkeleillä, uusilla kesärenkailla ja DSTC kytkettynä päälle. :rolleyes: Varokaa ihmiset Mikonkatua, siellä ei fysiikan lait päde.

Eikö se kysyny se nainen siltä yhdeltä jampalta, jolla oli kortti hyllyllä, että "Onkos sitä enemmänki tullu kortitta ajeltua?" tjsp?

Odottikohan se ihan rehellistä vastausta? Tai ehkä se oli tosiaan jannulla eka kerta.

Se inho tulee itselläni siitä tavasta, millä tota hommaa tehdään. Harvoin siinä ollaan ihan enkelin asialla, ennemmin katsotaan ne mehukkaimmat paikat narauttaa ja sitten maiskutellaan tyytyväisenä. Jos ei vuoron loppuun mennessä ole saatu kunnon saalista, niin sitten keksitään jotain (*omakohtainen kokemukseni alempana). Olen ihan henkilökohtaisesti todistanut, kun poliisi on sanonut mulle, että häntä tyydytti kirjoittaa sakko. Olen myös kokenut suoraa vittuilua ja asiatonta käytöstä poliisilta (kiroilua, päällepuhumista ja putkalla uhkailua ellen lopettaisi argumenttini lausumista).

*Tälläkin hetkellä odottelen oikeudenkäyntiä rangaistusvaatimuksesta, jonka mukaan etuvetoisen autoni perä lähti irti alle 20 km/h vauhdissa kesäkeleillä, uusilla kesärenkailla ja DSTC kytkettynä päälle. :rolleyes: Varokaa ihmiset Mikonkatua, siellä ei fysiikan lait päde.

mene nyt nyyhkimään jonnekin siitä :)

Ei tämmöset tilanteet mitään positiivistä kuvaa "liikkuvaa pollaria" kohtaan ainakaan lisää, vaikka vika onkin itessä

Joku kusipäisempi pollari ottaa tommosesta tilanteesta välittömästi itteensä ja korottaa ääntään ja taas ollaan niin tärkeetä.

Ja välillä tuntuu, että asiakas kuvittelee, että poliisi kohdistaa nimenomaan häneen henkilönä tuon toimenpiteen, mitä hän on suorittamassa ja asiakas itse alkaa vittuilemaan poliisille... Miksi ihmeessä? Senkö takia, että hän on ottanut itseensä ja haluaa olla tärkeä? Vai pelkän vitutuksen vuoksi?

Vaikka poliisin olisi fiksua pysyä rauhallisena, mutta ei poliisinkaan tarvitse kaikkea vittuilua sietää, varsinkin jos on itse ollut ihan asiallinen.

Eikö se kysyny se nainen siltä yhdeltä jampalta, jolla oli kortti hyllyllä, että "Onkos sitä enemmänki tullu kortitta ajeltua?" tjsp?

Odottikohan se ihan rehellistä vastausta? Tai ehkä se oli tosiaan jannulla eka kerta.

Toi on ihan normi kysymys, mitä asiakkaalle esitetään, eli yritetään kysyä sitä, että onko jää nyt poliisille kiinni kortitta ajosta. Asiakas saa sitten itse vastata kuinka parhaaksi näkee. Poliisi tarkistaa sen jälkeen vielä koneelta, että onko asiakkaalla muita kortitta ajoja vuoden sisään. Sitä poliisi ei tietenkään voi tietää, että kuinka monta kertaa asiakas on kortitta ajanut, mutta ei ole jäänyt kiinni.

Ilmeisesti olet kuitenkin muistanut itse olla tuossa tilanteessa asiallinen ja rauhallinen poliisia kohtaan vai...?

Jos olet kauheasti aukonut päätäsi, niin saattaa hyvinkin olla, että mahdollinen yleinen negatiivinen sekä välinpitämätön asenteesi liikennesääntöjä kohtaan sekä suun soittaminen on tehnyt sakonkirjoitustilanteesta kyseiselle poliisille "tyydyttävän". Tietysti poliisi olisi voinut jättää sanomatta tuon sinulle ääneen ja miettiä sitä pelkästään itsekseen.

Kirjoituksestasi tulee mieleen, että olet joutunut poliisin kaanssa tekemisiin liikenteessä useammankin kuin kerran. Toivottavasti mahdollisesta seuraavasta kerrasta tulee siltä osin miellyttävämpi, että tapaat poliisin, joka ei provosoidu tai joka käyttäytyy muuten asiallisesti. Toivon myös, että käyttäydyt itse tuossa tilanteessa asiallisesti.

Ja noista valvontapaikoista... Miksi sitä valvontaa ei sitten saisi kohdistaa alueisiin, joissa eniten rikotaan liikennesääntöjä, joissa tapahtuu eniten onnettomuuksia ja mille alueille kansalaiset ovat pyytäneet enemmän valvontaa?

Ilmeisesti olet kuitenkin muistanut itse olla tuossa tilanteessa asiallinen ja rauhallinen poliisia kohtaan vai...?

Jos olet kauheasti aukonut päätäsi, niin saattaa hyvinkin olla, että mahdollinen yleinen negatiivinen sekä välinpitämätön asenteesi liikennesääntöjä kohtaan sekä suun soittaminen on tehnyt sakonkirjoitustilanteesta kyseiselle poliisille "tyydyttävän". Tietysti poliisi olisi voinut jättää sanomatta tuon sinulle ääneen ja miettiä sitä pelkästään itsekseen.

Kirjoituksestasi tulee mieleen, että olet joutunut poliisin kaanssa tekemisiin liikenteessä useammankin kuin kerran. Toivottavasti mahdollisesta seuraavasta kerrasta tulee siltä osin miellyttävämpi, että tapaat poliisin, joka ei provosoidu tai joka käyttäytyy muuten asiallisesti. Toivon myös, että käyttäydyt itse tuossa tilanteessa asiallisesti.

Ja noista valvontapaikoista... Miksi sitä valvontaa ei sitten saisi kohdistaa alueisiin, joissa eniten rikotaan liikennesääntöjä, joissa tapahtuu eniten onnettomuuksia ja mille alueille kansalaiset ovat pyytäneet enemmän valvontaa?
Aina olen ollut rauhallinen. Olen kyllä tehnyt inhoni selväksi (siitä lähtien, kun olin jo kokenut asiatonta poliisitoimintaa), mutta en toiminut tavalla, jota poliisin ei tulisi sietää.

"Lupaan... käyttäytyä aina ja kaikissa tilanteissa poliisin arvolle sopivalla tavalla... Tällä tavalla tahdon poliisina palvella."

Poliisin täytyy kestää verbaalisia hyökkäyksiä niin kauan, kun asiakas ei ole uhkaava. Minun tulee vaikka voida sanoa poliisille, että nain tämän vaimoa viime viikolla eikä hänen tule sen perusteella uhata putkalla tai kiroilla.

Valvontapaikoilla tarkoitan esim. tapausta, jossa ollaan tutkattu keskiyöllä moottoritiellä. Käsittääkseni moottoriteillä tapahtuu huomattavasti vähemmän onnettomuuksia, joten tällöin kyseessä ei ole mikään muu kuin kassan kasvattaminen tulostavoitteisen organisaation toimesta.

Tervetuloa Helsingin oikeustalolle 4.3. klo 10 seuraamaan, miten kaksi poliisia voi sanoa yhdestä ajoneuvon kuljettajasta ihan mitä tahansa ovat keskenään sopineet ja heitä uskotaan, koska ovat poliiseja eivätkä kykene valehtelemaan.

Ja välillä tuntuu, että asiakas kuvittelee, että poliisi kohdistaa nimenomaan häneen henkilönä tuon toimenpiteen, mitä hän on suorittamassa ja asiakas itse alkaa vittuilemaan poliisille... Miksi ihmeessä? Senkö takia, että hän on ottanut itseensä ja haluaa olla tärkeä? Vai pelkän vitutuksen vuoksi?

Vaikka poliisin olisi fiksua pysyä rauhallisena, mutta ei poliisinkaan tarvitse kaikkea vittuilua sietää, varsinkin jos on itse ollut ihan asiallinen.

Joo, mutta vaikka paljon onkin näitä hankalia asiakkaita, niin siitä ei pääse mihinkään että on myös näitä todella kyrpiä poliiseja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Valvontapaikoilla tarkoitan esim. tapausta, jossa ollaan tutkattu keskiyöllä moottoritiellä. Käsittääkseni moottoriteillä tapahtuu huomattavasti vähemmän onnettomuuksia, joten tällöin kyseessä ei ole mikään muu kuin kassan kasvattaminen tulostavoitteisen organisaation toimesta.

Yrittääkö täällä ihmiset oikeuttaa omia tekojaan vai? Idioottimaista alkaa valittaa tuommosesta. Rikos on rikos teit sen kellarissa tai kadulla. Siinähän sen näkee, että siellä tarvitaan valvontaa kun ei idiootit osaa noudattaa nopeusrajotuksia. Eihän se ole tyhmä joka myy vaan se joka maksaa.

Yrittääkö täällä ihmiset oikeuttaa omia tekojaan vai? Idioottimaista alkaa valittaa tuommosesta. Rikos on rikos teit sen kellarissa tai kadulla. Siinähän sen näkee, että siellä tarvitaan valvontaa kun ei idiootit osaa noudattaa nopeusrajotuksia. Eihän se ole tyhmä joka myy vaan se joka maksaa.
En ko. tapauksessa ajanut ylinopeutta, mainitsin sen vain esimerkkinä. Rikos se varmaan on, mutta on eri asia, ansaitsevatko jotkut lait olla lakeja joidenkin mielestä.

Tämähän ei kuitenkaan kumoa aikaisemmin mainitsemaani tapausta, joka on tosiaan vienyt viimeisimmätkin uskonrippeet poliisiin.

Joo, mutta vaikka paljon onkin näitä hankalia asiakkaita, niin siitä ei pääse mihinkään että on myös näitä todella kyrpiä poliiseja.

Ihan varmasti on, mutta väittäisin että aika vähän viime kädessä sellaisia "kokovartalokyrpiä". Samoin suurimman osan kanssa asikkaistakin pärjää ihan hyvin, eli onneksi myös heissä näitä "kokovartalokyrpiä" on vähemmän. Ihan samlalla tavalla kuin kaikissa muissakin ammattipiireissä ja muiden alojen asiakkaissa.

Musta tämä nyt on vaan niin loppuun valitettu aihealue kun olla ja voi.

Ihan pienoisena kommenttina jo loppuunkaluttuun aiheeseen, kyllähän LPn puolella näitä kokovartalokyrpiä voidaan havaita jonkinverran, siellä kun ei ole syytä miettiä samalla tavalla yksilöitä vaan hommat menee tilastollisesti varsin ankaralla taulukolla aiheuttaen joskus melkoisia kohtuuttomuuksia. Ei mikään ihme etteivät LPn jampat nauti aina suurta arvostusta edes omien joukossa.

EDIT: tarkoitan lähinnä kyrpämäisyyttä normisiviiliä kohtaan silloin kun siihen ei ole aihetta, muutenhan kurmutus yms. on enemän kuin suotavaa.

Aina olen ollut rauhallinen. Olen kyllä tehnyt inhoni selväksi (siitä lähtien, kun olin jo kokenut asiatonta poliisitoimintaa), mutta en toiminut tavalla, jota poliisin ei tulisi sietää.

"Lupaan... käyttäytyä aina ja kaikissa tilanteissa poliisin arvolle sopivalla tavalla... Tällä tavalla tahdon poliisina palvella."

Poliisin täytyy kestää verbaalisia hyökkäyksiä niin kauan, kun asiakas ei ole uhkaava. Minun tulee vaikka voida sanoa poliisille, että nain tämän vaimoa viime viikolla eikä hänen tule sen perusteella uhata putkalla tai kiroilla.

Tervetuloa Helsingin oikeustalolle 4.3. klo 10 seuraamaan, miten kaksi poliisia voi sanoa yhdestä ajoneuvon kuljettajasta ihan mitä tahansa ovat keskenään sopineet ja heitä uskotaan, koska ovat poliiseja eivätkä kykene valehtelemaan.
Se että on poliisi ei tarkoita että tarttee kuunnella vittuilua hymy huulella. Vähintäänkin velvollisuus antaa samalla mitalla takaisin :D Sitä paitsi ne sakkorahat ei tosiaan mihinkään poliisin kassaan mene. Taitavat ihan valtiolle mennä eivätkä täten vaikuta poliisin toimintaan mitenkään.

Se että on poliisi ei tarkoita että tarttee kuunnella vittuilua hymy huulella. Vähintäänkin velvollisuus antaa samalla mitalla takaisin :D Sitä paitsi ne sakkorahat ei tosiaan mihinkään poliisin kassaan mene. Taitavat ihan valtiolle mennä eivätkä täten vaikuta poliisin toimintaan mitenkään.
Luetun ymmärtäminen? Missä kohtaa sanoin, että menee poliisin kassaan? Taisin sanoa "poliisin toimesta", jos vaaditaan kokonaista lausetta niin "[valtion] kassan kasvattaminen poliisin toimesta".

Ja poliisin arvon mukainen käytös ei todellakaan tarkoita, että "samalla mitalla takas". :david:

Luetun ymmärtäminen? Missä kohtaa sanoin, että menee poliisin kassaan? Taisin sanoa "poliisin toimesta", jos vaaditaan kokonaista lausetta niin "[valtion] kassan kasvattaminen poliisin toimesta".

Ja poliisin arvon mukainen käytös ei todellakaan tarkoita, että "samalla mitalla takas". :david:
Ei kannata aukoa päätään jos ei kestä sitä että koppalakit aukoo vähän takaisin. Tyhmyydestä sakotetaan ja niinpoispäin.

Sähän se varsinainen sankari oot, meinaat ihan tosissaan, että poliisin pitää työtehtävissä kestää se , että sä meet sanomaan sen naaman eteen "nussin sun vaimoas pelle" , et sä ees oikeesti voi olla noin idiootti?
Sithä sunki varmaan pitäis kestää se, että sulle tullaan sun naaman eteen vittuilemaan ja selittämään kaikkea paskaa, eikö vain.

Se on kyllä "jännä" juttu miten jotkut saa jotain tyydytystä vittuillessaan poliisille, mutta sitten kun poliisi sanoo jotain takaisin niin :itku:

Tässäkin pätee "kohtele muita niin kuin haluaisit sinua kohdeltavan!"

En väitä etteikö mulkkuja poliiseja olisi olemassa niin kuin muissakin ammattiryhmissä, mutta jos ennakkoasenne poliisiin paistaa heti ensitapaamiselta, niin ei se ainakaan tulevan asian selvittämistä paranna millään tavalla.

Sähän se varsinainen sankari oot, meinaat ihan tosissaan, että poliisin pitää työtehtävissä kestää se , että sä meet sanomaan sen naaman eteen "nussin sun vaimoas pelle" , et sä ees oikeesti voi olla noin idiootti?
Sithä sunki varmaan pitäis kestää se, että sulle tullaan sun naaman eteen vittuilemaan ja selittämään kaikkea paskaa, eikö vain.
Hohhoh, on mulla sen verran hyvä itsetunto, että osaisin jättää aukojat omaan arvoonsa. En sitten susta tiedä, varmaan pätkisit heti turpaan. :lol2: Erottava tekijä tossa on kuitenkin se, että henkilö on poliisi virkatehtävässä. Se on eri asia kuin esim. historian opettaja vapaalla. Tuohon ammattiin kuuluu se, ettei anna henkilökohtaisen vitutuksen nousta esiin. Tiivistettynä: pointfiveo ≠ poliisi
Ei kannata aukoa päätään jos ei kestä sitä että koppalakit aukoo vähän takaisin. Tyhmyydestä sakotetaan ja niinpoispäin.
Ajattelitko vastata tuohon mun viestiin vaiko ihan tarkoituksella ohi, kun ei löytynyt mitään?
Se on kyllä "jännä" juttu miten jotkut saa jotain tyydytystä vittuillessaan poliisille, mutta sitten kun poliisi sanoo jotain takaisin niin :itku:
En tässä ensisijaisesti itkenyt poliisien takaisinsanomisista. Totesin aikasemmin topikissa, että tuli inhoreaktio ja olen tossa aikasemmin vain perustellut, miksi tuli inhoreaktio. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole sallittua pakkiksella.

Suositut

Back
Ylös Bottom