Itsekurin puute

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt tarvittas hyviä neuvoja itsekurin kehittämiseen. Olen 19-vuotias jätkä ja asun keskellä mettää, joten salilla käyminen on ollut vaikeaa ja siksi olen päätynyt kotona treenaamiseen. Olenkin hommannut kotiin riittävästi painoja treenausta varten, mutta sielä nurkassa ne tuppaavat vaan yksinään lojumaan. Mun on jo useampi vuosi pitänyt kotona treenata ahkerasti, mutta aina tulee repsahdus muutaman viikon jälkeen ja seuraavina parina kuukautena en välttämättä saa mitään aikaiseksi. Tätä noidankehää on jatkunut vaikka kuinka pitkään. Nyt olis tarkoitus seuraavan puolen vuoden aikana ennen armeijaan lähtöä saada säännöllinen hyvä treeni päälle, mutta kun jotain pitäisi oikeasti tehdä, niin ajattelen vaan, että ei tänään millään jaksa, kyllä mä huomenna sitten... huomenna sitten... :face: Pahimmat heikkouteni kotona ovat netissä surffailu, tietokoneella pelaaminen ja tv:n töllääminen ja viikonloppuisin on aina tulee lähdettyä johonkin kaljottelemaan... :face: Tietokoneen olen välillä laittanut kokonaan pois ja tv:n katselu lakkoakin olen välillä pitänyt pari viikkoa, mutta ei vaan auta, pian on sama löhööminen taas päällä. :(

Eli nyt konkareilta hyviä neuvoja parantamaan tätä toivotonta itsekuria. Miten saa oman elämän hallintaansa, siitähän tässä kai lopulta on kyse? Miten saatte itsenne tekemään, mitä oikeasti haluatte?

Eipä se koneella makoilu ainakaan itellä mitenkään poissulje treenaamista, molempia tulee tehtyä. Treenaamisessa mun mielestä ykkösasia on tavotteet. Sellasella "pidän itteäni vähän kunnossa" -asenteella ei mulla ainakaan treenistä tulis mitään. Alat vaikka bulkkaamaan kunnolla ja seurailemaan voimatuloksia, niin kyllä se kehitys yleensä innostaa. Koita saada joku kaveri reenaamaan kanssa, pikkunen kisa toimii aina.

Ite vietän kanssa aika paljon aikaa koneella ja välillä se salille lähtö on aika vaikeaa. Kuitenki se kun miettii kuinka kivaa se salilla käynti on ja sitä fiilistä kun treeni on tehtynä ja lihakset huutaa ja kuinka keho pikku hiljaa muuttuu haluttuun suuntaan ja huomaa kehitystä saa hyppäämään pyörän selkään. Eli se kehityksen näkyminen varsinki alussa on kyllä aika tärkeetä, ainakin miulle ollut

Toi on oikeestaan ainoa asia koko hommaan liittyvissä jutuissa, johon on turha kysyä neuvoa, tai ketään on turha neuvoa.
Fakta nyt vaan on se, että jos ei itteä oikeesti kiinnosta, niin ei sitä motivaatiota niin vain tule jos saa jonkun typerän vastauksen kysymykseen "Miten saan motivaatiota treenata?"

"En jaksa eikä oo motivaatiota" on ehkä suurinta paskapuhetta ikinä jos vielä väittää että minä niin kovin haluan treenata.

Muutamia vinkkejä tuli nyt mieleen:

1. Hommaa kokovartalopeili, peilaile itteäs alasti ja sisäistä se, että sulla on liian vähän lihasta ja liikaa läskiä. Pistä vaikka peilin viereen kuva jostain äijjästä semmosessa kunnossa, jossa haluaisit olla.
2. Kerro mahdollisimmat monelle, että oot alottanu treenaamaan. Voit myös kertoa tavoitteista, kuten esimerkiksi vaikka että aiot laihtua 20kg. Varmasti vituttaa kyselijöille vastailla, että en mä nyt oo treenannu ja painoki on vaa lisääntyny ku oon tämmönen motivaatiota vailla oleva läski.
3. Kirjaa tulokset ylös ja aseta tavotteita.
4. Ota kuvia omasta kropasta ja jos joskus alkaa tuntua, että eihän tää kehitys näy missään, nii kato jotain kuukausia/vuosia vanhoja kuvia.

Toi on oikeestaan ainoa asia koko hommaan liittyvissä jutuissa, johon on turha kysyä neuvoa, tai ketään on turha neuvoa.
Fakta nyt vaan on se, että jos ei itteä oikeesti kiinnosta, niin ei sitä motivaatiota niin vain tule jos saa jonkun typerän vastauksen kysymykseen "Miten saan motivaatiota treenata?"

"En jaksa eikä oo motivaatiota" on ehkä suurinta paskapuhetta ikinä jos vielä väittää että minä niin kovin haluan treenata.

Tiedän kyllä, että tää on lähes täysin vain itsestä kiinni, mutta motivaatiota kyllä on. Enkä varsinaisesti tarkoittanut, että miten saisin lisää motivaatiota. Motivaatiota on ollut kokoajan nämä vuodet mitä olen yrittänyt treenata. Tulokset on narukädestä parantunut, mutta saman olisi voinut tehdä puolessa vuodessa, eikä kolmessa vuodessa. Tiedän mitä haluan, mutta mukavuudenhalu tai joku semmonen synkkä paska tässä sielussa, vaan vie voiton siltä motivaatiolta, silloin kun pitäisi jaksaa painaa sitä duunia punttien kanssa. Saatan koko päivän töissä ajatella, että tänään vedän hyvän treenin, mutta silloin kun kotona pitäs aloittaa, niin telkkarista tulee jotain, mikä on pakko katsoa tai netistä pitää katsoa sähköpostit ja facebookit sekä lemppari sivustot tai kaveri soittaa, että tuus poikkeen tai sitten se ihana huurteinen kylmä olut houkuttelee mukaansa. Halut vie tätä nuorta miestä prkl.

Tiedän kyllä, että tää on lähes täysin vain itsestä kiinni, mutta motivaatiota kyllä on. Enkä varsinaisesti tarkoittanut, että miten saisin lisää motivaatiota. Motivaatiota on ollut kokoajan nämä vuodet mitä olen yrittänyt treenata. Tulokset on narukädestä parantunut, mutta saman olisi voinut tehdä puolessa vuodessa, eikä kolmessa vuodessa. Tiedän mitä haluan, mutta mukavuudenhalu tai joku semmonen synkkä paska tässä sielussa, vaan vie voiton siltä motivaatiolta, silloin kun pitäisi jaksaa painaa sitä duunia punttien kanssa. Saatan koko päivän töissä ajatella, että tänään vedän hyvän treenin, mutta silloin kun kotona pitäs aloittaa, niin telkkarista tulee jotain, mikä on pakko katsoa tai netistä pitää katsoa sähköpostit ja facebookit sekä lemppari sivustot tai kaveri soittaa, että tuus poikkeen tai sitten se ihana huurteinen kylmä olut houkuttelee mukaansa. Halut vie tätä nuorta miestä prkl.

Myy tv ja tietokone pois, sulje kännykkä kun lähdet töistä. Häiriötekijät karsittu, voit treenata rauhassa.

Saa suorittaa.

Pelaa, syö ja ota bissee. Armeijassa sitä ei voi sitten ihan niin helposti tehdä ja tuut sieltä sitten uuden motivaation saattelemana. Ja tulet kuulemaan Raudan pyhän kutsun

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Höpö höpö, sehän just kotona treenauksen parhautta on että treeniolosuhteista voi tehdä sellaiset kuin haluaa. En tiedä missä punttis on mutta laitat telkkarin sinne, stereot jne. Onko mukavampaa kuin pistää lempi musiikit pauhaamaan täysillä stereoiden kautta, katella telkkarin kautta youtuubista videoita ja pari peiliäkin on hyvä olla niin voi katella tekniikkaa eikä muutenkaan tunnu niin yksinäiseltä. Niin ja näitä tehdessä siis tietenkin treenaat.

Sitten toki nää perus jutut että joku ohjelma kannattaa olla mitä noudattaa niin ei tarvi "miettiä" mitähän sitä tekis jne...

Mulle ainakin pukkaa niin kauheata "morkkista" jos en salille mene. Ennemminkin ongelmana on että viitsisi pitää niitä kevyitä viikkoja aika ajoin.

Tosin joinakin päivinä ei vain millään viitsi tai/ja jaksa treenata, niin oon antanu lorville periksi, mutta saman treenimäärän pakkaan kumminkin loppuviikkoon. Itselläni ainakin meinaa motivaatio hiipua jos sitä pitää aivan väkipakolla raahautua salille.

Sua ei kiinnosta treenata. Jos ei kiinnosta nii sillo ei kiinnosta.

Lopeta siis treenaaminen ja ala tekemään jotain muuta. Onhan se naurettavaa ylipäätään nostella rautaa vuonna 2012 kun kaikki koneetkin on keksitty ELLEI sitten itse satu pitämään siitä.

Tee treeniohjelma, jossa on aikataulut milloin nostelet ja pidä treenipäiväkirjaa, josta näet miten hyvin tai huonosti suunnitelmat on toteutuneet. Kyllä se varmasti siitä vähitellen alkaa sujumaan.

Itse treenaan myös kotona. Vähän samat ongelmat on mulla kotoreeneissä. 2010 pidin 10 kk tauon reeneissä ja sarjapainot tippu kolmanneksen, kyykyssä vielä tuotakin enemmän. Nyt oon 15 kk reenannu "yhtäjaksoisesti". Kuukaudessa punttreenejä tullu 5 ... 27 kpl. Eli useiden viikkojen heikkoja jaksoja sattunut tähänkin reilun vuoden ajanjaksoon. Joskus laiskottaa, ettei saa tehtyä reeniin kuin yhden liikkeen. Itselläni motivaatio alkaa kadota yleensä kadota silloin, kun sarjapainoihin ei tule lisäystä. Nyt viime aikoina motivaatiota on pitänyt yllä reenien ennalta suunnittelu eli kirjoitan liikkeet valmiiksi ennen reeniä, reenissä niitä voin sitten numeroida tarpeen mukaan eri järjestykseen. Sarjapituuksia olen myös alkanut vaihtelemaan enemmän eli toistot on nykyään 3...30 välillä, suoritusnopeutta vaihdellen. Tuolla systeemillä ei tule niin kovaa stressiä jatkuvan kehittymisen suhteen, kun ei tule identtisiä reenejä peräkkäin. Motivaatiota lisää myös ajoittain uusien laitteiden hankinta. Viimeisenä ojentajaköysi, joka löytyi ~15 euron hintaan eräästä nettikaupasta.

Itellä hetkittäiseen motivaation puutteeseen auttoi suuresti treenikaverin hankkiminen, treeneihin on helpompi lähtee ku on ennalta sovittu et kahdestaan mennään. Ei varmaan auta yhtään ketjun aloittajaa kun kotipunttailusta on kyse mut sanonpahan kuitenkin. Toinen hyvä kikka oli kavereiden kanssa lyöty veto kuka nostaa tuloksiaan eniten tietyssä ajassa tms. Ja niinkuin tulikin jo ilmi, tv:n katselu ja punttailu eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Kehittyminen ja yleisestikin lupausten tekeminen itselleen käy helpommin, kun ei suoraan kiellä itseltään kaikkia asioita mistä tykkää, vaan keskittyy niihin asioihin mitä kehittymiseen vaaditaan. (Esim. karkkilakossa on kannattavampaa ajatella "syön terveellisemmin" kuin "en saa syödä karkkia".)

Mulla motivaatioon auttoi kaksi asiaa. Ensinnäkin olen niin kitsas, että haluan salikortistani mahdollisimman paljon vastinetta kuukausimaksulle, joten saan lähes aina motivoitua itseni sillä, että tyhjästä ei makseta.

Koska treenaat kotona, tämä ei varmaan toimi sinulle. Toinen tehokas metodi minulle on kokovartalopeiliin katsominen. Aina tulee sellainen kynisolo, että ei perkele, kyllä sitä nyt on kuitenkin aikaa sinne mennä, vaikka olevinaan äsken olikin parempaa tekemistä.

Kiitos kaikille neuvoista, mutta antakaa tulla lisää vaan, näistä on varmasti muillekin hyötyä. Ton kokovartalopeilin hommasinkin samantien ja laitoin sänkyä vastapäätä ni voin sanoo, että kun siinä kattelee itteensä löhöömässä, niin heti tuli sellanen olo että pakko tehdä jotain :puntti: suosittelen. Tein myös jo uuden treeniohjelman ja asetin itselleni uusia realistisia tavoitteita. Niin ja siirsin kajarit tohon punttien viereen... kunnon metallimusasta tulee itelle aina vähän lisä virtaa :rock: näillä mennään, kiitos :puntti:

Timantinkirkkaiden tavoitteiden asettaminen.
Näiden timanttien juurruttaminen omaan mieleen selkeinä mielikuvina.
Järjestelmällinen suunnitelma lopputulokseen pääsemiseksi.
Sinä hetkenä kun laiskuus meinaa voittaa, timantinkirkkaan tavoitekuvan vertaaminen mielessä siihen, mitä tapahtuu, jos jättäytyy laiskanlinnaan vuosiksi.

Ymmärrys, että jokainen treeni tekee susta vahvemman, kovemman, paremman sinän.

Tehtyjen treenien tallentaminen (muistiinpanot), jotta näkee kehityksen.

Musiikki.

Itse keräsin motivoivia kuvia kalenteriksi asti. Kun salilla istun esimerkiksi ylätaljan penkkiin, muistelen mielessäni kalenterista sitä mimmiä jonka kuvassa yläselän lihaksisto erottuu upeasti – sitten sanon itselleni: "Jumalauta, jos sä haluat saman, sä teet nyt TÖITÄ!"

You can make results or excuses. Not both.

Back
Ylös Bottom