Jalkaprässi ja kyykkääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pomppu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla on polvessa sellainen "sairaus", jolla ei Suomessa edes ole nimeä (mikäli nyt oikein ymmärsin lääkärin suusta) ja on kuulemma harvinainen. Ongelmanani on että haluisin saada peppuun lisää lihasta ja kiinteyttä, mutta polveni ei todellakaan kestä kyykkäystä, ja jos oikein oon tajunnut niin se olis kaikista paras liike pakaroille? Jalkaprässi onnistuu isoillakin painoilla, siitä ei tuu ollenkaan polvet kipeiksi joten aattelin voisko sillä korvata kyykkäämisen? Mitkä muut liikkeet rasittais polvea mahd vähän mutta ottais peppuun kunnolla? :)

Hackki ... kannatta kokeilla myös näitä "taakse potkittavia" pakaralaitteita, jos vain saliltasi sellainen löytyy.

hyvin monella voimailijalla lumpion takaosan rustopinta kuluu ja jos se vaurio menee kipuasteelle, homma on yleensä sit siinä.

Aika monen, jälkeenpäin ajatellen, ihanan kyykkytreenin jälkeen helpommin sanottu kuin tehty...

jos se menee kipuasteelle, se ihanuus loppuu hyvin nopeesti. se kun ei tuu olemaan mitään "pientä arkuutta" yleensä, vaan aika selkee kyykkäämisen mahdottomuus kivun takia. aika harvalla se rustopinta menee noin pahoin tohjoksi kuitenkaan.

En ole kyykkäillyt varmaan kuuteen vuoteen oikean olkapään kiertäjäkalvosin vamman takia, en saa oikeaa kättä taipumaan niskan takana olevaan tankoon asti. Nyt olen helvetin tyytyväinen kun sain kyykyn takaisin liikevalikoimaan.
Huomasin että pystyn kyykkäämään ilman käsiä (kädet lanteilla) smith-laitteessa koska ohjaustangot vakauttavat liikerataa. Kun nostan tankoa hiukan selällä smithin koukut kääntyvät itsestään vapaa asentoon ja mahdollistavat kyykkäämisen ilman apuja.

Olkapää- ja kiertäjäkalvosinvammoja on toki erilaisia ja kaikki caset on yksilöllisiä, mutta itse olen rimpuillut nyt 12v kiertäjäkalvosinvammaisen olkapään kanssa ja kys. käsi leikattu 2 kertaa, viimeksi n.2v sitten. Itselläni on vähän samaa ongelmaa, että kyykyssä on tosi hankala saada käsi tankoon ja tuntuu että tanko tuppaa olemaan vähän vinossa "hartioilla" kun tuo olkapää ei taivu ja kyykätessä olkapäähän tulee venytystä ja varsinkin kovempien sarjojen jälkeen käsi voi olla vähän puutunut ja olkapää tosi venyneen tuntuinen.

Itselläni tuo olkapää tai kiertäjäkalvosin on about niin tuhoutunut kun se voi vaan olla (rustot loppu, ankkuroitu, repeämiä edessä ja takana, luontaisesti matala luu jne) mutta silti kyykkääminen onnistuu varsinkin jos ei ole rintatreeniä ihan edellisenä päivänä tehnyt...
...mutta vammat ja henkkilöt on tosiaan erilaisia ja itse olen narukäsikynis ja kyykään lasten painoilla, joten sekin vaikuttaa asiaan, mutta liikkuvuus on kyllä surkea.

Eli pointtina oli kannustaa, että jos vähitellen venyttää sitä kättä tai oikeastaan niveltä (ulkokierto), niin kyllä siitä tangosta lopulta saa kiinni ja sitten kun kyykkää aluksi pikkupainoilla lyhyttä sarjaa, niin se käsi alkaa taipua ja kestää tangosta kiinni pitämistä.

Tosin en tiedä onko mitään tarvetta kyykkäillä tangolla jos smithissä treenit natsaa kivuitta.

jos se menee kipuasteelle, se ihanuus loppuu hyvin nopeesti. se kun ei tuu olemaan mitään "pientä arkuutta" yleensä, vaan aika selkee kyykkäämisen mahdottomuus kivun takia. aika harvalla se rustopinta menee noin pahoin tohjoksi kuitenkaan.

Itsellä on vähän tän suuntaisia kokemuksia. Tuskin on kyse juuri polven takaosan rustopinnan kulumisesta, mutta en edes muista, milloin olen viimeksi kyykännyt, ilman että siitä aiheutui jonkinasteista kipua. Tämä kipu on luonteeltaan vielä aika kieroa, se tuntuu kaikista selkeiten lämmittelyjen aikana, kehonpainolla tai tyhjällä tangolla kyykätessä. Sit kun pääsee sarjapainoihin, kipu yleensä unohtuu, kun kropassa on muutenkin niin paljon adrenaliinia. Vedin kolmen kuukauden ajan Glucosamiinia ja Cartexania (nivelrikkoa paikkavat lääkkeet) ja niiden avulla pystyi kyykkäämään. Kun lopetin lääkkeet, niin kävin yksi kerta kyykkäämässä 90 kg:lla pari toistoa. Polvi ei tykännyt, joten jätin siihen. Varsinainen yllätys tuli, kun kokeilin kyykyn sijaan mavea, mutta pelkkä maven aloitusasento aiheutti oikeaan polveen niin paljon kipua, että alakropan treenaus on ollut katkolla siitä lähtien.

Tällä hetkellä saan polveen kerran viikossa rokotetta, joka sisältää samoja aineita, kuin noi aiemmin käyttämäni lääkkeet. Polvi tuntuu paremmalta, mutta en ole testannut, miten se kestää kyykkyä. Mavea pystyy tekemään, eli askel parempaan suuntaan sekin. Kivun kanssa treenaaminen on vaan typerää, jollain tavalla kokee nousevansa oman kehonsa yläpuolelle, kun vetää kivun läpi. Tällainen ylimielinen ajattelu ei ole pitkän tähtäimen kehityksen kannalta kauhean hyvä, ei sen kivun läpi kuitenkaan jaksa treenata kuin lyhyitä jaksoja, ennenkuin pää ei enää jaksa.

Niin, oikeassa polvessa oli siis ennenstään leikattu revennyt nivelkierukka.

Mulla kanssa alunperin polvessa nivelkierukan repeämä, operoitu monesti ja polveen kehittynyt nivelrikko. Mikä on näin nuorelle aika ikävä asia. No joka tapauksessa itekkin kyykkyjä tehdessä huomannut, että polvi kipeytyy herkästi. Rutisee myös oikeastaan aina, ei kuulemma ole mitenkään vaarallista jos ei satu. Prässissä mullakin tuntuu, että kestää jotenkin paremmin. En tiedä mistä sitten johtuu. Nyt oon ruvennu tekemään sjmv, että vähän säästys polvi. Yhden jalan kyykkyjäkin teen ja takakyykkyä silläkin uhalla, että saattaa polvessa tuntua. Niin kauan kuin ei tunnu kamalan pahalta niin näillä mennään :D

Mulla on junnuna todettu kanssa kipeä rustovika polvessa, varma en ole mutta taisi olla aiemmin ketjussa mainittu osgood schlatters. Leikattiinkin pariin otteeseen, muistaakseni tähystyksenä? Polvet kipeytyi aikoinaan futisharrastuksessa ja myöhemmin saliharrastuksen alussa, jonka takia jalkoja tuli hieman jätettyä vähemmälle. Kovalla prässäämisellä kipuilu polvesta pikkuhiljaa hävisi ja olen jo monta vuotta kyykännyt ilman mitään polvikipuja, edes maksimiraudat eivät tee pahaa.

Mulla on junnuna todettu kanssa kipeä rustovika polvessa, varma en ole mutta taisi olla aiemmin ketjussa mainittu osgood schlatters. Leikattiinkin pariin otteeseen, muistaakseni tähystyksenä? Polvet kipeytyi aikoinaan futisharrastuksessa ja myöhemmin saliharrastuksen alussa, jonka takia jalkoja tuli hieman jätettyä vähemmälle. Kovalla prässäämisellä kipuilu polvesta pikkuhiljaa hävisi ja olen jo monta vuotta kyykännyt ilman mitään polvikipuja, edes maksimiraudat eivät tee pahaa.

Kuulostaisi ennemmin osteoconritis dissecansilta kuin osgood schlatterilta. Osgood schlatters on siis kiinnityskohdan rustottuma, joka yleensä ei suuremmin vaivaa nuoruus vuosien jälkeen. Lähinnä estää pitkään polvillaan olon, mutta muuten yleensä on aikuisiällä varsin vähän ongelmia aiheuttava vaiva.

Kuulostaisi ennemmin osteoconritis dissecansilta kuin osgood schlatterilta. Osgood schlatters on siis kiinnityskohdan rustottuma, joka yleensä ei suuremmin vaivaa nuoruus vuosien jälkeen. Lähinnä estää pitkään polvillaan olon, mutta muuten yleensä on aikuisiällä varsin vähän ongelmia aiheuttava vaiva.

Samaa mieltä, koska been there, done that ja siinä määrin reippaasti, että nyt on molempien polvieni rustovauriot gradus IV eli luuhun asti (samoin on tuo polvilumpiorusto kulunut, kiitos perselleen menneen Hauserin, siis meni liian kireälle polvilumpion kiristysoperaatio). Pieni arpirustokudos kuitenkin löytyy, mikä mahdollistaa aktiivisen liikkumisen.
Mulla todellakin olisi tarvetta monipuoliselle pakaran ja erityisesti sisempää reiskaa kehittävälle treenille. Haluan voimaa jalkoihini (ja muotoa...) :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla kanssa alunperin polvessa nivelkierukan repeämä, operoitu monesti ja polveen kehittynyt nivelrikko. Mikä on näin nuorelle aika ikävä asia.

Jeps, revennyt nivelkierukka pitäisi aina saada suturoitua uudelleen kasaan, eikä poistaa revennyttä rustoa. Itselläkin tuli nivelrikko polveen nivelkierukan poistamisen seurauksena. Tässä aiempaa keskustelua nivelkierukan korjaamisesta.

Jeps, revennyt nivelkierukka pitäisi aina saada suturoitua uudelleen kasaan, eikä poistaa revennyttä rustoa. Itselläkin tuli nivelrikko polveen nivelkierukan poistamisen seurauksena. Tässä aiempaa keskustelua nivelkierukan korjaamisesta.

Joo mulla ne muistaakseni pari kertaa yritti nuolilla kursia sitä kasaan, mutta kolmannessa leikkauksessa otettiin sitten osa nivelkierukasta pois. Nyt tossa reilu vuosi sitten laittoivat mulle implantin puuttuvan osan tilalle, mutta eihän se sitä poista, että nivelrikkoa on jo ehtinyt kehittyä. Tässä välissä kuitenkin meni useita vuosia ja useita leikkauksia.

No onneksi polvi kestää ainakin toistaiseksi suht hyvin treenata, tosin nyt on tämän viikkoa kipuillut ihmeellisesti.

Mitäs siitä stressaamaan että voiko kyykätä vai ei jos ei nyt voimanostoa harrasta tai muuten juuri erityisesti ole pakottava karve juurikin kyykätä. Pääasia että jotain raskaita liikkeitä pystyy jaloille tekemään. Itsellä jalkatreeni koostuu prässistä, SJMV:stä ja hilavitkutuksista (ojennus, koukistus, lähennys, loitonnus jättiläisinä) + tietty pohkeet.

Mulla selkäongelmia. Ei edes kiinnosta saada niitä takas vain siksi että voisin kyykätä. Ei ole riskin arvoista.

Tossa on aika hyviä liikkeitä. Kokeile. http://www.youtube.com/watch?v=JWOOFjEy6vg&feature=related
Sitten on yhdenjalan kyykyt vinopenkissä (säädettävä selkänoja). Säädät sen istuin osan ja selkänojan sellaiseen asentoon, että ei satu, ja tuntuu ahterissa. Mene niin syvään kyin kykenet, tekemätön jalka eteen, ja ota lisäpainot mukaan, jos on liian köykästä. Muista kuitenkin saada lantioon pieni kulma (vatsa/rinta mahdollisimman lähelle etureittä) alaasennossa. Kun saat liikeradat ja nilkat pysymään aisoissa, niin ota lisäpainot käsiin (esim. levy rintaa vasten).
Yksi aika hyvä on myös askelkyykky etukumaraan. Tätä ei mainosteta isosti, en tiedä syyytä... Mutta perus askelkyykky etenevästi käsipainoilla. Eli otat pitkät askeleet ja etenet askelkyykyillä suoraan (vaatii hiukan tilaa 5-10m). Ojennat alasviennissä käsipainot jalkateriesi viereen, eli aika eteen, vie myös yläkehosi eteen rinta vasten etureittä, lantio koukistuu maksimiin, pidä leuka suorana. Ylös päin nouse aivan pystyyn suoraksi aina ojentaen lantio ja supiastaen pakarat yläasennossa. Yläasennossa seisot siis painot käsissä, aivan suorana, kädet sivuilla. Toista toinen jalka. Jos tilaa ei ole 20m, niin käänny ja jatka kunnes se 6-12 setti on per jalka tehty. Jos tällä, niin ei millään tule hanuri ja takareidet kipeiksi.

Niin, totta tämä. Taasen jos sitä ei halua tehdä, niin se on väiltön ristiinnaulitseminen.
Omasta mielestäni kyykky on semmoinen liike että jokaisin pitää pyrkiä tekemään se. Ei niinkään sen takia että jalkoja ei voisi muuten kehittää vaan ihan yleisen terveyden kannalta, jos vaan tyydytään asiaan että polvi/selkä tai joku muu paikka estää sen niin ei sitä varmasti silloin koskaan saa kuntoon.
Jos jo alta 40 vuotiaana ollaan siinä kunnossa että ei päästä kyykkyyn niin ei asiat ole kovin hyvällä mallilla.

Tämä oli vain minun mielipide, siitä ei tarvitse vetää hernettä nenään, jokainen saa tietenkin tehdä siellä salilla ihan miltä itseään huvittaa...

Omasta mielestäni kyykky on semmoinen liike että jokaisin pitää pyrkiä tekemään se. Ei niinkään sen takia että jalkoja ei voisi muuten kehittää vaan ihan yleisen terveyden kannalta, jos vaan tyydytään asiaan että polvi/selkä tai joku muu paikka estää sen niin ei sitä varmasti silloin koskaan saa kuntoon.
Jos jo alta 40 vuotiaana ollaan siinä kunnossa että ei päästä kyykkyyn niin ei asiat ole kovin hyvällä mallilla.

Tämä oli vain minun mielipide, siitä ei tarvitse vetää hernettä nenään, jokainen saa tietenkin tehdä siellä salilla ihan miltä itseään huvittaa...

Onko kyykky elämisen tai liikkumisen ehto? :face:

Tosiaan tuossa aiemmin jo postasin ihan hyviä liikkeitä, mistä löytää omansa. Vielä lisäisin, että yhden jalan prässi on myös kokeiltavan arvoinen.

Onko kyykky elämisen tai liikkumisen ehto? :face:
Jos ei ihminen pääse kyykkyyn ilman ongelmia niin mielestäni on hyvä lähtee selvittämään mistä kiikastaa, eikä tehdä vaan jotain prässiä yms.

Kyykky kertoo todella paljon ihmisen kehonhallinnasta ja notkeudesta, jos ei kyykkyyn pääsee niin se näkyy kyllä monessa muussakin asiassa.

^

Kyllähän nyt kyykkyyn pääsee kaikki, mutta eri asia on kun niskassa on +100 kg. Joidenkin polvet tai selkä ei vaan kestä.

Sama kun monet ei tee penkkiä, koska olkapää. Mitä siis neuvoksi? "Eiku penkkaa vaa..?"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom