Moi olen käynyt salilla n. kuukaudewn eikä mulla ol e mitään ohjelmaa ja oon tehny sillee et melkeen kaikkee yhelle päivälle ei vissiin oikeen järkevää? Nyt oon keskittyny ylävartaloon ja jättäny jalat vähemmälle. Mitä kännättais tehä minäki päivänä
Tuolla on esimerkkejä siitä, miten treenit kannattaa jakaa eri päiville:
-
Treenijaosta
-
Lisää treenijaosta
-
Vielä lisaa treenijaosta
Viitenä päivänä viikossa ei kannata käydä sallla - jos et lepää, et kasva. Se on niin yksinkertaista. Välipäivä, jolloin et kävisi salilla, pitäisi olla joko
- joka toinen päivä tai
- joka kolmas päivä.
Perussettina voisit vaikka käydä 3 kertaa viikossa salilla näin:
MA Selkä, Hauis
TI (lepo)
KE Rinta, Ojentaja, Olkapäät
TO (lepo)
PE Jalat
tai neljässä päivässä näin:
MA Selkä
TI Rinta
KE (lepo)
TO kädet, olkapäät
PE jalat
Ja millä painoilla kanttis tehö, ku haen voimaa ja isoja lihaksia
Yleisesti seuraavia toistomääriä pidetään ohjeellisina:
- Jos paino on niin raskas, että saat sillä enintään 1-5 toistoa, niin treenaat ns. voimapainoteisesti, eli voimat nousee enemmän kuin lihasmassa.
- Jos taas paino on sellainen, että toistoja tulee enintään 6-10, niin tämä on optimaalisinta lihaskasvulle, eli isoja lihaksia(!) luvassa.
- Jos taas painot ovat sellaisia, että saat helposti yli 12, niin sitten treenataan enemmän kestävyyttä.
HUOM: Toisillla ihmisillä lihas kasvaa paremmin lyhyillä, toisilla ihmisillä pitemmillä sarjoilla, yksilövaihtelua ilmenee, mutta nuo toistomäärät ovat ns. yleisiä ohjenuoria.
Eli käytännössä voimaa ja massaa ei voi molempia treenata täysillä samaan aikaan, vaan pitää päättää, kumpaa treenaa esim. tässä kuussa ja kumpaa seuraavassa kuussa ja muuttaa treenipainojaan niin, että toistomäärät muuttuu.