BB PRO Jari "Bull" Mentula

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulee jotenkin hyvällä tavalla mieleen ne Dorianin mustavalkokuvat.
 
Oli se reisipose aika kova ennen viime kisojakin jo. Nyt lienee kondis vaan vielä kovempi. Etureisiin ei Jari kaadu vaan jaloissa lisää massaa piti viime kisojen jälkeen saada takareisiin ja perseeseen. Kiva olis kuvaa nähdä niistäkin. Tää kuva toki herättää jotain lupauksia jo :).
 
Puhutaanko nyt lihaksen hermotuksesta tyyliin voimanosto vai eri asioista? Mietin vain kun mulle on tullut useinkin mieleen ja sitä käytännössä toteutankin, että hyvin hermotettu lihas nostaa enemmän rautaa paremmalla tekniikalla ja sehän ei voi olla huono asia.

Tällöin pieni voimanostosykli kehonnakertelun välillä on pelkkää plussaa.

Hiukan offia, mutta tarkoitus on perustella miksi mm. mentula treenaa Milosin opeilla niin kuin treenaa.

Kyse ei ole ihan samasta asiasta, kehonrakennusmielessä hermotus tarkoittaa lihaksen opettamista mahdollisimman kovaan supistukseen sen supistuksen itsensä takia, ei sen raudan liikuttamiseen, vaan juuri kasvattamaan lihasta ja sitä varmaan haetaan noilla pienillä painoilla kitkuttelusta. Lihassupistus ottaen lihaksen kiinnityskohdista asti alkaen on helpompaa ilman mitään kuormaa, mutta saman taidon siirtäminen aina isomman kuorman liikutteluun vaatii lukemattomia toistoja ja kun se alkaa toimimaan saadaan aikaan ihan uudenlaista lihaskasvua.

Lihasjännitys joka toistossa kehoilu mielessä pitäisi aina olla suurempi kuin painon liikuttamiseen vaadittava supistus. Jos näet jonkun ison kaverin tekevän ylipuhtaasti pikkupainolla salilla sarjaa pää täristen ja hiki valuen kyse on siitä että lihassupistusta liioitellaan tarkoituksella.
 
Onko muuten Jarilla enää mitään mahdollisuuksia palata takaisin penkkipunnerrukseen kisaamaan, jos alkaa kehoilu vituttamaan?
Pärjäisikö enää siellä?
 
Onko muuten Jarilla enää mitään mahdollisuuksia palata takaisin penkkipunnerrukseen kisaamaan, jos alkaa kehoilu vituttamaan?
Pärjäisikö enää siellä?
Tää nyt on vaan mun mutuilua mutta uskon että olisi ja luulisin että mahdollisuuksia olisi pärjätäkkin. Eihän tässä kauaa ole kun tuli reenivideota missä se teki 200(+?)kg sarjaa vinopenassa..
 
Jari Bull Mentula training chest with Milos Sarcev 6.5.2013 - YouTube
Tossahan se video olikin^^
Ja tossa wqwq:lle:
99661d1368911308-jari-bull-mentula-screen-shot-2013-05-19-0.08.00.png
Jos 260kg(?) on raakana noussut ni mitähän tapahtuu kun tota massaa alettais hermottamaan voimapuolen metodein?
Joten oon samaa mieltä lakipisteen kanssa.
 
Lihasjännitys joka toistossa kehoilu mielessä pitäisi aina olla suurempi kuin painon liikuttamiseen vaadittava supistus. Jos näet jonkun ison kaverin tekevän ylipuhtaasti pikkupainolla salilla sarjaa pää täristen ja hiki valuen kyse on siitä että lihassupistusta liioitellaan tarkoituksella.
Jonkun pitäisi nyt ihan tosissaan selvittää kaikki lihskasvun salat niin päästäisiin näistäkin eri koulukunnista. Joku vannoo supistuksen ja pumpin nimeen ja joku isojen painojen. Minä kuulun jälkimmäiseen, osaksi isojen ja vahvojen esikuvien takia ja osaksi siksi että se vain kuulostaa järkeen sopivammalta, että isoilla painoilla kasvatetaan isommat lihakset kuin mahdollisimman kovaa supistamalla. Niin se näyttää monesti olevankin, että isoimpia ovat ne jotka liikuttavat isompia painoja eivätkä ne jotka supistavat hauista koviten. Tosin ihan hyviin tuloksiin on molemmilla päästy. Tai olen oikeastaan järkeillyt että ehkä näissä on takana jokin erilainen prosessi molemmissa ja molempien yhdistäminen voi olla fiksu veto. Yhteen jämähtäminen tuntuu kapeakatseisuudelta ja siksi mun tapoihin kuuluu yhdistellä vähän kaikkea. Alkuun isot painot ja kovat sarjat ja loppuun homoiluvemputukset, pumpit ja supistukset. Välillä kausittain voimanostoa niin voidaan liikuttaa taas vähän isompia painoja.
 
Jari on kova penkkipunnertaja ja samoin rintalihakset ja ojentajat ovat suuret, isot painot isot lihakset? Mutta onko Jari voimakkaampi nyt kun on 15kiloa enemmän lihasta kuin amatöörinä, luulempa ettei ole? Itse uskon että nämä kaikki eri treenitavat ovat oikeita.Uskon myös että vaikutusmekanismit ovat eri tyyleillä erilaiset ja ne tuottavat lihaskasvua eri tavalla.

Suomalaiset kehonrakentajat ovat kautta aikain ja maailmain olleet erittäin vahvoja, treenityylistä riippumatta.Voiman osuutta on mielestäni suomessa aina liioiteltu, se kuuluu kulttuuriin. Suurin osa vuodesta ollaan toppatakki päällä joten voima on se mikä näkyy. Suomalaiset perintötekijät lienee kuitenkin suurin syy
voimaan.

Edes supermassiivinen Dorian Yates ei liikuttele mitenkään erikoisia treenipainoja videollaan, hyvin moni suomalainen olisi niihin pystynyt.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom