Jaahas, energiasyklit ovat siis höpönlöpöä...?

402 Tervehdys KP!
Kun nyt olet minua vanhempi ja viisaampi,tai ainakin vanhempi
niin mitä mieltä olet tämmöisestä syömissysteemistä että
syötäisiin:

- 1-2 vkoa noin 500-1000 kcal yli kulutuksen,

- seuraavat 1-2 vkoa 500-1000 kcal alle kulutuksen

- ja sitten 1-2 vkoa kulutuksen verran.

Tarkoituksena on siis tällä systeemillä saada aikaan se että
kehittyisi samalla kun kunto pysyisi hyvänä.
Olen nyt saanut itseni hyvään kuntoon 12 vkon miinuskalori
dietiillä enkä haluaisi saada rasvoja paljoa takaisin. Onko tämä
hihhulitouhua ja väärää infoa vai voiko tällä kehittyä samalla kun
kunto pysyy hyvänä?

---

Ideasi toimii paperilla mutta ei käytännössä, sillä vie muutaman päivän,
että keho alkaa toimimaan tietyllä ja toivotulla tavalla, kun kaloreita
muutetaan. Kaikista fiksuin tapa (Xylitol-Jenkin lisäksi) on dieetata yksi
periodi esim. 6-8 viikkoa ja sitten treenata massaa 12-20 viikkoa. Näin
saat kunnon jaksotuksen ja keho pelittää paremmin.

Vastaajana: K.P. Ourama

---

Joku on ehkä eri mieltä asiasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KP:n mielestä mikään mikä toimii hyvin tai täydellisesti paperilla ei toimi usein käytännössä. Erikoinen suhtautuminen :)

Mutta hei, MUTU eli MD:tä, unta ja proteiinia takaa riittävän kehityksen. Rok thö haus! Rok rok!

Juu. Tästä voi jutella.

Mun mielipide ja omat kokemukset on että kalorien muuttaminen tai ravintosuhteen muuttaminen suuntaan tai toiseen ei kauhean nopeasti näy kehityksessä. Esim. Jos ajatellaan että on ollut viikon -(miinus) kaloreilla niin pari päivää 1000 kcal extraa palaa tyhjää vaan menemään.

Sitä vaan on paha sanoa että miten nopeasti keho reagoi muutoksiin ja sehän on kauhean yksilöllistä ja riippuu monesta tekijästä.. Mutta olen aika varma että 2 vkoa on liian lyhyt aika.

Originally posted by hkuja

Sitä vaan on paha sanoa että miten nopeasti keho reagoi muutoksiin ja sehän on kauhean yksilöllistä ja riippuu monesta tekijästä.. Mutta olen aika varma että 2 vkoa on liian lyhyt aika.

Yksilöllistähän se varmasti on. Massaa! Voimaa! -kirjassa neuvottiin kahden viikon bulkkaus- ja samanpituista dieettijaksoa, T-Magissa neuvottiin pitämään 5 päivän pituisia jaksoja.

Palstalla on kait ollut tästä aikaisemminkin puhetta ja johtopäätökset olivat että viikko + viikko olisi tehokkain. Viikon bulkissa ei ehdi läskiä tulemaan paljon, ja viikon dieetissä ei ehdi lihojakaan menettää.

Originally posted by AutoScum
Palstalla on kait ollut tästä aikaisemminkin puhetta ja johtopäätökset olivat että viikko + viikko olisi tehokkain. Viikon bulkissa ei ehdi läskiä tulemaan paljon, ja viikon dieetissä ei ehdi lihojakaan menettää.

Joo totta, mutta tajusin että kyseessä on pyrkimys saavuttamaan jotain. Tuo varmasti toimii juuri noin, mutta tapahtuuko sillä kehitystä ja minkälaista, on paha sanoa. Dieetillä tuo varmasti toimii tai mun mielestä enemmänkin paikalla junnaamisessa tuo toimii erinomaisesti.

Jos haluaa massaa niin mielestäni on syytä syödä tarpeeksi ja jos haluaa laihtua niin dieettaa sitten kanssa kunnolla. Sehän on myös palstalla todettu, ettei molempia voi tehdä yht'aikaa.

EDIT: en siis ymmärrä seikkaa miksi pitäisi pyrkiä pitämään rasvat alhaalla ja kehittymään. Itselläni tuo EI ole tähän mennessä ideaalisesti toiminut, mutta tarkoitus olisikin nyt tässä lähiaikoina mennä asiantuntijan pakeille rupattelemhan. Eli painotan vieläkin että ko. metodi ei toimi minulla, tai ei ole toiminut tähän mennessä.

Ilmoittaudun tässä koekaniiniksi (panen kuin kani) tuohon syklisysteemiin!

Dieetti loppuu ihan kohta ja ajattelin kokeilla viikon välein vaihtuvaa energian vaihtelua.

Ilmoittelen sitten tuloksista kesän mittaan.

Ps. Nimikirjoituksia saa sitten urotyön johdosta tilata privana :D

No mulle on ainakin höpönlöpö toiminut. Syy miksi halutaan saada lihasta ja samalla pitää rasvat alhaalla: 25 kg dieetti kerran vuodessa on liian hankala ja syö liikaa lihaa ellei sitä vedä Wintikkatyyliin.

Luulenpa että syklien pituus ei ole olennaista: jos haluaa vetää puolen vuoden massakauden ja perään neljä kuukautta dieettiä, tulos saattaapi olla hyvinkin samanlainen kuin sama aika 3viikkoa massaa-2viikkoa dieettiä systeemillä. Erona tietenkin miltä näyttää siinä kuudennen kuukauden kohdalla. ;) Eli K.P saattaa olla hyvinkin oikeassa, vaikken usko että lyhyemmillä sykleillä tulisi ongelmia kehon reagoimisnopeuden kanssa. Lyhyemmät syklit ovat helpompi pitää kasassa, kun parin epäonnistuneen viikon jälkeen voi aloittaa syklin alusta.

Pitkien syklien ja lyhyiden syklien lopputulos EI ole sama. Eri asia sitten, mikä on pitkä ja mikä lyhyt.
Mun mielestä älyttömän pitkät massakaudet (vaikka yli 6kk) ei ole huono idea pelkästään siksi, että lihat katoaisi pitkällä dieetillä. Niinkuin Hulkki mainitsikin, on keinoja, joilla ton saa minimoitua (eikä tarvi mennä niihin vaarallisiin äärimmäisyyksiin) ja itse asiassa jossain määrin vielä kasvatettua lihasmassaa dieetillä. Ongelma on siinä, että jos bulkkaa kunnolla ja rasvat nousee, niin pikkuhiljaa yhä enemmän ja enemmän kertyvästä painosta alkaa olla läskiä eikä lihasta. Rasvakudoksessa on enemmän estrogeenireseptoreita ja aromataasientsyymin määrä nousee kehossa. Tietysti on geeni-ihmeitä, joiden rasvat pysyy aina alle 10% vaikka tekisi mitä, ja he muodostavat sitten poikkeuksen kaikkiin sääntöihin ja voi bulkata koko elämänsä.

Kuka tahansa voi testimielessä kokeilla kuukauden bulkkia lähtötason ollessa A. 20% rasvat B. 8% rasvat. Kummassakohan tapauksessa kuukaudessa saavutetun painonlisäyksen lihas-läski suhde on parempi?

Siis en ymmärrä miksi lihat pysyisivät paremmin lyhyillä dieeteillä jos diettaamisen kokonaisaika on sama?
Lyhyet syklit sopivat paremmin sellaisille joilla on ongelmia rasvojen kanssa.

Pitkien syklien ja lyhyiden syklien lopputulos EI ole sama. Eri asia sitten, mikä on pitkä ja mikä lyhyt.
Mun mielestä älyttömän pitkät massakaudet (vaikka yli 6kk) ei ole huono idea pelkästään siksi, että lihat katoaisi pitkällä dieetillä. Niinkuin Hulkki mainitsikin, on keinoja, joilla ton saa minimoitua (eikä tarvi mennä niihin vaarallisiin äärimmäisyyksiin) ja itse asiassa jossain määrin vielä kasvatettua lihasmassaa dieetillä. Ongelma on siinä, että jos bulkkaa kunnolla ja rasvat nousee, niin pikkuhiljaa yhä enemmän ja enemmän kertyvästä painosta alkaa olla läskiä eikä lihasta. Rasvakudoksessa on enemmän estrogeenireseptoreita ja aromataasientsyymin määrä nousee kehossa. Tietysti on geeni-ihmeitä, joiden rasvat pysyy aina alle 10% vaikka tekisi mitä, ja he muodostavat sitten poikkeuksen kaikkiin sääntöihin ja voi bulkata koko elämänsä.

Kuka tahansa voi testimielessä kokeilla kuukauden bulkkia lähtötason ollessa A. 20% rasvat B. 8% rasvat. Kummassakohan tapauksessa kuukaudessa saavutetun painonlisäyksen lihas-läski suhde on parempi?

Mä olen varmaan juuri tällainen geneettinen ihme! On se tietysti hienoa huomata että kun ei ole lahjakkuutta älyttömän nopeaan massanlisäykseen, niin on toisaalta tosi helppo pitää ittensä koko ajan laihana. Painoin ennen treenauksen alottamista 57 kg (pituus 176 cm) ja olin tosi laiha. Nyt painan n. 70 kg, enkä todellakaan ole lihava vaan pienilihaksinen ja tosi nesteinen! :D Jos hankkiudutaan turhasta nesteestä ja tuosta olemattomasta rasvamäärästä eroon, niin veikkaisin kuivapainon olevan siinä 65 kg!

DoomStar sanoi:

Käsittääkseni palstalla päädyttiin 2vko bulk / 1vko dieetti-sykliin. Viikon dieettijakso on kuitenkin mielestäni liian lyhyt, ainakin ketodieetti on melko tehoton ekan viikon aikana (verrattuna pidempiin CKD-sykleihin). Homma vois toimiakin esim zone-dieetillä tms.

Myös treeniohjelman suunnittelu energiasykleihin optimaaliseksi on oma asia sikseen. Kevyt viikkohan täytyisi aina saada siihen bulkkijaksoon. HST voisi olla kova sana mutta itse todennäköisesti säädän kolmen viikon kierron, joista 2 viikkoa kovaa 1 viikko kevyemmin. Tämä vasta silloin kun rasvat ovat entuudestaan alhaalla, toivottavasti ennen kevättä :evil:

Rock^ sanoi:
Käsittääkseni palstalla päädyttiin 2vko bulk / 1vko dieetti-sykliin. Viikon dieettijakso on kuitenkin mielestäni liian lyhyt, ainakin ketodieetti on melko tehoton ekan viikon aikana (verrattuna pidempiin CKD-sykleihin). Homma vois toimiakin esim zone-dieetillä tms.
Ketogeenisesti ei tosiaan kannata tuota yhtä viikkoa dieetata, vaan esimerkiksi low-carbina. Näin ainakin itse olen tehnyt jo monta kuukautta. On kuitenkin muistettava, ettei ainakaan 2 vko bulk / 1 vko dieetti -syklityksellä pyritäkään kiristymään, vaan minimoimaan rasvan kertyminen lihasta hankkiessa.

Keto kannattanee säästää pidemmälle yhtäjaksoiselle kiristelykaudelle.

Hulkki sanoi:
No mulle on ainakin höpönlöpö toiminut. Syy miksi halutaan saada lihasta ja samalla pitää rasvat alhaalla: 25 kg dieetti kerran vuodessa on liian hankala ja syö liikaa lihaa ellei sitä vedä Wintikkatyyliin.

Sama täällä.

Huonommat kokemukset on tuollaisesta pitkästä massakaudesta: tuli yli 15 kiloa ihraa ja sitä oli sitten työ ja tuska dietata pois, eikä lopputulos siltikään ollut kummoinen.

Voisko olla, että systeemin suurin hyöty olisi vaikka insuliiniresistenssin välttäminen, etenkin jos vetäisi low-carbina pari viikkoa hiukan tiheämmällä harjoittelulla (aerobiset ja puntit)?

Hulkki sanoi:
Ketogeenisesti ei tosiaan kannata tuota yhtä viikkoa dieetata, vaan esimerkiksi low-carbina. Näin ainakin itse olen tehnyt jo monta kuukautta. On kuitenkin muistettava, ettei ainakaan 2 vko bulk / 1 vko dieetti -syklityksellä pyritäkään kiristymään, vaan minimoimaan rasvan kertyminen lihasta hankkiessa.

Keto kannattanee säästää pidemmälle yhtäjaksoiselle kiristelykaudelle.

Ensi viikosta pitäs alottaa syklitys näin, paitti että aattelin mennä kierron mukaan joka on 8 päivää. Elikkäs 16 päivää plussalla ja 8 miinuksella. Ja sitten keväällä vielä tarvittavan pitkä kiristelyjakso. Koskaan en oo kokeillu ja hauska nähdä miten mulla toimii...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom