Inttitarinoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan Kajaanissa Rossisen Paulin kanssa tekemisissä?

Sinkoukko.

Kun Pauli Lauloi, linnut eivät.

Tai ei taida Kajaanissa enää olla erillistä PST-komppaniaa.

Hieno mies,ainakin näin jälkeenpäin kun aika on kullannut muistot:D "Kädet käy kuin turkkilaisella vitunsuolaajalla."

Jospa kannan korteni kekoon.

Pidin varusmiesajastani kovasti. Minulle sattui vain huono tuuri, kun jäin joukkuetta kouluttavien ali- ja yliluutnanttien silmätikuksi ja usein toistuvan kiusanteon kohteeksi. Ajattelivat ilmeisesti ottaa minulta sisun pois ...Turhaan, koska minä saatana en alistunutkaan. Auktoriteettiongelmaa minulla ei ole ollut koskaan, ei siitä ollut kyse. Syy siihen, miksi näin minulle kävi, on edelleen mysteeri. Ehkä siihen riitti vain se, että puhuin Helsingin laivastoasemassa kotiseutuni paksua pohjois-karjalan murretta ja minulla oli vanhahtavat mustat muovisankaiset silmälasit, jollaiset näkyvät jokaisessa Vietnam-elokuvassa aina jonkun puhkiammutun päässä. Ärsyttävän näköinen kolli siis, kyllä minä sen ymmärrän.

Kerran vartiovapaan aattona muuan kirjuri ampaisi puheilleni.
- Sul on huomenna paska nakki tiedossa. Mä kuulin just ku Lehikoinen ja Sirviö puhu et te lähette huomenna merelle pelastusharjotukseen koko päiväks. Ni ne nauro siellä, et "pannaan perkele Rantanen kelluu sinne sitten ja pelastetaan sitä!"
- Peijakas. Kiitos, kun kerroit. Mie tarjoan sulle huomenna kahvit ja kökön.

Minä liukenin viivana varuskuntasairaalaan lääkärin luo.
- No mikäs taistelijalla?
- Päivää. No tämmönen, kun minä kuulin, että huomenna lähetään pelastusharjoitukseen ja minun on kelluttava meressä ja se ei oikein käy. Ihottuma pahenee suolavedessä. Näettehän työ koneelta, että minulla on atooppinen ihottuma. En minä muuten valittaisi.
- Kyllä se täältä näkyy. Eipä hätää, kirjoitetaan "...vapautus... palveluksesta merivedessä."
- Olen kovasti kiitollinen. Taittelin A4-paperin rintataskuuni ja poistuin.

Sana oli kiirinyt ja vahingoniloiset ilkimykset nauroivat.
- Rantasella on taas munkki kohallaan! Hahaha! Vittu mereen, Sirviö unohtaa merkitä karttaan, että missä sä oot!
- Muahahaaha!
- Siitäpähän näette. Mie en mene.
- Sit saat lisää jotain paskaa ja me muut.

Aamulla muonituksen jälkeen joukkue komennettiin laituriin.
- Joukkue... Asento! Kolmiriviin järjesty! Ojennus... Lepo. Nyt lähetään Uiskoihin ja käydään harjoittelemassa pelastamista. Tässä edessä on märkäpuku, tarvitaan yksi vapaaehtoinen. Otetaas sieltä... - katse pyyhki hetken aikaa rivejä ja etsi minut - vaikka Rantanen. Rantanen tulee nyt sieltä tänne ja pukee märkäpuvun päälle.
- Herra yliluutnantti, kieltäydyn tottelemasta käskyä.
- Mitä... Kieltäydytte? Ääni vapisi järkytyksestä ja raivosta.
- Niin, herra yliluutnantti, olen kovasti pahoillani, mutta minulla on tässä "vapautus palveluksesta merivedessä" kun iho ei kestä. Kieltäydyn.
- ...Siinä tapauksessa... Rantanen voi POISTUA! POISTUKAA!

Rantanen otti täyskäännöksen vasempaan päin, otti terävän lähtöaskeleen ja poistui taakseen katsomatta hyvässä järjestyksessä. Siinä oli hyvä sointi, merivoimien mies, jolla on vapautus merivedestä.

~

Toisen kerran sattui, että yliluutnantti Lehikoinen päätti, että minulla on liian pitkät hiukset. Hän kävi etsimässä minut varta vasten muonituskeskuksesta.
- Rantanen, kun oot lomilta tullu niin sit oot käyny parturissa kanssa!
- Selvä, herra yliluutnantti. Ihmettelin, sillä ei minulla ollut edes kovin pitkä tukka. Monella joukkuetoverilla oli pidempi.

Oli niin, että tällä mainitulla yliluutnantilla oli aivan perkeleen törkeä frisyyri. Tällainen.

crew-pixie-cut-hairstyle-and-long-faces.jpg

Piirsin siitä kuvan paperille ja heti Helsinkiin päästyäni menin parturiliikkeeseen.
- Moi. Saattaisitko leikata mulle tällaisen tukan? Näytin piirrosta purkkaa purevalle neitoselle.
- Joo, mut täähän on ihan helvetin hirvee.
- Niin on, mutta käydään toimeen.

Palasin lomalta ja yliluutnantti tarkasti, olinko noudattanut uskollisesti ja kuuliaisesti käskyä. Paljastin pääni. Hän muuttui muodoltaan kovasti punaiseksi, ei sanonut mitään. Jos olisimme olleet Venäjällä, hän olisi todennäköisesti kiskonut minua kaaliin aivan urakalla.

KaiPr mieleen jäi Ltn Streetfighter leinonen ja 1Er.AutoK Erikois-Elektroniikka asentajat. Meidän tehtävänä oli leireillä tsekata oliko agrek(?)aatissa bensaa ja uusi ilmansuodatin. Sähköt tolpasta telttaan ja dvd pyörimään.

Ruuat oli hyviä ja kaiken lisäksi sitä sai riittävästi. Meillä TST-lähetti kurssin mettäleirillä kurssia vetänyt skappari toi mettään paistinpannut ja lättytaikinan. Sanoi vaan meille, että kyllä näistä hommista pitää jotain hyviäkin muistoja jäädä. Oli komeaa paistella lättyjä notskilla.

Muoks eli lisäys.

Sen verran vielä, että mun mielestä intti oli paskaa. En mä sitä kuitenkaan vihannut, mutta en myöskään tykännyt. Silti mä koen, että joka v*tun jantterin on käytävä se elämänkoulu leikkimässä. Ei se oo vielä kenellekkään pahaakaan tehnyt, siis olla puoli vuotta opettelemassa, että ei kaiken pidä olla helppoa kermaperseilyä.

Just näin! Sen takia myös naisille pakollinen palvelus, kyseessähän on yleinen asevelvollisuus. Suurin osa naisvaltaisten työpaikkojenkin ongelmista katoais, kun tyhjänpäiväinen kermaperseily ois jääny sinne teini-ikään...

Hieno mies,ainakin näin jälkeenpäin kun aika on kullannut muistot:D "Kädet käy kuin turkkilaisella vitunsuolaajalla."

Taidamma puhua samasta herrasmiehestä :)

Pauli harjotutti valalaulua ja tais tippua KRH:n seinistä rappaukset.

Vitun rento ja asiallinen ukko se oli.

Pauli oli minun aikana vielä luutnantti, mutta on nyttemmin ylil. elleivät jo kapteenia tehneet.

Muistaako kukaan Materoa PST-komppaniasta?

Oliko 3JK:n Yliluutnantti sinkojoukkueelle?? Tais olla kouluttajana peruskoulutuskaudelta AUK 1 loppuun. Siitä sitten Haminaan.

Joskus selitti jotain loma-asiaa että vaikka asuisitte jossain Homeperseensuolla, se ei ole mikään selitys..
Haminassa sitte jossain vaiheessa tutkailin karttaa ja yllätys yllätys, kartastahan osui silmään Homeperseensuo :D

Alkaa tuostakin olla jo 8 vuotta aikaa..

Oliko 3JK:n Yliluutnantti sinkojoukkueelle?? Tais olla kouluttajana peruskoulutuskaudelta AUK 1 loppuun. Siitä sitten Haminaan.

Joskus selitti jotain loma-asiaa että vaikka asuisitte jossain Homeperseensuolla, se ei ole mikään selitys..
Haminassa sitte jossain vaiheessa tutkailin karttaa ja yllätys yllätys, kartastahan osui silmään Homeperseensuo :D

Alkaa tuostakin olla jo 8 vuotta aikaa..

Rossinen oli luutnantti silloin,oli Auk:ssa meidän pst-miesten kouluttaja.Yleni sitten yliluutnantiksi ennenkuin kotiuduin.3 jk:ssa tosiaan oltiin. Muistan ku oltiin ampumaleirin viimeisenä päivänä ampumassa mustilla.Kai olin vähän ylilatautunut ja jännittynyt ja jotain sekoilin siinä tuliasemassa. Yhtä-äkkiä joku koputtaa ihan kunnolla kepillä kypärään.Rossinenhan se siinä löi merkkilipun varrella:D Sitten tarjosi lipun minulle ja käski lyödä häntä.Hetken tuijotin tyhmänä takaisin ja sitten koputin Paulia kypärään. Sitten vaan homma taas käyntiin:D

Onko se Kajaanissa nykyään 3JK.

Sen tiesin, ettei enää erillistä PST-komppaniaa.

3.jk aukkikomppania, 2jk pst ja 1jk sitte rk/kk-miestä. Noin siis meidän aikaan viime vuoden tammikuusta kesäkuuhun. Kun me lähettiin niin vissiin osa noista pst puolen jutuista siirty myös 1.jk:n hoitoon.

Kyllähän tuo rossisen pauli valitettavasti tuli tutuksi ja oli viime vuonna meillä 3.jk:ssa komppanian vääpelinä pari kuukautta ja sitten lähti jonnekki toisiin hommiin.

Kouluttajilta kuului välillä sellaisia one-linereita, mitkä jäivät sieluun ikuisiksi ajoiksi.

Kerran palasin komennukselta Kirkkonummen keskustasta ja astelin kohti kasarmia. Yliluutnantti Karvinen jarruttaa porkkanan värisen Saabinsa kohdalleni niin, että sora rouskuu. Sataa vettä.
- Mihin te menette?
- Herra yliluutnantti, tuonne vitoskasarmille.
- Tulkaa kyytiin sitten.
- Kiitos, herra yliluutnantti.

Karvinen puhisi ilmaa sieraintensa kautta ja antoi Saabille isän kädestä, muutti vaihdetta. Vaihteet rutisivat. Hän oli vihainen ja harmissaan.
- Pehkele... Pehkele! Tääkin vaihdekeppi on ku joku neekehin kyhpä. Pitäs käskee vaimo istuu tuon päälle, niin sais kehhankin jotain jäykkää.

~

Metsäleirin kestäessä joukkueen hygienian taso romahti. Kainalot alkoivat haista. Aliluutnantti hermostui ja tilasi muonan mukana kuorma-auton kyydissä lämmintä vettä joitakin tonkallisia. Varusmiehet pesivät kauloja ja kainaloita ohjatusti muodossa.
- Ja sitten jatketaan vapaassa järjestyksessä eteenpäin! Kai teillä kaikilla muna kasvaa jo sammalta, ymmärtäkää nyt jumalauta pestä ittenne edes jotenkin!

~

Alokas Rantanen on vääpelin toimistossa.
- Mistä Rantanen on saanut tuollaiset silmälasit?
- Herra vääpeli, Instrumentariumista.
- Ei muuten uskoisi. Yhtä hienot saisit varmaan varusvarastolta.

Itse asiassa yks meidän alikessuista käytti just samaa ilmaisua. On jäänyt mieleen :-D

"Herra kokelas, onko tämä nyt ihan näin?"

"Kokelas **********, meneekö tämä nyt varmasti näin?"

Pauli Rossinen on Jumala!

Rakastan Paulia kuin omaa faijaani.

Tuosta toisesta ketjusta bongasin pahimmat inttimuistot, epidemiat.

Olin Säkylässä spollikoulutuksessa 4JK:ssa ja kasarmimme ikkuna-alta nousi rinne kohti sisar hento valkoisia. Sitten tuli yhteisoksutauti ja rinteessä laattaili muutamankymmentä jantteria auringon helottaessa reilusti. Voi hitsi kun meillä oli kivat hajut tuvassa.

Ite en oo intissä ollu ja en tiedä montako kertaa tämä tarina on kerrottu mutta kuulin kerran erään miehen kertovan tarinaa:

Varusmiehellä ase, ohjeistettu ampumaan laukaus kerrallaan kohti maalitaulua, luutnantti vahtimassa ammuntaa. Varusmies ottaa aseen ja menee ampumaan, pistää lippaan tyhjäksi kertarykäisyllä ja ammukset lentelevät sinne tänne, yhden osuessa maalitauluun. Luutnantti on tuohtunut tottelemattomudesta mutta varusmies tokaisee tyynesti ''Tais mennä kaikki samasta reiästä''.

Gonabeach ja Ltn Nylund kellekkään tuttu?

Täällä bingo! Vittukun oli iso mies, pakko oli mirrata vaikka en pst-linjalla ollutkaan. Huhu kerto et kuhan gonabiitsiltä aika jättää, vai olikse et kuhan aika jättää siitä sen pikkukopperoautosta ni ampuu sen KESllä paskaks :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom