Jatkuva hengenahdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla oli outojen hengenahdistusvaivojen syynä uniapnea.

Tässä on sellainenkin aspekti, että hengittämistä ei kannata liikaa pohdiskella.
Se on sen verran automaattinen toiminto, että menee sekaisin jos sitä alkaa liikaa miettimään.
Itselläni ja eräällä tuttavallanikin johti joskus hyperventiloimiseen(tuntuu ettei saa happea tarpeeksi) turhallinen hengitykseen keskittyminen.
Meni ohi kun ajatteli jotain muuta, siis meinaan vain josko jollakulla muulla olisi sama ongelma.

Todennäköisintä jos pef arvot ja muut ovat normaalit niin on psyykkinen ahdistus.. joskus vain ei voi uskoa miten voimakaasti ahdistus voi saada aikaan somaattisia oireita :)

Mun diagnoosikseni tarkentui anemia; katsotaan josko rautakuuri auttaisi ja saisi taas happea. Suosittelen muillekin hemoglobiinin tarkistamista varmuuden vuoksi, urheillessa kun tuo raudantarve kasvaa huomaamatta.

Voin sanoa että kun ks. äänihieroja sanoi mistä kiikastaa niin helpotus oli suuri! Menin peilineteen, katselin ryhtiäni jossa aijemmin oli kiinnittänyt huomiota vain olkapäiden asentoon ja pidin ryhtiäni ihan kohtuullisena. No kun asiantuntijan kanssa ryhtiäni tarkasteltiin huomasin itsekkin kuinka hengittäessä ilma pakkaantui yläosaan kehosta ja hengitys oli sellaista pumppaamista ja pinnallista. Kyseisen väärinhengittämisen/pinnallisen hengittämisen huomaa hyvin kun menee matolle tai lattialle makaamaan kädet sivuilla vartalon myötäisesti ja aloittaa seuraanlaisen hengittämisen. Suu kiinni, kevyesti nenän kautta ilmaa ja suhisemalla ilma suun kautta hitaasti ulos. Tämän jälkeen kun lähes kaikki ilma on poissa(siis ei tarvitse pinniställä kaikkea ulos, mutta hengitys alkutilaan) niin nenän kautta HITAASTI(vaatii että kroppa on rauhoittunut) lähdetään vetämään ilmaa sisään. Kun olet mielestäsi hengittänyt loppuun eli keuhkot täyteen(älä pinnistele täyteen vaan sillai normaalisti keuhkot suht täyteen rauhallisesti) niin kokeile käsillä ns jenkkakahvoista/vatsan sivuista onko siellä jännitys vai ihan löysänä? Itsellä ongelma ilmeni niin ettei kyljen laajentuneet vaan ilma pakkaantui kurkunpäähän/yläkroppaan ja ahdisti kurkunpäätä. Eli oikeaoppisesti hengityksen ei tulisi nostaa rintakehää ylös vaan lähteä kylkien kautta laajentumaan ja kevyesti kohota myös rinnalta. Oikeaoppisesti hengittäessä koko vatsan seudulle tulee jännitys josta pallean kautta lähdetään puskemaan ilmaa ulos.

Itsellä on sellainen käsitys että etenkin voimannostopiireissä tämä saattaa olla suurikin ongelma sillä esimerkiksi penkkipunnerrus jne vetävät lihaksistoa jumiin ja kylkiluiden alla oleva hengityslihaksisto ei toimi oikein. Äänihieroja huomaa ongelmat jo suoraan äänestä. Pinnallinen kimitys on merkki väärästä hengitystekniikasta. Äänen tulee olla syvä, mikä ei taas tarkoita että möreät bassot hengittää oikein vaan sitä että ääni kuullostaa rennolta ja puhuessa ei tarvitse koko ajan hakea uudestaan keuhkoihin ilmaa ja näin ollen korottaa välillä ääntä vaan puhe pysyy tasaisena.

Kuinka moni tunnistaa vaivan omalle kohdalleen? Osaisin neuvoa ja antaa esimerkkejä joista löytyy ihan kirjallisetkin versiot äänihieronnan asiantuntijalta.
Hei, kuulostaa kyllä todella tutulta! Fysioterapeutitkin ovat tuota sanoneet että hengitän pinnallisesti keuhkon yläosilla. Voisitko mitenkään tähän pistää niitä ohjeita, tai vaihtoehtoisesti sähköpostiin gearbox2k4@Hotmail.com vaikkapa. En löytänyt profiilistasi sähköpostiosotetta etkä näytä olevan vippikään niin ei pystynyt priva messageekaan pistään.

edit. Vielä noista äänihierojista, niin mahtaakohan niitä miten olla Suomessa, mitään yhteystietoja esim ?

Koitin tuota lattialla hengittelyä ja on pakko todeta nyt kylkien aktivoimisen jälkeen hengittämisen olevan huomattavasti helpompaa :).

Suurkiitos jos viitsisit Juiio jakaa viisautesi (about.ry2@gishpuppy.com on maili).

Täällä olis kanssa tuota jatkuvaa hengenahdistusta. Alkoi vasta noin viikko sitten. Kävin lääkärissä, jossa pef mittaukset, verikokeet veritulpan/tulehdusarvojen vuoksi, sydänkäyrät. Näissä ei ongelmaa. Astmaa epäillään, meen noihin puhallustesteihin/spinometria noin viikon päästä. Vaiva pahenee iltaa kohden, joilloin on jatkuvaa tunnetta ettei saa kunnolla henkeä. Vaivan jälkeen en ole saanut nukuttua kokonaisia öitä. Aamuisin ja päivisin pärjään jonkin aikaa hyvin. Meinaan kokeilla tuota kiropraktikkoa. On ollut kyllä raskas viikko...mutta helpottaa vähän kun huomaa ettei ole yksin ongelman kanssa.

Mulla on kanssa tuota hengen ahdistusta. Kepin kanssa pyörittelen ja venyttelen, ehkä ei sitten kuitenkaan tarpeeksi :(

Astmakokeet tehty, verenkierto elimistö tarkistettu ja sydänfilmit otettu. Mikään ei ole huonosti, mutta mun olo sanoo välillä ihan muuta. Olen myös huomannut että hengenahdistukset vaikuttavat todella paljon mun mielialaan eli pidemmän päälle kun sattuu olla kohtaus menossa ei jaksa keskittyä mihinkään ja olen todella äreällä päällä. Salille tai lenkille kun menee niin siellä tuntuu olevan ainoastaan oma itsensä ja henki kulje harjoituksen aikana ongelmitta. Niin ja jatkuva päänsärky ja haukottelu ovat myös todellisiä ärsytystekijöitä. Aargh.

Olen menossa lääkärin taas, mutta alkaa kyllästyttää lääkäreillä ravaaminen:curs: Onneksi täältä sai lukea, että vaivaan saa apua ainakin jos viitsi tarpeksi kauan etsimään pätevää osaaja :D

Ei ihan oikea treadi asiaan liittyen mutta en viitsinyt uuttakaan avata joten kysäsen tässä:

Eli olen intissä tällä hetkellä ja kunto on ihan kiitettävässä kunnossa.
Mutta viime aikoina on ilmennyt todella inhottava vamma/ongelma tai jotain, juoksen kovaa/hiljaa ei mitään väliä niin hengitys on ihan ok ja pystyn hyvin juttelemaan samalla en siis hengästy kovin paljon mutta oikealla puolen rintaa vähän kylkiluiden alapuolella tuntuu todella kovaa kipua, sitä kipua voisi ehkä vähän verrata siihen että on juuri syönnyt paljon ennen lenkkiä ja mahassa pistää paljon samalla kun juoksee suunilleen samanlainen kipu mutta eri kohdassa.
Tuo ilmenee yleensä heti muutaman minutin jälkeen kun on lähtenyt juoksemaan.
Eli jos jollain on edes pieni aavistus mikä voisi olla pielessä niin olisin kiitollinen vastauksista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ihan oikea treadi asiaan liittyen mutta en viitsinyt uuttakaan avata joten kysäsen tässä:

Eli olen intissä tällä hetkellä ja kunto on ihan kiitettävässä kunnossa.
Mutta viime aikoina on ilmennyt todella inhottava vamma/ongelma tai jotain, juoksen kovaa/hiljaa ei mitään väliä niin hengitys on ihan ok ja pystyn hyvin juttelemaan samalla en siis hengästy kovin paljon mutta oikealla puolen rintaa vähän kylkiluiden alapuolella tuntuu todella kovaa kipua, sitä kipua voisi ehkä vähän verrata siihen että on juuri syönnyt paljon ennen lenkkiä ja mahassa pistää paljon samalla kun juoksee suunilleen samanlainen kipu mutta eri kohdassa.
Tuo ilmenee yleensä heti muutaman minutin jälkeen kun on lähtenyt juoksemaan.
Eli jos jollain on edes pieni aavistus mikä voisi olla pielessä niin olisin kiitollinen vastauksista.

Olen joskus lukenut jostakin, että tollainen kova pistely voi olla peräisin ruoansulatuselimistöstä (suolesta vaikka!) tai sitten lämmittelyn puutekin voi tehdä sen ettei elimistö ole valmis suoritukseen ja rupeaa oireilemaan. Kannattaa seurata mitä syö ja miten, ja hyvä pureskelu on tärkeässä roolissa. Raskas ja rasvainen ruoka voi tehdä suoleen ns.tukoksia jotka sitten juosteessa ilmenee pistävänä kipuna.
Sitten voit miettiä että onko se kipu joka kertaa kun juokset ja huomaa että edellisen vuorokauden ruoat voivat tähän vaikuttaa.

En tiedä oliko tästä nyt apua, mutta olen myös lukenut että välillä tuo mystinen pistävä kipu tulee m yös huippu-maratoonareillekin. Kannattaa kuitenkin ottaa selvä!

Itselläni oli tuota hengen ahdistusta, sydämmen muljahtelua ja muutenkin todella tukala olo, jonka vuoksi urheilu ei paljon maistunut. Kävin terveyskeskuksessa ja siellä annettii pef puhallus, epäilivät astmaa ja tulivat siihen tulokseen että ei ole astmaa.Seuraavaksi totesivat että oireet johtuvat hyperventiloinnista, en tietenkään itse sulattanut asiaa ja lueskelin netissä josko jollain olisi samanlaista ongelmaa. Sitten löysin että joku oli käyny kiropraktikolla ja saanu vaivaan apua. Itse soitin välittömästi kyseiselle parantajalle ja apua löytyi suhtellisen äkkiä. Jotkin nikamat vaan ei ollu paikallaa,( olisko ollu 3,4,11,12) joka aiheuttaa kyseisiä oireita. Kiropraktikon ovesta ulos astuessani olo oliku uudesti syntyneellä. Kannattaa kokeilla vaikka on suht hinnakasta hoitoa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom