Isänmaallisuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu
Isänmaallisuus ei liity mitenkään nahkatukkaan ja suomenlippuun hihassa. Isänmaallisuutta on se, että pyrkii osallistumaan tämän yhteiskunnan asioihin ja elämään suomenlakien mukaisesti. Ei oleta, että kaikki tuodaan valmiina eteen, vaan on myös halukas näkemään vaivaa esim. itsensä elättämiseksi. Isänmaallisuutta on myös se, että kokee itsensä suomalaiseksi ja on ylpeä siitä ilman turhaa kiihkoilua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minun isänmaallisuus lähtee pohjimmiltaan aika simppelistä asiasta. Suomi on suomalaisten omaisuutta ja koska olen suomalainen niin olen valmis puolustamaan sitä ja muutenkin toimimaan niin, että Suomella menisi hyvin. Tämä on omien etujeni ja siinä samalla myös muidenkin suomalaisten etujen mukaista.
Sitten mukaan tulee enemmän tälläisiä tunnepuolen asioista sukupolvista, jotka ovat Suomea rakentaneet ja sen puolesta taistelleet. Minun mielestäni suomalainen on myös minulle enemmän ns. läheinen kuin jonkin toisen maan kansalainen, jos hän ei omilla toimillaan saa minua ajattelemaan toisin.
 
Mikä siinä nyt t.t.t ja kumppanit on niin perkeleen vaikeaa käydä sitä inttiä? Halu päättää omista asioista, omat mielipiteet on yhteiskuntaa tärkeämmät jne. Nämä jätkät ei sitten varmaan tarvitse eläkettä, terveydenhoitopalveluja, palokuntaa, poliisia, ambulanssia tai mitään muutakaan, mitä ylläpidetään yhteiskunnan varoilla? Nämä asiat nyt ei varmaan suoranaisesti isänmaallisuuteen liity, mutta kyllä tuo maanpuolustus kuuluu mielestäni velvollisuuksiin, jos aikoo tässä yhteiskunnassa taapertaa! Jos ihmisestä ei ole Suomelle mitään hyötyä niin miksi Suomestakaan olisi tälle ihmiselle. Ihan sama sitten onko pakolainen vai kotimainen....


Joopa joo, joku ryövää mun tilistä yli 25% joka perkeleen kuukausi. Voistaisko ajatella, että makselen niillä esim. eläkettä itselleni ja olen oikeutettu saamaan poliisin ja palokunnan tarvittaessa paikalle. Vai mihin ne verorahat on tarkoitettu? Mä maksan ihan mielelläni verot, saadakseni valtion tarjoamat palvelut, mutta intin käyminen tai käymättömyys ei kyllä liity asiaan millään tapaa.

Se on ainakin varma, että intti on siellä menopuolella. Sillä ei makseta yhtään sairaalamaksua tai yhdenkään poliisin palkkaa.
 
Nuorempana sitä ei osannut arvostaa. Kaikki mitä oli rajojen ulkopuolella, oli tosi coolia, vaikka kokemukset olivat lähinnä tv-sarjoista. Nyt vanhempana osaa arvostaa suomea ja suomalaisuutta, kun on päässyt paljon matkustelemaan ja nähnyt muita maita. Ulkomailla on kiva käydä, mutta en haluasi muualle asumaan. Kyllä isänmaallisuus on tärkeä asia.
 
Onko enää aidosti olemassa jotain tiettyä visiota, mihin suuntaan haluamme viedä Suomea. Mulla on sellainen käsitys,että nykyään lähes jokainen ajaa vain oman eturyhmänsä asiaa. Syyllistyn tähän myös itse. Eikö isänmaallisen pitäisi ajaa koko Suomen etua. Onko enää mitään yhteistä visiota tulevaisuuden Suomesta, johon lähes kaikki voisivat samaistua?. Enpä usko.

Siis summa summarum. Eri ryhmillä on niin eri tarpeet ja halut, että yhteen hiileen puhaltaminen on aika mahdotonta. Toinen haluaa viedä yhteiskuntaa toiseen suuntaan ja toinen toiseen. Miten voi tuntea isänmaallisuutta, jos ei tunne kuuluvansa samaan "tiimiin" muiden suomalaisten kanssa?
 
Isänmaallisuus on irrationaalista, se on kuin uskonto. Se vetoaa tunteisiin, sitä ei pysty perustelemaan faktoilla.

Kyllä itsekäs oman edun tavoittelu on perinteisesti ollut ihmiselle rationaalista toimintaa. Ei kai se siitä ole mihinkään muuttunut. Toki jossain jenkeissä isänmaallisuus saa jo uskonnollisia piirteitä, mutta suomessa se tarkoittaa lähinnä itsenäisyyttä ja sen puolustamista.
 
Mä en nyt oikein käsitä tätä logiikkaa. Jos mielipide on se, että pakollinen asevelvollisuus on yhteiskunnan ja yksilön kannalta huono juttu, haluaa erota koko yhteiskunnasta ja kaikista sen instituutioista? En tajua miten se intti voi olla joillekin niin saatanan kova egobuusteri, aivan kuin ei olisi muita tapoja suojella reviiriään ja opetella petaamaan oma sänky. Jos mielipide perustuu muihin seikkoihin kuin "en jaksa" tai "en halua leikata hiuksiani" voisi kuvitella, että sitä inttiä ei sitten käydä "kun se vaan on helpompaa". Jos johonkin haluaa vaikuttaa, voi vähintään seistä sanojensa takana eikä mennä sen valtavirran mukana. Useimmille se intti on vain keino boostata sitä omaa kunniantuntoa kun on niin kova isän maan puollustaja, toisin kuin kaikki sivarit ja muut homot. Kyllä se isänmaallisuus voi olla esillä muutenkin kuin noudattamalla orjallisesti epäkelvoiksi mieltämiään tapoja.

Tulen aina surulliseksi niiden puolesta, jotka sotaan joutuivat ja siellä taistelivat, kun lukee tällaista. Minusta taas tuntuu ettei se intti ole monellekaan mikään egobuusteri todellakaan. Ja kyllä niitä homojakin siellä intissä oli:whip: Sinne vaan.
 
Tulen aina surulliseksi niiden puolesta, jotka sotaan joutuivat ja siellä taistelivat, kun lukee tällaista. Minusta taas tuntuu ettei se intti ole monellekaan mikään egobuusteri todellakaan. Ja kyllä niitä homojakin siellä intissä oli:whip: Sinne vaan.

Se, että en kannata nykyistä asevelvollisuuskäytäntöä ei tarkoita mitenkään sitä, että a) Suomella ei tulisi olla minkäänlaista armeijaa, b) sodassa ei tulisi puolustaa Suomea tai c) sotien veteraanit olisivat mielestäni ajatelleet samalla tavalla kuin nykypäivän parikymppiset patriootit.
 
Provotaan vähän :D Isänmaallisuus on rikkaan omistavan luokan luoma myytti jolla renki saadaan kuolemaan isäntänsä puolesta. Halukkaasti, ilmaiseksi ja vielä kiittäen. Sodan jälkeen kilistellään ja kiitellään urhoollisia kenraaleja, jotka kabinetin savussa konjakkilasit kädessä johtivat isänmaallisen joukkonsa voittoon. Suurin uhraus on yksittäisen rivisotilaan tuskainen kuolema tai pysyvä vammautuminen, mutta koska näitä kohtaloita on sodassa niin monta, ei niistä kannata välittää. Skål!
 
Isänmaallisuus on ylepyttä omasta maasta. Se tippa silmäkulmassa, kun oma maa saa jotain aikaan esim urheilussa jne.

Se sekoitetaan helposti johonkin rasismiin. Niin ja parikympiset kollit ovat päähän koodatun isänmaallisuutensa vuoksi helpommin ohjailtavissa armeijassa. Sitä instituutiota ei ihan helposti pureta. Ihan vain aivopesun vuoksi. On kiva nähdä armeijan rivissä ylpeydestään melkein räjähtäviä nuoria kolleja. He ovat suomen parhaimpia! Paras ikäryhmä ikinä! Noi puheet menee joka ikäryhmällä läpi, kaikki ovat aina parhaita! Kovia sotamiehiä he ovat! Toi paasaus tulee vielä välillä ikämiehenäkin läpi saunassa inttitarinoina. Kuinka helmmetin kovia me oltiin. Armeijan toimintaan kuuluu joukkosuggestio.

Sitä voi miettiä, että jos suomelle perustettaiisin palkka-armeija, jotka harjoittelisivat naton joukkojen kanssa. Näin ulkomaankomennuksilla saataisiin haluttavuutta ottaa ura armeijassa. Tämä myös helpottaisi pääsyä poliisiksi, palomieheksi yms uralle. Palkka-armeija myös pitäisi maanpuolustuskursseja, jotka olisi pakollisia jokaiselle suomalaiselle. Näitä saisi käydä enemmänkin vapaaehtoisesti. Rahaa ei menisi sen enempää maanpuolustukseen, mutta Suomi saisi näin jopa kilpailuetua enemmän mm työvoiman puolella. Tasokkaat joukot ja ei opiskeluvaikeuksia nuorille miehille.
 
Provotaan vähän :D Isänmaallisuus on rikkaan omistavan luokan luoma myytti jolla renki saadaan kuolemaan isäntänsä puolesta. Halukkaasti, ilmaiseksi ja vielä kiittäen. Sodan jälkeen kilistellään ja kiitellään urhoollisia kenraaleja, jotka kabinetin savussa konjakkilasit kädessä johtivat isänmaallisen joukkonsa voittoon. Suurin uhraus on yksittäisen rivisotilaan tuskainen kuolema tai pysyvä vammautuminen, mutta koska näitä kohtaloita on sodassa niin monta, ei niistä kannata välittää. Skål!
Kyllä, siksipä kannattaakin kuulua(tai siirtyä) rikkaaseen omistavaan luokkaan sieltä rahvaan joukosta. Hilirimpsis!

Rahaa ei menisi sen enempää maanpuolustukseen, mutta Suomi saisi näin jopa kilpailuetua enemmän mm työvoiman puolella. Tasokkaat joukot ja ei opiskeluvaikeuksia nuorille miehille.
No perkeles, sullahan on ilmeisesti tarkat kustannuslaskelmat tästä, vai perustatko väitteesi ei mihinkään?
 
Provotaan vähän :D Isänmaallisuus on rikkaan omistavan luokan luoma myytti jolla renki saadaan kuolemaan isäntänsä puolesta. Halukkaasti, ilmaiseksi ja vielä kiittäen. Sodan jälkeen kilistellään ja kiitellään urhoollisia kenraaleja, jotka kabinetin savussa konjakkilasit kädessä johtivat isänmaallisen joukkonsa voittoon. Suurin uhraus on yksittäisen rivisotilaan tuskainen kuolema tai pysyvä vammautuminen, mutta koska näitä kohtaloita on sodassa niin monta, ei niistä kannata välittää. Skål!

No onhan toi totta, ei siinä mitään. Harhaa se isänmaallisuus on kaikin tavoin periaatteessa. Keksitty juttu.

Mutta kyllä mä silti diggaan olla suomalainen, ei näitä aina järkipelillä voi perustella.
 
Eli nämä ihmiset jotka on tehny tälläsen säädöksen, että jokaisen suomalaisen miehen pitää suorittaa asepalvelus ja jos minä haluan tehdä toisin, ja en suorita asepalvelusta niin ne rankaisee minua siitä että mun aatteet ei vastaa heidän aatteitaan ja ne pistää mut istumaan. Ja tottakai mä elän omien aatteiden mukaan enkä anna muiden sanella miten pitäs elää. Eli minä voin elää omien moraalien mukaan ja olla hyväksymättä muiden säädöksiä (esim just toi juttu jonka selitin) ja silti kunnioittaa niitä perinteitä ja vaikka niitä sotaveteraaneja.

No entäs jos minua ei huvita maksaa veroja, niin ne rankaisee minua -> huutava vääryys, sillä pitäähän minun saada elää omien aatteiden mukaan!
Ei se niin toimi, että poimii laista vaan ne kohdat, joista on samaa mieltä ja muista ei välitä tippaakaan. Laithan nimenomaan sanelee hyvin pitkälti miten ihmisten pitää elää tai muuten siitä rangaistaan.
 
Suomi ei ehkä ole taivas, mutta ainakin se on meidän ei-taivas. Arvostan suomalaista kulttuuria, joka tuottaa esimerkiksi vuodessa enemmän kirjoja kuin arabimaat yhteensä. Pidän yleisesti klassisesta musiikista, jota myös suomalaiset ovat tuottaneet. Sekä taidetta, joka tulee Suomesta, pidän arvossaan. Sananvapaus, koulutusjärjestelmä: itsestään selvyyksiä, jotka eivät kuitenkaan aina esiinny ulkomailla. En ehkä käyttäisi termiä isänmaallinen, mutta arvostan Suomea yhteiskuntana.
 
No entäs jos minua ei huvita maksaa veroja, niin ne rankaisee minua -> huutava vääryys, sillä pitäähän minun saada elää omien aatteiden mukaan!

Ei kukaan ole puhunut verojen maksamattomuudesta. Että sikäli on turha rakennella olkiukkoja. Mitä sitten tulee tähänä kaikki tai ei mitään mentaliteettiin lain suhteen, niin ihmisiä on monenlaisia. Toiset tekevät mitä muut sanovat, toiset ajattelevat enemmän itse. Kaikille menestyjille ja suurille johtahjille yhteistä on oman tien kulkeminen. Joskus lain ulkopuolellakin.
 
Toiset tekevät mitä muut sanovat, toiset ajattelevat enemmän itse.
Voi myös olla isänmaallinen, asepalveluksen suorittanut lakeja noudattava veronmaksaja, ja ajatella hyvinkin itsenäisesti.
Arvomaailmojen kohtaamisestahan tossa on kyse, ja itse jokainen ottaa tietoisen riskin jos päättää kiertää lakia.
 
Voi myös olla isänmaallinen, asepalveluksen suorittanut lakeja noudattava veronmaksaja, ja ajatella hyvinkin itsenäisesti.

Toki voi, ilman muuta ja hyvä niin. Koitinkin lähinnä vain kritisoida sitä, että joillain on näissä aihessa aina se asenne että pitää tehdä kuten muutkin. Aina. Jos ei tee kuten sanotaan, niin on petturi. Ei kuitenkaan ymmärretä sitä, että käskyjen antajaksi ei päästä ainoastaan tottelemalla. Kyseenalaistamaton muurahainen on hyvä, mutta hänen mielipiteensä yleensä mitätön. Aina pitää olla joku joka ajattelee tai tekee toisin.

1000000 vuotta sitten oli lauma apinoita jotka huusivat ja kivittivät sitä idioottia joka kehtasi laskeutua puusta :D
 
No juu... Yleensä ei puhuta pettureista vaan lusmuista kun sivariin tullaan.
Tämä siksi kun ne 95% pilaa kaikkien maineen.
 
Isänmaallisuudessa maanpuolustus tuntuu kovin ylikorostetulta. Ehkä se osittain johtuu siitä, että isänmaallisuutta iskostetaan armeijassa ja itsenäisyyspäivänä sotakoneet kulkevat pitkin katuja. Asiaa selkeästi romantisoidaan.

Itse näen isänmaallisuutena sen, että noudattaa lakeja, maksaa veroja ja toimii muutenkin yhteiskunnan hyväksi. Joidenkin pitää maata myös puolustaa, mutta kaikkien ei ole tarpeen heilua ase kädessä. Toisaalta tyyppi, joka on käynyt armeijan, mutta kiertää veroja ja rikkoo lakeja, on minun silmissäni täysin epäisänmaallinen.
 
Back
Ylös Bottom