Jalkoja...

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Haluaisin hyvän treeniohjelman jalkoja varten. Teen ensin tämän massajakson loppuun jonka jälkeen hieman enemmän jalkoja/ voimatreeniä. Eli suunnilleen 3 kertaa viikossa ja tekisin 2 päivänä jalat ja yhtenä yläkropan voimaliikkeet. Jalkoihin tarvisi saada lisää ruutia eli sitä RÄJÄHTÄVÄÄ voimaa. Tarvisko lajkojen lihasmassaa lisätä? Laittakaa ihmeessä ohjelmia!:D

Kuten joku viisas joskus sanoi niin, Shut up and squat! :P

Kannattaa varmaan tuolta voimapuolelta kysellä jonkinlaista painonnostotreeniä jos haluat jalkoihin räjähtävää voimaa.

Kyykkäät itsesi vahvaksi, niin kyllä siinä sitä räjähtävyyttä samalla tulee. Teet kaikki toistot räjähtävästi.

Mikäli nimenomaan räjähtävyyttä haet, niin joidenkin painonnostotyylisten liikkeiden lisääminen kyykyn kaveriksi on kyllä hyvä idea. Esim. raaka rinnalleveto ja tempaus polvista ovat ihan päteviä liikkeitä eivätkä vaadi mitään käsittämätöntä tekniikan hallintaa.

Kondromalasia

Kohtuu vaikea polvivamma löytyy, ja kuntouttamista varten tarttis reisilihaksia ylläpitää. Löytyykö neuvoja takareiden ja etureiden lihasten treenaamiseen ilman, tai ainakin hyvin minimaalisella polven rasituksella (kyykkyjen/vast. lisäksi reidenojennus/koukistus mahdoton)?
Varmaan kun polven saa parempaan kuntoon, voi alkaa treenaamaan "normaalimmin". Ongelmana vaan se, että polven kuntoutus vaatii reisilihasharjoitteita. Fysioterapeutille meno varmaankin joka tapauksessa edessä, mutta olis hieno saada täältä eka joitain neuvoja.
Kiitokset jo etukäteen!

TMK: Jos et pysty kyykkyä ja vastaavia ja ojennus/koukistusta tehdä, niin hankala jalkojasi on treenata ainakaan salilla. Tilanteen ollessa tolla laidalla kannattaa tosiaan sitten lähteä ulos ja kävellä mahdollisimman paljon vaihtelevassa maastossa(olettaen, että juoksu ei onnistu). Hankala neuvoa, kun ei tiedä mitä polvi kestää. Kokeile itse.

Takareisiin saa kohdistettua rasitusta hyvin polvi jäykkänäkin - esimerkiksi suorin jaloin maastaveto tai hyvää huomenta -liike ovat hyviä takareisille.

Etureidelle taas ei sitten polvi täysin jäykkänä tehdä yhtään mitään. Eri kyykyn variaatioista voisi kuitenkin itse kokeilemalla löytyä joku, mikä onnistuu helpommin kuin muut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Fysioterapeutille meno varmaankin joka tapauksessa edessä, mutta olis hieno saada täältä eka joitain neuvoja.

WTF!! Kyllä minä suosittelisin, että SINUN TAPAUKSESI TUNTEVA FYSIOTERAPEUTTI on se ensimmäinen henkilö, jolta otat vastaan neuvoja!!

Polvivamman/leikkauksen/tähystyksen jälkeen, jos lähtee väärin kuntouttamaan, niin ei tarvi sitten enää jatkossakaan miettiä tekevänsä mitään liikettä, jossa polvea tarvittaisiin!!

WTF!! Kyllä minä suosittelisin, että SINUN TAPAUKSESI TUNTEVA FYSIOTERAPEUTTI on se ensimmäinen henkilö, jolta otat vastaan neuvoja!!

Polvivamman/leikkauksen/tähystyksen jälkeen, jos lähtee väärin kuntouttamaan, niin ei tarvi sitten enää jatkossakaan miettiä tekevänsä mitään liikettä, jossa polvea tarvittaisiin!!

Joo näin se kai pitää tehä. Menee vaan köyhältä opiskelijalta taas rahat, mutta kyllä ne rahat vois huonomminki kuluttaa.

Joo näin se kai pitää tehä. Menee vaan köyhältä opiskelijalta taas rahat, mutta kyllä ne rahat vois huonomminki kuluttaa.

Jos polvellesi on tehty sairaalan toimesta diagnoosi / leikkaus tai suunnitteilla leikkaus, kuuluu siihen myöskin fysioterapia samaan pakettiin.

Kaksi kertaa olen polvileikkauksessa ollut ja molempina kertoina sairaalan omat fysioterapeutit ovat leikkauksen jälkeen ennen kotiuttamista tulleet katsomaan vointia ja sopimaan jatkosta. Mulle ainakaan ei laskua noista tippunut varsinaisen leikkauslaskun lisäkis.

Mites täällä porukat hommaa jalkoihin voimaa? ite tein ekassa 3vk reeniohjelmassa kk 20-18-16-14-12, vähän tommosta peruskuntoa.. sitten tein 5x10 nousevilla painoilla nyt tällä hetkellä kyykkyjä pari kertaa viikossa 5x8 sillein että joka sarjassa pitää olla varmistaja jos ei tulekkaan noin 10min palautuksilla.. Oon sitä mieltä jos voimaa tahtoo nii pitää tehä jokareenissä vähintään yksi maximi suoritus. Sitten jonkun ajan päästä siirrytään vitosen sarjoihin ja pyramiidia 5-4-3-2-3-4-5... Kertokaahan omia mielipiteitä, miten saada parhaiten voimaa!

Jos polvellesi on tehty sairaalan toimesta diagnoosi / leikkaus tai suunnitteilla leikkaus, kuuluu siihen myöskin fysioterapia samaan pakettiin.

Kaksi kertaa olen polvileikkauksessa ollut ja molempina kertoina sairaalan omat fysioterapeutit ovat leikkauksen jälkeen ennen kotiuttamista tulleet katsomaan vointia ja sopimaan jatkosta. Mulle ainakaan ei laskua noista tippunut varsinaisen leikkauslaskun lisäkis.

Diagnoosia on tullut varmaan viideltä eri lääkäriltä, mutta fysioterapia ollut lähinnä "lepoo" tai "pidä jalkalihakset kunnossa".
Pitää jostain kaivaa joku osaava fysioterapeutti esille. Oisko ehdotuksia??

Diagnoosia on tullut varmaan viideltä eri lääkäriltä, mutta fysioterapia ollut lähinnä "lepoo" tai "pidä jalkalihakset kunnossa".
Pitää jostain kaivaa joku osaava fysioterapeutti esille. Oisko ehdotuksia??

Ymmärsinkö nyt oikein , takana on loukkaantuminen ja edessä on vielä leikkauspöytä? Tässä vaiheessa polvellesi on tarkoitus tehdä lihaksia vahvistavia harjotteita jotta kuntoutuksen aloittaminen leikkauksen jälkeen olisi helpompaa?

Vahvat reidet suojaavat polvea parhaiten , mutta veikkaanpa että tässä tilanteessa fysioterapeutit ohjaavat leikkaavan lääkärin pakeille takaisin jos reiden lihaksiston vahvistaminen on kyseessä mutta et voi tehdä ojennuksia tai koukistuksia !? Varmaankin kirurgi , osaava fysioterapeutti auttaa tässä asiassa parhaiten , jos polvesi sisusta on basana niin tuo kirurgi antaa parhaat neuvot ja valmistavat ohjeet leikkausta silmälläpitäen ja jälkeenpäin sitten fysioterapia.

Ymmärsinkö nyt oikein , takana on loukkaantuminen ja edessä on vielä leikkauspöytä? Tässä vaiheessa polvellesi on tarkoitus tehdä lihaksia vahvistavia harjotteita jotta kuntoutuksen aloittaminen leikkauksen jälkeen olisi helpompaa?

Vahvat reidet suojaavat polvea parhaiten , mutta veikkaanpa että tässä tilanteessa fysioterapeutit ohjaavat leikkaavan lääkärin pakeille takaisin jos reiden lihaksiston vahvistaminen on kyseessä mutta et voi tehdä ojennuksia tai koukistuksia !? Varmaankin kirurgi , osaava fysioterapeutti auttaa tässä asiassa parhaiten , jos polvesi sisusta on basana niin tuo kirurgi antaa parhaat neuvot ja valmistavat ohjeet leikkausta silmälläpitäen ja jälkeenpäin sitten fysioterapia.

Leikkauksesta ei kuulemma hyötyä, hyvin kiistelty asia tapauksessani. Ruston pehmentymää siis polvilumpion sisäpinnalla molemmilla puolilla, ja oikeasta polvesta lumpiosta irronnut sisäpinnalta pala. Pehmentymää aiheuttaa mm. löysähkö lumpio (=pääsee liikkumaan ja hiertymään niveltä vasten). Tämän takia reisilihaksia pitäisi vahvistaa tueksi polvelle-ettei lumpio olisi niin liikkuvainen-, mutta polvi ottaa siitä itseensä. Reisilihas nimittäin jännittäessä vetää lumpioo itseensä kohti, sekä samalla (patellajänteen avustuksella) itse polviniveltä kohti--> lisää jo ennestään nivelen ja lumpion välistä kitkaa.
Toinen syy reisilihasharjoitteille on, että hyväkuntoiset reisilihakset ovat elastisemmat kuin huonokuntoiset, mikä keventää painetta lumpion ja nivelen välillä (venyttelen siis myös lähes päivittäin).
Eli varsinaisessa nivelessä ei ole vikaa, vaikka kipu koko polveen säteileekin. Vedän tällä hetkellä glucosamiinia, josko se vähän jeesais, ja poljen kuntopyörää. YTHS:lle varaan huomenna ajan; fysioterapeuttia odotellessa.

PS. meni vähän :offtopic:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom