Intuitive eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lokakuu
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Sweden
En nopeaan löytänyt haulla aiheesta ketjua.

Nykyään kaloreiden ja makrojen laskeminen on varsinkin punttipiireissä melkolailla itsestäänselvää. Uskaltaako näinä aikoina syödä ilman myfitnesspalin tai finelin apua? Tarjolla oleva ja "easily accessible" ravinto on usein ns. kylläisyys signaaleita hämäävää. Oman itsen kontrollointi, ruoka-aikojen ja määrien säätely on takuulla saanut kropan ja pään hämilleen. Laihtuuko intuitiivisella syömisellä vastentahtoisesti, mistä tietää että makrojakauma on lihaskasvun maksimoiva, kannattaako syödä vähän enemmän kuin tekisi mieli; ihan varmuuden vuoksi. Jos tekee mieli mäkkärin ranskalaisia ja pehmiksiä, niin onko vaarassa kerryttää vararengasta, vai kertooko keho vaan kalorivajeesta joka pitäisi saada paikattua asap. Mitä jos ei vaikka töiden puolesta voi säätää ruokailujaan miten itselle sopii, onko intuitivisuus tuhoon tuomittu idea.
Intuitive eating taitaa vaatia varsinkin alkuun hyviä taitoja, ymmärrystä aiheesta, kärsivällisyyttä ja aikaa trial-erroreille.

Mitään ajatuksia aiheesta? Tai mikä parasta, omakohtaisia kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En usko että ihan paras vaihtoehto jos meinaa lihasta kasvattaa. Se kuitenkin vaatii usein pientä pakkosyömistä, varsinkin jos on luonnostaan mallia kukkakeppi.
Jos taas tavoitteena on vain olla terve ja ok kunnossa, niin varmasti toimiva tapa, mutta täytyy myös olla tarkkana mitä ruokaa kaapissa pitää. Jos kaapissa on puhdasta järkevää ruokaa, (kananmunia, kasviksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, kauraa, juureksia......) niin ei ihan äkkiä saa itseään lihavaksi ainakaan, jos kuitenkin liikuntaa harrastaa. Kunnon ruokaa ei ole ihan niin helppo syödä liikaa, eikä siitä saa älytöntä määrää kaloreita vahingossa.
Sitten taas jos kaapista löytyy sipsiä, suklaata, karkkia jne., niin kyllä intuitio sanoo aika helkkarin äkkiä, että ne on syötävä. Ja läskiähän siinä sitten kertyy, väsyttää, vituttaa.

Eli sanoisin, että hyvä tapa syödä, jos ei halua kehonrakentajaksi, ja jos osaa kaupassa tehdä järkeviä valintoja...

Jos on perusterve ja bmi (lihasmassa huomioituna) inhimillinen, niin voihan tota kokeilla. Huomaahan sen nopeesti, jos painoo laskee tai nousee. Urheilijoilla ruokailut jää tutkitusti liian vähälle, jos syödään ad libitum eli fiiliksen mukaan. Jos kropan signaalit toimis moitteetta, lihavia ei olis.

Mulla tää ei toimis ikinä. Sillon, ku oon aktiivinen, ruokahalu vähenee ja päinvastoin, ku oon passiivisempi. Parhaat tulokset on aina tullu seurailemalla, mut meitä on tosiaan moneen lähtöön.

En usko että ihan paras vaihtoehto jos meinaa lihasta kasvattaa. Se kuitenkin vaatii usein pientä pakkosyömistä, varsinkin jos on luonnostaan mallia kukkakeppi.
Jos taas tavoitteena on vain olla terve ja ok kunnossa, niin varmasti toimiva tapa, mutta täytyy myös olla tarkkana mitä ruokaa kaapissa pitää. Jos kaapissa on puhdasta järkevää ruokaa, (kananmunia, kasviksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, kauraa, juureksia......) niin ei ihan äkkiä saa itseään lihavaksi ainakaan, jos kuitenkin liikuntaa harrastaa. Kunnon ruokaa ei ole ihan niin helppo syödä liikaa, eikä siitä saa älytöntä määrää kaloreita vahingossa.
Sitten taas jos kaapista löytyy sipsiä, suklaata, karkkia jne., niin kyllä intuitio sanoo aika helkkarin äkkiä, että ne on syötävä. Ja läskiähän siinä sitten kertyy, väsyttää, vituttaa.

Eli sanoisin, että hyvä tapa syödä, jos ei halua kehonrakentajaksi, ja jos osaa kaupassa tehdä järkeviä valintoja...

Juu, varmasti vaatii onnistuakseen vakaan, hyvän tietotaidon ravitsemuksesta. Ja aikaa sekä halua seurata painon ja kehonkoostumuksen muutoksia + tehdä tarvittavia säätöjä ravinnon laadun ja määrän suhteen. Lie putoaako pohja sitten koko intuitiiviselta syömiseltä, jos tarkotuksella syö enemmän kuin "nälkäsignaalit" määräisi. Siis mikäli lihaksia kasvattaa, mutta ei meinaa paino nousta.

Lie putoaako pohja sitten koko intuitiiviselta syömiseltä, jos tarkotuksella syö enemmän kuin "nälkäsignaalit" määräisi. Siis mikäli lihaksia kasvattaa, mutta ei meinaa paino nousta.
Kyllähän siinä niin taitaa käydä, ettei se enää mitään intuitiota ole, ainakaan ravinnon määrän suhteen. Mutta tässäkin tapauksessa voi vielä noudattaa sitä intuitiota siinä, että mitä syö. Oikeastaan tähän tyyliin itse olen aina syönyt.
En siis ole kovinkaan tarkka siitä mitä syön. Jos aamulla tekee mieli vetää kattilallinen kaurapuuroa ja siihen kauhia köntti voita, niin näin teen. Toisaalta joskus tekee mieli vain paistaa kananmunia. Ja joskus en syö mitään ennen puoltapäivää. Paino ja kehonkoostumus pysyttelee samoissa lukemissa kuitenkin hyvin helposti, ei ylimääräistä painoa ainakaan ihan vahingossa pääse kertymään kun ei roskaruokaa syö käytännössä yhtään.

Varmaan aika moni IF syöjä, jotka noudattelee energianottoa pääasiassa rasvasta syö juurikin vapaasti kaloreita laskematta ja ilman puntareita. Kun syönti-ikkuna on melko pieni, elimistö sopeutunut rasvanpolttoon ja ruokavalio on lähinnä paljon kasviksia, protskua tarpeeksi, mutta ei liikaa ja paljon hyviä rasvoja niin hankala on syödä liikaa.

Eihän tuo varmastikaan ole optimi esim. Lihaksenkasvattelun kannalta, mutta osa meistä ei tavoittele enää maksimeita vaan haluaa leppoisan elämän hyvällä laadulla ilman sairauksia ja kolotuksia.

Mulle ylläoleva toimii superhyvin, olen vähärasvaisempi kuin koskaan aikuisiällä, nälkää en joudu kokemaan ja suorituskyky kestävyysjutuissa on hyvä, kun elimistö käyttää rasvaa tehokkaasti. Tosin sotken pakkaa syklisellä ketogeenisella niin saa hiilareitakin syödä silloin kun siltä tuntuu.

Varmaan aika moni IF syöjä, jotka noudattelee energianottoa pääasiassa rasvasta syö juurikin vapaasti kaloreita laskematta ja ilman puntareita. Kun syönti-ikkuna on melko pieni, elimistö sopeutunut rasvanpolttoon ja ruokavalio on lähinnä paljon kasviksia, protskua tarpeeksi, mutta ei liikaa ja paljon hyviä rasvoja niin hankala on syödä liikaa.

Eihän tuo varmastikaan ole optimi esim. Lihaksenkasvattelun kannalta, mutta osa meistä ei tavoittele enää maksimeita vaan haluaa leppoisan elämän hyvällä laadulla ilman sairauksia ja kolotuksia.

Mulle ylläoleva toimii superhyvin, olen vähärasvaisempi kuin koskaan aikuisiällä, nälkää en joudu kokemaan ja suorituskyky kestävyysjutuissa on hyvä, kun elimistö käyttää rasvaa tehokkaasti. Tosin sotken pakkaa syklisellä ketogeenisella niin saa hiilareitakin syödä silloin kun siltä tuntuu.

Tuleeko sulle paastoaminen luontaisesti, vai oletko opetellut rytmiin?

Lie putoaako pohja sitten koko intuitiiviselta syömiseltä, jos tarkotuksella syö enemmän kuin "nälkäsignaalit" määräisi. Siis mikäli lihaksia kasvattaa, mutta ei meinaa paino nousta.

Kyllähän siinä niin taitaa käydä, ettei se enää mitään intuitiota ole, ainakaan ravinnon määrän suhteen. Mutta tässäkin tapauksessa voi vielä noudattaa sitä intuitiota siinä, että mitä syö.

Intuitiotahan se on niin kauan, kun kalorien/makrojen numeerinen ajattelu ei ohjaa. Ei kai mikään määrää, että intuition pitäisi kohdistua kehopainon pitämiseen samana? Varmaan suurin osa ihmisistä laihduttaakin intuitiivisesti, eli pienentää annoksia jne.

Itselläni on kaloreiden laskemista sen verran takana, että arviointi on aika helppoa. Ruoka-ainevalinnat on kokemukseni mukaan aika pitkälle tottumuskysymys, nykyään tulee syötyä aika pitkiä pätkiä samoja ruokia ja silloin tällöin keksii jotain hyvää ja uutta.

Tuleeko sulle paastoaminen luontaisesti, vai oletko opetellut rytmiin?

Semi luontaisesti. En ole koskaan tykännyt syödä heti aamusta. Illalla oli alussa vaikea olla, kun ei saanut napostella. Melko nopeasti siihen tottui ja oppi syömään päivällisellä ns. tarpeeksi. Nyt mulla on useimpina päivinä 6h ruokaikkuna ja 18h taukoa.

Syksyllä pidin kaksi pitempää(reilu 80h) paastoa. Noiden oppi mulle oli siinä, että syömättömyys ei ole maailmanloppu ja elää voi tovin ilman ruokaakin.

Tovin alussa oli vaikeaa ilman hiilareita. Tuntui ettei jaksa mitään ja salilla katos lihaspaineet, fillarointia ei edes huvittanut miettiä. Jossain kohtaa sitä huomas, että energiaa onkin vaikkei ole syönyt hiilareita ja jaksaa puuhata. Extra suolaa joutui lisäämään ruokavalioon. Lisäsuola paransi oloa ja ei lihaksetkaan tunnu niin tyhjältä kuin alussa.

Hiilareita syklittelen, mutta en liikaa kun haluan elimistön käyttävän pääasiassa rasvaa enegiaksi. Rasvalla pääsee pitkälle vaikka ehkä se ylin vaihde puuttuu ellei sitten tankkaa hiilareita.

Mä innostuin aluksi paastoilusta terveyden takia. Nyt tykkään tästä elämäntapana ja ihmettelen primal endurance kirjan oppeja. Se oli iso yllätys miten mahaläski katoaa ilman vaivaa tällä hommalla. Mulle ns. toimii.

Jos vapautan itseni niin syön mäkkii, kebua, pizzaa, karkkii, jätskii, pullaa ja munkkii. Ja määrät on suuret.

Eli intuitio vetää syömään epäterveellisesti ja lihottavasti.

Eli intuitio vetää syömään epäterveellisesti ja lihottavasti.
Ei, vaan mielihalu. Intuitio varmaan kertoo, että ei ehkä kannata.

En muutenkaan kyllä ymmärrä tätä ketjua. Periaatteessa täällä kysellään voiko treenaaja syödä mitään laskematta kaloreita. Korvien välissä on lähtökohtaisesti joku ongelma jos default on se, että kaloreita on laskettava. Suurin osa ihmisistä vetää ihan täysin intuitiolla. Siinä ei ole mitään omituista.

En muutenkaan kyllä ymmärrä tätä ketjua. Periaatteessa täällä kysellään voiko treenaaja syödä mitään laskematta kaloreita. Korvien välissä on lähtökohtaisesti joku ongelma jos default on se, että kaloreita on laskettava. Suurin osa ihmisistä vetää ihan täysin intuitiolla. Siinä ei ole mitään omituista.

Joo oot oikeassa se on mielihalu.

99 % vetää intuitiolla eikä tee syömisestä numeroa. Suurin osa punttitreenaajistakaan ei laske kaloreita.

Niinhän sitä tuli jo ketjun toisessa postissa todettua. Herranjumala että nykyään tehdään normaaleista asioista vaikeita.

Mulla on niin pohjaton ruokahalu että olisin varmaan tähtinäyttelijä suomen ekassa supersize-ohjelmassa jos söisin kun siltä tuntuu. En jaksa ehkä syödä kovinkaan paljoa kerralla, mutta jaksaisin syödä jatkuvasti.

Ja sitten on niitä ihmisiä ihan lähipiirissäkin jotka ovat ihan uskomattoman hoikkia ja ne närkkivät lautaselta pari haarukallista ja sanovat olevansa ihan ähkyjä. Eli intuitiivinen syöminen voi olla kummassakin ääripäässä todella huono juttu.

Mulla on niin pohjaton ruokahalu että olisin varmaan tähtinäyttelijä suomen ekassa supersize-ohjelmassa jos söisin kun siltä tuntuu. En jaksa ehkä syödä kovinkaan paljoa kerralla, mutta jaksaisin syödä jatkuvasti.

Ja sitten on niitä ihmisiä ihan lähipiirissäkin jotka ovat ihan uskomattoman hoikkia ja ne närkkivät lautaselta pari haarukallista ja sanovat olevansa ihan ähkyjä. Eli intuitiivinen syöminen voi olla kummassakin ääripäässä todella huono juttu.
Ehkä sen intuition kyljessä voi käyttää esim tervettä maalaisjärkeä.

Vois keksiä oman syömiskultin. Järkevästi syöminen

SMART.
Sensible mindfull artistic realistic and tender way to eat

Toi vois jo oikeesti saada boomin aikaan :D Toki tietenki sisällöstä riippuen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom