Järkevä lihasryhmien jaottelu eri päiville?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Tämä nyt on ehkä itsestään selvää, mutta kysyn kuitenkin. Eli kumpi ohjelma on järkevämpi?

Ma: rinta ja hauis
Ke: jalat ja selkä
Pe: olkapäät ja ojentajat

vai

Ma: olkapäät ja ojentajat
Ke: jalat ja selkä
Pe: rinta ja hauis

Rehellinen mielipide: ei kumpikaan. Tulee liikaa kontrastia treenin kovuuteen koska sinulla on kaksi helppoa lihasryhmää samalla päivällä ja kaksi raskainta samalla päivällä. Selkä ja jalat siis kauaksi toisistaan.

Vaihtoehtoja:

1. Selkä & hauis
2. Jalat
3. Rinta, olkapäät, ojentajat

tai

1. Selkä ja hauis
2. Jalat ja olkapäät
3. Rinta ja ojentajat

Toki on muitakin variaatoita.

Jos tykkää supersarjoista tämä on aika hyvä jako:

1. Selkä + rinta
2. Jalat
3. Olkapäät + kädet

Originally posted by Hulkki

1. Selkä + rinta
2. Jalat
3. Olkapäät + kädet

Jep. Treenityylistä, -tehosta ja volyymistä riippuen tämä on parhaita.
Minulle kolmijakoisista (ja itse asiassa kaikista tekemistäni jaoista) parhaiten toimiva.
Alaselän teen tässä jaossa jalkatreenin yhteydessä.

Jos treenaa esim ma, ke, pe, niin 1- ja 3 -treeni voivat vaihtaa paikkaa sen mukaan, mihin lihasryhmään haluaa eniten panostaa.

Itselläni on toiminut myös tämä:
1.Rinta ja olkapäät
2.Selkä
3.Kädet
4.jalat

Omasta mielestä toimivin perusjako

Ma rinta + haba + vatsat
Ti reidet (+mave)
To olka + ojen + vatsat
Pe selkä + pohkeet

Oma kiertoni -

1. vatsa - rinta - olkapää
2. yläselkä - hauis - ojentaja
3. jalat - loput selästä (en tee mavea)

Originally posted by Jorkka
Kumpi on parempi/järkevämpi valinta alottelijalle, 3 vai 4 jakoinen ohjelma?

Kokeile kumpi toimii paremmin - ei sillä sen kummemmin väliä ole.

Originally posted by Tomi
1. Selkä ja hauis
2. Jalat ja olkapäät
3. Rinta ja ojentajat

Originally posted by Hulkki

1. Selkä + rinta
2. Jalat
3. Olkapäät + kädet

Eiks jengi vedä kapeeta penkkiä ollenkaan? Nämä kierrot ei kapeen kanssa toimi. Kapee penkki on kuitenkin ihan kuningasojentajaliike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itse olen vetänyt kohta 1.5 kuukautta pumppista tämmöisellä jaolla: jalat+olkapäät, hauis+ojentajat, rinta+selkä ja vatsat ainakin kerran viikossa. pumppiksessa tämä jako tuntuu toimivan erinomaisesti, mutta kun ens viikolla alotan massa treenit niin voi olla että tulee muutoksia

hauis+ojentajat ja rinta+selkä treeneissä olen tehnyt lihasryhmiä vuorotahtiin ja ainakin minulla tämä on toiminut

Originally posted by VahvaJussi
Eiks jengi vedä kapeeta penkkiä ollenkaan? Nämä kierrot ei kapeen kanssa toimi. Kapee penkki on kuitenkin ihan kuningasojentajaliike.
Kapea penkki ei ole lihasryhmä. Ojentajat on. Tuossa oli mainittu ainoastaan jakoja eri lihasryhmiin, eikä liikkeistä puhuttu halaistua sanaa.

Jaa sano syy miksi ei toimi? se vähän riippuu mitä liikkeitä tekee olkapäille ja rinnalle.

Originally posted by Tomi
Kapea penkki ei ole lihasryhmä. Ojentajat on. Tuossa oli mainittu ainoastaan jakoja eri lihasryhmiin, eikä liikkeistä puhuttu halaistua sanaa.

Toi on aika hullu juttu, kun joku sanoo kun on käynny salilla, niin sanoo tyyliin: "kävin tekee kapeen penkin ja kädet" niin voi jösses sentään, mun mielestä kaikkien, jotka harrastaa kuntosali hommia, niin ois syytä kattoa sitä ihmisen lihaskartaa pikkasen, että tietäisi mitä lihasta on treenaamassa. Tämä asia ei ole kaikille selviö.
Vahvajussille: tää ei ollu mikään vittuilu sua kohtaan, vaan kritisoin eräiden henkilöiden, typerää ajatus mallia, jossa se penkki on tärkein... Hölmöä kasvattaa mitään lihasta toisen kustannuksella kun kroppa toimii parhaiten, kun lihasten tasapainot on kunnossa. Pro keho miehet on erikseen, koska se on niiden työtä ja jos ne tarvitsee lisää massaa esim. pohkeisiin niin sitten niitten täytyy sitä hommata.

Poikkeus vahvistaa aina säännön. Eli ite tuppaan aina tokasemaan et "tuli tehtyy vähän vippareita" = olkapäitä. Vippari on vaan meikän mielestä ihan simohauska sana :D

Vähän menee off topic mut hei, sue me!:evil:

Suurin osa näyttää tekevän viikon eka treenissä rintaa sun muuta, mutta mä oon muutaman vuoden tehnyt aina jalat eka koska perjantain treeni saattaa joskus jäädä väliin reissujen takia, eikä käsitreenin väliin jääminen sapeta niin paljon kuin selän tai jalkojen.

Eli jako seuraavanlainen:

Ma. jalat +vatsat
Ti. rinta +olkapäät
To. selkä +vatsat
Pe. tumput

Vatsat teen kahdessa erässä kun ei jaksa yhdellä kertaa tehä kunolla ja joskus kun jää välistä ni tulee ainakin kerran viikossa tehtyä.
Olkapäät taas vähän kärsii rinta treenistä, mutta ojentajat oli aina jumissa kun tein erikseen.

Joo olisi mielenkiintoista kuulla perustelu, miksei kapea penkki sovi ojentajatreeniin esim tuolla rinta/selkä - jalat - olkap/kädet -jaolla.

Kumman helposti ainakin itselläni se sinne on ojentajatreeniin sujahtanut vaikka vahvajussi ei ollut vielä kertonut ettei se käy.

Originally posted by Taha
*katsoo profiilia ... 183cm 78kg* ...ja sen kyllä huomaa. :whip:
Äläs nyt. Tiedän helvetin isoja jätkiä, jotka eivät ikinä tee maastavetoa ja toisaalta taas tiedän monta pulkannarua, joiden mielestä maastaveto on maailman paras liike ja sitä pitää tehdä nukkuessakin.

Originally posted by Sam225
Joo olisi mielenkiintoista kuulla perustelu, miksei kapea penkki sovi ojentajatreeniin esim tuolla rinta/selkä - jalat - olkap/kädet -jaolla.

Kumman helposti ainakin itselläni se sinne on ojentajatreeniin sujahtanut vaikka vahvajussi ei ollut vielä kertonut ettei se käy.
Joo pystyy kyllä vetämään niin monella eri tavalla. Olen itse jo aika kauan treenannut liikkeitä enkä lihastyhmiä... Silloin tulee enemmän tai vähemmän koko kroppa joka reenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom