SUPERCARB 1kg -40%

Ja minä se vain paisun, vaikka jumppaan kuin hullu

Moi.

Ongelmani on seuraava: Olen ollut viimeiset 10 vuotta samoissa mitoissa, 167 cm ja painanut 56-58 kg. Olen harrastanut liikuntaa koko aikuisikäni laiskasti, vähän miten sattuu, jos on sattunut huvittamaan. Eli käytännössä se on ollut sellaista kerran viikossa -meininkiä. Nyt tammikuusta saakka olen käynyt salilla, pumpissa tai vastaavassa n. 3-4 krt/vko ja olen kerryttänyt painoa 3-4 kiloa, painan nyt n. 60-61 kiloa. Se hämmentää suuresti, koska en ole juurikaan muuttanut ruokailutapojani ja tiedän, että nainen (tuskin mieskään) ei voi kerryttää tuollaisia määriä lihasta hetkessä. Joten missä selitys? Syön (kuten olen aina syönyt) todella reiluja annoksia, mutta pyrin kuitenkin välttämään turhia mässäilyjä. Tiedän toki, että pelkkä puntariin tuijottaminen on turhaa, mutta jotenkin olo on muutenkin tukevampi ja housut kiristävät. Juu ja en tosiaan ole vielä mikään pullero, mutta muutamassa kuukaudessa tapahtunut painon kehitys vain hämmentää enkä haluaisi sen jatkuvan samalla mallilla.

Auttakee! :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Raskaana kenties:jahas:
No vitsi vitsi, mutta voisiko olla jotain ongelmaa kilpirauhasessa, tai kentiäs ylikuntoa??
Onko leposyke esim illalla korkea?

Menin sitten lukemaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja heti teki mieli varata aikaa lääkärille :D en kyllä oikeastaan siihen jaksa uskoa. Ja ylikunnostakaan tuskin on kyse, on tässä kolmen kuukauden aikana ollut kuitenkin pari löhöviikkoakin, kun olen ollut reissussa eikä ole tullut urheiltua.

Onko muita oireita kuin painon nousu? Unihäiriöitä, vatsaoireita, sykkeen kummallista käyttäytymistä tai muuta mikä ei vaan oikein tunnu oman kehon normaalilta toiminnalta? Jos painonnousu on ainoa oire, niin sanoisin, että kokeile ruokapäiväkirjan pitoa.

Pari päivää oon yrittänyt soitella terveyskeskukseen lääkäriaikaa, jotta saisi kilpirauhastestit tehtyä. Vajaa pari vuotta tullut harrasteltua 3-5x/vko 1,5h/kerta painilajeja, mutta paino ei ole ollut moksiskaan, vaikka olen syömisiä ja kaloreita seurannut. Suoli ei myöskään toimi yhtä usein kuin "normaalilla ihmisellä". Kynnet myös lohkeilevat/lastoittuvat.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita on painonnousu, väsymys, hiusten huono kunto, kuiva iho, suonenvedot (tai mulla ne oli ainakin jotain aivan kamalia), ummetus, kuukautiskierron häiriöt, hidas syke, masennus, kasvo - ja luomiturvotus, iho saattaa kellertää, äänen käheys.

Lisää infoa: http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2

Kilppari ongelma on helppo diagnosoida verikokeella ja testitulokset saa parissa päivässä/viikossa.

Ruokapäiväkirjan pitäminen ei myöskään ole huono idea, koska monesti sitä kuvittelee syövänsä vähän mutta todellisuus on välillä muuta nim.merk. "kokemusta on".

Tsemppiä!

No eipäs nyt medikalisoida asiaa, joka luultavimmin johtuu ihan vain nesteiden kertymisestä lihaksiin. Urheilu, etenkin punttitreeni aiheuttaa nk "pumpin", joka tarkoittaa lihasten täyttymistä nesteillä ja verellä. Tämä saattaa nostaa painoa useammankin kilon, joka katoaa aikanaan kun punttitreenin lopettaa. normaalikaloreilla myöskin lihaksen kasvu on mahdollista, joten kyllä lihasmassaakin tammikuusta on varmasti kertynyt! Malttia, ja tarkkaile peilistä kiinteytymistä, jos tuntuu että turvotus lisääntyy tai paino vaan jatkaa nousuaan, niin sitten miettisin vasta muita vaihtoehtoja. Tsemppiä reeneihin! :)

Naisilta varsinkin olis ihan ok tsekata noita kilpisarvoja joskus, harvoin sitä otetaan puheeksi jos ei itse kysy. Se on toisaalta myös "muotisairaus" jonka taakse moni piiloutuu tai koittaa hakea syitä sieltä, mutta edelleen kyllä alidiagnosoitu. Olen kuitenkin sitä mieltä että yksi verikoe vaikka omasta kukkarosta maksettuna ei ole mikään kovin iso uhraus, jos sillä voidaan sulkea noinkin kokonaisvaltainen asia pois.

Mulla on subkliininen eli piilevä vajaatoiminta, koelääkitystä 2 vuotta, sain sen suht hyvillä mutta vajaaseen viittaavilla arvoilla melko sekavissa olosuhteissa, ja olen syönyt pientä annosta. Nyt mulla on Thyroxinin tauotuskokeilu, ja koska mun annos on ollut niin pieni niin ollaan kelattu lekurin kanssa että ei siitä pitäis mitään seurata jos sen jättää pois, että kokeillaan nyt vaan.

No, lopetin porrastaen, ja kuinka ollakaan, tulihan niitä oireita, aika voimakkaitakin. Luulin, että ennen lääkitystä ollut olotila oli mulle ns. "normaali", ja että hormonikierto selittää kaikki outoudet, ja että mulla on huono kunto, ja että sydän hypähtelee ja moukaroi vaan siksi kun mulla on pms ja mua ahdistaa, ja tuulee lännestä ja on talvi ja ja... Nyt kun lopetusoireet on ihan samoja mitä ennen lääkitystä, niin täytyyhän se nyt sitten uskoa, että jotain häikkää oli ja pitkään, ja Thyrolla se on saatu fixattua. Mulla on taipumus reagoida hyvin pieniin hormonitasojen muutoksiin ym. joten 25 mikroa on riittänyt poistamaan multa mm. sydämen ihme kikkailut, rintapuristuksen, rajun pms:n kaltaisen vaihtelevan oireilun (pahimmillaan n. 3 vk / kk), aaltomaiset säpsähdykset kehossa, ruokahaluttomuuden, aamutokkuran, verensokerin nousun myötä tulevan epämiellyttävän olon, huimauksen ja pahimmillaan sen että voimat loppui vaikka pää jaksoi. Nyt vaan ymmärtää että mistä ne todella johtuivat ;) Lisäksi löytyy tosiaan asiaan kuuluvat eli sukurasite, huomattavan korkea kolesteroli ja sahaavat arvot, sekä ultrassa todettu struuman alku. Lisärinä kohonneet silmänpaineet, huonontunut näkö ja samentumat molemmissa silmissä, joilla voi olla yhteyttä kilpirauhaseen. Tais lähteä lääkitys uudelleen käyntiin.

Olen hyvin tyytyväinen siitä, että tuli aikanaan niitä kokeita otettua. Siitäkin huolimatta, että mun olis pitänyt saada koelääkitys jo vuosituhannen alussa ;) Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tässähän ihan ymmärtää, millainen on siis vajaalla olo ja miten siihen on pidemmän päälle tottunut. On kyllä ihan toisenlainen olo kun aamulla jaksaa nousta ylös ilman pöhnää ja ajatus on heti aika kirkas, luonnollinen väsymys tulee ilman että keho on ylirasittunut, jaksaa tehdä treeniä jämptisti, pulssi on tasainen eikä muljahduksia tule, viihtyy kehossaan ja noin.

Oireisto on HYVIN yksilöllinen, ns. klassisia vajaatoiminnan oireita on usein vasta kun vajaatoiminta on melko pitkällä. Subkliinisessä vajaatoiminnassa ei välttämättä ole juuri mitään ihmeellistä, eikä oireita osaa pitää oireina, eikä lääkärikään niitä välttämättä osaa arvioida. Itekin vaan sanoin aina että se vaan kun kaikki ahistaa, ja on pms, mutta nyt sen tajuaa että siinähän oli ihan perhanasti kaikkea muutakin, eikä pelkästään henkistä.

Sanoisin siis että ottakaa niitä verikokeita, jos epäilette! Mielenrauhan saa ainakin sillä, ja ei tee keholle tietämättään enempää vahinkoa. Samoin voi keskittyä sitten oleellisempaan, eli etsimään sitä oikeaa syytä ja kokeilemaan mikä auttais. Aika moni silti käyttää varsinkin alkuvaiheessa kilpirauhasta syynä miksi ei voi jotain tehdä, mutta siihen ei kannata alkaa. Akuutissa vaiheessa ja lääkitystasapainoa hakiessa pitääkin vähän himmailla, mutta kyllä sopii sitten treenata ja liikkua ihan normaalisti jatkossa. Hyvä kunto ja mielekäs tekeminen kuitenkin auttaa jaksamaan ja kohentaa oloa :)

Anteeksi vähän harhaileva sepustus :)

Toivottavasti kyse on pelkästään pumpista. Voi olla, että joutuu kyllä varmuuden vuoksi käymään verikokeessakin. Suvussa nimittäin on kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten ei sekään täysin tuulesta temmattu pelko ole. Kiitos vastauksista :)

Jos olet vaihtanut silloin tällöin treenaamisen aktiiviseen, kovaan treeniin, niin tuo kuvailemasi "ilmiö" ei ole todellakaan mitään erikoista. Vaan itseasiassa hyvin yksinkertaista. Lihas kerää nestettä, painossa voi olla tietysti myös lihasmassaa. Luultavasti treenin myötä ruokahalusi on parantunut ja syöt myös enemmän. Pidä ruokapväkirjaa ja laske kalorit. Arvioisin että parilla tuhannella kalorilla tai vähän alle, painon ei pitäisi juuri muuttua. Tämä on tietysti hyvin yksilöllistä ja riippuu myös paljon siitä mitä syöt, että tuleeko kalorit body-ruosta vai kalapuikoista.

Älä katso vaakaa, katso peiliin ja käytä mittanauhaa.

Muista,, että lihaksen kuuluukin painaa, läski on kevyempää. Lihas tarvitsee nestettä.
Jos sulla kilpirauhasarvot on koko ajan rajalla, et saa lääkitystä ainakaan Suomesta. Lääkkeen käyttö ei aina ole järkevääkään.
Mites verensokeri, syötkö paljon hiilareita jotka turvottaa nekin.
Wc-käyntien tiheys tai vähäisyys muuttaa vaa´an lukemia sekin.

Itselläni pysähtyi vaa´an näyttö eikä laske millään mutta peili kertoo tiimalasimuodon palanneen ja sivuprofiilin pömpötyksen laskeneen huomattavasti!
Tsemppiä treeniin, älä stressaa painon takia.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kannattaa ehdottomasti käydä sulkemassa se vajaatoiminta verikokeilla pois! Varsinkin jos suvussa on kilpirauhassairauksia. Voin kertoa, että kun sitä painoa ehtii kertyä, sitä on todella vaikea saada pois. Itsellä tuli n. 7kg, vaikka yritin koko ajan olla dietillä. En ole vieläkään päässyt ylimääräisistä eroon, vaikka lääkitys on kunnossa. Nyt puntilla käymällä yritän saada lisää lihasta ja rasvoja pois. Itse ajattelin syklitellä, koska tällä sairaudella ei kannata plussille mennä pitkäksi aikaa.
Kilpirauhaslääkityksen saa joiltain lääkäreiltä, vaikka arvot olisivatkin vain rajalla. Se pysäyttää painon nousun, mikäli jotain häikkää on. Pitää myös olla todella tarkka siitä, mitä suuhunsa laittaa. Kilpirauhasfoorumilta löytyy paljon tietoa.
Se piti vielä sanoa, että kilpirauhassairaudet ovat yleistyneet todella massiivisesti.. tai niitä ainakin todetaan nykyään todella paljon enemmän.

Kilpirauhaslääkityksen voi saada raja-arvoilla, ja melko hyvilläkin, mutta vaatii yleensä asiaan perehtyneen lääkärin tai listan oireita.

Kela-korvattavuutta ei sen sijaan myönnetä Suomessa viitteissä tai rajoilla olevilla arvoilla. Mullakin oli TSH 9.8 pahimmillaan (kun viitteen yläraja siellä neljässä), ja silti tuo arvo ei oikeuta vielä Kela-korvattavuuteen (T4V oli hyvä). Vasta yli 10 olevaa TSH-arvoa aletaan rutiininomaisesti lääkitä, en tosin tiedä saako pelkällä huonolla TSH-arvolla korvattavuuden. Lekuri kuitenkin sanoi ihan suoraan, että en tule noilla arvoilla saamaan koskaan korvattavuutta. Tosin Thyroxin ei ole sinänsä kallista lääkettä, sitten vasta jos sitä joutuu syömään paljon se alkaa kukkarossa tuntua.

Moi.

Ongelmani on seuraava: Olen ollut viimeiset 10 vuotta samoissa mitoissa, 167 cm ja painanut 56-58 kg. Olen harrastanut liikuntaa koko aikuisikäni laiskasti, vähän miten sattuu, jos on sattunut huvittamaan. Eli käytännössä se on ollut sellaista kerran viikossa -meininkiä. Nyt tammikuusta saakka olen käynyt salilla, pumpissa tai vastaavassa n. 3-4 krt/vko ja olen kerryttänyt painoa 3-4 kiloa, painan nyt n. 60-61 kiloa. Se hämmentää suuresti, koska en ole juurikaan muuttanut ruokailutapojani ja tiedän, että nainen (tuskin mieskään) ei voi kerryttää tuollaisia määriä lihasta hetkessä. Joten missä selitys? Syön (kuten olen aina syönyt) todella reiluja annoksia, mutta pyrin kuitenkin välttämään turhia mässäilyjä. Tiedän toki, että pelkkä puntariin tuijottaminen on turhaa, mutta jotenkin olo on muutenkin tukevampi ja housut kiristävät. Juu ja en tosiaan ole vielä mikään pullero, mutta muutamassa kuukaudessa tapahtunut painon kehitys vain hämmentää enkä haluaisi sen jatkuvan samalla mallilla.

Auttakee! :)

Missäs tuossa oikein on se ongelma? Olet siis ollut koko ikäsi "sohvaperuna" ja nyt olet aloittanut säännöllisen treenaamisen, joka oikeasti tuntuukin jossain. Lihakset keräävät nestettä, ja kehon paino nousee. Aika maltillisestikin itse asiassa olet painoa saanut lisää. Puoli kiloa viikossa. Jos et hölmöile sokerin kanssa ja syöt siististi, niin tuo painon nousu tasaantuu aika pian, ja sitten kääntyy laskuun.

Älä hötkyile, vaan jatka treenaamista! Ja jätä se henkilövaaka hetkeksi kaappiin. Peilikuva kertoo paljon enemmän.

Jos joku todella tietää mihin lääkäriasemiin kannattaa ottaa yhteyttä saadakseen lääkityksen, olkaa hyvä ja laittakaa yhteystietoja sillä niitähän tarvitaan.
Itse kävin viimeksi marraskuussa 2011 Graniittitalossa (Hki) kilpparifoorumin vihjeiden perusteella tietyllä lääkärillä, joka sanoi että nykyään on kyseenalaista lääkärinkään määrätä lääkettä koska niitä kuulemma halutaan laihdutuslääkkeiksi.
Nimiä kiitos, niin menen varaamaan ajan.

Itse kävin viimeksi marraskuussa 2011 Graniittitalossa (Hki) kilpparifoorumin vihjeiden perusteella tietyllä lääkärillä, joka sanoi että nykyään on kyseenalaista lääkärinkään määrätä lääkettä koska niitä kuulemma halutaan laihdutuslääkkeiksi.

Juuri tuon asian vuoksi olisi hyvä olla se ns. omalääkäri, oli se sitten julkisen puolen lääkäri tai yksityislääkäri, jolla säännöllisesti käy. Silloin on lääkärinkin mahdollista useamman käynnin perusteella muodostaa tilanteesta kokonaiskuva (saada kunnollinen käsitys oireista, sulkea rauhassa pois muita sairauksia, käydä läpi elämäntapa-asiat) ja jos tilanne sopii subkliiniseen kilpirauhasen vajaatoimintaan, niin tehdä hoitokokeilu tyroksiinilla.
Mua itseä näet ainakin vähän hirvittäis aloittaa mahdollisesti elinikäistä hormonikorvaushoitoa pelkän 20 min vastaanottokäynnin perusteella, jos diagnoosi ei ole aivan varma. Kuitenkin liika tyroksiini voi pitkässä juoksussa käydä mm. sydämen päälle.

Veikkaan, että sieltä kilpparifoorumista löytyy ne kaikkein järkevimmät lekurisuositukset tässä asiassa. Mites sulla Alter-ego on nuo arvot? Ilmeisesti olet käynyt kokeissa kuitenkin, jos lääkettä halajat?

Julkisen puolen yleislääkärit harvemmin tietävät asiasta tarpeeksi. Suosittelen etsimään kilpirauhasfoorumilta toisen sellaisen lääkärin, joka on antanut viitteiden rajoilla olevalle henkilölle koelääkityksen. Tarpeeksi kun selaa niitä lääkäriketjuja, sellainen sieltä varmasti löytyy. Kyllä se lääkityksen saa, jos vain on sitkeä, eikä anna periksi. Rahaa saattaa tosin mennä, mutta sehän on vaan rahaa.. terveys on tärkeämpää.
Itse matkustan Oulusta Helsinkiin lääkäriin, koska haluan parhaan mahdollisen hoidon ja lääkärin joka antaa minun säädellä itse lääkitystäni.
Niin ja kannattaa kerätä iso lista vaivoja paperille mukaan, itsekin vähän liiottelin niitä, että sain paremman lääkkeen käyttööni.

Veikkaan, että sieltä kilpparifoorumista löytyy ne kaikkein järkevimmät lekurisuositukset tässä asiassa. Mites sulla Alter-ego on nuo arvot? Ilmeisesti olet käynyt kokeissa kuitenkin, jos lääkettä halajat?

Kävin viime keväänä kunnallisella, en muista arvoja mutta vastaus oli, että "tämä on niin rajalla että seurataan vaan tilannetta ja uusitaan verikokeet jos tarvetta on." Vastaus ei oikein tyydyttänyt, aloin etsiä vaihtoehtolääkäriä. Liekö kilpparin hoitoprosessi kunnalle kallista?
Sitten Graniittitalossa sain tympeän vastaanoton yksityiseltä, joka ensin saarnasi sitä että "lääkitystä halutaan enenevässä määrin laihdutuslääkkeeksi ja että keski-ikäisten arvot harvemmin tarvitsevat lääkitystä ja, mikäli yhä haluan testeihin niin minun on syytä varautua siihen että ne sitten maksavat paljon."
Jepjep, tuli selväksi, joudun siis maksamaan vielä paljon. Jotenkin tuli sellainen tunne ettei minua haluta asiakkaaksi... Yritän siis laihduttaa itseni vaikka nälkäkurjeksi niin uskovat etten hae laihdutuslääkettä vaan apua muihin oireisiin.
En ole vielä kiireiltäni saanut aikaiseksi tilata lääkäriaikaa Virosta, haluan sieltä ainakin vaihtoehtoistakin tietoa.

Minulla nyt kuitenkin keväällä 2011 kilppari UÄ:llä taas kuvattu ja todettu, että kilppari on niin suuri että leikkausta ei suositella koska se koskettaa molempia äänihuulia. Leikkaus voisi viedä 90% tarkkuudella minulta puhekyvyn/äänen.
Ohutneulanäyte kertoi, ettei se ainakaan kilpirauhassyöväksi ollut muuttunut. Nämä vastaavat testit tehtiin ensimmäisen kerran terveysasemalla jo 2003. Siellä on siis tästä jo vanhaa tietoa vaikkei nk. omalääkäriä olekaan.

Ääni on matalahko ajoittain, pala kurkussa ajoittain, paino nousi huikeaa vauhtia (esim. syyskuussa jouduin ostamaan uudet lämpimän kauden vaatteet ja lokakuussa ne jo puristivat).
Ketoosilla menen nyt, aloitin helmikuussa ja painoa pudonnut 3,8kg ja näyttää että tähän pysähtyi. No, peilin mukaan suunta oikea. Hiilarit/pvässä max. 45-50g, taidan palata takaisin Atkinsin aloitusdiettauksen mukaiseen ruokavalioon. 6 kg liikaa nyt...Uskon/toivon voivani pudottaa ne.
Naishormoonitestit tehty, no problems niiden kanssa.
Valkosormisuutta ja -varpaisuutta on jatkuvan palelun takia, sormenpäät rikki nytkin kun halkeilevat kylmässä.
Treenaan ja hölkkään, uin välillä, kävelen töissä päivittäin n. 4-5 km hyötyliikuntana.

Mutta ne hiivatin veriarvot tuntuvat olevan sellaista "jumalan sanaa" että mitään ei tehdä jos ne näyttävät rajoja vain. Sisarelta kilppari leikattiin, mummi sai joskus struuman, on siis jotain sukurasitettakin.
Ehkä lekurit ovat sitten varovaisia, ehkä niitä lääkkeitä tosiaan on väärin perustein heiltä pyydetty ja saatukin?

Toivotan tämän viestiketjun aloittajalle kuitenkin tsemppiä treeniin ja kärsivällisyyttä. Ja jos käyt testeissä niin saatpahan jotain infoa sieltäkin.

Kannattaa kyllä tsekata kilppariarvot, jos epäilet kilpirauhasen vajaatoimintaa. Mulle todettiin toi muutama vuosi sitten.
Olen aina ollut hoikka ja yhtäkkiä alkoi iskeä kauhea väsymys ja paino nousi kans muutamia kiloja.
Ihmettelin sitä kun mikään ei ollut mun ruokavaliossa muuttunut. No heti kun vika löytyi ja thyroxin lääkitys alkoi,
niin väsymys häipyi ja paino laski entiselleen. Voi olla syy muukin, mut kilppariarvot selviää nopeasti verikokeella.
Tulokset tulee viikossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom