Jalkaprässi ja kyykkääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pomppu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ensin tutkitaan, sit hutkitaan.
Mikäli on ongelmia päästä kyykkyy, jonkun pysyvät tai hetkellisen vaivan takia, voi tietyillä liikkeillä edesauttaa kyykkyyn onnistumisessa (puhuttaessa kyykky lisäpainoilla). Tiedän useitakin potilaita, joiden nivelet, jänteet ja epäterve lihaskudos rajoittaa yli 70-90-asteen kyykkyjä pysyvästi tai välikaikaisesti.

^

Kyllähän nyt kyykkyyn pääsee kaikki, mutta eri asia on kun niskassa on +100 kg. Joidenkin polvet tai selkä ei vaan kestä.

Sama kun monet ei tee penkkiä, koska olkapää. Mitä siis neuvoksi? "Eiku penkkaa vaa..?"
Kaikki kun ei meinaa ihan oikeasti päästä edes kyykkyyn, eli perse lattiaan eikä mikään pyllistys... Monesti että ei päästä kyykkyyn johtuu siitä että lihakset ovat vaan niin kireät tai ei yksinkertaisesti osata tehdä kyykkyä. Jos on paikoissa vikaa niin esirasitus auttaa monesti jolloin pystytään käyttämään pienempiä painoja mutta silti saadaa kunnolla rasitusta.

Jos oikeasti on tekniikat laitettu kuntoon, tehty kuntouttavaa harjoitusta niille ongelma paikoille ja siltikään ei pysty tekemään mitään kyykyn variaatiota niin silloin vasta kannattaisi se hylätä...

Kyykyn liikerata on täysin luonnollinen ihmiselle. Jos väittää ettei siihen kykene edes liikkuvuusharjoittelun jälkeen niin on evoluution kannalta epäonnistunut tuotos.

Kyykyn liikerata on täysin luonnollinen ihmiselle. Jos väittää ettei siihen kykene edes liikkuvuusharjoittelun jälkeen niin on evoluution kannalta epäonnistunut tuotos.

:face: Kylläpä täällä on pässiä väkeä.. Se nyt on aivan eri asia kyykätä jos tangossa on rautaa + toista sataa kiloa. Ilman isoja rojujahan minäkin taivun sinne kyykkyyn miten päin vaan. Itsekkin kyykkäilin aikoinaan ihan mielissään, mutta toistuvat selkäongelmat pakotti luopumaan siitä harrastuksesta. Teen jalat nykyään hackissa, prässissä yhdellä/kahdella jalalla, + pohjelaitteet ja muut vitkuttimet. Yhden jalan kyykyt onnistuu joten kuten, mutta se on aika turha ottaa etu/takakyykyn kanssa sitä riskiä että selkä pamahtaa taas viikoiksi jumiin, vaan koska "se on luonnollinen liikerata"..
Onneksi sentään pystyn tekemään mavea nykyisin ilman ongelmia.

Millasia nää liikuvuusharjoitteet on? Ite en muista et olisin koskaan päässy kyykkyyn kantapäät lattiassa ilman et on paljon rautaa niskassa. Nyt oon pitkästä aikaa päässy taas salille ja pari kuukautta repiny näitä koipia joka suuntaan ja hakenu täydellistä asentoa. Just ja just näyttää tarpeeks syvältä, mut jos kerran jokaisen ihmisen kuuluu saada perse maahan ja ylös ku se on evoluution kannalta niin tärkeetä, ni voisin kokeilla sun harjotteita ja parantaa syvyyttä.

Toinen kysymys sitte jalkaprässistä. Alaselkä paskana ja tulee kova paine sinne tollases perus 45 asteen kelkassa. Mistä sitä jalkojen asentoa kannattais alkaa hakemaan? Luulisin, että alhaalta hartialevysestä ku hakee ni vois löytyy sellanen kulma et ei tunnu ku välilevyt lentelis pitkin salia? jto'n viime sivulla (polvivammasille?) vihjaama polvet-suuhun prässi jalat ylhäällä kuulostaa kyl kuolemalta. Vaikka olis terve selkä ni sehän kääntyy johonki 180 asteen kulmaan ennenku on polvet lähelläkään nenää.

Oon alkanu kelaamaan et jalkaprässi on yks vaarallisimmist vehkeist selälle. Tosin tää voi johtuu ihan mun omista välityksistä eikä oo kaikille sama.

Millasia nää liikuvuusharjoitteet on? Ite en muista et olisin koskaan päässy kyykkyyn kantapäät lattiassa ilman et on paljon rautaa niskassa. Nyt oon pitkästä aikaa päässy taas salille ja pari kuukautta repiny näitä koipia joka suuntaan ja hakenu täydellistä asentoa. Just ja just näyttää tarpeeks syvältä, mut jos kerran jokaisen ihmisen kuuluu saada perse maahan ja ylös ku se on evoluution kannalta niin tärkeetä, ni voisin kokeilla sun harjotteita ja parantaa syvyyttä.

Toinen kysymys sitte jalkaprässistä. Alaselkä paskana ja tulee kova paine sinne tollases perus 45 asteen kelkassa. Mistä sitä jalkojen asentoa kannattais alkaa hakemaan? Luulisin, että alhaalta hartialevysestä ku hakee ni vois löytyy sellanen kulma et ei tunnu ku välilevyt lentelis pitkin salia? jto'n viime sivulla (polvivammasille?) vihjaama polvet-suuhun prässi jalat ylhäällä kuulostaa kyl kuolemalta. Vaikka olis terve selkä ni sehän kääntyy johonki 180 asteen kulmaan ennenku on polvet lähelläkään nenää.

Oon alkanu kelaamaan et jalkaprässi on yks vaarallisimmist vehkeist selälle. Tosin tää voi johtuu ihan mun omista välityksistä eikä oo kaikille sama.

Nilkan ja lonkan liikkuvuuden parantaminen. Tuubista löytyy paljon harjoitteita.

Tästä nyt alkuun.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luitko ketjun ensimmäistä postausta/tuon linkin takaa tekstiä ollenkaan vai häiritsikö tavuviivojen puute?
Tyhmä bodari kun olen niin en osaa lukea enkä kirjoittaa. Yleensä vaan kun laittaa linkin johonkin suureen tekstimassaan niin laittaa samalla pienet viittaukset mitä linkin sisältämällä asialla hakee. Ellet sitten viitannut koko tekstiin, jossa nimenomaan tarkasteltiin jalkaprässin hyötyä ja tekemistä jalkakyykyn maksimiykkösen parantamisessa ja lopuksi todetaan, että paska liike.

Toi linkattu artikkeli avatui mulle ainakin näin: Jos jalkaprässi eliminoi kokonaan pakarat ja takareidet, sen täytyy olla erinomainen etureisien harjoite ja tavallinen kyykky menee pääasiassa pakaroille, eli erinomainen harjoite pieniperseisille.

Kyllahan prassinkin saa pakaroille ja takareisille menemaan jos prassin malli on oikea. Jalat niin levealla ja ylos prassin jalkasijaan kuin pystyy niin saa kaymaan takareisiin ja pakaroille.

Tosin noita prasseja on niin paljon erilaisia etta ei voi kylla yleistaa. Riippuu myos paljon ihmisten valityksista. Joissain prasseissa saa vain alaselan kipeaksi kun kulmaa ei saa mitenkaan mieleiseksi ja prassaaminen aiheuttaa hirvean paineen alaselkaan.

Thredin aloittajalle suosittelisin sita SJM:a jos haluaa sinne persaukseen muotoa, eika kyykkya pysty tekemaan. Polvivaivat on viheliainen ongelma. Itsekin olin pari vuotta kyykkaamatta polvivaivojen takia, mutta nykyisin kyykkaaminen taas onnistuu, mista olen todella tyytyvainen.

Mikaan prassi tai hack-kyykky ei pysty kyykkya korvaamaan koko kropan perusvoimaliikkeena.

selkänojaa pystyyn, ei pyöristy alaselkä ja polvet korvissa aika helposti
liike tapahtuu lonkista ei niin syvälle että selkä lähtee pyöristymään
kapealla jalka asennolla liike aika lyhyt, leveällä pidempi

^

Kyllähän nyt kyykkyyn pääsee kaikki, mutta eri asia on kun niskassa on +100 kg. Joidenkin polvet tai selkä ei vaan kestä.

Sama kun monet ei tee penkkiä, koska olkapää. Mitä siis neuvoksi? "Eiku penkkaa vaa..?"

Sitäpä sitä. Ei ole mitään ongelmia mennä kyykkyyn, ei edes ihan pohjaan. Ei tunnu misään. Ei tunnu vaikka tekis kyykkyhyppyjä tai muuta jumppaa. Mutta en mä enää halua mun alaselkää siihen kuntoon kun se oli silloin kun oli "pakko kyykätä". Enkä voi sitä suositella kenellekään muullekaan. Jotkut ei penkkaa, ei niillekään saarnata että se on pakko tehdä tankopenkkiä vaan suositellaan vaikka smithiä, käsipainoja, ristitaljaa jne jne jne.

Täällä vaan tuntuu olevan joku ihme fiksaatio tuohon kyykkyyn. Helvetin hyvä liike, mutta ei todellakaan mikään elämisen ehto.

Jatkakaa.

Oletko tehny etukyykkyä, ainakin notkoselkäsille suosittelaan etukyykkyä koska silloin ei tule rasitusta niin paljon alaselkään?

Jonkun verran silloin tällöin. Vois taas tehdä tätäkin välillä.

Mutta enpä mä tiedä mitä isompaa etua tuostakaan MINULLE olisi. Jalat vastaa treeniin hyvin, eikä ne jälkeen jää vaikka treenais vaan kerta kahteen viikkoon suurinpiirtein niitä. Tuo prässi + SJMV tuntuu tehokkaalta itselleni.

Mutta enpä mä tiedä mitä isompaa etua tuostakaan MINULLE olisi.

Sun pakkisuskottavuus nousisi huomattavasti. Kombo ei kyykkää+rekee reidenlähennyksiä/-loitonnuksia yksinkertaisesti tänä päivänä laskee pakkisuskottavuuden melkein pakkasen puolelle... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom