Jalkaprässi ja kyykkääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pomppu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
mä oon kyl timban linjoilla ja uskon, että oma uskottavuus pysyy silti kohtuudella plussalla...

prässi on muunneltavissa oleva ja erinomanen liike bodareille ja en nää kyykkyä mitenkään pakollisena suurien reisien rakenteluun. paljon muutakin kovaa ja hyvää löytyy. tää ei taas mitenkään tarkota sitä, etteikö kyykky eri muodoissaan ois ehdottoman erinomanen liike. pakollinen se kuitenkaan ei oo ku voimanostajille ja painonnostajille.

Ei tietenkään kyykky ole pakollinen liike, mutta ei se prässikään nyt kuitenkaan ole isoilla painoilla huono selkäiselle/polviselle mikään absoluuttisen turvallinen liike?

jotku prässit on tehty väärin sillai, et istutaan ikäänku liian syvällä siel kelkan alla. sillon se alaselkä pääsee pyöristyyn. tän voi suht helpolla korjata lankulla tms. et pääsee vähä ylemmäs kuopasta. polvivaivaselle kaikki polven koukistamiset - ojentamiset on pahasta, jos siellä kunnon vaiva on. kyllä mä tiän parikin tyyppiä, jotka on ikänsä tehny shane hamman -tyylisiä dive bomb -kyykkyjä ja hackiä pohjaa ja ei vaivan vaivaa. sitten toisaalta on tyyppejä, jotka saa lumpiorustonsa hajalla muutamassa vuodessa suht iisiäkin treeniä.

Nilkan ja lonkan liikkuvuuden parantaminen. Tuubista löytyy paljon harjoitteita.

Tästä nyt alkuun.

Tosi hyvältä vaikuttaa. Toi jalkojen romahdus sisäänpäin taitaa olla se mun pahin virhe ja joudun kyykätä leveeltä ja terät huomattavasti ulospäin.
Kokeillaan jos sais korjattuu itse ongelman eikä vaan kierrettyy sitä niinku tähän asti.

Ja toi jto'n mainitsema liian syvä asento prässissä ja sen korjaaminen lankulla saattaa olla ratkasu tähän toiseen ongelmaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sun pakkisuskottavuus nousisi huomattavasti. Kombo ei kyykkää+rekee reidenlähennyksiä/-loitonnuksia yksinkertaisesti tänä päivänä laskee pakkisuskottavuuden melkein pakkasen puolelle... :D

No ei mulla mitään uskottavuutta ole ikinä ollutkaan. :D

Se on muuten hyvä kombo noiden perusliikkeiden jälkeen kun tekee putkeen ojennus-koukistus-lähennys-loitonnus. Tekipä alle sitten kyykkyä tai prässiä tai tai tai mitä hyvänsä. Tuota kun veivaan vaikka neljä kierrosta niin että joka liikkeessä 8-15 toistoa niin takuulla on mukava kävellä vähän aikaa.

Pakkisuskottavuuspisteistä en sitten tiedä...

- - - Updated - - -

jotku prässit on tehty väärin sillai, et istutaan ikäänku liian syvällä siel kelkan alla. sillon se alaselkä pääsee pyöristyyn. tän voi suht helpolla korjata lankulla tms. et pääsee vähä ylemmäs kuopasta. polvivaivaselle kaikki polven koukistamiset - ojentamiset on pahasta, jos siellä kunnon vaiva on. kyllä mä tiän parikin tyyppiä, jotka on ikänsä tehny shane hamman -tyylisiä dive bomb -kyykkyjä ja hackiä pohjaa ja ei vaivan vaivaa. sitten toisaalta on tyyppejä, jotka saa lumpiorustonsa hajalla muutamassa vuodessa suht iisiäkin treeniä.

+ jalkojen paikka levyllä ja prässin levyjen kulmat. Ne pitää hakea itselle sopiviksi. Prässejä on tosiaan paljon erilaisia. Nykysalilla on ainakin omalle kropalle hyvin istuva prässi. Olen kyllä treenannut salilla jossa on paska prässi. Silloin tuli tehtyä kaikkea soveltavaa ja hyvin pysyi jalat kehityksessä mukana siltikin.

Ja siis koko ajan puhun nyt bodausmielessä.

mä oon kyl timban linjoilla ja uskon, että oma uskottavuus pysyy silti kohtuudella plussalla...

Niin, viittasinkin "pakkisuskottavuuteen". Kovasti tästäkin ketjusta huokuu palstalla oleva yleinen asenne, että on kyykättävä tai ei hyvä heilu. Timbakin viittasi tuohon juuri aiemmin. Tietysti, jos saan hyvän heilumaan kyykyittäkin, niin hyvä niin. Minäkään en ymmärrä pakkomiellettä kyykkyyn, jos motivaatio on lajissa, jossa kyykky ei ole the juttu ja ilmankin pärjää.

Niin, viittasinkin "pakkisuskottavuuteen". Kovasti tästäkin ketjusta huokuu palstalla oleva yleinen asenne, että on kyykättävä tai ei hyvä heilu. Timbakin viittasi tuohon juuri aiemmin. Tietysti, jos saan hyvän heilumaan kyykyittäkin, niin hyvä niin. Minäkään en ymmärrä pakkomiellettä kyykkyyn, jos motivaatio on lajissa, jossa kyykky ei ole the juttu ja ilmankin pärjää.

No mä toisaalta osallistun näihin keskusteluihin jo sentakia, että tuo "kyykkää saatanan homo" on vähän turhan syvälle juurtunut juttu. Ei kukaan täällä pää punasena huuda mavettamaan tai penkkaamaan tangolla. Mutta takakyykky on jostain syystä nostettu jollekin ihme jalustalle.

Täällä ja meidän salilla huomaa selkeesti saman asian: löytyy sellainen rhp leiri ja sitten toisella puolella sellainen fanaattinen rivemave leiri.:D
kai se keskitie on paras jos aattelee kehonrakennusta.

Täällä ja meidän salilla huomaa selkeesti saman asian: löytyy sellainen rhp leiri ja sitten toisella puolella sellainen fanaattinen rivemave leiri.:D
kai se keskitie on paras jos aattelee kehonrakennusta.

Kyllä vaan. Kultainen suih...siis keskitie on parasta. Hyvät perusliikkeet mukana ja hilavitkutuksilla sitten loput. Pääasia että treenaa sitä kroppaa TASAPUOLISESTI vaikka sitten pelkillä paineilmalaitteilla jos niin jostain syystä haluaa tehdä.

Kaikilla kuitenkin vähän eri tavoitteet, mutta epätasapainoinen treenaaminen tuo takuulla vain ongelmia pitkässä juoksussa.

kehonrakennuskisoissa kukaan ei kysy sun kyykkytulosta, jos voitat. lihas ei tiedä, mitä se liikuttelee, on se sitten tanko, mummo tai kivireki. lihakset tekee vaan sikana töitä ja kroppaa ottaa mokoma päähän. siks se haluaa päästä helpommalla ens kerralla ja voimistuu vähä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta takakyykky on jostain syystä nostettu jollekin ihme jalustalle.

Tää voi ehkä johtua siitä, että aika monesti aloittelevat kyselevät, mitä kannattaisi tehdä ja kyykky on aika loogista tuupata ekana listalle. Omasta mielestäni kyykky ja veto (+muut raskaat "isot" liikkeet) ovat loistavia alkuvaiheessa sen takia, että ne vaativat ja opettavat työmoraalia. Niissä kun jaksaa paukuttaa kärsivällisesti, maltilla ja hyvällä progressiolla, niin on aika varmaa, että muukin tekeminen on kuosissa ja tulosta tulee.

Nykyään kun valitettavan monella on mentaliteetti, että tulosta pitäisi tulla, mutta toi-ja-toi on niin ikävä liike, että ennen vähän kitkutetaan jossain koneessa ja sitten ihmetellään, kun kovempaa painava (=niitä ikäviä raskaita liikkeitä tekevä) saa tulosta paremmin aikaan.

Olkapää- ja kiertäjäkalvosinvammoja on toki erilaisia ja kaikki caset on yksilöllisiä, mutta itse olen rimpuillut nyt 12v kiertäjäkalvosinvammaisen olkapään kanssa ja kys. käsi leikattu 2 kertaa, viimeksi n.2v sitten. Itselläni on vähän samaa ongelmaa, että kyykyssä on tosi hankala saada käsi tankoon ja tuntuu että tanko tuppaa olemaan vähän vinossa "hartioilla" kun tuo olkapää ei taivu ja kyykätessä olkapäähän tulee venytystä ja varsinkin kovempien sarjojen jälkeen käsi voi olla vähän puutunut ja olkapää tosi venyneen tuntuinen.

Itselläni tuo olkapää tai kiertäjäkalvosin on about niin tuhoutunut kun se voi vaan olla (rustot loppu, ankkuroitu, repeämiä edessä ja takana, luontaisesti matala luu jne) mutta silti kyykkääminen onnistuu varsinkin jos ei ole rintatreeniä ihan edellisenä päivänä tehnyt...
...mutta vammat ja henkkilöt on tosiaan erilaisia ja itse olen narukäsikynis ja kyykään lasten painoilla, joten sekin vaikuttaa asiaan, mutta liikkuvuus on kyllä surkea.

Eli pointtina oli kannustaa, että jos vähitellen venyttää sitä kättä tai oikeastaan niveltä (ulkokierto), niin kyllä siitä tangosta lopulta saa kiinni ja sitten kun kyykkää aluksi pikkupainoilla lyhyttä sarjaa, niin se käsi alkaa taipua ja kestää tangosta kiinni pitämistä.

Tosin en tiedä onko mitään tarvetta kyykkäillä tangolla jos smithissä treenit natsaa kivuitta.

Pystytkö penkkaamaan tai pystypunnertamaan?
Itsellä penkki sujuu kivuttomasti, mutta pystypunnerrusta en voi tehdä kuin smithissä.

Olen ihan tyytyväinen tuohon smith kyykkyyn tein viime viikolla puhtaita alle 90 asteen olympia/ kehonrakennuskyykkyjä polvet eteenpäin kunnolla taakse istuen 3 x 15 x 150kg helpon tuntuisesti ja tuntuivat toimivan.
Jatkan tuosta perjantaina ja lyön taas 5kg lisää joka viikko jne. kunnes ei enää mene tuo 3 x 15. Toivon ja uskon pääseväni 200kg asti jos vaan vähänkin saan taas "uuteen" liikkeeseen kehitystä, hack (80 ast.) menee kuitenkin suht helposti 10 x 250kg. Alaselkää olen alkanut vahvistamaan maven lisäksi selänojennuksilla lisäpainoilla ( 3 x 15 x 50kg+2,5kg/treeni)

Tuon tapaista smith-kyykkyä se Savolaisen Makekin teki huippuaikoinaan, eikä lainkaan tavallista voimanostokyykkyä ja sai silti likimain suomen suurimmat reidet aikaiseksi. Voimanosto tyylinen kyykky, varsinkin puvulla, ei kehitä muuta kuin persettä ja alaselkää, eikä ole kehoilu mielessä kovinkaan järkevää.

Tää voi ehkä johtua siitä, että aika monesti aloittelevat kyselevät, mitä kannattaisi tehdä ja kyykky on aika loogista tuupata ekana listalle. Omasta mielestäni kyykky ja veto (+muut raskaat "isot" liikkeet) ovat loistavia alkuvaiheessa sen takia, että ne vaativat ja opettavat työmoraalia. Niissä kun jaksaa paukuttaa kärsivällisesti, maltilla ja hyvällä progressiolla, niin on aika varmaa, että muukin tekeminen on kuosissa ja tulosta tulee.

Nykyään kun valitettavan monella on mentaliteetti, että tulosta pitäisi tulla, mutta toi-ja-toi on niin ikävä liike, että ennen vähän kitkutetaan jossain koneessa ja sitten ihmetellään, kun kovempaa painava (=niitä ikäviä raskaita liikkeitä tekevä) saa tulosta paremmin aikaan.

En tarkoita tätä. Tuo on varsin järkevä neuvo. Voimanoston liikkeet on hyvä olla jokaisen perustreenissä. Taas jos sulla on ongelma, etkä voi kyykätä tai jos haluat tehdä sen sijaan jotain muuta ja erehdyt täällä kysymään siitä, niin paskamyrsky on varma. Joko kyykkäät tai sitten olet luuseri joka haluaa päästä helpolla.

Ei kaikki maastakaan vedä eikä siitä moista älämölöä pidetä. 100 x parempi mun mielestä mave on kuin kyykky jos nyt ajattelee että mihin kaikkialle muualle siitä salitreenistä on hyötyä.

Omasta mielestäni kyykky ja veto (+muut raskaat "isot" liikkeet) ovat loistavia alkuvaiheessa sen takia, että ne vaativat ja opettavat työmoraalia.

Minun mielestäni taas kyykky ja veto eivät ole vain loistavia vaan ylivoimaisesti parhaita liikkeitä joita ei voi kovin monella liikkeellä korvata
(paitsi kyseisten liikkeiden eri variaatiot) oli tavoite sitten voima tai lihas.

Timba79
Mutta takakyykky on jostain syystä nostettu jollekin ihme jalustalle.

Kyykyssä tekee töitä kuitenkin useampi lihas kuin esim jalkaprässissä sitä kautta hormoni vaste ja kokonaisärsyke on suurempi -> koko kroppa kasvaa enemmän (myös reidet)
Se on vain kehityksestä pois imo jos kyykkyjä lähtee korvaamaan jollain prässeillä ja reidenkoukistuksilla, ellei ole jotain painavaa syytä kuten sinulla selkäongelmat.

Minun mielestäni taas kyykky ja veto eivät ole vain loistavia vaan ylivoimaisesti parhaita liikkeitä joita ei voi kovin monella liikkeellä korvata
(paitsi kyseisten liikkeiden eri variaatiot) oli tavoite sitten voima tai lihas.

Olet oikeassa, toisaalta taas kehonrakennus mielessä pelkällä kyykyllä ei pärjää.
Voimankin puolesta kyykky on ehkä neljännellä tai viidennellä sijalla, jos kyseessä on pelkkä etureisien voimantuotto.

Olet oikeassa, toisaalta taas kehonrakennus mielessä pelkällä kyykyllä ei pärjää.
Voimankin puolesta kyykky on ehkä neljännellä tai viidennellä sijalla, jos kyseessä on pelkkä etureisien voimantuotto.

Kyllä kyykky eri variaatioineen (erittäin kapea jalka asento, etukyykky) riittää mielestäni etureisille ja mave/sjmv takareisille kehonrakennus mielessä.
Kyykyn voi tehdä myös voimanosto tyyliin jolloin saadaan mahdollisesti suuremmat raudat käyttöön ja se on erittäin hyvä voimanmittari. voimanosto kyykystä kuva: http://www.google.fi/imgres?q=powerlift+squat&um=1&hl=fi&sa=N&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=2r453u_BCbgEGM:&imgrefurl=http://www.t-nation.com/readArticle.do%3Fid%3D1736931&imgurl=http://www.t-nation.com/img/photos/07-157-training/image003.jpg&w=395&h=263&ei=pJY_UI-GCoSg4gSwjIGgBw&zoom=1&iact=hc&vpx=670&vpy=196&dur=3891&hovh=183&hovw=275&tx=174&ty=123&sig=111955219578155160459&page=1&tbnh=117&tbnw=176&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:3,s:0,i:82

Kyllä kyykky eri variaatioineen (erittäin kapea jalka asento, etukyykky) riittää mielestäni etureisille ja mave/sjmv takareisille kehonrakennus mielessä.
Kyykyn voi tehdä myös voimanosto tyyliin jolloin saadaan mahdollisesti suuremmat raudat käyttöön ja se on erittäin hyvä voimanmittari. voimanosto kyykystä kuva: http://www.google.fi/imgres?q=powerlift+squat&um=1&hl=fi&sa=N&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=2r453u_BCbgEGM:&imgrefurl=http://www.t-nation.com/readArticle.do%3Fid%3D1736931&imgurl=http://www.t-nation.com/img/photos/07-157-training/image003.jpg&w=395&h=263&ei=pJY_UI-GCoSg4gSwjIGgBw&zoom=1&iact=hc&vpx=670&vpy=196&dur=3891&hovh=183&hovw=275&tx=174&ty=123&sig=111955219578155160459&page=1&tbnh=117&tbnw=176&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:3,s:0,i:82

Yhdyn tähän täysin. Itse olen reiteni, niin etu- kuin taka-, lähes kokonaan kasvattanut ihan perus high bar -takakyykyllä. Joskus satunnaisemmin on tullut tehtyä prässiä, koukistuksia ja ojennuksia, mutta lähinnä kyykkyä kuitenkin. Nykyään tällä jaolla tulee tehtyä kyykyn lisäks SJMV ja sitten vähän vaihtelevasti joko askelkyykkyä ja prässiä tai ojennusta ja koukistusta superina. Pohkeet sitten tietysti lisäks.

^ Mä oon taas takonu reisiä melkein ilman kyykkyjä ja hyvin niihin on liha tarttunut. Nyt on taas menossa joku ihmejakso, että koitan kyykkäillä taas vähän. Sitten hetken päästä kiroilen kipeää selkää ja lopetan kyykkäilyn taas 6 kk ajaksi. Kyykky on hyvä liike ja tykkään kyykkäillä, mutta selkä ei tykkää piste.

Tredin alottajalle vastaus: Yhden jalan prässi ja sjmv/mave pystyy varmaan tekee, vaikka polvi on kipeä? Bulgarilainen kyykky (kp/smith) kannattaa myös kokeilla. Kaikki tekee oikein hyvää takareisille ja pakaroille.

Nuo nyt on aivan eri liikkeitä.

Nuo nyt on aivan eri liikkeitä.

Mihin tuolla viittaat? En ole kuitenkaan väittänyt että pelkällä yhdellä liikkeellä kannattaisi etureisiä treenata vaan vapaalla painoilla tehtävällä kyykyllä ja sen eri variaatioilla.
Etukyykyn luokittelisin yhdeksi variaatioksi vapailla painoilla tehtävästä kyykystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom