Originally posted by Pauliina
Olen vähän eri mieltä noiden testien kannattavuudesta ja kalleudesta. Testit maksavat alle tuhat euroa, mutta väärän työntekijän palkkaaminen on tuhottoman kallista (uusi rekrytointiprosessi yleensä useita tuhansia euroja ilmoitteluineen ja haastatteluineen ym., kalliit erorahat jos koeaika on kulunut umpeen ja silti halutaan tyypistä eroon, perehdyttämisen kustannukset, vahingot joita väärä tyyppi toiminnallaan ehtii aiheuttamaan, jne jne jne, ja tämä kaikki turhaan). Tutkitusti kaikista työntekijöistä n. kolmasosa on tehtävään erittäin sopivia, kolmasosa keskinkertaisia, ja kolmasosa tehtävään sopimattomia. Loppuviimeksi rekrytointiprosessin loppuvaiheessa tehdyt testit on aika helppo keino lisätä onnistumisen todennäköisyyttä ja karsia sopimattomat pois. Haastattelussa kun ei kuitenkaan saa ihmisestä irti kuin lähinnä ensivaikutelman. Nimenomaan Naten mainitsemat heikkojen ja vahvojen alueiden testaukset ovat varmasti hyödyllisiä, samoin kuin motivaatioperustan ja toimintatyylien kartoitukset. Näistä on aika vaikea saada tietoa pelkällä haastattelulla. Ja toisaalta jos testattu tyyppi otetaan töihin, on hyvä tietää millä kyseistä ihmistä parhaiten motivoidaan jne. Eihän ne testitkään koko totuutta kerro, mutta suuntaa ainakin antavat.
Meillä töissä käytetään testejä kaikkien avainhenkilöiden rekrytoinneissa, ja kuulemma joka kerta kun testituloksissa on arvioitu joitakin riskejä, nämä riskit on myös toteutuneet, jos tämä ihminen on riskeistä huolimatta otettu töihin. Itse olen käynyt soveltuvuustestissä kerran, ja aika hyvin tunnistin itseni tuloksista, eli ainakin minun kohdallani 9 tunnin testauksella saatiin yllättävänkin paljon irti.
Firma hoitaa myös omaa imagoaan pestaamalla heti sopivan ihmisen. Aika karua yksittäisen ihmisen kannalta, jos otettaisiin kaksi koeajalle ja pian toinen pois, tai ehkä jopa molemmat. Tyyppi joutuu kuitenkin irtisanoutumaan edellisestä työpaikastaan ja järjestämään elämänsä uutta työpaikkaa ajatellen. Tuskin hänelle jää kovin hyvä mielikuva yrityksestä, joka rekrytoi puolitosissaan ja tekee näin joka toisesta töihin otetusta hetikohta työttömän. Pahat juorut kulkee kauas... Ja koska rekrytointi ja perehdytys tosiaan on kallista, näitä turhia palkkauksia kannataa jo senkin takia välttää.