Jääkiekkoilijan voima?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo86
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, periaatteessa näin, ei ole mikään ihme tulos, mutta silti nuo 140 kg nostajat on aika vähissä useimmilta saleilta, ainakin jääkiekkoilijoiden joukosta...

juu totta, mutta tarkoitin tuolla vain että tollasen tuloksen helposti uskoo kiekkoilijaltakin, toisin kuin nuo lähemmäs 250 kyykyt ja lähes 200 penkit :)
Kyllä niitä eniiten on jääkiekkoilijoiden joukossa. Ite en oo ainakaan nähny jalkapalloilijan, golffarin, formulakuskin jne nostavan 140kg:tä mutta kiekkoilijoiden olen.

eiköhän niitä 140+ ole kuitenkin suurimmissa määrin ihan yleisurheilussa. kuulantyöntäjät,keihäs miehet, monet pikajuoksijat,kiekkomiehet, no eipä näitä nyt jaksa ees luetella ku on vaika millä mitalla. yleisurheilun parista niitä kuitenkin löytyy ihan urakalla.

Kyllä niitä eniiten on jääkiekkoilijoiden joukossa. Ite en oo ainakaan nähny jalkapalloilijan, golffarin, formulakuskin jne nostavan 140kg:tä mutta kiekkoilijoiden olen.

Ootko ikinä kuullu jenkkifutareista? Puolustuslinjoilta voi löytyä jokunen 140 kg penkkaava :)

Ei mitään kiekkoilijoita vastaan, mut sellainen intohimoinen fanitus lajia kohtaan, jota tältäkin foorumilta tuntuis löytyvän kyllä voi vähän sumentaa noitten punttitulosten realistisuutta.

Vois kans määritellä sen amatööripunttaajan. Eikös kaikki jotka eivät elätä itteensä punttaamalla ole amatööripunttaajia:D

Jep jep. Kiekkoilijan voima. Kenen kiekkoilijan?

Ei ole olemassa mitään yhtä muottia mistä kaikki maailman kiekkoilijat valetaan. Yhteen joukkueeseen mahtuu monenlaista vipeltäjää, kaikista kiekkoilijoista puhumattakaan. Pitkän linjan NHL puolustaja Numminen vastas muistaakseni jossain että penkistä ei taida nousta edes oma paino - satasta ei lähellekään. Ei tarvi. Toisenlaisia esimerkkejä löytyy pari viestiä ylempää.

Toinen juttu on että ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa valmennusohjelmaa millä jokaikistä maailman kiekkojoukkuetta tai kiekkoilijaa valmennettaisiin. Eri valmentajat painottaa eri asioita ja vaihtaa systeemiä lennosta tarpeen mukaan kauden edetessä. Jopa joukkueen sísällä eri pelaajat voi reenata hiukan eri tavalla. Jotkut kiekkoilijat panostavat itse omaan fysiikkaansa enemmän kuin toiset.

Mulla ei oo mitään vaikeuksia uskoo sinänsä että joku yksittäinen kiekkoilija on saattanut nostaa jossain liikkeessä aika paljonkin. En tiedä paljonko joku Bure on virallisesti kyykystä nostanut mutta ihmettelisin ellei mies ole nostanut vähintään kohtuullisesti. Miestä ei tunnettu suotta Russian Rockettina. Räjähtävän nopea luistimilla, salamannopeat käänökset ja suunnanvaihdot. Kaveri oli miljoonia ja miljoonia tienaava ammattiurheilija jonka menestys lepäs paljolti jalkojensa varassa ja jota isänsä oli reenauttanut jo ihan nappulasta "ammattimaisesti". Onko järkevää olettaa että sillä on ollut ihan läpipaska kyykkytulos. Ei mun mielestä.

Tuota ammattiurheilijuus aspektia ei muuten kannata ylenkatsoa. Ammattikiekkoilijat voi helposti reenata vähintään tuplasti enemmän mitä tavispunttaaja. Pakko reenata kun valmentaja käskee ja siitä maksetaan. Onko vaikee uskoo että ammattimaisesti urheilevalla voi olla kova fysiikka (yleisesti ottaen). Ei mun mielestä. Jopa suomalaisella kiekkojunnulla voi olla aika kovat harjotusmäärät ja sitä kautta kova kunto ikäisekseen. Kaverilla oli 16 vanhana 85 kilosena cooperista 3450 ja penkistä nätti (en tiedä mitään kisanostoista mutta kaukana runkkupenkistä) 120 kg.

Kiekossa on kyse paljon muustakin kuin fysiikasta. Painijoista vois olla hauskempi jutella. Sieltä löytyy aika tautisen kovakuntosia sällejä.

Tokkopaiston kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että huippukiekkoilijoista löytyy joitain yksilöitä, jotka ovat uskomattoman vahvoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki kiekkoilijat tekisivät kelpo tuloksia salilla. Ehei.

Inttiaikana tunsin kymmenkunta heppua, jotka ovat pelanneet joko SM-tasolla junnuissa tai SM-liigassa/divarissa. Näistä kavereista oikeasti isoja ja vahvoja löytyi yksi. Jotta ei menisi arvuutteluksi, niin tämä lihaisa järkäle oli Kauppisen Aki, joka tuolloin oli Kiekko-Espoon harjoitusringissä. Coopperissa mies jyräsi 2950 m., penkki oli yli sata ja kyykystä nousi syvältä yli 150 kg. Nämä siis mielestäni kovia tuloksia, koska kaikki muut intissä tapaamani kiekkoilijat olivat salilla huomattavasti heikompia. Eräskin Järvenpään Haukkojen pelaaja kehuskeli takakyykyllään, joka oli kuulemma 160 kiloa. Tuo suoritus tuli lopulta nähtyäkin ja se oli sitten sellainen niiaus, jota ei voi edes pyllistykseksi kehua. Saman kaverin penkkimaksimi oli 90 kiloa.

Surkeimpia tapauksia salilla olivat pari Ilveksen pelipaidan ylleen pukenutta jätkää. Miehet olivat fysiikaltaan sellaisia makaroneja, ettei pahemmasta väliä. Toinen näistä kavereista oli Jari Kurrin Hockey Night-selostuksen mukaan "iso ja vahva". Intin salilla mies sitten kyykkäsi 60 kilolla kunnolla ja satasella tuli pari pyllistystä. Penkkisarjoja vain ja ainoastaan 60 kilolla.

Eli oman kokemuksen mukaan kiekkomiesten "voimat" ovat lähes poikkeuksetta poskien paukutusta.

Toki löytyy sitten näitä Gaborikkeja ja Bureja, jotka olisivat fyysisten ominaisuuksiensa puolesta pärjänneet vaikka painonnostossa. Mutta harvassa ovat.

Junnuna olin Igor Larionovin vetämällä kiekkoleirillä ja yhtenä iltana uskaltauduin miehen kanssa jutulle. Koska Larionov oli pukukopissa ilman paitaa kaltaiselleni pojankoltiaiselle vaikuttava ilmestys, tuli tietysti puhuttua punttitreenistä ja siitä, miten Iigori treenaa. Hän näytti minulle treeniohjelmansa, jonka oli joku guru tehnyt. Siinä oli paljon kaikenlaisia funktionaalisia harjoitteita, eli loikkia, kuntopiiriä jne., mutta myös ihan rehellistä punttitreeniä. Käsivarsille oli yllättävän paljon kuormaa ja selityksenä oli laukauksen kehittäminen.

Hanskat Larionovilla oli tuolloin aika vaikuttavan näköiset. Itse asiassa tuli mieleen jonkun huippuvoimistelijan hauberit. Omista tuloksistaan Larionov ei paljon kertonut, mutta kysyin tietysti, kuka hänen mielestään on vahvin kiekkoilija ikinä.

Vastaus tuli välittömästi. "Pavel Bure. He's unbelievable."

Edittinä lisättäköön, että jäällä Larionov oli käsittämättömän taitava. Leirin toisena vetäjänä ollut Risto Kurkinen kalpeni pahasti venäläisen "professorin" rinnalla. Ja jerkkua Larionovilla käsissä eittämättä oli. Lämmittelyssa hän veteli siniviivalta rystyltä ylämummoja.

Viimeksi muokattu:
Jep. Ei tässä itselläkään ole tarkoitus sanoa, että KAIKKI lätkämiehet on hemmetin vahvoja. Vituttaa vaan kun täällä muutamilla on niin vaikea uskoa, että siitäkin lajista löytyy poikkeuksellisen kovia lahjakkuuksia punttien kolisteluun.

Buresta kun oli juttua, niin tuossa hyvä video äijästä: http://www.youtube.com/watch?v=SJwg8IssJrI

Melkoista vänkäämistä ja väittelyä näemmä kiekkoilijoiden penkki- ja kyykkytulokset aiheuttavat, joten otetaanpa vielä esillä artikkeli Montreal Canadiensin fyysisestä kehityksestä vuosina 1981-2003, jonka jo aiemmin threadiin linkitin. Artikkelin on kirjoittanut tohtori David L. Montgomery, joka oli toteuttamassa harjoituskauden fyysistä testausta Montreal Canadiensin pelaajille vuosina 1980-2003.

http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/rp/rppdf/h06-012.pdf

Vuosina 1992-2003 ylävartalon voimaa arvioitiin penkkipunnerrustestillä, jossa pelaajat nostivat 200 naulan (=90kg) painoista tankoa failureen. Mikäli pelaaja ei jaksanut nostaa 200 naulaa, käytettiin testissä 150 naulan (=68kg) painoa. Tulosten perusteella laskettiin oheiseen tutkimukseen arviot penkkimaksimeista, josta taulukko alla.

Age; n; Mass; 1RM; Range

17-19; 136; 86,8; 106,95; 68,18-172,72
20-24; 274; 89,2; 117,45; 70,0-181,81
25-29; 126; 91,9; 128,09; 72,27-181,81
>30; 39; 91,9; 125,31; 75-172,72

(yhteensä 575 pelaajaa)

Painot luonnollisesti kiloina. Keskihajonnat jätin pois, koska matematiikkaa ymmärtämättömät eivät kostu niistä mitään. Mielestäni aika hyvä kuvan saa kiekkomiesten penkeistä ton avulla. Rangen suuruus kuvastaa hyvin pelaajatyyppien välisiä voimaeroja.

Viimeksi muokattu:
Juu no itekki pelaan kiekkoo, mutta asiaan siis.. sehän on aivan täysin pelaajasta kiinni mitenkö on sitä voimaa, taitopelaajat, voimahyökkääjät, isot maalineduspuolustajat sun muut ni tottakai se riippuu missä roolissa oot... mutta keskimäärin kylhä lätkän pelaajat on vahvoja miehiä verrattuna vaikka salibandyn jalkapallon pesäpallon pelaajiin jne. :) Ottakaa selvää pasi nielikäisen tuloksista, itse en muista tarkalleen hänen tuloksia mutta ne oli ainakin helvetin kovat !:thumbs:

Juu no itekki pelaan kiekkoo, mutta asiaan siis.. sehän on aivan täysin pelaajasta kiinni mitenkö on sitä voimaa, taitopelaajat, voimahyökkääjät, isot maalineduspuolustajat sun muut ni tottakai se riippuu missä roolissa oot... mutta keskimäärin kylhä lätkän pelaajat on vahvoja miehiä verrattuna vaikka salibandyn jalkapallon pesäpallon pelaajiin jne. :) Ottakaa selvää pasi nielikäisen tuloksista, itse en muista tarkalleen hänen tuloksia mutta ne oli ainakin helvetin kovat !:thumbs:

onhan noita pyöritelty
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=54516

Sattu töissä käteen Fitness-lehti nro 7/03 syyskuu.Lehdessä on Petteri Ala-Kivimäen juttu Ville Niemisestä.Voimavalmentaja Jaakko Kailajärven valvonnassa suoritettu treeni vedettiin Tampereen Nääshallissa.

tässä pari lainausta jutusta:

Kolme neljä kesää harjoittelin bodaustyyppisesti:Nyt olen palannut siihen miten alunperin voimani on hankittu.
Nieminen hiipui kaukalioden dieselveturiksi "Irtiottokyky hukkui johonkin.Sitä ei ole enää."
Nieminen haluaakin nopeusvoimaa.Ja jos haluaa nopeusvoimaa kannattaa kilauttaa Kailajärvelle.
Nieminen on erittäin kiinnostunut kehonrakennuksesta ja ylipäätään fitness-touhuista.Hän puhuu niistä yhtä mielellään kuin jääkiekosta.
"Joskus vedin erittäin raa`asti puntteja.Tykkään touhuta painojen kanssa.Ne ajat on kuitenkin ohi,jolloin nostin 150kg penkistä,nyt nousee 125-130kg.

Että semmosta,on siinä pari kuvaakin Villestä ilman paitaa.Kyllä sillä lihakset on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noihin Nielikäisen tuloksiin haluaisin sen verran kommentoida, että pitävät kyllä paikkansa. Mutta täytyy myös huomioida se, että Nivalan Cowboy pelasi noin 25 ikävuoteen asti alasarjoissa, kuten esim. Nivalassa. Hän on itse kertonut, että tuona aikana treeni oli lähestulkoon pelkkää punttia, kun jääharjoituksia oli noin 3 kertaa viikossa. Joten kyllähän Pasi on tuona aikana kerennyt treenaamaan voimaa lähes täypainotteisesti 5-6 vuotta. Ei ihme, että tulokset ovat mitä ovat. Kuitenkin suurin osa sm-liiga pelaajista nousee liigarinkiin jo 17-18 vuotiaana, joten omatoiminen punttien kolistelu jää aika vähäiseksi. Toinen hyvä esimerkki tästä on kiitettävän kokoinen Derek Boogaard, joka myös kolusi alasarjoja. Kävi tappelemassa pelissä ja keskittyi voiman hankkimiseen. Nyky jääkiekossa tämä ei oikein enää taida onnistua, mutta vielä esim. 2000-luvun alussa olisi jollakin jääkiekkotaustaa omaavalla "voimamiehellä" ollut mahdollisuus raivata Pohjois-Amerikassa itselleen paikka vähintään AHL:ssä. Siinä olisi taas ollut yksi 200kg penkistä nostava "jääkiekkoilija."

Nielikäinen on kyllä todella vahva! Vaikka ei välttämättä uskoisi ni noista pesispiireistäkin löytyy hyvissä voimissa olevia kavereita. Oon nähny kun Toni Kohonen otti rinnallevedossa 5x150kg:worship:

Nielikäinen on kyllä todella vahva! Vaikka ei välttämättä uskoisi ni noista pesispiireistäkin löytyy hyvissä voimissa olevia kavereita. Oon nähny kun Toni Kohonen otti rinnallevedossa 5x150kg:worship:

Oho, kyllähän Toni aika räjähtävä kaveri on (pesäpalloa tutkaan 160km/h), mutta emmä nyt uskonu että se nuin vaffa on :hyper:

Tosin kaveri vissiin ottanu hieman lisä elopainoa lähivuosina :D

Hetkinen muuten, Kodehan pärjäis painonnoston SM skaboissa, ainakin ton rintsin perusteella :rolleyes: Ootko varma että tangossa oli 150kg, kuulostaa vaan aika paljolta ,,

Vai että 5*150? Aika kaveri on kyllä sitten. Tommi Santala oli ottanut rv:ssa 145kg ja voimavalmentajan mukaan se oli kovin tulos mitä lätkäpelaajalta oli nähnyt. Pari vuotta sitten lueskelin Sotkamon Jymyn testituloksia ja keskiarvot olivat jotakuinkin luokkaa rv 105kg, penkki 95kg ja kyykky 135kg. Kaveri on sitten kyllä aika paljon keskiarvoa kovemmassa kunnossa.

Mutta kyllä Kode heittääkin aika paljon tulisemmin kun perus Super-ukkeli.. Tosin en siltikkään usko tota rintsiä kun asiaa tarkemmin punnitsen :D

Vai että 5*150? Aika kaveri on kyllä sitten. Tommi Santala oli ottanut rv:ssa 145kg ja voimavalmentajan mukaan se oli kovin tulos mitä lätkäpelaajalta oli nähnyt. Pari vuotta sitten lueskelin Sotkamon Jymyn testituloksia ja keskiarvot olivat jotakuinkin luokkaa rv 105kg, penkki 95kg ja kyykky 135kg. Kaveri on sitten kyllä aika paljon keskiarvoa kovemmassa kunnossa.

Nuo ovat hyviä tuloksia nykyiselle Sotkamon porukalle, siellä ei juuri riskejä miehiä ole, lähinnä näyttävät siltä että kaatuvat tuulessa. Riskein on luultavasti Kumulainen eikä taida painaa edes 80 kiloa.

Tuo Kohosen tulos kuulostaa hirveälle, 1x150 kuulostaa uskottavalle kun Meriluotokin on sen nostanut (youtube video).

Kyl siin tangossa oli molemmilla puolilla 2x25kg ja 15kg. Oon sit kuullu että maximi olis jotai 170kg. Mut kylhän pesiksenpelaajat pystyy keskittyy paremmin voimaharjotteluun kuin kiekkoilijat kun harjoituskausikin kestää 8 kuukautta ja Tonillakin on voimaharjottelutaustaa melkein 15 vuotta.

140 nyt uskoo helpostikin kiekkoilijalle tai ylipäätänsä fyysista urheilulajia harrastavalle. ihan perus tulos kenelle tahansa joka on salilla jonkin aikaa käynyt/harrastanut fyysista lajia jossa puntti kuuluu yhtenä osana reeni kauteen. siis puhun aikuisesta(+18v) ihmisestä.

Olen hyvin eri mieltä...aikamoinen yleistys pelissä. tietenki jos painaa sen 120 nii ei mitää mut eri juttu esim 80kg jampalle.

Olen hyvin eri mieltä...aikamoinen yleistys pelissä. tietenki jos painaa sen 120 nii ei mitää mut eri juttu esim 80kg jampalle.

no en jaksa kinata, mutta 140 on aivan perus tulos niinkuin sanoin ja harvoinpa saleilla 120kilosia näkee eli en tarkoittanut 120kilosia:).

Back
Ylös Bottom