Jauhot (leipomiseen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu
Itelle ei ole oikeen ikinä auennut noitten "perus" jauhojen terveellisyys skaala, elikkä voisivatko kotikokit listata, mitä jauhoja kannattaa välttää ja mitä käyttää leipomisessa. Esim. jos haluun tehä vähän terveellisemmän version vaikkapa omenapiirakan pohjasta. Sen tiedän, että ruisjauhot tekee gutaa, mutta en kuitenkaan siitä ala vääntämään mitään herkkupullia:D. Eli vehnäjauhot ja hiiva ja mitä niitä nyt onkaan ovat pannassa?

Anteeksi epäselvä viesti, oli rankka päivä töissä.:jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
[OFFTOPIC] Ruismustikkapiirakka :kuola: [/OFFTOPIC]

Mitä luomulla on tekemistä tuotteen terveellisyyden kanssa, jos ei jotain mahdollisia olemattomia jäämiä?

Tavalliset vehnäjauhot voinee korvata ainakin graham täysjyvävehnäjauhoilla. Tattarijauhot on joskus kantautunu kans korviin, lienevätkö nämä vaihtoehdot sitten parempia kuin tavalliset vehnäjauhot? Luulisin..

Esim. sämpylätaikinaan laitan aina ensin vehnäleseitä, kaurahiutaleita, ruisjauhoja ja pellavansiemeniä/rouhetta ihan reippaasti. Sitten tarpeen mukaan vehnäjauhoja tuomaan sitkoa.

Itse leipomista harrastaneena voisin sanoa, että kokonaan vehnäjauhoja on melko vaikea korvata ellei sitten tee sentyyppisiä luomuksia, joissa ei jauhoja lainkaan tarvita (mutta tässähän ei ollut kysymys siitä).

Itse käytän, taikinasta riippuen, vehnäjauhojen ohella/lisäksi:
-Grahamjauhoja
-Ruisjauhoja
-Ohrajauhoja
-Perunajauhoja: nämä ovat erityisen hyviä makeisiin leivonnaisiin, etenkin kääretorttu, kakkupohja tms. saa hyvää kuohkeutta perunajauhoista. Vehnäjauhot voi ainakin kakkutaikinoissa korvata kokonaan perunajauhoilla jos haluaa.
-Kaurahiutaleet ja leseet: ovat erinomaisia sämpylätaikinaan, pitsataikinaan, suolaiseen piiraaseen. Jos vielä haluaa, niin kaurahiutaleet ja leseet voi jauhottaa monitoimikoneessa hienoksi jauhoksi, jolloin tuloksena on puhdasta kaura/ruisjauhoa.

Sellaiset, jotka haluavat vältellä suuria määriä hiilareita, voisi suositella
-mantelijauhoja

Myös soijajauhoja voi tunkea eri taikinoihin. Toimii ainakin sämpylöissä ja myös pitsataikinassa, tosin kokonaan vehnää ei tämäkään korvaa.

Entäs ihan prodejauheet? Itse oon ainakin osittain korvannu vehnäjauhoja (desin tai pari yleensä) soijaisolaatilla ja riisiproteiinilla...

Mä oon käyttänyt puolikarkeita spelttijauhoja (täysjyvä). Lähinnä olen leiponut speltistä rieskaa, mutta en näkis mitään ongelmaa leipoa esim. sämpylöitä noista.

No hemmetti. Pullataikinaan yksinkertaisesti tarvitaan niitä ekstreme-epäterveellisiä perussunnuntaivehnäjauhoja. Mutta muuten niissä ei ole kehumista, mautonta shittiähän ne ovat.

Itse leivon varsin harvoin, mutta monessa kakussa yms. voi, saa ja kannataa heittää sekaan kaikkea muutakin, grahamjauhoista, leseistä, ruisjauhoista mannaryyneihin (ja maku sen kun paranee, kannattaa kokeilla sen mukaan minkä arvelee itselleen maistuvan).

Soijajauhoja en ole lisäillyt, mutta eipä ole ihan hullu idea sekään. Luomu on tietysti kiva juttu, ja speltistä saa kivat fibat (alkuvehnävoimaa, ugh!:hyper:), mutta entäpä sitten...

Omenapiirakan pohjaan heittäisin sekoituksen perussunnuntaita, ruisjauhoja ja kaurahiutaleita.

Mikään ei ole pannassa. On vain olemassa koko joukko asioita, joita kannattaa syödä vain harvoin. Herkut herkkuina, ettei turhaan ala vituttaa :D

Onko kukaan kokeillut psylliumin tai ksantaanin (rullaa alaspäin) käyttöä leivonnassa? Mulla ei elimistö oikein kestä vehnää (eikä hiivaa), mutta muita jauhoja voi kyllä pienissä määrin syödä. Kuten tiedetään, pelkästä ruisjauhosta tehty pitsapohja ei ole mikään helppo kaulittava; muista leivonnaisista puhumattakaan. Toimivatko nuo myös gluteenipitoisten jauhojen kanssa, jotka eivät kuitenkaan ole vehnää? Tuo sitkohan se suurin ongelma on, jos haluaa jättää vehnäjauhon kokonaan pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom