Jatkuva hengenahdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämän nyt ei varsinaisesti mikään uhreiluvamma ole, vaikka rajoittaakin urheilua merkittävästi! Viimeaikoina on alkanut esiintymään jatkuvaa hengenahdistusta. Keuhkot eivät täyty ja haukottelen aivan jatkuvasti. Nolottaa töissäkin istua ja haukotella minuutin välein. Astma on todettu, mutta ei se ikinä ennen ole näin pahaa ollut ja toi haukottelu on uus juttu. Astmalääkkeistä ei ole juurikaan apua. Ventoline ei toimi ollenkaan ja symbocortin tehosta en osaa sanoa mitään. Symbicort siis on toiminut ennen, ventoline ei ole ikinä toiminut mitenkään huomattavasti. Voisko tässä olla taustalla jotain muutakin, kun rintalastassa on havaittavissa tietynlaista painetta? Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia oireita?

Kysäse lääkäriltä hyperventilaatiosta. Itselläni astma ja siihen tuli päälle outoa hengenahdistusta. Syypäänä hyperventilointi, jonka oireisiin kuuluu mm. haukottelu. Astmalääkkeet eivät hyperventilaation auta tippaakaan ja minulla ainakin tuntivat pahentavan sitä. Uloshengityksessä karkaa liikaa hiilidioksidia eikä keuhkoputkien laajentaminen lääkkeillä ainakaan sitä vähennä. Rintaa puristi niin pirusti kun vähänkään kovempaa pisti menemään.

Mulle tulee mieleen hyperventilaatiosta kohtaukset, joissa menettää toimintakykynsä ja joutuu hengittämään pussiin. Itsellä siis tämä ahdistus on kokopäiväistä. Aamulla herätessä on päivän oireeton hetki. Tätä paskaa on jatkunut jo melkein viikon ja alkaa vituttaa jo aivan suunnattomasti. Kai se on raahata itsensä lääkäriin taas.

Tulee varmaan mieleen juu, mutta sitähän se ei (pelkästään/suurilta osin) ole. Minulla ei ikinä ollut noita kohtauksia, vaikka kärsinkin voimakkaasta hyperventilaatiosta, joka oli kokopäiväistä.

Kuulostaa tutulle! Itselläni oli aivan samoja oireita (ahdistus, haukotus yms.) ja asiaa tutkittiin pirusti. Syykin löytyi: rintaranka ja sitä ympäröivät lihakset olivat niin jumissa ja nalkissa, että keuhkoilla ei kerta kaikkiaan ollut tilaa liikkua. Kävin kerran kiropraktikolla (auttoi!) ja sen jälkeen olen välttänyt tasapenkkipunnerrusta (sorry, boys!) sekä muutamia takaolkapääliikkeitä. Selällään rullaus jummppapallon päällä tuntuu mahtavalle ja yleensäkin kaikki rintaa ja rintarankaa sekä selkärangan viereisiä lihaksia avaavat venytykset ovat pitäneet oireet possa jo toista vuotta. Ei ahista ennää!:kippis1:

Tohon hengenahdistukseen saattaisi auttaa tilapäisesti ns. ajurinasento, eli istuu tuolilla ja nojaa kyynärpäillä polviin ja antaa ylävartalon roikkua velttona eli "röhnöttäen". Tämä voisi auttaa akuuttiin vaivaan.

Tähän auttaa sellainen hengitysharjoittelu, jossa keskitytään hengittämään nenän kautta rauhallisesti. Noin 10 kertaa sisään ja ulos/minuutissa max. Hengittämiseen kannattaa käyttää palleaa ja pullistaa vatsaa rintakehän sijaan. Tähän kun keskittyy aina välillä niin se helpottaa noita ahdistuksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voiskohan se vika olla rintarangassa. Tuli tehtyä eilen dippejä ja myöhään illalla rinta meni niin maar perkeleen kipeäksi ja hengitys vaikeutui taas. Aamulla herätessä vaiva oli vain pahentunut. Nyt sitten hengitellään varovasti... Kipu on siis tossa keskellä rintaa, rintalihaksien välissä. Sattuu aina kun vaihtaa asentoa. Itse treenin aikana en huomannut, että olisi tapahtunut mitään loukkaantumista. Tosin täytyy myöntää, että viimeaikoina on ollut rinnassa tietynlaista arkuutta ja varsinkin jos on tehty dippejä.

EDIT: Ehdin varata viime viikolla ajan jo keuhkospesialistille. Kaipa tuo osaa sitten sanoa tarkemmin.

Kuulostaa tutulle! Itselläni oli aivan samoja oireita (ahdistus, haukotus yms.) ja asiaa tutkittiin pirusti. Syykin löytyi: rintaranka ja sitä ympäröivät lihakset olivat niin jumissa ja nalkissa, että keuhkoilla ei kerta kaikkiaan ollut tilaa liikkua. Kävin kerran kiropraktikolla (auttoi!) ja sen jälkeen olen välttänyt tasapenkkipunnerrusta (sorry, boys!) sekä muutamia takaolkapääliikkeitä. Selällään rullaus jummppapallon päällä tuntuu mahtavalle ja yleensäkin kaikki rintaa ja rintarankaa sekä selkärangan viereisiä lihaksia avaavat venytykset ovat pitäneet oireet possa jo toista vuotta. Ei ahista ennää!:kippis1:
kuin myös, sama homma täällä! mulla on sellanen 50mm putkilo minkä päällä rullailen itseäni ja rullan päällä ollessa pystyy hengittämään tosi syviä hengähdyksiä.

Voiskohan se vika olla rintarangassa. Tuli tehtyä eilen dippejä ja myöhään illalla rinta meni niin maar perkeleen kipeäksi ja hengitys vaikeutui taas. Aamulla herätessä vaiva oli vain pahentunut. Nyt sitten hengitellään varovasti... Kipu on siis tossa keskellä rintaa, rintalihaksien välissä. Sattuu aina kun vaihtaa asentoa. Itse treenin aikana en huomannut, että olisi tapahtunut mitään loukkaantumista. Tosin täytyy myöntää, että viimeaikoina on ollut rinnassa tietynlaista arkuutta ja varsinkin jos on tehty dippejä.

EDIT: Ehdin varata viime viikolla ajan jo keuhkospesialistille. Kaipa tuo osaa sitten sanoa tarkemmin.

Vielä sen verran, että moni sotkee rintarangan ja rintalastan (en tarkoita henk.koht. Janne22:a), joten oireet voivat todellakin olla sekä selän että rinnan puolella. Muuten olen sitä mieltä, että nimenomaan dipit saattavat olla aika myrkkyä noihin oireisiin! Itselläni ko. liike saa aikaan suoranaisen pistoksen rinnassa treenipäivän iltana!

Vielä sen verran, että moni sotkee rintarangan ja rintalastan (en tarkoita henk.koht. Janne22:a), joten oireet voivat todellakin olla sekä selän että rinnan puolella. Muuten olen sitä mieltä, että nimenomaan dipit saattavat olla aika myrkkyä noihin oireisiin! Itselläni ko. liike saa aikaan suoranaisen pistoksen rinnassa treenipäivän iltana!

Aaah joo aivan, olet oikeassa, rintalastasta on siis kyse. Hyvä kun korjasit. Tein eilen ne dipit vielä aika syvältä ja tosi kapeella otteella. :(

Pyörittelin tossa pikkasen paikkoja ja rinta naksui...Voi itku onko siellä nyt jotain kunnolla paskana? Kannattaakohan mennä huomenna arvauskeskukseen vai odottaa perjantaihin, jolloin on keuhkospesialistin aika?

Pyörittelin tossa pikkasen paikkoja ja rinta naksui...Voi itku onko siellä nyt jotain kunnolla paskana? Kannattaakohan mennä huomenna arvauskeskukseen vai odottaa perjantaihin, jolloin on keuhkospesialistin aika?

Käyhän spesialistilla perjantaina äläkä suotta hötkyä tk:een. Ihan varma näistä vaivoista ei ikinä voi olla, mutta toivoa on, että sinunkin oireesi johtuvat "vain" rangasta ja/tai lihasten jumiutumisesta. Se on imo parempi, kuin joku sisäelinjuttu (keuhkot tms.).
Jätä treenit tällä viikolla väliin ja lykkyä pyttyyn!:thumbs:

Kävin siellä erikoislääkärillä ja hän epäili seuraavaa : Minulla on salilla treenatessa kohdistunut painetta vatsanseudun alueella ja paineen takia sieltä on noussut ruokatorvea pitkin sitä vatsahappoa. Se on noussut aina henkitorven korkeudelle ja turvottanut henkitorvea. Tämä voisi siis selittää haukottelun, hengen ahdistuksen ja rintakivun. Sain lääkettä! Jippii! Astmaa se ei kuulemma ainakaan ole.

EDIT; ja tohon voi yhdistää vielä symbicortin vaikutukset. Sitä jää jonkun verran kuulemma sinne henkitorveen ja sekin voi lisätä turvotusa.

Mulla on täsmälleen sama vaiva ollu jo varmaan pari vuotta joka on erittäin ahdistavaa! Ja juurikin tuo ahdas kurkku eli voi olla sama syy että olis jotenki turvonnu henkitorvi! Piti sitte vissii itekki lähtä keuhkospesialistin puhutteluun.. :(

Ps. Ja jatkuvaa haukottelua aamusta iltaan..

Mulla on täsmälleen sama vaiva ollu jo varmaan pari vuotta joka on erittäin ahdistavaa! Ja juurikin tuo ahdas kurkku eli voi olla sama syy että olis jotenki turvonnu henkitorvi! Piti sitte vissii itekki lähtä keuhkospesialistin puhutteluun.. :(

Ps. Ja jatkuvaa haukottelua aamusta iltaan..

Miten ihmeessä olet pystynyt elämään tuon kanssa jo kaksi vuotta? Mulla on ollu tätä vissiinnyt kolmisen viikkoo ja välistä on niin kireellä pinna...

No oon siitä kyllä yrittäny puhua vaa eipä oo tullu tehtyä asialle mitään... No joo kävinhän mää astma testeisä vissii toissa syksynä vaan eipä ollu astmaakaan.. Pef puhallukset meni ihan normaalisti.. Huomenna soittoa lääkärille ja aikaa varaamaan pitänee perkule tutkia tuo asia kunnolla..

Ps. Mulla sama homma pinna todellakin erittäin kireällä ko. syystä 24/7 mutta vähän tottunu tuohon väkisinki.. Puhe on vaivalloista ku pitää vetää happea välissä...:(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom