Jatkuva hengenahdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä vastaavat oireet katosi, kun aloin säännöllisesti hoitamaan rintarankaani auki. Eli ne fasettilukot auki, keppikiertoja sekä salireeniä.

Kaverilla todettu astma, kävi 3 kertaa fysikaalisessa, jossa aukasivat rintarangan lukot. Ei oo sen jälkeen tarttennu mitää astmalääkkeitä, ja puhallustestin tulos melkein tuplaantui. Eli keuhkot toimii maksimaalisesti ja tuulettuvat samalla, kun on liiketilaa.

2G

Astmahan ei parane rintarankaa käsittelemällä, se on varma. Sen oireita voidaan toki lievittää oikeanlaisella liikunnalla, mutta ei se silläkään parane.

Mutta sen verta tuossa GG:n kertomassa voi hyvinkin olla perää, että mikäli rintaranka ja hartiarenkaan lihaksisto on pahasti jumissa, vaikeuttaa se hengitystä olennaisesti ja saa aikaan jopa astman kaltaisia oireita. Nämä oireet helpottuvat tai voivat jopa poistua, kun rintarangan liikkuvuutta lisätään ja hartiarenkaan lihaksiston lihaskireyttä vähennetään. Mutta kyse ei siis silloin ole astman parantamisesta.

Astmahan ei parane rintarankaa käsittelemällä, se on varma. Sen oireita voidaan toki lievittää oikeanlaisella liikunnalla, mutta ei se silläkään parane.

Mutta sen verta tuossa GG:n kertomassa voi hyvinkin olla perää, että mikäli rintaranka ja hartiarenkaan lihaksisto on pahasti jumissa, vaikeuttaa se hengitystä olennaisesti ja saa aikaan jopa astman kaltaisia oireita. Nämä oireet helpottuvat tai voivat jopa poistua, kun rintarangan liikkuvuutta lisätään ja hartiarenkaan lihaksiston lihaskireyttä vähennetään. Mutta kyse ei siis silloin ole astman parantamisesta.

Kyse on sen parantamisesta ja ennaltaehkäisemistä. Toki astmaan on muitakin syitä, ja hoitokeinoja. Em. tarinani on 1 keino kummastakin. Näin fysiatri kaverille kertoi, ja on tutkittu ennen hoitoja ja hoitojen jälkeen. Lääkitystä ei siis enää hän tarvitse astmaan. En sit tiedä oliko minkä asteinen ja miten pitkään tarkasti ottaen kestänyt.

2G

Kyse on sen parantamisesta ja ennaltaehkäisemistä.
No niin. Jokin raja tuuballakin. Siis: astmadiagnoosiin tarvitaan jokin seuraavista:
- Spirometriassa FEV1:n suureneminen > 12%:lla keuhkoputkia laajentavan lääkkeen jälkeen (virtaus, siis)
- PEF-arvojen parantuminen toistuvasti > 15%:lla lääkkeen oton jälkeen, tai toistuva 20%:n aamu-ilta vaihtelu
- Kortikosteroidihoitokokeilussa FEV1:n parantuminen > 15%
- Rasituskokeen jälkeen PEF:n / FEV1:n lasku > 15%
- Histamiini- / metakoliinitestissä osoitettu keuhkoputkien hyperreaktiviteetti

Kerropa nyt GG, mitä edeltävistä rintarangan lukot voivat aiheuttaa?

Jos rintakehän liike on syystä tai toisesta rajoittunut, se voi vaikuttaa keuhkofunktioon, joskin lähinnä restriktiivisesti; ts. keuhkotilavuus pienenee, ei niinkään virtaus. Mutta tätä tilannetta ei koskaan kutsuta astmaksi - astma johtuu tulehduksesta keuhkoputkissa. Rintarangan lukoista johtuva hengenahdistus olisi luultavasti vain R06.0 Määrittämätön hengenahdistus.

Älä esitä tietäväsi asioista jotain, kun näin ei ole. Ja yhtä hyvin mäkin voisin täällä väittää, että pystyn parantamaan syövän paljain käsin. Kukaan ei voisi sitä todistaa vääräksi.

Kuuleppas nyt Klatskin, syöpähän parannetaan, kuten kaikki muutkin sairaudet ja ongelmat, risti-suoliluu nivelen manipuloinnilla. Siis paljain käsin. Sitä ei vaan länsimainen lääketiede vielä tiedä eikä varsinkaan tunnusta. Muutenhan koko lääketeollisuus, terveydenhuolto järjestelmä ym. kaatusi tarpeettomuuttaan. Työttömyyttähän tuollainen vain lisäisi.

Perusjutuista vielä kysymys:

Eikös ole niin, että astma vaikeuttaa lähinnä uloshengitystä?

Mulla on aikoinaan ollut semmoista hengenahdistusta, että sisäänhengitys tuntui vajaalta. On tuntunut, että pitää oikein pistää voimaa siihen hengitykseen, keskittyä ja kiskoa ilmaa sisään. Lisäksi em. aiheutti haukottelua, vaikken ollut väsynyt. Lisäsin kylkien ja selän venyttelyä ja otin harjanvarrella kiertoja lähes joka reenin yhteyteen (alkulämmittelyt & loppujumppailut), niin vaivat helpottuivat, ei ole moisia vaikeuksia ollut moneen kuukauteen. :)

Muuan lekuri ehdotteli mullekin noista vaivoista kuultuaan, että olisikohan mulla astmaa. Mikä lie horisko ollut kyseessä. :rolleyes:

Uloshengitystä? Eikös jos sisään hengitys tunnu vajaalta, niin se haittaa silloin myös sisäänhengitystä?:) Itsellä on rasitusastma ja tosiaan "kohtauksen" sattuessa ei saa kun keuhkot about puolilleen ilmaa. Ja ei sillon myöskään juu kovaa uloskaan puhalleta :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En ole ammattilainen astmasta(kaan) puhumaan, mutta lyhyesti näin:
Astma on tulehdus, ja tämän tulehduksen vuoksi hengitysteiden sileälihaskudos supistuu ja vaikeuttaa hengitystä sitä kautta. Voimakas rasitus tai allergiset reaktiot pahentavat yleensä oireita. Pahimmillaan ulos hengitys muuttuu "vinkumiseksi" ja lievemmissä tapauksissa yskää ja hengityksen "raskaaksi" muuttuminen.

Iivili: -Mitä todennäköisimmin uskoisin kohdallasi kyseessä ongelmana olleen rintakehän ja rintarangan alentunut liikkuvuus ja kireät hartiarenkaan lihakset, koska venyttely ja liikkuvuus harjoittelu ongelman kerta poisti.

Kaikkein vaikeinta on tehdä rinta&olkapää liikkeitä.

Mielestäni kuulostaa siltä, että sulla vois olla (pahan allergian aiheuttamien hengitysvaikeuksien lisäksi) rintarangan ja -lastan alueella olevat lihakset ylirasittunu tai vaan pahasti jumissa. Uskoisin, jos on kyse rasitusastmasta tai muusta keuhkojen "toimintahäiriöstä", niin se provosoituisi kovissa liikkeissä, esim. kyykky tms. Vinkkinä: kokeile, että oot salilta poissa vaikka kaksi viikkoa ja näiden kahden viikon aikana kävele ja käy lenkillä (jos pystyt) esim 3 krt viikkoon. Samoin venyttele yläselkää, rintaa ja olkapäitä 3krt viikossa. Kokemuksella voin sanoa, että rintarangan manipuloinnista voi olla hyötyä, jos siellä on esim. fasettinivellukkoja. Kuitenkaan se ei poista sitä, jos lihakset ovat todella jumissa ja täten aiheuttavat samanlaisen jumin uudestaan.

Onko sulla vielä niitä allergia oireita?? Onko mahdollisesti homeallergia tutkittu?? Allergia lääkkeissä on tietääkseni hyvä saada sitä vaikuttavaa ainetta hieman pitempään, eli se "ärsytys" keuhkoissa alkaa häviämään vasta hieman pidemmän lääkkeiden käytön jälkeen. Mitä refluksiin tulee, niin en usko (vaikka mahdollista), että mahahapot nousisivat esim dipissä kurkkuun aiheuttaen näitä oireita. Toisaalta niihin pitäisi auttaa esim. omepratsoli tai muu happosalpaaja esim. parin viikon aikana...

-Boggis

ps. ei se astma ikävä kyllä katoa ihan vain rintarangan manipuloinnilla. :itku:

Vieläkö kärsit samoista vaivoista vai oletko löytänyt mistä johtuu ja saanut poistettua? Itselläni samat oireet, asiasta olen palstalle kirjoittanut jo vaikka kuinka ja kovasti yritetään.

Olipa itsellänikin pakko kantaa korteni kekoon tän keskustelun tiimoilta.

Mulla on todella, todella pitkään ollut samoja oireita: ahdas hengittää, usein tuntui että pitää oikein haukkoa happea, aivan sairaan huono ja ahdas olo koko ajan. aina välillä kävin naprapaatilla tahi fyssarilla etsimässä apua, ja aloin sitten säännöllisesti käymään hierojalla. hieroja myös avas lukkoja mun rintarangan alueelta, joka kuukausi. se aina helpotti hetkeksi, ja kuitenkin ahdas tunne palasi aina tosi pian. tuntui että koko kroppa oli aivan jupatissa, ja vuosi sitten mullekin tehtiin astmatestit. niissä ei todettu mitään, vaikka olin saanut rajuja hyperventilaatiokohtauksia joka ilta niihin aikoihin:curs:

Kaikki kiteytyi yhteen aamuun nyt marraskuussa, kun olin aamulla salilla. jo lämmittelyissä tuntui pahalta, ja ensimmäisen kierron kun tein kepillä, niin alkoi tuntua kuin olis puristimessa. aivan vitivalkoisena, henkeä haukkoen keräsin kamat ja lähdin kotiin, jokainen askelkin sattui ja kyyneleet virraten soitin sitten avomiehen kotiin. hän löysi mut makaamasta jumppapalloon nojaten olkkarin lattialta, sillä se oli ainut asento jossa tuntui että saa edes vähän vedettyä henkeä ilman kipua.

tiesin ettei arvauskeskuksesta ole mitään hyötyä, ja satuin saamaan sitten ajan kiropraktikkakeskukseen. sinne sitten onneks vain puolen tunnin päästä, siellä avattiin lukot (toisin päin kuin mitä hierojani oli tehnyt) ja samantien levisi jännä olo koko selkään. oli paljon parempi hengittää, mutta tuntui järkky kipu koko lopun päivää. Musta otettiin ryhtikuvat, jotka luettiin mulle seuraavalla viikolla. Mulla on oiennut rintaranka, joka oli jo aiemmin todettu, ja se aiheutti mun vartalolle virheasennon, vaikka olen aina kuullut älyttömästi kehuja mun hyvästä ryhdistä. mä olin hieman vinossa, pää hieman liiaksi työntynyt eteen, samoin kuin lantio. kehon painopisteet olivat vääristyneet ja aiheuttivat mulle siksi valtavat jumit joka paikkaan, koska oikeat lihakset eivät tehneet töitä, vaan yläselkään ja hartioihin kohdistui kohtuuton rasitus.

Nyt olen siis kohta 2kk käynyt hoidattamassa selkääni kirolla, aloitin hoitoprojektin, harkittuani tietysti ensin. hoito on kallis, mutta on helpottanut oloani aivan tajuttomasti, ja ohjelma tähtää siihen että mun kroppa palautetaan keskiasentoon ja saadaan toimimaan oikein. On ollut mielettömän kevyt olo, ja mahdolliset jumit tuntee heti. seurantakuvat otetaan seuraavan kerran maaliskuulla, ja niistä sitten itsekin voi tarkastella onko jotain tapahtunut. tärkeintä on kuitenkin tämä älyttömän hyvä olo. Treeniä olen keventänyt salilla, ja liikuntaa olen monipuolistanut. enää en anna hierojani naksautella, sillä hänen naksauttelunsa oikasi rankaani vain lisää.

parasta on ollut huomata konkreettisia asioita kuten selkätreenin meneminen paremmin perille ja esim. selänojennuksia pystyn tekemään nykyään todella merkittävästi enemmän kuin ennen hoidon aloitusta :)

että todellakin kannattaa ottaa selvää, mikä itselle aiheuttaa huonon olon!

Omat kokemukseni hengenahdituksesta alkoivat murrosiässä kasvun ollessa nopeimmillaan. Olen harrastanut kilpahiihtoa nuoresta pitäen joten voisi kuvitella etten kärsisi kyseisistä ongelmista, mutta toisin oli ja on joskus vieläkin. Kävin polkemassa kuntopyörää asiantuntijoiden nähden, tein pef mittauksia, mitattiin vatsahappoja ja lopulta eräs lääkäri väläytti "sinun täytyy lopettaa kilpahiihto mikäli siitä tulee sinulle tuollainen ongelma". Mielestäni aika suorasti sanottu 14-15v nuorelle jolle ks harrastus on kuitenkin aika merkittävä.

Kilpailut päättyivät välillä keskeytyksiin ks ongelman vuoksi. Venyttelin säännöllisesti koko kroppaa. Ylävartalon venyttely jäi lähinnä rintalihasten venyttelyyn ja käsien pyörittelyyn. Ongelma tuntui vain pahenevat ja lopulta hiihtopiirien kautta sain vinkkiä äänihieronnasta(voice massage), mikä on "tarkoitettu" esimerkiksi laulajille jne joille oikeaoppinen hengittäminen on välttämätöntä.

Voin sanoa että kun ks. äänihieroja sanoi mistä kiikastaa niin helpotus oli suuri! Menin peilineteen, katselin ryhtiäni jossa aijemmin oli kiinnittänyt huomiota vain olkapäiden asentoon ja pidin ryhtiäni ihan kohtuullisena. No kun asiantuntijan kanssa ryhtiäni tarkasteltiin huomasin itsekkin kuinka hengittäessä ilma pakkaantui yläosaan kehosta ja hengitys oli sellaista pumppaamista ja pinnallista. Kyseisen väärinhengittämisen/pinnallisen hengittämisen huomaa hyvin kun menee matolle tai lattialle makaamaan kädet sivuilla vartalon myötäisesti ja aloittaa seuraanlaisen hengittämisen. Suu kiinni, kevyesti nenän kautta ilmaa ja suhisemalla ilma suun kautta hitaasti ulos. Tämän jälkeen kun lähes kaikki ilma on poissa(siis ei tarvitse pinniställä kaikkea ulos, mutta hengitys alkutilaan) niin nenän kautta HITAASTI(vaatii että kroppa on rauhoittunut) lähdetään vetämään ilmaa sisään. Kun olet mielestäsi hengittänyt loppuun eli keuhkot täyteen(älä pinnistele täyteen vaan sillai normaalisti keuhkot suht täyteen rauhallisesti) niin kokeile käsillä ns jenkkakahvoista/vatsan sivuista onko siellä jännitys vai ihan löysänä? Itsellä ongelma ilmeni niin ettei kyljen laajentuneet vaan ilma pakkaantui kurkunpäähän/yläkroppaan ja ahdisti kurkunpäätä. Eli oikeaoppisesti hengityksen ei tulisi nostaa rintakehää ylös vaan lähteä kylkien kautta laajentumaan ja kevyesti kohota myös rinnalta. Oikeaoppisesti hengittäessä koko vatsan seudulle tulee jännitys josta pallean kautta lähdetään puskemaan ilmaa ulos.

Itsellä on sellainen käsitys että etenkin voimannostopiireissä tämä saattaa olla suurikin ongelma sillä esimerkiksi penkkipunnerrus jne vetävät lihaksistoa jumiin ja kylkiluiden alla oleva hengityslihaksisto ei toimi oikein. Äänihieroja huomaa ongelmat jo suoraan äänestä. Pinnallinen kimitys on merkki väärästä hengitystekniikasta. Äänen tulee olla syvä, mikä ei taas tarkoita että möreät bassot hengittää oikein vaan sitä että ääni kuullostaa rennolta ja puhuessa ei tarvitse koko ajan hakea uudestaan keuhkoihin ilmaa ja näin ollen korottaa välillä ääntä vaan puhe pysyy tasaisena.

Kuinka moni tunnistaa vaivan omalle kohdalleen? Osaisin neuvoa ja antaa esimerkkejä joista löytyy ihan kirjallisetkin versiot äänihieronnan asiantuntijalta.

Tuntuu ihan perkeleen hyvältä aina silloin kun mikään ei ahdista hengitystä. Nykyäänkin salitreenit jne saavat ks vaivan puhkeamaan uudelleen ja vaatii hengitysharjoituksia lihasten venyttelyn ohessa.

No nyt on alkanut täälläkin ahdistamaan. Ahdistaa sekä levossa että liikunnan aikana, ja tätä on jatkunut jo muutaman viikon verran. Liikuntaa olen pyrkinyt varovaisuudesta välttämään, mutta ahdistus ei tunnu ainakaan pienestä rasituksesta lisääntyvän.

Pelkään sydäntautia, mutta olen alkanut tulla itse siihen tulokseen että kyseessä olisi jonkinlainen ryhtiongelma ja hyperventilaatio, jotka pahentavat toinen toisiaan. Päätelmäni johtuu siitä että oireet helpottavat kun makaan selälläni lattialla "ristiinnaulittu"-asennossa kädet sivuille ojennettuna. Lisäksi välillä kun tulee eteen jotain tarpeeksi huomion vievää mietittävää ikäänkuin "unohdan" oireeni hetkeksi, joten ainakin osaksi tuntuisi vaiva olla psyykkistä.

Onkohan päätelmissä mitään järkeä? Mihin viittaisi tuo oireiden väheneminen selinmakuulla? Ryhtini on aika kamala johtuen istumatyöstä. Onko mitään kevyttä harjoitusta mitä kannattaisi kokeilla?

Nyt on pakko kans laittaa viestiä...Luin tämän koko ketjun läpi ja yllätyin että aika monella muullakin on samoja ongelmia kuin mulla. Koko iän mulla on ollut ongelmia hengityksen kanssa, pahimmillaan se on aerobisessa rasituksessa. Eli esim. kun koulussa oli juoksukilpailuja, niin ihan mielellään niihin lähti mukaan mutta aika nopeasti vauhti hyytyi pelkäksi kävelyksi kun alkoi pistämään joka paikkaa korpassa, lähinnä ylävartalossa...Ja aina salillakin kun on, niin homma menee pelkäksi haukotteluksi. Ja nyt viikon verran on ollut erittäin vaikea hengittää, joutuu ihan työtä tekemään että saa hengitettyä syvään..Tuntuu että kropassa on joku "este" ja joskus kun sisäänhengityksessä onnistuu niin että happi menee perille ja avaa tuon "esteen", on tunne uskomaton..

Mikä siis neuvoksi? Lekuuriin varmaan pitäisi mennä mutta tuskin tämä lääkkeillä lähtee..Mietin tuota kiroakin -> Mistä tuonne voi varata aikoja ja kuinka paljon kustantaa?

Kuin suoraan mun näppikseltä nuo kuvaukset oireista: hengitys on pinnallista, haukottelen jatkuvasti ja toisinaan joutuu oikeasti ponnistelemaan saadakseen keuhkot täyteen.
Epäilin jo aiemmin tänä kesänä lievää ylikuntoa, mutta nyt pitää ilmeisesti suhtautua asiaan vakavammin ennen kuin se tästä vielä pahenee, jos kyseessä tosiaan on liiallisesta treenaamisesta johtuva haitta. Pitkät syvävenytykset rintaan, selkään ja kylkiin auttavat hetkellisesti, mutta sitä iloa kestää vain sen hetken..

täällä ilmottautuu kanssa yks hengenahdistuksesta kärsivä. Yleisin ajankohta on aina illalla ja sillo saa tehä töitä kunnol et saa keuhkot täytee ilmaa. Allergista nuhaa oon sairastanu koko ikäni... Pitää varmaa ens viikol marssii lääkärii jos pääsis astmatesteihi..:(

Suositut

Back
Ylös Bottom