Jamie Oliver on mun idoli!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ei se kouluruoka ainakaan meitsin oppilaitoksissa mitään hirveetä shittiä oo ikinä ollut, mutta noi "lihakiintiöt" on kyllä syvältä..
Perunoita ja kastikkeita saa kouluissa yleensä mättää vaikka kuinka paljon, mutta esim jotain pienen pieniä kanapihvejä vain tyylin 2kpl. On ilmeisesti laskettu että mitä enemmän hiilareita se paremmin nuori jaksaa opiskella :(

Nykyään pinessä ammattikorkeakoulussa saa aika vapaasti ottaa esim. kananrintapaloja niin paljon kuin viitsii ja ruokatarjonta muutenkin kohtuu "terveellistä", vaikka kyllä hän täälläkin noita rajoitteita joskus on!

Armeijassa taas se safka on sitten mitä on :/

Raha-asioista noi loppujen lopuksi on kiinni. No proteeiinin lähteet vaan on aika kalliita varsinkin jos niitä pitää hankkia esim. 500:lle oppilaalle.

Belmondo sanoi:
HS ylkkärillä oli syksyllä hyvä kirjoitus aiheesta: siinä jopa kysyttiin miksi kasvava koululainen saa vain 5 lihapullaa kun loppukalorit pitää sitten ottaa jostain surkeasta perunasta tms hiilarista. Joku alan nainen kirjoitti. Muistaako kukaan?
Ja sama juttu armeijassa. Ei voinut ymmärtää miksi palautumista runsaasti vaativan fyysisen "elämäntyylin" mukaan oli isketty onnettomasti tehty sämpylälover-ruokavalio. Voisi puolustusvoimille olla ihan hyödyllistä katsastaa uudestaan ravintosuunnittelunsa.

Nimimerkillä "Neljä lihapullaa per taistelija"

Britanniassa on tosissaan panostettu - siis julkisuudessa on panostettu- tähän ongelmaan: BBC.llä pyörii sarja "honey we're killing the kids", jossa perheiden ongelmia ratkotaan ravitsemusterapeutin kanssa.
On muuten hauskoja tapuksia: perhe, jossa lapset tupakoivat jo pienestä pitäen, toinen jossa tytölle tulee vieroitusoireita, jos sokeria ei tule tasaiseen tahtiin. (Sarjasta lisää bbc:n sivuilla.)

Reilu vuosi sitten briteistä tultiin Suomeen asti ihmettelemään koululaisten hyviä elämäntapoja. Brittivieraat osuivatkin uusimaalaiseen kouluun, jossa oli tarjolla kuoriperunoita ja kastiketta. Ministerismiehet olivat ihmeissään..
Ja ettäkö lapset kävelivät kouluun?? Ikävä kyllä mahdotonta aika monessa paikassa sielläpäin.

Hallinto julkaisi siellä loppusyksystä uuden suosituksen, nk- white paperin, jonka tavoite on tarttua läskiongelmaan ja siihen liittyviin sairauksiin.
Suosituksia mm. ruoan pakkausmerkintöjen muuttamisesta, julkisen tupakoinnin vähentämisestä ja -- oma terveysohjaaja valtion rahalla.Samoin koululiikuntaan panostetaan, ja pyritään kannustamaan lapsia pyöräilemään kouluun. Aika näyttää, auttaako se mitään.
Tietääkö joku, miten sen Jamien kampanjan kansa on käynyt?

Jamien ohjelma rokkasi, koska se näytti kaiken sen kauhean paskan mitä lapsille syötetään. Miten voi pieni ihminen kasvaa aikuiseksi pelkällä rasvalla ja perunalla? Suomalainen kouluruoka on saanut tällä paljon kritiikkiä, taso kai vaihtelee aika paljon kouluittain ja kunnittain.
Ennemmin söisin kuoripottuja ja tillilihaa tai kesäkeittoa joka päivä kuukauden, kuin jotain hirveitä paistorasvaa tiriseviä perunanaamoja.
Kai siitä ollaan samaa mieltä, että kouluruoka ei ole optimaalista vieläkään, mutta kun ajattelee vaihtoehtoja niin kyllä se on näistä parempi.

Tuossa vielä linkit; eka on White paper, toka perheohjelma.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4015571.stm

http://www.bbc.co.uk/health/tv_and_radio/honey/

Bisley sanoi:
Niinpä. Mutta eikö juuri ne herkuttelijat yleensä istu kotona sohvalla syöden pullaa, kun voisi liikkua ulkona tai käydä vaikka vesijumpassa.

Miksi niitten herkuttelijoiden pitäisi liikkua ulkona tai käydä vaikka vesijumpassa jos ei oma ulkonäkö ja terveys kiinnosta?

RapidAid sanoi:
Miksi niitten herkuttelijoiden pitäisi liikkua ulkona tai käydä vaikka vesijumpassa jos ei oma ulkonäkö ja terveys kiinnosta?

Ei tosiaan ole pakko. Kunhan sitten omilla rahoillaan hoitaa ne sydän- ja verisuonitaudit ja korkeat kolesterolit.

Mun mielestä kaikki itseaiheutetut sairaudet pitäis olla hoidoiltaan omakustanteisia, kuten esim tupakoinnista aiheutuneet keuhkosyövät yms. Oma vika emäsika!

Otzi sanoi:
Ja sama juttu armeijassa. Ei voinut ymmärtää miksi palautumista runsaasti vaativan fyysisen "elämäntyylin" mukaan oli isketty onnettomasti tehty sämpylälover-ruokavalio. Voisi puolustusvoimille olla ihan hyödyllistä katsastaa uudestaan ravintosuunnittelunsa.

Nimimerkillä "Neljä lihapullaa per taistelija"

Sitten jos sota ja nälänhätä pääsee yllättämään ja raskasta sotaa pitäisi käydä ja taistelijaa kohti riittää vaan neljä lihapullaa niin pakko siinä on jaksaa. Parempi vaan alusta asti totuttaa niukkaan safkaan ja kovaan työhön.

minimari sanoi:
Suomalainen kouluruoka on saanut tällä paljon kritiikkiä, taso kai vaihtelee aika paljon kouluittain ja kunnittain.

Meidän koulussa ruoan taso vaihtelee päivittäin. Välillä saattaa olla kala/kana pihvejä ja välillä on täyttä jauhoa olevia "kalkkunapihvejä", joita oli mm. tänään, eivätkä vieläkään edes maistuneet miltään.

Bisley sanoi:
Ei tosiaan ole pakko. Kunhan sitten omilla rahoillaan hoitaa ne sydän- ja verisuonitaudit ja korkeat kolesterolit.

Mun mielestä kaikki itseaiheutetut sairaudet pitäis olla hoidoiltaan omakustanteisia, kuten esim tupakoinnista aiheutuneet keuhkosyövät yms. Oma vika emäsika!

Tää olis tietenkin ideaalista, mutta tulee tuskin koskaan onnistumaan. Milläs todistat, että esim. keuhkosyöpä johtuu JUURI tupakoinnista. Se kun voi syntyä muutenkin.

Bisley sanoi:

Entäs himoliikkujien urheiluvammat? Voimanostajien ja bodareiden olkapää, polvi, jne jne jen ja vielä mahdollisesti roinauksesta aiheutuneet probleemat. Omaa vikaa on nääkin hölmöilyt yhtälailla.
Oikeassahan sinä olet, mutta sinä taidat itse kuulua jo toiseen ääripäähän sitten. :)

Belmondo sanoi:
Juu, tosin tuossa näyttää että olisi ollut tuon Matiaksen kirjoittama vaan ei o.

Juu ei ole. Se Hesarin kirjoitus on tuon ketjun toisessa, nimimerkin Nist kirjoittamassa viestissä. Nist on Nina Strömberg, joka sen tekstin kirjotti. Siinä puhutaan juuri viidestä lihapullasta ;)

Hyvä kirjoitus, ja sai aikaan keskustelua hesarin palstalla.

Mutta joo... Tämän maan suositukset ovat niinku niin fucked up, ettei oikeen tiedä itkiskö vai nauraisko. Ravitsemussuositukset ovat paitsi ihmisen metaboliaa, myös politiikkaa. Mun päähän ei vaan mahdu että mitä politiikkaa se on, että annetaan ohjeita joilla osa kansasta voi huonosti ja sairastuu pitkäaikaissairauksiin joiden kustannukset yhteiskunnalle ovat mittavat. Metabolista oireyhtymää sairastava esimerkiksi voi hyvinkin hankkia itselleen diabeteksen syömällä KTL:n oppien mukaan.,, Mutta joo.... Eipä onneksi tarvitse mun syödä noiden ohjeiden mukaan eikä olla päättämässä asioista. Ehkä ne joskus tajuaa.

-Marchi- sanoi:
Entäs himoliikkujien urheiluvammat? Voimanostajien ja bodareiden olkapää, polvi, jne jne jen ja vielä mahdollisesti roinauksesta aiheutuneet probleemat. Omaa vikaa on nääkin hölmöilyt yhtälailla.
Oikeassahan sinä olet, mutta sinä taidat itse kuulua jo toiseen ääripäähän sitten. :)

Kyllä nämä on mun mielestä kaksi ihan eri asiaa. Paskan syönti on itse aiheutettu, HYVINKIN HAITALLINEN asia, mutta urheilulla ihminen PYRKII parempaan terveyteen, eli ei niistä urheiluvammoista pitäisi sakottaa. Roinaus on sitten asia erikseen, menee mielestäni samaan kastiin kun tupakointi/alkoholi/huumeet.

Tosi kivaa sillon kun nyrjäyttää nilkkansa aamulenkillä ja lääkäri nauraa röhöttää "häähää oma vikas, maksa tonni!" :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Habankorppu sanoi:
Tosi kivaa sillon kun nyrjäyttää nilkkansa aamulenkillä ja lääkäri nauraa röhöttää "häähää oma vikas, maksa tonni!" :D

Puhuinkin ehkä enemmän himourheilusta. :)

skillster sanoi:
Meidän koulussa ruoan taso vaihtelee päivittäin. Välillä saattaa olla kala/kana pihvejä ja välillä on täyttä jauhoa olevia "kalkkunapihvejä", joita oli mm. tänään, eivätkä vieläkään edes maistuneet miltään.

Kyllä mä silti väitän, että tuo on n kertaa terveellisempää ja parempaa ruokaa mitä Briteissä tarjotaan.

Mä oon tässä n. kahdeksan kuukautta totutellut brittisafkaan ja voin sanoa, että tää on kyllä jotain aivan kammottavaa. Pikaruoka (kebab, pizzat yms.) on puoli-ilmaista vai miltä kuulostaa n 1kg kebabbia £3-4. Tuommoisen kun huitasee niin hetkeen ei ole kyllä nälkä.

Otetaan esimerkki mitä oli tänään tarjolla duunissa:

aamiainen paistettuja kananmunia, jotka on paistettu upporasvassa, pekonia, sokeripullaa + perunapihvi.

lounaalla oli:

Lasagnea, jossa rasvaa voi kaataa lautaselta pois
Paistettua perunaa, varmaan uppopaistettua sekin
Ranskalaisia, rasvaa riittää sopivasti
Erillaisia piiraita, aivan vitun rasvaisia
Pizzaa yms. hyvää :kuola:, mutta niin epäterveellistä
Salaatti punnitaan erikseen ja maksaa aivan helvetisti.

En nyt muista mitä muuta löytyi, mutta ei ainakaan tuon kummallisemmaksi lista muutu. En yhtään ihmettele miksi täällä jengi lihoo tolkuttomasti. Duunissa on snack-automaatit mistä saa sipsejä työteon lomaan jne..

ainoa syötävä ruoka oli riisiä ja kanakastiketta, joka sekin aivan jumalattoman rasvaista.

Kauppaan kun kävelin tuossa taannoin ostin "healthy living" jauhelihaa, jossa kotona tarkistettuani huomasin olevan 20% rasvaa :jahas:.

Kyllä mä olen siinä uskossa, että suomalainen kouluruoka on helvetin hyvää ja ravitsevaa, kun mietitään millä rahalla se keittäjätäti loihtii yhden annoksen. Ainakin se kestää vertailun britteihin..

Jakob sanoi:
Mä oon tässä n. kahdeksan kuukautta totutellut brittisafkaan ja voin sanoa, että tää on kyllä jotain aivan kammottavaa.

Kauppaan kun kävelin tuossa taannoin ostin "healthy living" jauhelihaa, jossa kotona tarkistettuani huomasin olevan 20% rasvaa :jahas:.

Briteistä saa kyllä ravintoloista ihan terveellisiäkin vaihtoehtoja, kun ei aina juokse halvimman aterian perässä. Rafloissa voi myös tilata listan ulkopuolelta tai jättää esim. rasvaiset kastikkeet pois.

Terveellistä safkaa löytää kaupasta ihan yhtä helpolla kuin Suomestakin. Kanat ja kalkkunat on halvempia kuin Suomessa, ja vihanneksia on edullisesti tarjolla. Käypä vaikka lähimmästä Tescosta kipaisemassa lean steak mincea niin on samat rasva-arvot kuin suomalaisessa jauhelihassa.

Pääsääntöisesti ruoka on kaupoissa halvempaa kuin Suomessa, myös ne terveelliset vaihtoehdot. Valikoimat ovat myös monipuolisemmat.

Siinä täällä ollaan oikeassa, että pääsääntöisesti brittiruoka on paskaa. Mutta on myös omasta viitseliäisyydestä kiinni, miten siellä syö. Eli juurikin sama juttu kuin jos asuisi Jenkkilässä.

edelbrock sanoi:
Briteistä saa kyllä ravintoloista ihan terveellisiäkin vaihtoehtoja, kun ei aina juokse halvimman aterian perässä. Rafloissa voi myös tilata listan ulkopuolelta tai jättää esim. rasvaiset kastikkeet pois.

Terveellistä safkaa löytää kaupasta ihan yhtä helpolla kuin Suomestakin. Kanat ja kalkkunat on halvempia kuin Suomessa, ja vihanneksia on edullisesti tarjolla. Käypä vaikka lähimmästä Tescosta kipaisemassa lean steak mincea niin on samat rasva-arvot kuin suomalaisessa jauhelihassa.

Pääsääntöisesti ruoka on kaupoissa halvempaa kuin Suomessa, myös ne terveelliset vaihtoehdot. Valikoimat ovat myös monipuolisemmat.

Juu, tuleehan tuota broilerin rintapalaa yms ostettua aika useasti. Ihmetytti vaan tuo "healhy living" tarra tuossa sikanauta paketissa :lol2:. Mutta fakta on se, että tämä on kulttuuri on pikaruokaan/eineksiin painottunut. Vai miltä kuulostaa £7-10 viikon safkat pakastemarketista? Samalla tämä "buy one, get one free" karahtaa meikäläisen korvaan. Määrällä laatua on henk.koht. mielipiteeni paikallisesta safkasta.

Oikeissa ravintoloissa saa tosiaan ihan ok safkaa, mutta mun perse ei kestä aina syödä ravintelissa. Keittiökin on niin hanurista, että siellä ei ole kuin sen pakollisen ajan, mitään gurmeeta siellä ei ruveta tekemään.

Kaikki on itsestä kiinni, mutta minäkin laiskana miehenä en vaan jaksa tehdä täällä mitään kummallista safkaa ja helposti se menee tuonne kebab/haggis/pitsa linjalle :rolleyes:

Työkaverin eväät: Kahvitauolla, ja ruokatunnilla samaa; Mikropizzaa tai lihapiirakkaa, nakkia, pari kuppia kahvia ja ennen ja jälkeen tämän punaista marlboroa. Päivässä (siis sen 8 tunnin aikana) menee aski tupakkia ja pannullinen kahvia :eek:
Mitähän äijän lapset syö???
Ehkä kerran pari vuodessa on sitten jotain hirvenlihakeittoa eväänä, muuten poikkeuksetta jotain valmismoskaa.
Ja sitten jaksaa meikäläiselle kettuilla, kun syön rahkaa ja puurohiutaleita...:D
Siinä olisi Jamie Oliverillekin työsarkaa...

Edit: Tosin äijä on kuin heinäseiväs; ei niin pitkä, mutta yhtä laiha...

Noita "buy one get one free" tosiaan on kaikkialla... tarjousta olen kayttanyt hyvaksi tunapurkkien kanssa! Ostan kerralla sellaset 24 tunapurkkia. Kylla ne osaa kyylata...
Kampuksella olen hengannut briteissa parit vuodet ja ne syottavat taalla melkeinpa samaa paskaa kuin kouluissakin. Alusta lahtien sita valittaa, etta etteko te nyt voisi mitenkaan tuoda alueelle mitaan terveellista? Ei, ne tuo donitsikauppaa, piirakoita, jaateloa sun muuta. Myonnan, etta vuosien mittaan tanne on ilmestynyt parit terveellisemmat vaihtoehdot; kaksi salaattivaihtoehtoa kauppaan. Ihan kiva. Nyt jos ne viela antaisi haarukoita joilla syoda. Salaatit kun ovat ainoat safkat joita ei voi sormin tunkea suuhun, toisin kun donitsit, paskakolmioleivat joissa aina yli 500 kaloria vaaleata leipaa ja majoneesia, sipsit, patukat yms. Kaikki syovat sipseja, kun ei oikein muuta ole. Jos ostat sanomalehden, saat ilmaisen suklaan.
Mutta kylla nykymaailmassa jotkut ihmiset katsovat mita suuhunsa panevat eivatka sokeasti tyydy paskimpaan ruokaan... joten tuotteisiin olla ruvettu lisaamaan naita sloganeita "Good for you!" "Healthy Living!"
Mutta kun ne ei ole! Huijaavat ihmisia. Kaikista paras oli iso kyltti kolmioleipien paalla, jossa luki "Sandwich containing under 300 calories! Good for you!", mutta kun katsoi itse leivan sisaltoluettelotarraan, siina sanottiinkin, etta leivassa on 425 kaloria.
Itse tykkaan siita etta tuotteessa on selitettyna sisalto kalorit sun muut. Jos ei lue, kysyn vittuillakseni silta virmalta etta mites on. Pariin kertaan saa tormata ettei tuotteen asiakaspalvelunumerossa ole tietoa tuotteen kalorimaarasta tai edes sisallosta. Ei taalla kauheasti panosteta siihen ravintoon jos ei edes sisaltoa tiedeta.
Englanti tosiaan tarvitsee asennemuutosta, enka ainakaan itse ole nahnyt mitaan mediassa tai muualla etta asiaan puututtaisiin muuta kun Jamie Oliverin osalta. Hienoa etta silla kestaa hermot noiden rakanokkien kanssa kun ei ne suostu syomaan mitaan muuta kun paskaa.

IMO suomessa on kouluruoka just sellasta minkäverran siihen on annettu rahaa. Olis mielestäni päättäjiltä viisas veto antaa pikkasen enemmän kouluruokaan pätäkkää niin sais vähän prodeakin sinne paskahiilarin joukkoon. Se on keittäjän vaikeeta ostaa lihaa kun samalla hinnalla saa tuhatkertasen määrän makaroonia ja pottuja, ja penniä täytyy venyttää niin perkeleesti.

Mä en oikeesti tunne varmaan yhtäkään ihmistä jotka ymmärtäisivät järkevästä ruokavaliosta yhtään mitään. Kaikki kaverit syö sellasella mitensattuu-tyylillä, ja esim. mutsi ja faija ovat tämän KTL:n vähänrasvaamuttahiilariajasokeriasenkinedestä-linjan uhreja. Sanoisin, että virallisilla suosituksilla on suomessa aivan vitun iso merkitys siihen miten ihmiset syö, täällähän tunnetusti totellaan mitä auktoriteetti sanoo (no poislukien ne jotka vetää vaan sitä makkaraa ja ranskalaisia, tosin sitä porukkaa on myös vitusti). Siis tarkotan että kyllä sellasta terveystietosta porukkaa löytyy, mutta ne sitten uskovat kaiken mitä viralliselta taholta ilmoitetaan.

Tulee muuten kuvottava olo kun jengi kertoo tosta brittien ja jenkkien meiningistä. 5 x :urjo:

S0874 sanoi:
IMO suomessa on kouluruoka just sellasta minkäverran siihen on annettu rahaa. Olis mielestäni päättäjiltä viisas veto antaa pikkasen enemmän kouluruokaan pätäkkää niin sais vähän prodeakin sinne paskahiilarin joukkoon. Se on keittäjän vaikeeta ostaa lihaa kun samalla hinnalla saa tuhatkertasen määrän makaroonia ja pottuja, ja penniä täytyy venyttää niin perkeleesti.

Aivan samaa mieltä. Suomen kouluissa nipistetään tällä hetkellä kautta linjan, joten turha odottaa muutoksia ruokailuunkaan. Onneksi enää ei ole rahaa jälkiruokiinkaan..
:evil:

Toisaalta, kun puhutaan tuosta pottu/makaroni-linjasta, niin ala-asteikäisille lapsille se on ihan mainiota perusruokaa. (proteiinia toki voisi olla enemmän) Ongelmana on vain se, ettei tämä semi-terveellinenkään kouluruoka tahdo vesseleille kelvata kun himassa odottaa koti-mäkkäri tai nurkan takana karkkikauppa. Mä en voi ymmärtää kuinka alle 10-vuotiaille skideille edes annetaan fyrkkaa kouluviikon aikana. Tietäähän sen, mihin ne hillot käytetään...

Kun lukee noita Brittine ja Jenkkien ravitsemustottumuksia tulee aivan helvetinmoinen vitutus päälle. Miten mikään kansa voi olla noin tyhmä? Ei tosin Suomikaan rokkaa ykkösenä. Suomessakin tulee aina uutisista ja muualta mediasta tietoa, että voi voi kun Suomi on täynnä ylipainoisia lapsia ja aikuisia, mutta asialle ei sitten tehdä mitään. Voivottelu on ainoa asia, johon hallitus pystyy.
Määrärahat tosiaan ovat todellakin vähissä kouluruokailuissa. Kouluissa saatu ruoka on todella paskaa ravintoarvoiltaan ja sitä saa lapata naamaan aivan helvetisti saadakseen riittävät ravinteet, mutta samalla tulee lapattua hiilareita aivan helvetisti. Pihvitkin ovat aina jotain Pirkka-valmispihvejä, joissa on 60 g hiilareita ja loput sitten saattaa ollakin rasvaa ja sitä oikeaa lihaa.

Doggoned sanoi:
Määrärahat tosiaan ovat todellakin vähissä kouluruokailuissa. Kouluissa saatu ruoka on todella paskaa ravintoarvoiltaan ja sitä saa lapata naamaan aivan helvetisti saadakseen riittävät ravinteet, mutta samalla tulee lapattua hiilareita aivan helvetisti.
Toi on kyllä ihan totta että kun koulut alkaa säästelemään niin säästely alkaa enesimmäisenä safkasta. Itellä ny tuolla kauppiksessa ei ole mitään hätää kun siellä on Amican ravintola niin tulee hyvää safkaa syötyä joka päivä. Mutta muistan sillon ala-asteen alkuaikoina kun laman vaikutuset näkyivät vielä ainakin meijän koulussa, ylläri riisiä ja ylläri perunaa vähintään kolmena päivänä viikossa. Että sinänsä ymmärrän jos nuoret ei kovin helpolla innostu riisistä ja perunasta jos sitä on tullut syötyä niin saatanasti. Mä kyllä tykkään riisistä mutta perus perunat ja makkarakastike kyllä etoo hieman. :urjo:

Mutta kuitenkin ehkä ennemmin pitäisi koittaa puuttua nuorten roskamätön syömiseen ja vähäiseen liikkumiseen kuin kouluruokailuun. Hyvä jos liikkuu enää edes koulussa liikkakunnilla, mutta monissa tapauksissa se liikuminen on raahautumista edes takas koneen ja jääkaapin välillä. Liikuntaa ehdottomasti enemmän, se 1½ tuntia viikossa yläasteella ei kyllä riitä mihinkään!

Suositut

Back
Ylös Bottom