Jalkaliikkeet polvivammaiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Armando
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En osannut etsiä valmista topicia joten avasin oman. Saa siirtää, lukottaa, poistaa tai arkistoida tarpeen vaatiessa.

Yksinkertaisena kyssärinä sellainen, että onko olemassa jotain todella polviystävällisiä jalkaliikkeitä? Alkanut hirvittää aivan saatanasti kun romut kasvaneet niskassa ja samaan aikaan useita kertoja rikki menneet polvet rutisevat alla ja ovat monta päivää suorituksen jälkeen kipeät. Mikään mörssäri eikä sellaiseksi tarvetta kasvaa, mutta jalkoihin olisi ihan kiva saada massaa ylävartalon kanssa samaa tahtia. Käsipainoja löytyy kotisalilta ja niiden kanssa olisi varmaankin turvallisinta jolloin ne saa tiputettua alas tarpeen vaatiessa.

Eli kivoja käsipainoin tehtäviä polviystävällisiä jalkaliikkeitä amatöörille pyytäisin. Kiitos.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En osannut etsiä valmista topicia joten avasin oman. Saa siirtää, lukottaa, poistaa tai arkistoida tarpeen vaatiessa.

Yksinkertaisena kyssärinä sellainen, että onko olemassa jotain todella polviystävällisiä jalkaliikkeitä? Alkanut hirvittää aivan saatanasti kun romut kasvaneet niskassa ja samaan aikaan useita kertoja rikki menneet polvet rutisevat alla ja ovat monta päivää suorituksen jälkeen kipeät. Mikään mörssäri eikä sellaiseksi tarvetta kasvaa, mutta jalkoihin olisi ihan kiva saada massaa ylävartalon kanssa samaa tahtia. Käsipainoja löytyy kotisalilta ja niiden kanssa olisi varmaankin turvallisinta jolloin ne saa tiputettua alas tarpeen vaatiessa.

Eli kivoja käsipainoin tehtäviä polviystävällisiä jalkaliikkeitä amatöörille pyytäisin. Kiitos.

Mahdotonta vastata kun polvivammasi luonteesta ei ole mitään kuvausta. Miksi käsipainoilla olisi sen turvallisempaa? Käytä varmistusrautoja niin voit tehdä tangollakin. Tangolla muutenkin parempi tehdä.

Vammanlaadusta kun ei tosissaan tietoa ole niin vaikea sanoa juuta tai jaata. Mutta ite testaisin etukäteisväsytystä etu ja takareiskoille. kyykyssä sarjapainot tippuu,mutta jos lihasmassan hankinta prioriteetti niin romut kyykky tangossa yhden tekeviä kunhan menee perille ja pysyy ehjänä.

Hyvä kysymys, mulla on samaa vikaa, nyt kun teen jalkatreenin omana treeninään. Toisesta polvesta aikoinaan revähtänyt eturistiside ja osa kierukasta on leikattu pois. Lisäksi toisinaan itb-vaivaa (lihasjuoste polven ulkosyrjällä). Mun neuvot on sitten mutu-pohjalta ja omalta lääkäriltä saamiin ohjeisiin perustuvia, että kannattaa varmaan konsultoida hyvää urheilulääkäriä tai -urheiluvammoihin erikoistunutta jumpparia, jos haluat perusteltua tietoa.

Ensinnäkin, jos kyykkäät, niin tekniikka pitää olla kunnossa, tätä ei voi painottaa liikaa. Eli kyykätessä takapuoli taakse ja jalkojen väliin, tätä voi harjoitella ilman painoa tai kepin kanssa ja kyykkäämällä seinää vasten, tavoitteena siis välttää sitä, ettei polvi liiaksi menisi varpaiden yli. Toiseksi, polvi-varvaslinja pitää olla yhdensuuntainen, pienikin kierto polvessa on huono juttu, jos rautaa on niskassa paljon. Älä anna kyykyssä polvien kääntyä sisäänpäin eli vastus medialis ja pakarat pitää olla hyvässä kunnossa. Varsinkin kun painoja on paljon, saattaa liikerata mennä epäpuhtaaksi->kiertoa->kipua.

Silloin kun polvi kiusaa, olen tehnyt mm. yhden jalan bulgarialaista kyykkyä smithissä, ja keskittynyt takareisien treenaamiseen (sjmv, yhden jalan maastaveto) sekä pakaran vahvistamiseen (hip thrust). Askelkyykky eri muodoissaan tuntuu myös ärsyttävän polvia, niin hyvä liike kuin se onkin. Ja putkirullaus ja tietyt spesifit venettylyt ovat vieneet pois itb:n kiristymistä eli kipua polven ulkosyrjällä. Mutta jos polvi on ok, olen kyykännyt ja tehnyt jalkaprässiä ja kaikkia muita liikkeitä ihan normaalisti.

Summa summarum, monen päivän polvinivelkipu ei ole ok treenin jälkeen, joten mene kysymään neuvoa joltain ammattilaiselta. Ja jos osaat nimetä ne polvivammat ja paikantaa kipukohdan ja missä liikkeissä kipu tulee, se helpottaa oikeiden, sulle henkilökohtaisesti kohdennettujen ohjeiden saamista.

Askelkyykky eri muodoissaan tuntuu myös ärsyttävän polvia, niin hyvä liike kuin se onkin.

Askelkyykkyähän taidetaan usein jopa suositella polviongelmaisille. Mutta kai tuokin on yksilöllistä ja riippuunee polvivamman luonteestakin?

Mulla on kanssa ollut tässä epämääräistä kipuilua polvessa, ja oon kanssa tehnyt tuota bulgarialaista smithissä, välillä myös ilman koroketta takajalan alla. Eli vähän niinkuin askelkyykkyä, mutta silleen yhdellä jalalla pumpaten niinkuin bulgarialaisessa? En tiedä onko tuolle mitään omaa nimeään. Näiden lisäksi mullakin sjmv:n eri versiot ja hipthrust käytössä. Myös seisomaan nousua penkiltä kiekko sylissä oon tehnyt, negatiivinen vaihe eli istumaan meno todella hitaasti, niin silleen olen saanut poltetta myös etureiteen. Etureisistä puheenollen, itse olen ainakin huomannut ettei polvi tykkää liikkeistä jossa polvi helposti yliojentuu, eli reiden ojennus on ainakin mulla pannassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom