Jatkuva nälkä, mistähän johtuu?

Olen 18-vuotas tyttö, joka on käynyt ahkeraan salilla puolitoista vuotta. Olen keskittynyt koko ajan rasvan polttamiseen ja vaikka alku olikin kivikkoista enkä saanut painoa tippumaan, niin nyt on kuitenkin käynyt ilmi että kehontoostumus on muuttunut huimasti ja rasvaprosentti tippunut lukuun 18%. Varsinainen laihdutus onkin venynyt äärettömän pitkäksi, minkä tiedän olevan epäterveellistä varsinkin kun oon koko ajan normaalipainossa ollut. Nyt haluaisinkin nostaa kaloreita sen verran, että saisin lihasta kasvatettua, kuitenkin ilman että rasvaa tulisi (ehkä voisi samalla jopa palaa hieman) ----> kiinteytyminen.

Oonkin vähän sekavissa tunnelmissa koko syömisen suhteen. Vuoden aikana mulla on ollut ajottain kovaa nälkää, huimausta, huonoa oloa ja päänsärkyä. Nostin kaloreita ja totuttelin uuteen ruokavalioon ja jossainvaiheessa nälkä katosi. Nyt oon taas pariin otteeseen nostanut kaloreita, mutta tuntuu että tää mun nälkä on taas herännyt. En oo koskaan kyllänen, ihan sama oonko syönyt juuri lämpimän aterian. Nälkä tulee nopeasti ruoan syömisen jälkeen mutta joskus annan sen vaan olla ja se katoaa. Sitten kun syön uudelleen, tajuan nälän suuruuden kun mätän ruokaa naamaan eikä nälkä lähde aterian syönnin aikana vaikka väheneekin. Joskus nälkä ei lähde ollenkaan ------> parintunnin päästä rupeaa polttelemaan rinnassa ja kurkussa (närästämään?) ja päätä alkaa särkeä.

Oon nyt vähän hämilläni, syönkö nyt aivan liian vähän? Oon kuitenkin syönyt vähemmän enkä tuntenut nälkää, vasta nyt kun lisäsin ruokaa nälkä on palannut. Sairastan ärsyneen suolen oireyhtymää, joten oon myös miettiny että liittyykö tää vaan jotenki siihen tai pitäiskö käydä lääkärissä? Vai voiko tää johtua siitä kun syön liian vähän hiilareita? (oon kyllä nostamassa tota määrää heti kun saan ton ruokaohjelman jotenki muokattua sellaseksi) Oon myös huomannut sen, että kun syön aamun ja aamupäivän lähes hiilarittomasti/vähähiilarisesti nälkä on pahin. Sen sijaan jos siirrän lounaan (salaatin lihalla/kanalla +banaani) iltapäivään ja laitan aamupäivälle aterian jossa on myös riisiä, olo on huomattavasti parempi. Onko kyse vaan siitä että mun elimistö tarvitsee tasaisesti jotain hiilaria joka aterialla vai mitä?

loppujen lopuks musta tuntuu että syön aika paljon ja ihmettelen että minkäköhänlaisia kasoja mun sitten on tarkotus mättää naamariin jos syön liian vähän :D kuinka paljon tälläsen 163cm pitkän naisen joka treenaa kovaa kolme-neljä kertaa viikossa (+päivittäiset hyötyliikunnat ja kävelylenkit mukaanlukien) on varaa edes kuluttaa? :D

kiitoksia avusta, en nyt oikein tiedä kuinka toimia :D

Syöt varmasti liian vähän. Olen itse saman pituinen ja treenaan suht samoin. Syön ehkä keskimäärin 2500 kaloria/pv. En oo varma, kun en enää laske

Syöt varmasti liian vähän. Olen itse saman pituinen ja treenaan suht samoin. Syön ehkä keskimäärin 2500 kaloria/pv. En oo varma, kun en enää laske

okei :/ laihduttaessa oon syonyt sen 1600kcal, treenipäivinä 1800kcal. nyt parin kuukauden aikana oon lisännyt syömisiä pariin otteeseen, ilmeisesti tällä hetkellä tulee kutakuinkin vajaat 2000 kcal plus treenipäivinä heraprotsku ja banaani

Nälkä on kehon oma singaali joka viestittää, että nyt pitäisi syödä. Ja pitkän dietin jälkeen jos ei tankkaa hiilareita niin ei se nälkä heti lähdekkään. Itse neuvoisin, että täytät varastot eli pidän hiilarin tankkauspäivän ja katsot, että tasaantuuko homma. Ja vaikka kuinka haluaisit niin et tule onnistumaan rasvanpoltossa ja lihaksen kasvatuksessa samaa aikaa, joudut valitsemaan vain toisen :\

Nälkä on kehon oma singaali joka viestittää, että nyt pitäisi syödä. Ja pitkän dietin jälkeen jos ei tankkaa hiilareita niin ei se nälkä heti lähdekkään. Itse neuvoisin, että täytät varastot eli pidän hiilarin tankkauspäivän ja katsot, että tasaantuuko homma. Ja vaikka kuinka haluaisit niin et tule onnistumaan rasvanpoltossa ja lihaksen kasvatuksessa samaa aikaa, joudut valitsemaan vain toisen :\

en usko tälläseen, koska mun kehon on tän puolitoistavuotisen aikana kerännyt lihaa ja polttanut rasvaa. omituista kun tää on juttu joka jakaa niin paljon mielipiteitä, muut sanoo että valitse jompikumpi ja toiset sanoo että pitkällä aikavälillä on mahdollista tehdä molempia oikeella ruokavaliolla ja treenillä.

en usko tälläseen, koska mun kehon on tän puolitoistavuotisen aikana kerännyt lihaa ja polttanut rasvaa. omituista kun tää on juttu joka jakaa niin paljon mielipiteitä, muut sanoo että valitse jompikumpi ja toiset sanoo että pitkällä aikavälillä on mahdollista tehdä molempia oikeella ruokavaliolla ja treenillä.

Sitten en osaa kyllä auttaa enempää kun itse uskon, että kaikki me täällä saman energiafysiikan lakien alla ollaan :D Mutta sen ainakin tiedän, että nälkä lähtee syömällä (jos ei oo lapamatoja) ja jos on nälkä niin sitten vaan lisää safkaa koneeseen, jos ei halua lisää syödä niin sitten varmaan kärsitään näläntunteesta.

On se mahdollista polttaa rasvaa ja kerätä lihaa. Mutta liha ei keräänny, jos ei syö tarpeeksi. Yhtään ei pidä olla nälässä, jos haluaa lihaa kerätä.

okei :/ laihduttaessa oon syonyt sen 1600kcal, treenipäivinä 1800kcal. nyt parin kuukauden aikana oon lisännyt syömisiä pariin otteeseen, ilmeisesti tällä hetkellä tulee kutakuinkin vajaat 2000 kcal plus treenipäivinä heraprotsku ja banaani

Perus ideahan on: syö AINA niin paljon kuin mahdollista. Ja paremminkin, proteiini + rasva vakiona ja hiilihydraattia niin paljon kuin paino puntarilla kestää. Eli älä tosissaan stressaa ruokamääristä, vaikka kasvaisivatkin, kroppa toimii aina paremmin suuremmilla ruokamäärillä. Usein nälkä kertoo siitä, että aineenvaihdunta ja metabolia on kunnossa, joka on todella hyvä juttu. Monet kun vetävät pitkää dieettiä, nälkä alkaa kadota ja totutaankin kohta niihin alle 1500kcal ruokamäärin, vaikka aikasemmin syötiin esim 3000kcal +.

Kun nostat ruokamääriä dieetin jälkeen, paino saattaa muutaman päivän aikana hetkellisesti nousta kilon pari, mutta määrätietoisesti vaan odotat ja kalorimäärän korotuksen ollessa kohtuullinen, painon pitäisi usein palata alkuarvoon. Tällä elvytetään sitä aineenvaihduntaa vanhalle mallille ja tehdään sitä lihasta.

Esimerkiksi itse tässä hetki sitten rupesin nostamaan dieetin jälkeen kaloreita, hiilareita tarkemminkin. Paino seilaa samassa 75kg nurkilla, kun dieetin jälkeenkin - syön kuitenkin isompia määriä ruokaa ja kaveri eilen pukuhuoneessa heitti että olen kiristynyt.

Voi olla hankala opetella, mutta näissä tarviisi pientä kylmähermosuutta löytyä ja kuunnella kroppaa, eikä katsoa ruokamääriä ja päivittäistä painoa. Ala nyt siis nostaa hiilihydraatin määrää ja pudota painoa sitten myöhemmin taas, kun olo on hyvin syöty :D. Aloittelijalla lihasta tulee ja rasvaa palaa, samoin lääkkeillä. Käytännössä pitempään treenanneella natulla tuo ei toteudu - tai toteutuu, mutta todella pienissä määrin, joka ei ole kovin kannattavaa.

Mä heittäisin sen sun ruokaohjelman roskiin nyt heti.
Tee vaikka viikon ajan niin, että syöt aina kun on nälkä, sitä mitä tekee mieli (kuitenkin pääasiassa "oikeaa ruokaa" eikä esim karkkia, tajuat varmaan eron), niin paljon että tulet mukavasti kylläiseksi. Äläkä käy vaa'alla.
Terveen ihmisen kroppa kertoo kyllä, millon pitää syödä ja minkä verran; yritä oppia kuuntelemaan sitä.

Mä heittäisin sen sun ruokaohjelman roskiin nyt heti.
Tee vaikka viikon ajan niin, että syöt aina kun on nälkä, sitä mitä tekee mieli (kuitenkin pääasiassa "oikeaa ruokaa" eikä esim karkkia, tajuat varmaan eron), niin paljon että tulet mukavasti kylläiseksi. Äläkä käy vaa'alla.
Terveen ihmisen kroppa kertoo kyllä, millon pitää syödä ja minkä verran; yritä oppia kuuntelemaan sitä.

Toki joo kiva, mutta koko lähtöasetelma: polttaa rasvaa ja säilyttää lihasta ei ole ihmiskropalle oikeasti "luonnollinen tilanne".

En tosissaan ymmärrä tätä. Jos itse söisin ruokahalun mukaan, laihtuisin varmaan 5kg/1kk, ylläpidänkö siis epäterveellistä olotilaa? Entä onko ylipaino oikeasti terveellistä jos syö nälkäänsä?

Edit: niin ja tuosta hiilarin määrästä unohtuikin mainita, syöt tarvittavan 2g/painokilo proteiinia, rasvaa joku 2kg/painokilo myös (voi vaihdella kovasti, kokeile millä kroppa ja pää toimii) ja loppu määrä ruokavaliosta hiilaria. Näin suorituskyvyllisesti mitä enemmän hiilaria, sitä parempi.

Usein nälkä kertoo siitä, että aineenvaihdunta ja metabolia on kunnossa, joka on todella hyvä juttu. Monet kun vetävät pitkää dieettiä, nälkä alkaa kadota ja totutaankin kohta niihin alle 1500kcal ruokamäärin, vaikka aikasemmin syötiin esim 3000kcal +.
Tähän täytyy sanoa että omalla kohdallani ainakin pitkillä dieeteillä en ole koskaan tottunut pieniin kaloreihin näläntunteen puolesta. Ja dieetin jälkeen on OP:n kuvailemaa pohjatonta nälkää, vaikka aineenvaihdunta onkin selkeästi tipahtanut ns normitilaan verrattuna. Eli en itse sanoisi että se näläntunne korreloisi hyvään metaboliaan. Minulla tosin niitä treenivuosia ja dieettejä on takana vissiin vähän enemmän kuin Merivalaalla ikävuosia, joten kroppiemme toimintaa dieetillä lienee aika turha vertailla :)

Joka tapauksessa päänsäryt ja huimaukset ovat vähän sellaisia merkkejä 18-v tyttärellä että itse pinkaisisin vaikka ensin lekurille ja verikokeisiin ja sen jälkeen jutustelemaan jonkin asiansa osaavan henkilön kanssa ruokavaliosta. Näin netin yli ruokavalion tsekkaus on aina hakuammuntaa.

Tähän täytyy sanoa että omalla kohdallani ainakin pitkillä dieeteillä en ole koskaan tottunut pieniin kaloreihin näläntunteen puolesta. Ja dieetin jälkeen on OP:n kuvailemaa pohjatonta nälkää, vaikka aineenvaihdunta onkin selkeästi tipahtanut ns normitilaan verrattuna. Eli en itse sanoisi että se näläntunne korreloisi hyvään metaboliaan.

Nyt meni vähän asiat sekaisin, siis nälkähän usein kertoo siitä, että kroppa on kunnossa. Nälän katoaminen on suunta huonompaan metaboliaan.
Tuo nälän katoaminen ei ole omaa tietoa, olikohan Layne Norton, Jacob Wilson vai Aki Mähönen joka noin on sanonut. Tai kaikki ;).Itsekin kyllä tuota huomannut 4000kcal -> 1800kcal välillä.

Nyt meni vähän asiat sekaisin, siis nälkähän usein kertoo siitä, että kroppa on kunnossa. Nälän katoaminen on suunta huonompaan metaboliaan.
Tuo nälän katoaminen ei ole omaa tietoa, olikohan Layne Norton, Jacob Wilson vai Aki Mähönen joka noin on sanonut. Tai kaikki ;).Itsekin kyllä tuota huomannut 4000kcal -> 1800kcal välillä.
Enpä kyllä edelleenkään oikein usko tohon. Muistelisin nähneeni jotain tutkimusdataakin tästä että kisadiietin jälkeen nuo nälkähormonit ja näläntunne käyttäytyy vähän miten sattuu. Nälkä ei lähde syömällä ja sitä rataa. -> suurin osa kisaajista paisuu ekan dieettinsä jälkeen kuin sika kun antaa ruokahalunsa viedä. Suostun kyllä uskomaan vastaikkaistakin dataa jos sitä pöytään lyödään. Tosin olen itse niin laiska etten jaksa nyt alkaa penkomaan mitään omaa kantaani puoltavia tutkimuksia :D En ole sellaista tutkimusta nähnyt missä näytettäisiin näläntunteen korreloivan metaboliaan. Ehkei sitten vain ole tullut eteen.

Voisin vaihtaa aloittajan kanssa päittäin, Tahtoisin sellasen ruokahalun joka ainakin rupeis nälättää ainakin ylläpitokaloreita vaatien... Vaikka tiedän painon alkavan putoavan alle 3000 kalorin päiväseteillä, niin vasta jotkut alle 2000 kalorin syömiset per päivä alkaa olla sellaset missä saattaa nälkää tuntea, jossain kohtaa vuorokautta.
Mut omakohtainen tuntuma on, että se vedettyjen kalorien määrä/verensokeri korreloi eniten nälkään, eikä se kuinka täynnä maha fyysisesti on ruokaa. Muistan lukeneeni, että kroppa säätelee ruokahalua jopa pitkällä tähtäimellä, sillä tavalla, että mitä isompi rasvaprosentti, sitä vähemmän nälän tunnetta paaston sattuessa ja sama toistepäin.

Suosittelen aloittajaa syömään reippaammin, nälkä on siinä mielessä vähän kuin jano, ilmenee enemminkin vasta kun vajausta alkaa jo olemaan..

[video]http://reddeltaproject.com/2014/10/19/4-ways-to-keep-your-muscle-while-losing-fat/[/video]

[video]http://reddeltaproject.com/2014/10/21/how-to-build-muscle-without-gaining-fat/[/video]

[video]http://reddeltaproject.com/2014/10/19/4-ways-to-keep-your-muscle-while-losing-fat/[/video]

[video]http://reddeltaproject.com/2014/10/21/how-to-build-muscle-without-gaining-fat/[/video]

Noi kyllä sotii aika rankasti omaa mutua vastaan.. Haluaisin kovasti nähdä tutkimuksen, jossa saadaan lihaskasvua, rasvamäärän samalla pienentyessä kokeneissa treenaajissa, eikä vain aloittelijoissa.

Noi kyllä sotii aika rankasti omaa mutua vastaan.. Haluaisin kovasti nähdä tutkimuksen, jossa saadaan lihaskasvua, rasvamäärän samalla pienentyessä kokeneissa treenaajissa, eikä vain aloittelijoissa.

Mikä noissa on jotenkin outoa? Mielestäni aika järkeenkäyvää, paljon enemmän kuin nämä "totuudet", mitä nykypäivän fitnesskulttuurissa (Suomessa & maailmalla) pidetään jonain suuntaviivana. Suosittelen tutustumaan tuohon blogiin. Jos ei muuten, niin ainakin saat toisenlaisia, monesti paljon yksinkertaisempia, vinkkejä/näkökulmia. :)

Mistäs sitä rasvaa kokeneeseen treenaajaan niin kovasti edes kertyy? ;)
Aloittaja on kuitenkin aloittelija ja vieläpä melkein kasvuiässä oleva nuori.

Mikä noissa on jotenkin outoa? Mielestäni aika järkeenkäyvää, paljon enemmän kuin nämä "totuudet", mitä nykypäivän fitnesskulttuurissa (Suomessa & maailmalla) pidetään jonain suuntaviivana. Suosittelen tutustumaan tuohon blogiin. Jos ei muuten, niin ainakin saat toisenlaisia, monesti paljon yksinkertaisempia, vinkkejä/näkökulmia. :)

No oma logiikka (nyt on siis mutua) on, että hyvällä säkällä saattaa pystyä dietillä hermostollisia ominaisuuksia hitusen parantamaan, mutta lihasmassan suhteen, ellei nyt takkiin tule, niin ei ainakaan pysty lisäämään. Eikö se ole ihan järkeenkäypää, ettei keho yritä nostaa energian kulutustaan lisäämällä lihasmassaa, jos energiasta on vähääkään vajausta. Ottaen huomioon, että se itse lihaksen rakennusprojektikin kysyy energiaa, kun ei se uusi kudos tyhjästä synny. Keho priorisoi proteiinia ihan energiaksikin dietillä, eikä rakentamaan lihasta.

Mitä noissa nyt niin erityistä oli? Muuta en bongannut, kuin kovaa "oikean ruoan" korostamista. Harmi vaan että lisäravinteet ennen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen todistetusti ovat tehokkaampia kuin kiinteä ruoka. En tiedä onko sitten niin kiva olla muutoksessa vastarannan kiiski ja hokea "kun ennenkin tehtiin näin" ja "puurolla ja maidolla". Vieläpä mukavaa, kun itse eri mieltä olevana kuuluu vähemmistöön, niin voi muita kutsua lampaaksi... Bää bää vaan.

Back
Ylös Bottom