Jalkatreenit ilman kierukkaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ohut
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Polvesta lähtee nyt sitten kierukka (mediaalimeneski) ilmeisesti ainakin osittain roskikseen ja eturistiside STG-siirteellä uusiksi. Onko kenelläkään kokemusta (osittain) kierukattoman polven treenauksesta, uskaltaakohan sillä miten edes treenailla raskaampia? Vai kuluttaako rustoa liian rajusti? Kirurgin mukaan 2kk:n kuluttua pääsisi jo kyykkäämään kevyillä painoilla, ja pienellä vastuksella treenata pitää tietysti jo heti muutaman viikon kuluttua, että saa polven kuntoutettua. Isommilla painoilla treenauksesta ei tullut oikein selvää vastausta, ilmeisesti 4 - 6 kk:n kuluttua leikkauksesta. Tietysti tuo polven kuntoutuminen yksilöllistä, mutta jos kellään on kokemuksia, ottaisin mieluusti vastaan. Ennemmin sitä tietysti vähän löysemmin elelee, kuin ottaa titaaninivelen nelikymppisenä :itku:

Mulla on joskus ala-asteen aikoina leikattu vasen polvi, josta koko kierukka poistettiin. Oikea polvi tuli sitten tähystettyä yläaste-ikäisenä.

Ei niistä kunnon polvia ikinä ole tullut sen jälkeen. Teini-ikäisenä tuli kokeiltua kaikenlaisia urheilulajeja mutta piti aina lopettaa harrastukset polvien takia.

Nyt sitten aikuisiällä kun olen aloittanut salitreenin vakavissani olen toistaiseksi pystynyt tekemään kyykkyä ihan kunnolla. Tosin kynis kun olen niin painotkaan ei järin suuret ole.

Reilut lämmittelyt alkuun niin eiköhän se siitä. Ja kannattaa ehdottomasti aloittaa kevyellä kuntouttamisella, kyllä sitä muutaman kuukauden päästä sitten pääsee raskaammilla rojuilla treenaamaan. Eikun tsemppiä vaan.:)

Mulla on poistettu oikean polven ulompi kierukka, aluksi pieninä kappaleina ja kolmannessa tähystyksessä lähti koko systeemi.

Leikkauksesta on nyt pari vuotta eikä kierukan poisto ole vaikuttanut juuri mitenkään jalkatreeneihin mutta varovaisuutta kehoitan silti käyttämään.
Kierukan ollessa vioittunut jalkatreeni oli mahdotonta, polvi veti lukkoon mitä ihmeellisemmissä tilanteissa eikä siellä raudan alla viitsinyt paljon tuolloin leikkiä.

jees, toi lukkiintuminen oli todella perseestä, itsellä tähystämällä poistettu osanen myös oikeasta polvesta. varovasti saan kyllä tehdä jalkaliikkeitä tänäkin päivänä, ja en etenkään uskalla tehdä nopeita ponnistuksia vaan teen ehdottoman rauhallisesti liikeradat, poikkeuksetta. vähän kerrallaan, tunnustellen.

Sama juttu täällä, lukkoon veti minunkin polveni. Ekan kerran tapahtui kun oltiin uimahallissa ja hyppäsin jostain kerroksesta hyppyaltaseen. Toinen jalka meni sitten alastulovaiheessa ihan koukkuun ja kun plätsähdin veteen en saanutkaan jalkaa enää suoraksi. Jonkin verran säikäytti nuorta sälliä kun ei ollut mitään hajua mitä tapahtui. :D

Kyllä se siitä alkaa toimimaan kun vain on kärsivällinen. Mulla on leikattu vasemmasta jalasta kaksi kertaa kierukkaa pois ja oikeasta kerralla 2/3. Ensimmäisellä kerralla ne yritti sinne jotain ihme ruuvia, mutta ei paljoa ruuvit siellä kestänyt jääkiekko maalivahtina olemista. Ruuvin kanssa sai kävellä kepeillä melkein 2kk. Arvatkaa vaan vituttiko ja vielä pois reeneistä se kausi loppuu.. :( Sitten kun se ruuvi siellä ei ollutkaan kiinni ja hankas niin ei siinä kyykkyyn menty eikä palkoa portaitakaan noustu, mutta sitte ne poisti sen melken kokonaa ja keppejä ei tarvittu. Näin 10kk:n jälkeen se on ollut aika hyvä ja kyykkyssäkin on voinut mennä jopa 2 markan paremmalle puolelle ilman polvisiteitä. Ainoa asia mikä on niin, että se polvi puutuu autolla ajaessa!? :curs:

polvi

Uuttahan polvesta ei tule,mutta sen kanssa oppii elämään.
Täytyy vaan hakea rajansa ja käyttää sitä jalkaa surutta.
Puhtaat suoritukset on tärkeät.Polvi kyllä varoittaa jos ei
kestä.Mulla takana eturistisiteen korjaus -92.Tänä kesänä
tähystettiin ja nivel oli täynnä ristisiteen jäännöksiä.Sen verran
oli sidettä jäljellä ettei tarvi leikellä.Varmaan 10-15 vuotta
sillä polvella riehutaan.Ja onhan se komea sellainen titaanipolvi.

Miten se polvi menee rikki?

Tässä kun näyttää monella olevan kokemusta, niin voisitteko kertoa, miten/miksi se polvi menee rikki. Haluaisin luonnollisesti välttää kyseistä tapahtumaa, ajatuskin silppuuntuneista ja väkivalloin poistetuista osasista puistattaa.

hmm, hyvä kysymys miksi polvi menee rikki. minulla on kavereita, oikeita teräspolvia jotka voivat tehdä melkein mitä vain ilman että polvissa tuntuu. itselläni taas uskoakseni on nivelet vähän sellaset että muutenkin naksuu ja paukkuu ja eivät ole niin joustavat kuin ehkä muilla. oman polveni pilasin kamppailulajeilla, paljon kiertäviä liikeratoja, räjähtäviä sellaisia, liian kovaa, liian usein, muutaman vuoden päästä olikin sitten jo twist and shout. ensin sattui vähän, sitten joka kerta meni huonommaksi ja eipä siitä sitten enää tullutkaan mitään...

Mulla oli lääkärin mukaan kierukka syntymästä lähtien liian iso. Kaiken lisäksi kierukka repesi lasketellessa, eli pienenä sällinä oli pakko mennä isoveljen perään puuterilumeen. Lunta vaan sattui olemaan vähän reilummin ja minä 40-kiloisena pysähdyin kuin seinään. Ilmeisesti tuo äkillinen liike polvessa repäisi kierukan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
treeniä ja perkeleesti

Harrastan itse vapaapainia ja olin noin 14v. kun polvesta meni kierukka paskaks ja vuosi siitä niin paukahti eturistiside. kyl siinä meni pari kuukautta kun sitä hierojien ja fysioiden kanssa sitä väänneltiin niin sillä pysty jo reenaa hiljaa ja nykyään se ei haittaa oikeestaan olleennkaan ainoastaan jos polvi menee aivan linkkuun nopeesti. Liikaa ei kannata venytellä rikkinäistä polvea sillä kun lihakset pysyvät vähän jäykkänä ne tukevat polvea, mutta pakko sitä kuitenkin kohtuudella on venyttää.

:david: :david:

jalka lukkoon

Kun mä kävin lääkärissä ja kertomassa niille että jalka on paskana ja menee luukkoon välillä eikä mee sitten suoraks vaan pitää väkisellä pamauttaa takas suoraan. Ni se sano et kierukka on menny löysäks ja ei pysy omalla paikallaan vaan hyppää jonnekkin polven kahden osan väliin ja polvi menee lukkoon. Ja kun sen vetää väkisin suoraks kierukka muljahtaa takas paikoilleen ja sattuu niin #¤%&/:david: :worship:

Mitä tekee polvella, jos ei ole jalkoja?

Enpä ole täällä aikoihin käynyt ,enkä treenannutkaan,syyt pohjautuvat v.83 kierukan poistoon.
80-luvun jälkeen en ole juossut enkä hyppinyt,syy liian kova treeni ilman kierukkaa ja seurauksena kiero jalka,jossa nivelakselit vituillaan.
Jalkatreeniä meni 90-luku vain laitteilla:Hack,prässi,ojennus,koukistus.
Muutaman vuoden tauon jälkeen takaisin salille ja vihdoin keväällä polvi taas huonoon kuntoon.Lääkärin analyysi oli nivelsiteen venähdys,ei kun antibiootteja ja lepoa.
Heti kun parani niin nopeasti kävelettömään kuntoon taas ihan kevyellä treenillä.Parempi ortopedi antoi sitten tuomionsa eli 20 vuotta rasitusta ilman kierukkaa on johtanut nivelrappeumaan.Nelikymppisellä polvi loppu ja edessä iso leikkaus,jotta edes kävely alkaisi taas onnistumaan.
Niin,että nuoret,iisisti vaan.v-83 Tilkassa ei kyllä tähystelty,vaan viilto polveen ja kierukka irti kylmästi.

Takana kolme eturistisideleikkausta (1995, 1997,2001) ja yksi kierukka tähystys (1998). Voi siis sanoo et polvet on ollu suht kovilla. Uuttahan tosta ei tuu mut kuten joku tossa sano, sen kanssa oppii elämään. Aktiiviura urheilun saralla jäi 1997 leikkaukseen mutta kyllä nykyään tulee urheiltua lähes päivittäin (sali, tennis, sulkis, kössi, laskettelu, rullaluistelu, lentis). Vasemmassa (kaksi eturistiside leikkausta ja tähystys) polvessa pidän aina tukea mihin on jo niin tottunut ettei sitä edes huomaa. En tiedä tarvitsisinko sitä, mutta aika vittumaista lähtee ottaa asiasta selvää. toivottavasti leikkaava lääkäri ohjaa kuntoutukseen fysioterapeutille. mä olin joka kerta. tulee kunnon neuvot ja ohjeet miten pitää tehdä. lisäx mä sain ultraääntä hierontaa. kyllä näillä vielä mennään ja aktiivisesti. Kyykkyä en tee syvää sanan oikeessa merkityksessä. reisi vaakasuorassa riittää.

Treenaamisesta: alux ilma painoja. koukistuksia maaten ja seisten, suoristuksia ja suoralla jalalla heiluttelua (maassa istuen, jalka suorana ja koko jalka liikkuu siten että kantapää nousee 10-15 cm). Jalan ojennusta painoilla ei saa tehdä enneku sielä 6 kk kohdalla vaikka luulis et se just olis tosi hyvä. helvetin täree on myös saada polven liikkuvuus takas mahdollisimman nopeesti. Eli yliojennus (maassa istuen, jalka suorana, yritä painaa polvea yliojennukseen jolloin kantapää nousee ilmaan. eikä pelkästään pitkää painamista vaan aluxhan toi kantapää ei nouse, joten pitää tehdä sellasta polven pumppausta ja yrittää saada sitä lattiaa vasten. kehityksen kyllä huomaa.) ja koukistus. ihan tuskaa alussa mut kyllä se siitä.

kyllä varmaan fysioterapeutti ohjaa mut jos sellasta ei määrätä etkä sellasta ota ni palaa asiaan. Kyllä siitä jalka tulee.:thumbs:

Jep, kiitti infosta ja varsinkin noista viimesistä kuntoutusohjeista. Eiköhän tässä kuitenkin vielä fysioterapeutin kautta kuljeta, leikkaus ois reilun viikon päästä. Toivottavasti tonne nyt jäis sitä ehjää osaa kierukasta vähän vaimentelemaan, tai jäähän toi lateraalimeneski tjsp. (ulkosyrjän puoli kierukasta) käsittääkseni ihan kokonaisuudessaan, ja tosta mediaalimeniskistä lähtee sitten ainakin revennyt osa pakosta pois, ei kuulemma saa ommeltua kasaan kun on niin pahasti revennyt ja nyt nivelpintojen välissä muhjautunut. :itku: Mut jos siitä ei siitä isoa osaa tarviis poistaa, niin kai siitä vielä vois suht kelvollinen kehittyä. Toi kirurgi kertoi että oli korjannut samanlaisen, tosin tuoreemman ja ilman kierukkarikkoa, ristisidevamman eräältä tytöltä, joka on sen jälkeen vielä noussut koripallon naisten maajoukkueeseen. Itsellä ei tavoitteet noin korkealla urheilussa ole, kunhan kamppailulajit ja puntti luonnistuisivat. Tuon salibandyn taidan jättää vastedes puuhelmien omistajille...

Yleensä polvivammat on hankittu jossain muualla kuin
salilla.Paremmin polvet olis kestänyt jos olis hankkinut
hiukan tavaraa reisiin.Aikoinaan vaan kiellettiin punttireeni.
Valitettavasti...

Moi,

Polven kierukkaan oli tullut suuria repeämiä joten koko kierukka poistettiin. Operaation tehnyt kirurgi ei puhunut minulle oikeastaan mitään leikkauksen jälkeen joten epäilin että mitään hätää ei ole jatkon kannalta. Kevään mittaan polvi on kipeytynyt kaikesta pienestäkin liikunnasta ja olen ihmetellyt mikä siinä on vikana. Kävin kivun vuoksi haastattelemassa paria ortopedia jotka sanoivat minulle että koska polven nivelpintoja suojaavaa kierukkaa ei ole lainkaan tallella tulevat polven nivelpinnat tuhoutumaan muutamassa vuodessa jos jatkan sen rasitusta. Tilanne olisi kuulemma eri jos kierukkaa olisi jäänyt edes 30% jäljelle mutta mulla otettiin pois oikeastaan kaikki kierukasta.

Minun pitää lopettaa nyt kaikki urheilu joka rasittaa polvea ja jauhaa nivelpinnat luiden päistä pois. Sain jokaiselta ortopedilta saman vastauksen eikä nykylääketiede voi korvata kierukkaani enkä voi tehdä mitään muuta kuin seurata polven lopullista hajoamista. Ortopedit ja fysiatrit suosittelivat minulle ainoastaan vesijuoksua, uintia, melontaa ja kevyttä murtomaahiihtoa talvella. Sitten kun nivelpinnat ovat totaalisen rikki tulen saamaan keinonivelen jonka käyttöikä nuorella ihmisellä on noin 10-vuoden luokkaa.

Tämä oli aikamoinen paukku minulle enkä tiedä miten tästä mennään eteenpäin koska urheilu oli koko elämäni. Tuntuu että hajoaa palasiksi kun ajatteleekin että pitää luopua kaikesta urheilusta jota rakastan kovasti. Tuntuu jotenkin niin julmalta että pieni ohjausvirhe Alpeilla johtaa pysyvään rampautumiseen. Miten ihmeessä liikkuva ihminen voi selvitä tällaisesta? Olisi kiva kuulla kokemuksia ihmisistä joilla raaja on hajonnut pysyvästi liikunnan parissa.

brokenknee.jpg

Iteltäni on molemmat kierukat poistettu eikä haittaa menoa millään tavalla. Kyse on paljon siitä että osaa rakentaa voimaa ja liikkuvuutta oikein jotta polvi on mahdollisimman stabiili.
Pystyn kyykkäämään, hyppimään, spurttailemaan yms yms. ilman mitään ongelmia.

Kyse on nimenomaan siitä paljonko kierukkaa on poistettu. Oma polveni sai sen vuoksi niin huonon ennusteen koska nivelkierukasta on poistettu 90% materiaalista.
Muistatko miten paljon omasta kierukastasi poistettiin leikkauksessa ja oliko kyseessä sisempi vai ulkoinen kierukka?

Lateraalimeniski, eli ulompi kierukka. Toinen muistaakseni poistettiin kokonaan ja toisesta 90%
Vastus medialis ja riittävä liikkuvuus ja oikeaoppinen tekninen valmennus nousee kyllä ihan omaan arvoonsa.

Lääkäreillä on vähän tapa väittää että kaikki on yleensä menetetty ja just tommosta että ennustetaan että joudut jo käytännössä varmasti keinonivelen leikkauksella saamaan.
Henk.koht oon yhen ihmisen keinonivel-operaation saanut peruutettua kudosten manipuloinnilla, samalla hävisivät 10v kestäneet krooniset polvikivut lähes kokonaan.
(kyseessä oli 75v henkilö)

E: Ja mitä vittua, murtomaahiihtoa? Onko siellä lääkärillä ihan kaikki kotona?
E2: Jos mulla olisi asiakas jolla on polvi operoitu niin esimerkiksi hiekalla tehtävät aktiviteetit vois olla vähän käyttökelposempia koska nilkan liikkuvuuden kanssa tulee olemaan ongelmia, sekä esim. gluteus mediuksen ja vastus medialiksen vahvistaminen, sekä mm. iliotibialin (kalvo jalan ulkoreunassa) käsittely.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom